Mitä leipomuksia voi tehdä ilman viljaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Tekis sairaasti mieli piirakkaa tms.
Voiko maissijauhoja käyttää leipomiseen?
Onko jotain muita jauhoja joita voi käyttää leivontaan mutta joissa ei siis olisi viljaa?

Mä olen käyttänyt paljon mantelijauhoa, joskus maissijauhoakin. Riippuu mitä leipoo, niissähän ei ole sitkoa tietenkään. Mutta mantelijauhosta ainakin pyöräytän useinkin piirakkaa, sekä suolaista että makeaa.

Mitä viljaa ei saisi olla? Maissijauhoista yksinään on hankala leipoa. Jos gluteenia välttää, kaupasta löytyy gluteenitonta ja luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta. Samoin gluteenittomista kekseistä saa keksipohjan helposti.

Esim. Semperillä on pariakin jauhoseosta, jotka ovat muistaakseni viljattomia (tai siis ei kauraa, ohraa, ruista eikä vehnää). Niistä saa aika helposti leivottua mitä vain, mitä tavallisistakin jauhoista.

Ei mitään viljaa. Myöskään mantelijauho ei käy kun perheessä on yksi pähkinäallerginen ja me ei osteta kotiin mitään mitä se ei saa syödä jotta on yks paikka missä ei koskaan tarvi miettiä että saikos se syödä tätä vai ei. Ja haluaisin siis jotain makeaa...

Perunajauhosta saa tietty kääretortun mutta haluaisin jotain muuta.

Karppajien ohje: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=142

Minä laitoin 3 dl sokeria mutta vähempikin riittäisi. Oli liian makeaa minun makuuni. Kakun pitää antaa jäähtyä kunnolla ennen syömistä. Muuten saa kauhoa suklaavelliä lautaselle. : )

löysin tälläsen kotilieden sivuilta. Oisko tosiaan noin, siis voinko tehdä vaikka marjapiirakan normi ohjeella ja vaihtaa vaan jauhot noin ku tos on? Siis tuleeko siitä hyvää tai edes syötäävää?

Gluteenittomien leivonnaisten reseptejä löytyy paljon esimerkiksi erityisruokavaliota käsittelevistä keittokirjoista. Voit leipoa myös tavanomaisten leivonnaisten ohjeilla gluteenittomia leivonnaisia vaihtamalla jauhot gluteenittomiin.
Jauhojen vaihtotaulukko

1 dl vehnäjauhoja vastaa
- 1 dl maissijauhoja
- 1 dl riisijauhoja
- 1 ¼ dl soijajauhoja
- ¾ dl perunajauhoja
- ¾ dl tattarijauhoja
- 1 dl gluteenitonta jauhoseosta
- 2/3 dl luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;26376107:
Ilman mitään viljaa? Vai kotimaisia viljoja? Kun jos aletaan pilkuttamaan niin maissikinhan on viljalaji.

Ilman mitään viljaa paitsi maissia ;)
Maissia mun maha kestää. Ja riisiä.

Mä oon nyt ilman viljoja ja jossain vaiheessa voin sitte kokeilla esim. tattaria mutta en nyt vielä.

Vehnä on tosi paha ja ruiskin. Muista ei oo varmuutta mutta joutuu edetä tosi hitaasti kokeilun kans. Keliakiaa mulla ei oo.

Ilman mitään viljaa paitsi maissia ;)
Maissia mun maha kestää. Ja riisiä.

Mä oon nyt ilman viljoja ja jossain vaiheessa voin sitte kokeilla esim. tattaria mutta en nyt vielä.

Vehnä on tosi paha ja ruiskin. Muista ei oo varmuutta mutta joutuu edetä tosi hitaasti kokeilun kans. Keliakiaa mulla ei oo.
Kyllä sä saat maissi- ja riisijauhoistakin piirakan aikaiseksi. Yllättävän "vähäisistä" aineksista saa makeita piirakoita aikaiseksi jos vaan saa käyttää kananmunaa. Meillä syötiin tänään maidotonta ja viljatonta (perunajauhoihin tehtyä) täytekakkua. Ihanhan tuo vei makeannälän, oikeestaan liiankin hyvin. :D

Yhteistyössä