5-6 vuotiaasi taidot/omatoimisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mandariini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mandariini"

Vieras
Mielenkiinnosta kyselen, saaden hiukan vertailupohjaa. Eli mitä asioita lapsesi tekee/vaadit häntä tekemään omatoimisesti. esimerkkeinä esim. vessa-asiat, ulkoilu, aamupala, pukeminen, siivoaminen jne. Sukupuoli olisi myös hauska tietää, niin näkisi onko vaikutusta ed. asioihin.
Itselläni siis kohta 6 v. poika, joka pukee kaikki itse, mutta mielellään passuuttaisi esim. ulkohousujen lenksujen kanssa (en auta), aamupalan laitan valmiiksi, toisinaan komennan ottamaan itse muroja. Ulkovaatteet ripustaa itse ulkoilun jälkeen paikoilleen. Ulkona ollaan yleensä yhdessä, mutta saa leikkiä myös pihalla/lähimetsässä itsekseen. Oman huoneen siivoaa, käskystä, tai siis järjestää tavarat, aikuinen imuroi. Pölyjä pyyhkii. Isomman hädän tullen, pyytää edelleen pyyhkimään, kun ei halua vahingossakaansotkea omia käsiään. ;) Ollaan sovittu, että pian hoitaa asiansa yksin. Vaatteet käy itse aamuisin pukemassa, kun on komennettu. Likaiset vie pyykkikoriin..käskystä.

Ristiriitaista, kun välillä tuntuu, että vaadin joissain asioissa ihan liikaa ja välillä taas, että pilallekko tässä passailen. Mites teillä?

Kutakuinkin sama kuin teillä, ap, paitsi että pyyhkii peppunsa kyllä itse :)

Eli saa ulkoilla pihassa ja lähistöllä itsekseen (harvemmin olen mukana, yhdessä tehdään sitten kävelylenkkejä yms), siivoaa lelunsa yms pois, auttaa kotitöissä (vie roskat ulos, siivoaa kanin ja hamsterin häkit, pyyhkii pölyjä, laittaa ruokaostoksia jääkaappiin jne), pukee tietysti itse (ja usein ottaa kaapista itselleen vaatteet), aamupalan laitan minä yleensä mutta esim. viikonloppuisin kun nukun pitkään niin sälli ottaa jääkaapista itse viilin ja tekee leivän tms.

Suht samat on velvollisuudet sekä 8 v tytöllä että tuolla 6 v pojalla.

Meillä kohta 6-vuotias poika myös. Isomman hädän jälkeen pesen pyllyn, pikkuhiljaa pitäisi opetella pyyhkimään itse ennen eskarin alkua. Aamupalalle osaa hakea jääkaapista tarvitsemansa ja voidella leipänsä, puuron teen ja otan astiat kaapista kun ne on aika korkealla.

Omassa pihassa saa ulkoilla itsekseen, mutta yleensä ollaan pienemmän sisaruksen kanssa mukana ulkona ja puistoillaan yhdessä. Pukee pääasiassa itse mutta autan tarpeen mukaan esim. lenksuissa ja hanskan varsissa. Ulkovaatteet jää läjään eteisen lattialle, tässä pitäisi tsempata. Lelut kerää pyynnöstä, muuten en ole vaatinut siivoamaan.

Meillä 6-v (nyt eskari, menossa kouluun ensi syksynä, syntynyt loppuvuodesta) toimii suurin piirtein samoin - pyyhkii toki itse, tulos on sitten parempi tai huonompi ja sitten korjaillaan pesten, jne.

Osallistuu mielellään myös ruoan laittamiseen (ei niinkään kattamiseen) ja astiat korjaa pöydästä omalta osaltaan, vaatii yleensä kehotuksen. On nyt opetellut lukemaankin jo ja lukee paljon itsekseen (ääneen jopa) ja haluaa paljon keskustella eri asiosta.

Pukemisen hoitaa käytännössä täysin omatoimisesti, joskus vetkututtaa tietysti, mutta sitten katsotaan tilanteen mukaan mennäänkö auttamaan vai komennetaanko hoitamaan homma itse. Hampaiden pesut on sitten sellaista, mitä tehdään yhdessä ja välillä hän myös itse (on sähköhammasharja).

Tavaroiden paikalleen laittamisen kanssa olisi enempi kuin toivomisen varaa, mutta toisaalta välillä siivoaa omasta tahdostaan jopa tunnin kerrallaan, imurointi on lempparinsa...

