Mitä käytännön eroa spinaali/epiduuralipuudutukissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti Sininen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täti Sininen

Vieras
Moi

Synnytys lähenee ja mietiskelen kivunlievityksiä. Minulta on joskus leikattu jalka spinaalipuudutuksessa ja senjälkeen sain hirvittävän päänsäryn, jota en todellakaan halua kokea uudelleen.
Tietääkö kukaan mitä eroa on spinaali ja epiduraalipuudutuksessa, muuta kuin pistoskohdan ero? Miksi jotkut ottavat spinaalin epiduraalin sijaan?

Mulla oli ekassa synnytyksessä epiduraali, joka vei supistuskivut täysin hetkeksi ja niin olen käsittänyt myös spinaalin tekevän, erona vain se, että spinaalista voi tulla tuo päänsärky. Onko minulla nyt väärää tietoa ja kammoksunko turhaan spinaalia, jos sitä ehdottavat seuraavassa synnytyksessä?

Kiitos vastauksista =)

Hei!
Aivan 100% en ole antamistani tiedoista, mutta muistelisin itse valmennuksessa kuulleeni seuraavaa puudutteiden erosta: epiduraalia voidaan lisätä useita kertoja kesken avautumisvaiheen, spinaalia ilmeisesti ei lainkaan. Muistelisin myös kuulleeni, että spinaali "vie jalat alta". Itse otin epiduraalin, johon olin kyllä tyytyväinen (vaikkakin supistukset katosivat täysin ponnistusvaihe mukaan lukien). Mutta kyllä minua epiduraalikin tärisytti niin paljon, etten juuri jaloillani olisi pysynytkään.. Kannattaa kysellä eroja vaikka neuvolasta, valmennuksessa tai omasta synnytyssairaalasta etukäteen.

spinaalia en kyllä usko että paljon synnytyksessä edes käytetään,meinaan tunto lähtee täysin ja jalat alta miten voit spinaalilla synnyttää kun olet muutenkin jo sen saatuasi täysin muiden armoilla...spinaali puudutus on keisarin leikkauksissa käytetty...

Ensimmäistä synnyttäessäni sain yhden epiduraalipuuduteannoksen ja toista synnyttäessäni spinaalin. Molemmat puudutteet tuntuivat samanlaisilta ja veivät kivut pois. Epiduraali annettiin, kun olin 5 cm auki ja spinaali taas ollessani 10 cm auki. Uskoisin, että molemmat puuduttet voivat olla hyviä oikeaan aikaan annettuina. Kun olin 10 cm auki, niin ei haitannut, vaikka spinaalipuudutetta ei voitukaan lisätä. Joku kysyy kohta, että miksi sain puudutetta, kun olin jo täysin auki? Miksei vain ponnistamaan? Siksi, että vauvan päänasento oli huono, mutta onneksi sydänäänet kuitenkin hyvät. Korjasi sitten päätänsä parempaan asentoon ennenkuin aloin ponnistamaan. Ensiksi meinattiin auttaa isokokoinen ja huonoasentoinen vauva ulos imukupin avulla, mutta neuvottelin sitten tuon puudutusvaihtoehdon kokeiltavaksi ja vauva syntyikin helposti ilman imukuppia tai episiotomiaa tai repeämää minulle.

Mulla on ekassa synnytyksessä ollut epiduraali ja se tuli kyllä kuin taivaasta jo siinä kohtaa pitkää synnytystäni. Tunsin kyllä silti hieman kipua, mutta pystyin rentoutumaan paremmin ja se tietenkin avasi paikkoja nopeammin.. Mutta tärinä oli vasta jotakin synnytyksen päätteeksi ja kävelemään en meinannut pystyä ollenkaan sen takia.

Toisesta käytin vain ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen, joka vaikutti vain toiseen reiteen. Mutta tämä synnytys kaikin puolin mukavempi ja lyhyempi ja helpompi muutenkin..

Epiduraali alkaa vaikuttamaan vasta noin puolen tunnin päästä laitosta ja sitä voi lisätä monta kertaa, sen vaikutus on pidempi kuin spinaalissa ja ainakin mulla epiduraali vei ponnistuksen tunteen pois kokonaan. Mulle on ehdotettu nyt kolmanteen synnytykseen spinaalia, koska vaikuttaa nopeammin ja kesto on lyhyempi, kuten yleensä monisynnyttäjillä synnytys yleensäkin lyhyempi. Mutta tästä spinaalista ei sitten vielä sitä kokemusta...

