MITÄ kummaa teen tuosta jauhelihasta ruokaa lapselle, joka vihaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en tekisi lapselle erikseen ruokaa.. ei koskaan totu "normaaliin ruokaan", jos aina vaan paapotaan tuolla lailla.. Kyllä se nälkä laittaa syömään sitä mitä muutkin syö..

Höpönpöpö.

Se, että lapsi ei pidä samasat sipulilla kuorrutetusta ruuasta + mausteista kuten me vanhemmat ei tee siitä mitenkään paapottua :).

Se, että lapsi tietää hänellä olevan vaihtoehdon ruokailussa tekee hänestä lellityn kakaran.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onnea vaan :D, kivaahan se on esim. koulussa vaatia mussuliinille ruokaa, missä ei ole mausteita, sipulia, vihanneksia ja ties mitä vielä :laugh:

Curlingia, curlingia.
Ihan pikku sivuhuomautus, että eiköhän 10 v ole mussuttanut koulun päperöitä jo useamman vuoden.

Jos vihaa sitä, tätä ja tuota, eikä kultimussua pakoteta syömään sitä mistä ei tykkää, niin kai koulussakin on sitten erikoisruokavalio? :snotty:

Minulla on lapset 10v ja 7v, joista vanhempi ollut koulussa kolme vuotta a nuorempi neljä vuotta päiväkodissa. Ovat nirsoja, mutta syövät kyllä koulussa/päiväkodissa, tosin aika pieniä annoksia jne. Kotona en laita ruokaan esim sipulia, koska lapset eivät siitä tykkää. Miksi laittaisin? Minusta on ihanaa tehdä ruokaa, josta lapset pitävät. Koskaan en ole pakottanut mitään kotona syömään, maistavat kyllä jos jotain erikoisempaa teen, mutta pakolla en syötä.

Enkä aio taktiikaani muuttaa, koska en koe että mitään ongelmaa.

Jos vihaa sitä, tätä ja tuota, eikä kultimussua pakoteta syömään sitä mistä ei tykkää, niin kai koulussakin on sitten erikoisruokavalio? :snotty:
Noups. Kouluissa on tietyt erikoisruokavaliot. Jos haluat olla vaikka kasvissyöjä ilman sipulia, niin sun pitää toimittaa lääkärintodistus siitä, ettet voi syödä sipulia. Kasvissyöjä saat olla ilman lekureita.

Jauhelihakastike, lihapullat ja kastike, makaroonilaatikko, lasange, lihaperunavuoka, jauhelihakeitto...

Onhan noita vaihtoehtoja. Jos lapsi ei syö sipulia niin jätä se pois. Samoin mausteet, ne voi lisätä valmiisen ruokaan sinulle ja miehellesi. Tai mausta miedosti.

Miksi tehdä asiaa tämän vaikeammaksi? Ei mielläkään lapset pidä sipulista tai sienistä, eikä vahvasti maustetusta ruoasta joten maustan miedosti ja jätän sipulin&sienet pois, ne eivät ole ihmiselle välttämätöntä ruokaa, joten ilmankin pärjää :)

Jauhelihakeitto? Siis pelkkää vettä, perunaa ja jauhelihaa? :D
Sitten tarvitsee taas tehdä meille vanhemmille eri keitto ja lapselle oma. Minä en omaa keittoani syö, ellei joukossa ole runsaasti sekavihanneksia ja pippuria :D.

Onnea vaan :D, kivaahan se on esim. koulussa vaatia mussuliinille ruokaa, missä ei ole mausteita, sipulia, vihanneksia ja ties mitä vielä :laugh:

Curlingia, curlingia.
Ihan pikku sivuhuomautus, että eiköhän 10 v ole mussuttanut koulun päperöitä jo useamman vuoden.

Niimpä ;).

Jauhelihakastike, lihapullat ja kastike, makaroonilaatikko, lasange, lihaperunavuoka, jauhelihakeitto...

Onhan noita vaihtoehtoja. Jos lapsi ei syö sipulia niin jätä se pois. Samoin mausteet, ne voi lisätä valmiisen ruokaan sinulle ja miehellesi. Tai mausta miedosti.

Miksi tehdä asiaa tämän vaikeammaksi? Ei mielläkään lapset pidä sipulista tai sienistä, eikä vahvasti maustetusta ruoasta joten maustan miedosti ja jätän sipulin&sienet pois, ne eivät ole ihmiselle välttämätöntä ruokaa, joten ilmankin pärjää :)

Sitten tarvitsee taas tehdä meille vanhemmille eri keitto ja lapselle oma. Minä en omaa keittoani syö, ellei joukossa ole runsaasti sekavihanneksia ja pippuria :D.

No jauhelihakeitto ilman sipulia. Porkkanaa ja lanttua voi varmaan syödä kun syö sitä koulussakin, eikös vaan?