Puuron teen valmiiksi aamiaiselle (mikro sijoitettu niin et vaarana saada kuuma puuro syliin), muuten ottaa itse. Pyyhkinyt pyllynsä aika kauan jo itse (en muista äkkiä missä iässä alko pyyhkiä itse). Ulkoillaan yhdessä keskustassa, maalla ulkoilee itsekseen. Imuroi, kerää lelunsa, vie likaiset vaatteet pyykkiin. Ripustaa pikku pyykit kuivumaan. Täyttää/tyhjentää tiskikoneen. Roskat kantaa apuna ulos. Kantaa usein jotain kauppa ostoksia kotiin ja tyhjentää ostoskassin sisällön kaappeihin. Pukee itse ja ripustaa vaatteet itse naulakkoon. Joskus autan jonkun käsineen tai kengän kanssa. Lenkit laittaa kengän alle useimmiten itse. En mä osaa sanoa mitä sen pitäs osata ja mitä ei, mut aina ollu aika "minä itse teen"- tyyppi. Autetaan lapsen niin halutessa joten ei tarvitse suoriutua yksin, jos tuntuu ettei tänään asiat vaan suju.

5v tyttö

Voitelee leipänsä toisinaan, yleensä kuitenkin mä hoidan samalla kuin omankin aamiaiseni. Osaa hoitaa itselleen aamupalaa (viili/jugurtti, banaani tms hedelmä, leipä).
Kakan jälkeen huutaa pyyhkimään, muuten vessahommat hoitaa itse.
Pukee ja riisuu omatoimisesti, hanskojen suiden, punttien laitossa kengänvarsien päälle ja lenksuissa saattaa pyytää apua.
Hampaiden, naaman ja käsien pesun hoitaa aamuisin/iltaisin itse (välillä tarkastan hammaspesun tai lasken aikaa harjaamiselle).
Siivoaa jälkensä kauniin pyynnön kehotuksen komennuksen uhkailun itkun ja hammasten kiristyksen jälkeen.
Osaa varustautua ulkotamineisiin ja mennä pihalle sekä leikkii siellä sitten itsekseen.
Kattaa pöytää (annan astiat kaapista korkealta), pilkkoo ruoanlaitossa apuna salaattiaineksia. Osaa käyttää veistä ja haarukkaa, mutta passuuttaa useimmiten vielä leikkuuhommissa.
Lakaisee lampolan lattiaa ja syöttöpöytää apulaisena.
Osaa ladata iPadille ja isänsä puhelimeen ilmaisia lasten pelejä netistä (älkää kysykö miten, en tiä).
Pesee itsensä suihkussa/kylvyssä itse, hiusten pesussa autan.

Noh paljon teillä lapset tekevät. Minä en ole 7v:lta vaatinut pahemmin mitään kotitöitä. Minä täällä kotityöt pääsääntöisesti itsekseni hoitelen.

[QUOTE="Mandariini";26057686]Mielenkiinnosta kyselen, saaden hiukan vertailupohjaa. Eli mitä asioita lapsesi tekee/vaadit häntä tekemään omatoimisesti. esimerkkeinä esim. vessa-asiat, ulkoilu, aamupala, pukeminen, siivoaminen jne. Sukupuoli olisi myös hauska tietää, niin näkisi onko vaikutusta ed. asioihin.
Itselläni siis kohta 6 v. poika, joka pukee kaikki itse, mutta mielellään passuuttaisi esim. ulkohousujen lenksujen kanssa (en auta), aamupalan laitan valmiiksi, toisinaan komennan ottamaan itse muroja. Ulkovaatteet ripustaa itse ulkoilun jälkeen paikoilleen. Ulkona ollaan yleensä yhdessä, mutta saa leikkiä myös pihalla/lähimetsässä itsekseen. Oman huoneen siivoaa, käskystä, tai siis järjestää tavarat, aikuinen imuroi. Pölyjä pyyhkii. Isomman hädän tullen, pyytää edelleen pyyhkimään, kun ei halua vahingossakaansotkea omia käsiään. ;) Ollaan sovittu, että pian hoitaa asiansa yksin. Vaatteet käy itse aamuisin pukemassa, kun on komennettu. Likaiset vie pyykkikoriin..käskystä.

Ristiriitaista, kun välillä tuntuu, että vaadin joissain asioissa ihan liikaa ja välillä taas, että pilallekko tässä passailen. Mites teillä?[/QUOTE]

Komennat ja käsket. Eikö asioita voi sanoa/pyytää nätisti??

Meillä 6v eskaripoika pukee omatoimisesti niin päivä- kuin ulkovaatteetkin ja vie likaiset vaatteet pyykkiin ja laittaa ulkovaatteet paikoilleen kun tulee sisälle. Ulkoilee/pyöräilee itsekseen ja kavereiden kanssa rauhallisella asutusalueella, ulkoillaan myös yhdessä esim.kävely-tai pyörälenkin muodossa. Opettelee olemaan lyhyitä aikoja yksin kotona.

Tekee pieniä kotitöitä, kattaa pöytää, laittaa likaiset astiat koneeseen, vie roskat, pyyhkii pölyjä, ohjattuna laittaa myös pyykit pesukoneeseen jne. Siivoaa yleensä automaattisesti omat lelunsa leikin jälkeen paikoilleen ja lisäksi imuroi oman huoneensa ja petaa sänkynsä. Pyyhkii itse pyllynsä.

