Mitä leikitte vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmiherra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmiherra

Vieras
Eli mitä leikitte noin puolivuotiaan kanssa? En keksi mitään tekemistä, mitä tekisin vauvan kanssa, muuta kuin lukeminen ja eihän 7 kk vauva sellasesta ole kiinnostunut pahemmin..ainakaan meillä. Siis rupee räpeltään usein jotain muuta. Mitä siis voisi vauvan kanssa puuhastella? Poika ei jaksa keskittyä sylissä tai lattialla enää mihinkään fyysisiin leikkeihin, vaan pitää olla koko ajan hyörimässä ja tutkimassa. Miten paljon ylipäänsä vauvan kanssa tulisi leikkiä yhdessä? Meillä ei vielä osata istua eikä vieritellä palloa tms.. Ideat vähissä..

öh. pitäisikö noin pienen osata vierittää palloa?? Ei meidän 8kk poika osaa..me juuri maalattiin sormiväreillä, se oli kivaa lapsesta kun sai sotkea, se oli ainakin kivaa puuhaa yhdessä. Me välillä myös kuunnellaan musiikkia ja vaikka tanssitaan yhdessä. Kuulostaa tyhmälle, mutta lapsi kikattaan minkä kerkeää, kun pidän sylissä ja näytän kunnon tanssiaskelia ja taivutuksia hänelle. :) Sitten meillä muksu innostunut nyt vähän aikaa sitten siitä, että voi ryömiä/kontata karkuun. Eli siis olen hänen kanssaan lattialla ja hän menee lujaa eteenpäin ja minä seuraan. Nämä nyt tällaisia lapsen ehdoilla tehtäviä juttuja, ja ehkä aikuisesta vähän hassuja mutta..suihkun lattialla on myös kiva läpsytellä märkää lattiaa kun suihkusta tulee vettä.

Meillä leikitään mm. "piilosta" niin että menen vaipan tai jonkun vaatteen taakse piiloon ja pidän ääntä ja kyselen "missä äiti on" ja sitten siirrän esineen pois kasvojeni edestä... ja tämä on hirmu hauskaa. Ja sitten kaikenmaailman laululoruja (körökörö kirkkoon, ihahaa-ihahaa...) vaikka mulla onkin surkea lauluääni. Taputtaminen on hirmu kivaa. Laitoin mehujäämuottiin riisiä ja tein siitä helistimen - tätä helistämme ja laulamme. Aina, jos saan jostain ilmapallon otan sellaisen mukaan - naru vauvan ranteeseen ja hauskaa on (kunhan valvoo vieressä että naru ei mene kaulan ympäri tms). Hesarissa oli taannon ohje vauvan "temppuradasta" eli räsymaton alle laitetaan palloja tai sanomalehdestä rypistettyjä "möykkyjä" - ja vauva laitetaan tähän päälle. En ole kotona kokeillut mutta kerhossa oli ja se oli myös tosi suosittu vauvojen keskuudessa. Joskus mietin että voi apua jos joku (aikuinen) näkis kun me leikitään... on se varmaan koomisen näköistä ja kuulosta, mutta pääasia että pikkueiti viihtyy ja kikattaa. Ai joo - ja kuvia katsellaan kuvalehdistä paljon, erityisesti suuret eläinten ja vauvojen kuvat kiinnostavat. Olen myös näyttänyt tietokoneen näytöltä vauvan omia kuvia..

kiitos vastauksista. juuri noita minä olen vauvan kanssa tehnytkin.. eli en kai ihan hakoteillä ole. mutta kun minusta tuntuu, ettei se riitä. meinaan et, kun siihen menee niin vähän aikaa. siis esim. johonkin "kukkuu täällä äiti" leikkiin, jota meillä leikitään, sehän on hetkessä ohi.. ja vauva on kuitenkin hereillä 3 tuntia putkeen. poika ei muuten ole kauhean kova nauramaan, hymyilee vain. ainoastaan väsyneenä irtoaa kikatukset. liekkö meillä erilaiset huumorit :D mut mäkin olen miettiny tota, et jos joku kattois ikkunasta..voi apua, mähän teen ittestäni ihan naurettavan pellen joka päivä koko ajan :) täytyy kokeilla tota temppurataa, kunhan poika oppii konttaamaan tai ryömimään. lisää leikkejä saa laitella, kiitos!

Mitä leluja teillä on? interaktiiviset lelut ovat tuonikäiselle hyviä ja kaikki keittiölelut eli kattilankannet, puukauha, jolla voi esim. rummuttaa kattilanpohjaa yms. Vaikka lapsesi ei istu, voit pitää häntä sylissäsi istuen ja annat siinä tehdä edellämainuttuja. Tai sitten kun hän on vatsallaan lattialla, annat hänelle jotain turvallista näprättävää. Ja just laulaminen ja loruttelu ovat mukavia. Ja pehmokirjojakin on niin monenlaisia, niissäkin sellaiset, joista lähtee eri ääniä esim. painamalla tms. ovat hyviä. Eli se leikkiminen on enemmän yhdessäoloa vaihtelevissa olomuodoissa, ei se sen kummempaa tartte olla.

