Mitä kotitöitä teidän ekaluokkalaiset tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Olis kiinnostavaa tietää, miten paljon vastuuta kotitöiden hoidossa on muissa perheissä annettu 6-7 vuotiaille?
Me kun ollaan taidettu aika paljon passata ja tehdä tuon pojan eteen kaikki, johtuisko sitten siitä, että oli niin pitkään (6 vuotiaaksi) ainoa lapsi. Sitä vaan huomaa että leivätkin tekee vaan eteen, vaikka osaishan tuo jo itsekin...

No oman huoneen hän siivoa, siis siistii lattiat luluista yms. tavaroista omille paikoilleen, mutta ei imuroi, pyyhi pölyjä tai pese lattioita. Likaiset vaatteet hän vie pyykkikoriin ja sitten taas puhtaat, valmiiksi viikatut vaatteet vie vaatehuoneeseensa. Ja astiansa korjaa pöydältä tiskipöydälle tai astianpesukoneeseen. Siinä ne taitaa olla, eli mites muilla? =)

Mein ekaluokkalainen poika siivoaa oman huoneensa yhdessä isoveljensä kanssa, koska se on hein yhteinen huone. Hein siivoamiseensa kuuluu tavaroiden korjaaminen pois, pyykkien vieminen pesuun, he haluu itse imuroida ja pyyhkiä pölyt. Kerran halusivat pestä lattian ja ikkunankin. Sitten hänellä on keskiviikkona mun kanssa yhdessä keittiövuoro, silloin hän auttaa tiskikoneen täytös, vie roskapusseja, imuroi keittiötä yms yhdes sit tehdäänkin ja laitetaan ruokaa kans yhdes. Meil on muilla sitten muina päivinä nuo keittövuorot, ett silloin hänen ei tarvi mitään sellasta tehdä. Luonnollisestikin tekee itse voileipäs ja kuorii perunas, sehän on koulussa pakko osata tehdä ihan itse.

Periaatteessa 7-vuotias vastaa itse huoneensa siivouksesta. Mutta kaipaa kyllä pientä patistelua asiaan. Siivoamiseen kuuluu lelujen keräys lattialta, tavaroitten paikoilleen laittaminen ja viikonloppuisin sängyn petaus.

Imuroi myös itse välillä huoneensa. Ja joskus muutakin huushollia,tosin sen perästä saatan imuroida vielä itse. On lähinnä joskus vastaukseni kysymykseen:mitä mä tekisin?

Niin ja vie likaiset vaatteet pyykkin ja likaiset astiat tiskipöydälle.

Nyt kun ajattelen asiaa, huomaan muuten minäkin aika usein voitelevani hänellekin leivän. Siinä samalla kuin muille.