Ottaa tarvittaessa aamupalaa itse jos me vanhemmat nukutaan pidempään, voitelee leivän ja laittaa päälliset, ottaa muroja tai jukurttia, osaa syödä veistä ja haarukkaa käyttäen. Osaa lukea ja sitoa kengännauhansa. Varsin omatoiminen poika, autetaan toki tarvittaessa, mutta mielellään tekee asioita itse ja on ylpeä osaamisestaan.

kiitos vastauksista tähän astia. Tosiaan, kyllä mä komennan ja käsken, kun yleensä ei muu tepsi. Ehkä nykyään jopa valmiiksi ikävään sävyyn. Toisinaan voisin kokeilla taas lempeämminkin. :)

"Äiti, anna aamupalaa mulla on nälkä".
"voisitko ottaa itse?"
"En mä jaksa, anna sä"
"No, ei se ole niin raskasta, otat vaan murolautasen, maidon ja murot ja lusikan"
"Mistä..ää.."

Vs

"Ota aamupalaa, tiedät kyllä miten ja mistä."

6-vuotias tyttö pukee kaikki vaatteensa itse, kengännauhojen ja kurahanskojen haalarin hihojen päälle vedon kanssa autan joskus. Hoitaa täysin itsenäisesti vessareissunsa, ulkoilee itsenäisesti rajatulla alueella, ottaa itse välipalaa, auttaa kotitöissä (vie roskia ja pyyhkii pölyjä), auttaa ruoanlaitossa. Vaatteet valikoi myös itse pääsääntöisesti.

[QUOTE="vilperin äiti";26057844]Noh paljon teillä lapset tekevät. Minä en ole 7v:lta vaatinut pahemmin mitään kotitöitä. Minä täällä kotityöt pääsääntöisesti itsekseni hoitelen.[/QUOTE]

No en mäkään vaadi mut kun haluaa ni tehköön. Täyttää 5 ja haluaa kattaa pöytää, laittaa tiskejä+purkaa, auttaa pyykkihommisaa yms...Pukee lähes kokonaan itse ja riisuu. Osaa siivota lelujaan ja järjestellä. Vessassa saattaa itse pyyhkiä ja aikunen tarkistaa. Sattuu olemaan sellanen omatoimitättärä että pienestä on jo puuhannu. 2v se pyhki hoitokaverinkin peppua ennenkun hoitaja ehti paikalle...Kyl minusta on aiheellista opettaa jo pienestä ja lisätä iän myötä. 7v osaa jo ja riittävän iso osallistumaan.

No en mäkään vaadi mut kun haluaa ni tehköön. Täyttää 5 ja haluaa kattaa pöytää, laittaa tiskejä+purkaa, auttaa pyykkihommisaa yms...Pukee lähes kokonaan itse ja riisuu. Osaa siivota lelujaan ja järjestellä. Vessassa saattaa itse pyyhkiä ja aikunen tarkistaa. Sattuu olemaan sellanen omatoimitättärä että pienestä on jo puuhannu. 2v se pyhki hoitokaverinkin peppua ennenkun hoitaja ehti paikalle...Kyl minusta on aiheellista opettaa jo pienestä ja lisätä iän myötä. 7v osaa jo ja riittävän iso osallistumaan.
Sama juttu meillä.

"Äiti, saanko viedä roskat?" -Tottakai saat. "Jeeee!" :D

Eilen "riitelivät" siskonsa kanssa siitä, että kumpi saa keittää iskälle kahvia. Tänään en antanut auttaa ruuanlaitossa, ja se oli suuri pettymys.

Ainoa mitä niinsanotusti vaadin on kanin ja hamsterin asumusten puhtaana pitäminen. Kun lapset kerran lemmikit tahtoivat, niin he saavat niistä myös (ainakin näennäisesti) suurimman hoitovastuun kantaa :). Ja kantavatkin, sen suhteen ei ole moitittavaa.

kohta 6v tyttö kyllä osaa lähes kaiken ihan itse. Kengännauhoja ei osaa solmia. Luistelu ja laskettelu on vielä hänelle haasteellisia. Muuten kyllä suoriutuu asiasta kuin asiasta.

tosin se on sitten toinen juttu haluaako suoriutua :D

[QUOTE="vilperin äiti";26057844]Noh paljon teillä lapset tekevät. Minä en ole 7v:lta vaatinut pahemmin mitään kotitöitä. Minä täällä kotityöt pääsääntöisesti itsekseni hoitelen.[/QUOTE]

Olisko nyt hyvä hetki opettaa, niin ei tarvitse itsekseen hoidella? Tai varsinkaan kasvattaa sitten siihen malliin, että se on jonkun muun vastuulla hoitaa (ikävä asuinkumppani tuollainen).

Ei nyt tarkoitus ole kovistella, mutta kyllä tietty perusosaaminen kannattaa olla, jottei sitten tiukan paikan tullen olla täysin avuttomia tekemään mitään "kun ei mun ole koskaan tarvinnut".

Yhteistyössä