Ulkoilu. 7kk voi jo olla rattaissa niin että näkee maisemia. Vaunulenkki hereillä voi olla hauska kokemus vauvallekin, tai lenkki niin että vauva on kantorepussa tms. Virkistää äitiäkin. Kun vauva oppii konttaamaan, voi antaa konttailla vaikka nurtsilla tai hiekkalaatikossa. Ja tähän menee enemmän aikaa kuin kukkuu-leikkiin:-)

Mä laitan vauvan 5 kk kantoliinaan kasvot menosuuntaan (tai miten vaan), siinä hän viihtyy hereillä parhaiten. "Juttelee" ja nauraa, huutelee vastaan tulijoille ja katselee kaikkea tien vieressä: puita, autoja, mitä vaan. Pari tuntia menee ainakin hauskasti, kunhan jaksaa kävellä. Kaupassakin on joskus ihan kivaa, mutta yleensä se ei vauvaa huvita niin kuin ulkoilma ja varsinkin ihmiset: iloiset naamat naurattaa ja juttua riittää. Vaunuissa vauvani ei yleensä viihdy ollenkaan, odotankin, että pääsee rattaisiin. Siihen asti hauskinta lie kantoliina.

Kotona kelpaa tämän ikäiselle lattialla pyöriminen ja erilaisten lelujen ihmettely ja maistelu. Muuta kivaa: kuvakirjojen katselu, huivien heiluttelu vauvan yllä kun hän on lattialla, käsien pesu ym. vedellä läträäminen, eri esineiden tunnustelu. Näin ainakin vielä meidän pikkuinen siis 5 kk viihtyy ja hauskaa on kaikilla. Missä muuten oliskaan niin... Joskus päivät kaksin tuntuu silti aika pitkiltä, jatkuva viihdyttäminen, kun kaikki vauvat eivät juuri edes nuku päiväunia. Kun kaivataan piristystä, kävellään kylille ihmisiä katsomaan ja vaikka torille hedelmiä.

Ja ei mua haittaa, vaikka kuka näkiskin, mikä hauskaa on :)

Meillä "leikittiin" vauva-aikana kaikenlaisten edellämainittujen juttujen lisäksi myös niin, että äiti teki kotitöitä ja vauva oli mukana. Esim. äiti ripusti pyykkiä ja ravisteli märkiä pyykkejä vauvan yläpuolella (vauva makoili kylppärin matolla), tai vauva oli sitterissä ja äiti lauloi ja täytti tiskikonetta.

Toki vauvan kanssa pitää leikkiä ja seurustella, mutta minusta ei ole kyllä mitään mieltä siinä, että siinä vaiheessa kun vauva tosiaan jaksaa olla hereillä jo 3 h, häntä viihdytettäisiin tauotta koko 3 h. En tietenkään tarkoita että yksin jätettäisiin johonkin, mutta vauvalle viihdykettä voivat olla myös kodin arkipuuhat, ja ainakin meillä tarkoitus on, että kun hän vähän kasvaa, saa olla mukana arkiaskareissa.

Mutta ap:lle vielä "lohdutukseksi", että kunhan vauvasi lähtee liikkeelle, hän viihtyy kyllä todennäköisesti paremmin aina välillä itsekseenkin, leluja ja paikkoja tutkimassa. Tosin silloin sitten äidin pitää vahtia :)

Kyllä vauva keksii itse mielenkiintoisia juttuja kun on esim.lattialla. Maton kuvioissa riittää ihmettelemistä, eri materiaalien tunnustelussa... Tykkää maistella ja tunnustella lattialla olevia villa- ym.muita sukkia, saatan antaa pussin jota rapistelee, tutkii kaukosäädintä... Kylvyssä loiskii vettä, "lukee"(eli repii)lehtiä... Tanssitaan telkkarista tulevia musiikkiohjelmia esim. tänä iltana soi agents, vauva tykkäsi ja rokkasi kovasti. Meillä ei ole mitään ohjattuja leikkejä vaan vauva saa itse keksiä kaikkea mielenkiintoista. Eihän tuon ikäinen vielä oikein osaa leikkiä. Maailma on aika mielenkiintoinen kun katsoo vauvan kulmasta, lattian tasosta :)
Itsestä tuntuu että pitäisi keksiä kaikkea mutta olen ajatellut että ihan tällaiset pikkujutut riittää. Vauvallehan kaikki on uutta eikä virikkeitäkään saa varmaan olla liikaa. Ne itse oivalletut jutut on parhaita ja vauva saattaa nauraa ihan hassuille jutuille.
Vauva tykkää hyppiä sylissä. Ilmeilen vauvalle, pöristelen jalkapohjia/käsiä... Tällaista meillä.

Yhteistyössä