MITÄ kummaa teen tuosta jauhelihasta ruokaa lapselle, joka vihaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Anteeksi, mutta riepoo, kun te käännätte aina kaiken päälaelleen. JOS lapsi ei pidä sipulinpaloista, suolasta ja mausteista ja kasviksista muussattuna ruokaan, PITÄÄKÖ NIITÄ SILTI VÄKIPAKOLLA SINNE LAITTAA? Lapseni on hyväkäytöksinen ja kiltti, tekeekö se siitä mummonpotkijan ja nössön jos se ei pidä sipulista? :o

Sinulle on tosi moni kirjoittanut ihan asiallisestikin neuvoja, mutta oletko kommentoinnut niihin mitenkään, edes kiittänyt? Sen sijaan vastaat vain niihin, missä ollaan eri mieltä kanssasi. Halusitko vain tapella aiheesta vai olitko oikeasti vinkkejä vaille?

En viitsi enää vastata sinulle, jos tarkoitus oli vain kinastella aiheesta. Neuvot kun eivät kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
On se niin vaikeeta joillain, tuo ruoanlaitto :D

Paista jauhelihat, kuori ja paloittele potut, kippaa lapsen osuus pikkukattilaan ja oma+miehesi osuus isoon kattilaan jonne lisäät rehut ja mausteet.

Ja kas; teillä on ruokana keittoa.
Ehditkin ensin :)

näin juuri!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kun nyt kerran haluat itsepintaisesti pitää tuosta asiasta kiinni, ettei pikkuinen vahingossakaan syö kasviksia tms.

Ei ole pikkuinen, on jo 10 vuotias, ja minä en halua pitää kiinni. Toki tarjoilisin lapselle vaikka äyriäisiä, jos se söisi niitä. Se nyt vaan ei tykkää ruokaan sekoitetuista vihanneksista, sipulista ja mausteista.

KASVAAKO SIITÄ IKINÄ KUNNON KANSALAISTA? :o

Pääseeköhän se ala-asteelta ollenkaan pois? Onko sen edellytyksenä, että SYÖ sipulia ja vihanneksia muussattuna ruokaan? :o

Oletetaan, että vihaat pinaattia. Et saa sitä kurkustasi alas. Yökkäät aina ajatellessasikin pinattia.

Minä laahaan eteesi kukkurapäällisen pinaattilautasellisen.
SYÖ SE ja ole kiitollinen!

pinaatti on yksi ruoka-aine.

kasviksia ja mausteita sen sijaan on satoja, eli ihan turha verrata.

Ihan sama, vaikka olisin käyuttänyt vertauskuvana naurista. Asia on kuitenkin IHAN sama.

mikä se sun ongelma on?

pihvit, lihapullat, kastike, keitto, mureke... mä keksin vaikka kuinka monta jauheliharuokaa, mistä voi erotella pienen osion, ja sen jälkeen vasta lisätä ne mausteet ja kasvikset.

jos se tuntuu liian vaikealta niin ei voi mitään, sun oma valintahan toi eri ruokien tekeminen on :)

Mun mielestä tämä koko kysymys on eräänlainen paradoksi, jos kerta lapsesi ei syö sipulia, ruoassa olevia vihanneksia eikä mausteita, sinä ja miehesi taas rakastatte nimenomaan juuri näitä vaihtoehtoja, ja kahta ruokaa et halua tehdä.

Se on nyt kyllä sillei, että jonkun täytyy tässä tapauksessa nöyrtyä. Kuka se sitten on, se on perheenne välinen asia. Mutta te kaikki kolme ETTE voi saada haluamaanne yhdellä ja samalla sapuskalla.

Ihan sama, vaikka olisin käyuttänyt vertauskuvana naurista. Asia on kuitenkin IHAN sama.

joo no nauris tai pinaatti, ihan yhtä huono vertaus, siinä olet oikeassa.

teillähän oli kyse siitä, että lapselle ei kelpaa ruuan seassa YKSIKÄÄN kasvis tai YKSIKÄÄN mauste. toi on pelkkä asenneongelma, ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Onnea vaan :D, kivaahan se on esim. koulussa vaatia mussuliinille ruokaa, missä ei ole mausteita, sipulia, vihanneksia ja ties mitä vielä :laugh:

Curlingia, curlingia.
Ihan pikku sivuhuomautus, että eiköhän 10 v ole mussuttanut koulun päperöitä jo useamman vuoden.

Niimpä ;).

niinpä ;)

peesaan åboa tässä asiassa. kannattaa varmaan pyytää koulun keittiöltä ruokalistat, ja tehdä tästä lähtien ruuat niiden perusteella, ei ole elämä niin vaikeaa.. hmm.. vai oliskohan se "vika" jossain muualla.?

Höpönpöpö. Mutta jätän teidät nyt keskustelemaan tästä asiasta keskenänne :).
Olisihan se pitänyt arvata, ettei teiltä apua saa siihen asiaan, MIHIN PYYTÄÄ, kaikkeen muuhun tulee kyllä neuvoja vaikkei niitä edes kysyisi :).

