Mitä kieliä haluaisit, että lapsesi osaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kielipäätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kielipäätön

Vieras
Tulevaisuudessa varmaan kielien merkitys senkus kasvaa. Mitäs kieliä uskot, että oma lapsesi osaa kun on esim. 25v tai mitä kieliä toivoisit? Minä luulen, että meillä järjestys menee jotakuinkin näin, joskin eihän sitä tiedä onko lapsilla sitten jotkut omat kiinnostukset. En aio suunnitella mitään. Oletetaan, että kaikki kielivalinnat olis ihan vapaita (toki se on selvää, että pikkupaikkakunnilla ei mitään erikoisia kieliä voi lukea.)

1. Suomi - no tietysti äidinkieli
2. Englanti - nykyään se maailman yleiskieli
3. Ruotsi - Pohjoismaissa tärkeä, nostaisin muiden ohitse
4. Saksa, ranska, venäjä, espanja, kiina - Noi riippuu suuntauksesta, kaikki tärkeitä alasta riippuen

Sitten muita kieliä jos tulee mieleen niin voisivat olla esim. portugali, italia, japani, arabia

Englantia tietenkin ja kaikki lapsemme osaavatkin sitä mainiosti, jopa alakoululainen. Ruotsikin sujuu isoimmilta eikä heitä yhtään ottanut päähän "pakkoruotsi". Itse patistin heitä jopa kirjoittamaan sen, koska ruotsia on hyvä osata ja siitä on helppo saada hyvä arvosana, ja hyvin he kirjoittivatkin. Kaksi lapsistamme osaa myös japania, toinen suorastaan erinomaisen hyvin, mistä olen erityisen mielissäni. Hän osaa lisäksi auttavasti koreaa ja kiinaa, toinen vain kiinaa, hieno homma sekin. Nämä tytöt osaavat lisäksi ranskaa ja espanjaa, mutta haluaisin jonkun lapsistamme opiskelevan vielä italiaa. Vanhin lapsemme on ainut, jolta sujuu saksa. Se mua harmittaa, ettei ketään muuta ole saksa kiinnostanut. Venäjää olisi myös hyvä osata. Sitä ehtisi vielä kolme nuorimmaista opiskella ennen 25 vuoden ikää, mutta ei taida ainakaan vielä yhtäkään heistä kiinnostaa.

englanti ja venäjä ovat suomen lisäksi ne tärkeimmät näillä korkeuksilla. ja tietenkin se riippuu täysin lapsesta itsestään mitä hän haluaa opiskella, enhän minä päätä hänen tulevaisuudestaan, koulutuksestaan, ammatistaan.

Suomi, englanti ja ruotsi ovat kaikki tärkeitä meille. Kaikkia näitä kieliä me vanhemmatkin kuulemme ja käytämme jatkuvasti. Jos haluaa vielä jotain itse opiskella niin se on vain plussaa. :)

No suomea ja enkkua tietysti. Sitten pitäisin ehkä hyödyllisenä saksaa ja venäjää, nykyään kun venäläiset käyvät täällä ostoksilla niin paljon.
Meillä olisi juuri kielivalinnat edessä, mutta lapsi ei ole innostunut, ja valittavana on vain saksa ja ranska, ja saksasta ei ilmeisesti ole saatu aina ryhmää kasaan, joten ehkä sitten odotellaan sinne yläkouluun, hirvittää kuitenkin sitoutua ylimääräisiin tunteihin tässä vaiheessa.

Jos lapsella ei ole kielipäätä tai kielten oppiminen on tosi vastenmielistä, niin sitten ehkä kannustaisin lähinnä keskittymään englantiin ja sen hyötyihin työelämässä. Saksaa ja venäjää olisi myös hyvä opiskella edes alkeiden verran, ne ovat tärkeitä kauppakieliä Suomessa. Ylipäätään bisnes luistaa paremmin, jos pystyy kommunikoimaan yhteistyökumppaneiden omalla kielellä. Kasvava merkitys on myös muilla kielillä, ja kannustaisin kyllä opiskelemaan ranskaa, espanjaa, vaikka kiinaakin jos kiinnostaa!

Pidän kaikkien kielten opiskelua hyödyllisenä puuhana ja toivoisin lasten ymmärtävän kielitaidon hyödyn. Ruotsia sen sijaan ei minusta ole pakko opiskella, ennemmin pitää panostaa globaalisti tärkeämpiin kieliin.

Meidän perheessä iskällä loistava kyky oppia uusia kieliä ja puhuukin suomea, englantia, ja ruotsia, ymmärtää hyvin saksaa, norjaa, tanskaa ja onpa tuo joskus lukenut sarjakuvia espanjaksikin (ei ole ikinä sitä opiskellut). Äidillä onneton kielipää.

Lapsista esikoisella pitkinä kielinä englanti ja saksa (menevät loistavasti), ruotsi alkoi nyt seiskalla ja juuri mietitään kasille valinnaisia, mahdollisuus esim venäjään. Kannustan opiskelemaan kieliä niin paljon kuin mahdollista ja itselle vain maittaa.

Meidän 16v. osaa jo viittä kieltä ( suomi,saksa,englanti,ranska,italia), niillä pärjää hyvin. Kiina voisi olla hyödyllinen lisäkieli...Meidän alakoululaiset osaavat suomea ja saksaa, opettelevat koulussa englantia ja ranskaa.Jos nämä kielet hallitsevat aikuisina, riittää mainiosti :)

Yhteistyössä