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Teet sitä mitä muillekin. Sanot, että syö ja on kiitollinen.

:laugh:

Oletetaan, että vihaat pinaattia. Et saa sitä kurkustasi alas. Yökkäät aina ajatellessasikin pinattia.

Minä laahaan eteesi kukkurapäällisen pinaattilautasellisen.
SYÖ SE ja ole kiitollinen!

no ei luulis olevan kovinkaan vaikeata erotella siitä pieni osa, ja lisätä ne sipulit ja kasvikset myöhemmin siihen isompaan satsiin.

kun nyt kerran haluat itsepintaisesti pitää tuosta asiasta kiinni, ettei pikkuinen vahingossakaan syö kasviksia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja nomutta:
pitäishän niitä kasviksia edes syödä? :o Mä en todellakaan alkais tekemään lapselle eri ruokaa vain siksi, ettei mussuliini TYKKÄÄ esim. sipulista.. hohhoijjaa..

Osaatko lukea?

"MITÄ kummaa teen tuosta jauhelihasta ruokaa lapselle, joka vihaa
sipulia, suolaa, mausteita, vihanneksia ruuan seassa...mitäkähän vielä... "

Vihanneksista RUUAN SEASSA!!!

Oletetaan, että vihaat pinaattia. Et saa sitä kurkustasi alas. Yökkäät aina ajatellessasikin pinattia.

pinaatti on yksi ruoka-aine.

kasviksia ja mausteita sen sijaan on satoja, eli ihan turha verrata.

On se niin vaikeeta joillain, tuo ruoanlaitto :D

Paista jauhelihat, kuori ja paloittele potut, kippaa lapsen osuus pikkukattilaan ja oma+miehesi osuus isoon kattilaan jonne lisäät rehut ja mausteet.

Ja kas; teillä on ruokana keittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Teet sitä mitä muillekin. Sanot, että syö ja on kiitollinen.

En vihaa pinaattia, koska mulle on lapsena opetettu paremmin. Kaikki menee iloisesti alas, jos on jonkun muun tekemää ruokaa. Eihän kaikki ruoka-aineet tietenkään mitään lemppareita tietenkään ole, muttei tarvii ollakaan.

Curlingia, curlingia.

Niimpä ;).

niinpä ;)

peesaan åboa tässä asiassa. kannattaa varmaan pyytää koulun keittiöltä ruokalistat, ja tehdä tästä lähtien ruuat niiden perusteella, ei ole elämä niin vaikeaa.. hmm.. vai oliskohan se "vika" jossain muualla.?

Tee normaali ruoka teille muille ja tälle 10 veelle vedestä ja pernajauhoista tehty kiisseli. Ei sokeria eikä muutakaan. Anna pöydässä maistaa sitä vesikiisseliä ja jos tykkää syödä sitä mieluummin kuin muuta ruokaa, niin anna mennä. Vaikka se 10 v söisi vesikiisseliä 2 viikkoa, niin siinä ajassa ei mitään puutostauteja ehdi tulla. Mutta ihan varmasti tulee kyllästyminen vesikiisseliin.

:o

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa ymmärtää tuossa aloituksessani?

Pyysin vinkkejä ainaiseen makaroni-jauhelihamössöön, vaihtelua siis...?

:headwall:

Anteeksi, mutta riepoo, kun te käännätte aina kaiken päälaelleen. JOS lapsi ei pidä sipulinpaloista, suolasta ja mausteista ja kasviksista muussattuna ruokaan, PITÄÄKÖ NIITÄ SILTI VÄKIPAKOLLA SINNE LAITTAA? Lapseni on hyväkäytöksinen ja kiltti, tekeekö se siitä mummonpotkijan ja nössön jos se ei pidä sipulista? :o

On se niin vaikeeta joillain, tuo ruoanlaitto :D

Paista jauhelihat, kuori ja paloittele potut, kippaa lapsen osuus pikkukattilaan ja oma+miehesi osuus isoon kattilaan jonne lisäät rehut ja mausteet.

Ja kas; teillä on ruokana keittoa.
Ehditkin ensin :)

Tee iso annos sitä ruokaa mistä lapsesi pitää ja jaa se annoskokoihin, joista laitat jääkaappiin 1-2 päivän annokset ja loput pakastimeen. Sitten voit tehdä miehellesi ja itsellesi mitä haluatte syödä ja lapsen ruoka otetaan aina pakkasesta sulamaan.

Näin me olemme toimineet allergisen lapsen kohdalla, miksei sama onnistuisi lapsen nirsoillessa? Voihan sitä tehdä vaikka parin päivän välein aina lapselle uutta ja pakkasessa on sitten lopulta kolmea erilaista "lapsen ruokaa" ettei tarvise aina päivästä toiseen samaa syödä.

pitäishän niitä kasviksia edes syödä? :o Mä en todellakaan alkais tekemään lapselle eri ruokaa vain siksi, ettei mussuliini TYKKÄÄ esim. sipulista.. hohhoijjaa..