:)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 19:05 Jonnakar kirjoitti:
Mulla on ekassa synnytyksessä ollut epiduraali ja se tuli kyllä kuin taivaasta jo siinä kohtaa pitkää synnytystäni. Tunsin kyllä silti hieman kipua, mutta pystyin rentoutumaan paremmin ja se tietenkin avasi paikkoja nopeammin.. Mutta tärinä oli vasta jotakin synnytyksen päätteeksi ja kävelemään en meinannut pystyä ollenkaan sen takia.

Toisesta käytin vain ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen, joka vaikutti vain toiseen reiteen. Mutta tämä synnytys kaikin puolin mukavempi ja lyhyempi ja helpompi muutenkin..

Epiduraali alkaa vaikuttamaan vasta noin puolen tunnin päästä laitosta ja sitä voi lisätä monta kertaa, sen vaikutus on pidempi kuin spinaalissa ja ainakin mulla epiduraali vei ponnistuksen tunteen pois kokonaan. Mulle on ehdotettu nyt kolmanteen synnytykseen spinaalia, koska vaikuttaa nopeammin ja kesto on lyhyempi, kuten yleensä monisynnyttäjillä synnytys yleensäkin lyhyempi. Mutta tästä spinaalista ei sitten vielä sitä kokemusta...

:)

tuohon en voi yhtyä, itselläni epiduraali vaikutti melkein heti, meni puolitoista supistusta ja ah autuus tuli! Varmaan aika ihmiskohtasesti vaikuttaa...

Spinaali on ns minispinaali, ei siis yhtä voimakas kuin leikkauksissa käytetty. Vaikutus alkaa heti ja kestää yksilöllisesti vaihdellen n pari tuntia.
Epiduraalissa laitetaan katetri epiduraalitilaan, jonka kautta puudutetta voidaan myöhemmin lisätä. Vaikutus alkaa n 15 min kuluttua ja kestää sen pari tuntia.
Yksilölliset vaihtelut ovat suuria. Siis kuinka kauan vaikutus kestää ja kuinka hyvin vie kivun pois.
usein spinaalia käytetään enemmän uudelleen synnyttäjillä koska sen laitto on nopeampaa ja vaikutus alkaa nopeammin.
Spinaali tehoaa myös ponnistuskipuihin, jos vaikutus on vielä silloin päällä.

Mulla laitettiin eka synnytyksessä epiduraali, joka ei auttanut sitte yhtää mitään ja synnytys oli karsee tunnin ja vartin ponnistusten kans. :o Tosin eka synnytyksessä mulla supistukset vastas eniten häntäluuhun ja sit jälkikäteen kuulin joltain, että epiduraali ei "luukipuun" auta. Muissa synnytyksissä oon sit saanu spinaalin ja on ollu mulle kyllä ihan ehoton, vaikkakin neljännen synnytyksessä sen vaikutus loppui jo puolentoista tunnin jälkeen ja ponnistusvaihe meni sit täysin ilman puudutuksia. Onneksi se ei kestäny enää ku neljä minsaa ja oli sillai helpompi verrattuna kakkosen synnytykseen, missä spinaali vaikutti vielä ponnistusvaiheessa, et tunsi sen et mihin suuntaan piti ponnistaa. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:37 plööh kirjoitti:
spinaalia en kyllä usko että paljon synnytyksessä edes käytetään,meinaan tunto lähtee täysin ja jalat alta miten voit spinaalilla synnyttää kun olet muutenkin jo sen saatuasi täysin muiden armoilla...spinaali puudutus on keisarin leikkauksissa käytetty...

ainakin ystäväni on spinaalilla synnyttänyt alakautta. Kertoi että tuntoa ei ollut lainkaan. Itsestäänselvästi hoitajat ja/tai mies on tukenut jalkoja ponnistusvaiheessa, en edes kysynyt asiasta.
Että kyllähän sitä spinaalipuudutuksen saatua voi alakautta synnyttää.

Ja molemmista puudutuksista voi jälkiseurauksena tulla se päänsärky. Tosin puudutteiden suureen käyttömäärään verrattuna päänsärky on melko harvinainen jälkiseuraus puudutuksesta. Eikä edellisen kerran saatu päänsärky tarkoita, että seuraavallakin kerralla se tulisi. Riippuu myös laittajasta ja laittotekniikasta. Joskus vaan huonoa tuuria, että päänsäryn saa jälkiseurauksena.

Yhteistyössä