Lähden nyt ruskistamaan jauhelihaa...Ja keittämään niitä makaroneja :).

mikä se sun ongelma on?

pihvit, lihapullat, kastike, keitto, mureke... mä keksin vaikka kuinka monta jauheliharuokaa, mistä voi erotella pienen osion, ja sen jälkeen vasta lisätä ne mausteet ja kasvikset.

jos se tuntuu liian vaikealta niin ei voi mitään, sun oma valintahan toi eri ruokien tekeminen on :)

Ongelmahan tässä oli se, ettei ap kaipaa neuvoja, edes asiallisia vaan halusi tapella jostain ja tässä oli hyvä aihe. No, jatkakoot tappelua, minä siirryn toisaalle keskustelemaan :)

Ei ole pikkuinen, on jo 10 vuotias, ja minä en halua pitää kiinni. Toki tarjoilisin lapselle vaikka äyriäisiä, jos se söisi niitä. Se nyt vaan ei tykkää ruokaan sekoitetuista vihanneksista, sipulista ja mausteista.

KASVAAKO SIITÄ IKINÄ KUNNON KANSALAISTA? :o

Pääseeköhän se ala-asteelta ollenkaan pois? Onko sen edellytyksenä, että SYÖ sipulia ja vihanneksia muussattuna ruokaan? :o
Mikä sulla oikeasti on nyt tässä ketjussa se ongelma? Jos sun lapsi on 10-vuotiaaksi asti pärjännyt ilman kotona syötyjä mausteita ja kasviksia, se pärjää varmasti loistavasti vanhainkotiin asti. Ja siitä tulee ihan kunnon kansalainen. Joten lakkaa hyvä ihminen tyrkyttämästä sille mausteita ja kasviksia ruuassa. Hanki sellaiset ruuanlaittovälineet, että ennen maustamista ja kasvisten lisäämistä - teitpä mitä ruokaa tahansa - voit ottaa eri kattilaan/pannuun/kasariin lapselle ensin oman annoksen.

Höpönpöpö. Mutta jätän teidät nyt keskustelemaan tästä asiasta keskenänne :).
Olisihan se pitänyt arvata, ettei teiltä apua saa siihen asiaan, MIHIN PYYTÄÄ, kaikkeen muuhun tulee kyllä neuvoja vaikkei niitä edes kysyisi :).

Tässä tapauksessa täytyy sanoa kuten edellä on jo huomautettu, sinulla on hyvin valikoiva lukutaito.

Tee samanlaista ruokaa kuin koulussa, jos kerran kouluruoka maistuu. Mihinkään ruokaan ei ole pakko laittaa vihanneksia sekaan vaan aina voi tehdä vihanneshommelit erikseen. Sipulin ja valkosipulin voi hienontaa ihan jauhoksi ja laittaa sen verran vähän, ettei huomaa. Pippureita mä en itsekään ruokiin laita ja tuoreyrtit voi jokainen halutessaan laittaa suoraan lautaselle.

Miä en lähtis "pakolla" syöttämään yhtään mitään, siitä voi jäädä sitten ikuinen kammo jotain kohtaan...nim.kokemusta on. Sipuli on niin helppo jättää pois ruuasta et ei sen pitäs ongelmia tuottaa,mausteet kanssa.
Silloin tällöin voi huomaamatta tarjota muina miehinä ruokaa missä sipulia tai hiukka enempi mausteita,jos vaikka jo uppois. Vihannekset voi tarjota erikseen.
Ei suurin osa aikuisistakaan syö kaikkea,minä esim.tunnen vain itseni kuka on täysin kaikkiruokainen :D

Eli kun teet esim.lihapullia,erota pien osa taikinaa ja mausta loppu niinkuin tapana on,pullat voi laittaa samaan aikaan uuniin ja kaikki tyytyväisiä. Ei oo iso vaiva. =)

Mua nyt ihmetyttää että jos kerran lapsi syö koulussa mukisematta niin miksei kotona? Kyllä se vähän haiskahtaa siltä että kotona paapotaan eli osaa pyytää omia kokkauksia.

*muoks* vielä, en mäkään kyllä pakottaisi mitään syömään jollei halua, mutta en kyllä mitään omia ruokiakaan tekisi ellen nyt välttämättä haluaisi miehen kanssa erityisen maustettua. Ei niitä sipuleita tms. ole varmaan pakko sun ja miehen joka päivä syödä.

Piti ihan alkaa vastaamaan tähän vanhaan keskusteluun, kun minusta koko juttu tuntuu ihan hullunkuriselta. Koulun ruuissa minun nähdäkseni on ihan normaalisti suolaa ja kasviksia ja mausteita. Syökö 10-vuotias tosiaan kotona suolatonta jauhelihaa ja suolatonta makaronia ja muussattua perunaa ilman suolaa, tai vaan keitettyjä perunoita. Ne kai tässä ovat ainoat vaihtoehdot jos muu ei kelpaa. Riisiä ilman suolaa? Minusta pitsoissa ja hampurilaispaikkojen ruuissakin on aika paljon suolaa ja mausteita, mutta eivätkö nekään kelpaa? Ja on niissä kasviksiakin. Jos teet ruuan missä on kaikki aineet erikseen tarjolla, ja jokainen saa kasata itselleen sellaisen annoksen kun haluaa. Mausteet voi lisätä jälkikäteen sa sipulit. Kasviksetkin voi keittää erikseen. Tosin ongelma on varmaan jo ohitettu, mutta pitipä sekaantua asiaan.