Osaatko lukea?

Että ihan oikeasti viitsit noudattaa tälläistä: vihannekset uppoaa muuten, mutta ei ruuan seassa..? Eikö se lapsi voi itse erotella niitä pois sieltä, jos se on ongelma?

Noups. Kouluissa on tietyt erikoisruokavaliot. Jos haluat olla vaikka kasvissyöjä ilman sipulia, niin sun pitää toimittaa lääkärintodistus siitä, ettet voi syödä sipulia. Kasvissyöjä saat olla ilman lekureita.

totta. ja huomasin karvaasti sairaalassa. olen olevinaan kasvissyöjä, mut en voi sietää sipulia, paprikaa enkä sieniä.
no niitähän tuntui olevan joka annos täynnä :D
kummasti meinas alkaa huonekaverien pihvit sun muut kiinnostaa kun nälkä oli :P

Maustamatonta jauhelihaa, makaroonia ja ketsuppia. Tai ehkä ihan tavallista arkiruokaa kuten koulussakin: makaronilootaa, jauhelihakastiketta, lihapullia, mureketta, jauhelihakeittoa, jos ne koulun ruoat kelpaavat?

Siinä se ruokavinkki :)

Ei mene perille niin ei mene. En voi enempää rautalangasta vääntää. Sorry =).

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Minulla on lapset 10v ja 7v, joista vanhempi ollut koulussa kolme vuotta a nuorempi neljä vuotta päiväkodissa. Ovat nirsoja, mutta syövät kyllä koulussa/päiväkodissa, tosin aika pieniä annoksia jne. Kotona en laita ruokaan esim sipulia, koska lapset eivät siitä tykkää. Miksi laittaisin? Minusta on ihanaa tehdä ruokaa, josta lapset pitävät. Koskaan en ole pakottanut mitään kotona syömään, maistavat kyllä jos jotain erikoisempaa teen, mutta pakolla en syötä.

Enkä aio taktiikaani muuttaa, koska en koe että mitään ongelmaa.

Mäkään en pakota, en pakota kotona edes maistamaan, mutta ei mun kyllä tarvitsekaan: lapset syövät kaikenlaista, eivät ole nirsoja, ja heidän kanssaan on kivaa käydä myös ulkona syömässä :)
Ja ovat tottuneet syömään kaikenlaista, koska kaikenlaista on pienestä pitäen tarjottu.

Osaatko lukea?

ai anteeksi!:) En näköjään osaa. Mutta joo jos vinkeejä haluat niin kaikein ruoan voi melkein tehdä loppuun saakka ilman mausteita, otat sille lapselle loppuvaiheessa/jossain vaiheessa erikseen annoksen ja maustat oman ruokanne lopuksi. Näin olen tehnyt vuoden ikäiselle monet monet kerrat!!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Minä en tekisi lapselle erikseen ruokaa.. ei koskaan totu "normaaliin ruokaan", jos aina vaan paapotaan tuolla lailla.. Kyllä se nälkä laittaa syömään sitä mitä muutkin syö..

Höpönpöpö.

Se, että lapsi ei pidä samasat sipulilla kuorrutetusta ruuasta + mausteista kuten me vanhemmat ei tee siitä mitenkään paapottua :).

Se, että lapsi tietää hänellä olevan vaihtoehdon ruokailussa tekee hänestä lellityn kakaran.

Palsta! :D

Tuo ei edes ole lellitty, se vaan ei pidä mausteista. Minä tunnen oikeasti lellikakaroita ja ne ON raivostuttavia :).

:o

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa ymmärtää tuossa aloituksessani?

Pyysin vinkkejä ainaiseen makaroni-jauhelihamössöön, vaihtelua siis...?

:headwall:

Anteeksi, mutta riepoo, kun te käännätte aina kaiken päälaelleen. JOS lapsi ei pidä sipulinpaloista, suolasta ja mausteista ja kasviksista muussattuna ruokaan, PITÄÄKÖ NIITÄ SILTI VÄKIPAKOLLA SINNE LAITTAA? Lapseni on hyväkäytöksinen ja kiltti, tekeekö se siitä mummonpotkijan ja nössön jos se ei pidä sipulista? :o
No sori...mä ymmärsin asian niin, että haluaisit lapsen syövän samaa ruokaa kuin muukin perhe. Mutta sä haluatkin tehdä lapselle eri ruuat kuin muille. Jos lapsi syö kananmunia, tee jauhelihamunaksa. Kuten Åbo ehdotti, tee lapselle jauhelihakeitto ilman niitä aineksia, mitä lapsi ei suostu syömään. Lihapullia voi tehdä ihan vaan pyörittelemällä jauhelihasta palleroita. Ei tarvita sipulia eikä mausteita.