Mitä katsovat pankin lainaneuvotteluissa tiliotteista?

03.03.2010
82
0
6
Ollaan huomenna menossa pankkiin neuvottelemaan lainaa asumisoikeusasuntoa varten ja pyysivät, että mukaan pitäis ottaa tiliotteet, palkkakuitit ja verotustodistukset.

Muut menee jakeluun, mutta miksi tiliotteet?
Mitä ne niistä katsoo?

Jotenkin tuntuu nöyryyttävältä viedä niitä sinne näytille... :ashamed:

Pitäähän teidän menot jotenkin selvittää, että käy ilmi, paljonko teillä on varaa lyhentää sitä lainaa. Siellä kysellään mm. paljonko menee rahaa ruokaan, asumiskustannuksiin, harrasteisiin yms. kuussa.

Mihin pankkiin oikein olette menossa? Ei kai kellään ole enää nykyään mitään paperisia tiliotteita?

Meidän ei tarvinut toimittaa edes palkkakuitteja, tosin miehellä oli jo tili kyseisessä pankissa joten katsoivat sieltä ja niihin hakemuksiin kirjoitettiin meidän suullisesti kertomat arviot.

En ole ikinä kyllä lainaneuvotteluissa tiliotteita antanut syynättäväksi, tietysti omasta pankista ne näkevät, mutta muihin pankkeihin en kyllä ole vienyt. Kyllä niille pitää riittää palkkatodistus ja hakijan omat tiedot siitä, mihin rahaa menee pakosti kuukausitta, kuten esim. asumiseen.

Osuuspankkiin.
Muihin pankkeihin niitä eivät kyselleet.. (Ei siis olla kyseisen pankin asiakkaita, kun en ole siihen tyytyväinen, niin siksi kysellään muista pankeista.)

Kyllä minusta pitäisi riittää tiedot tuloista ja oma arvio menoista.. Kyse on kuitenkin vain 30 000€ lainasta, eikä 300 000€..

En ole ikinä kyllä lainaneuvotteluissa tiliotteita antanut syynättäväksi, tietysti omasta pankista ne näkevät, mutta muihin pankkeihin en kyllä ole vienyt. Kyllä niille pitää riittää palkkatodistus ja hakijan omat tiedot siitä, mihin rahaa menee pakosti kuukausitta, kuten esim. asumiseen.

Miten niin pitää riittää? Eivätköhän pankit ihan itse päätä, mikä niille riittää ja mikä ei.
Lainaisitko itse tuntemattomalle ihmiselle vaikka satatonnia näkemättä minkäänlaisia todisteita hänen menoistaan, jos ihminen itse olisi sitä mieltä että "kyllä sen pitää riittää et mä kerron suullisesti" :D

Samaa mieltä sun kanssa. Ehkä jätän ne viemättä, ja jos jää lainan saaminen siitä kiinni, niin eiköhän sen sitten toisesta pankista saa...
Ei minusta kuulu pankille noin tarkasti mihin rahani laitan. Ei vaikka olisi maksuja perintätoimistolle, kun luottotiedot kuitenkin on kunnossa.

[QUOTE="vieras";23087961]Mihin pankkiin oikein olette menossa? Ei kai kellään ole enää nykyään mitään paperisia tiliotteita?

Meidän ei tarvinut toimittaa edes palkkakuitteja, tosin miehellä oli jo tili kyseisessä pankissa joten katsoivat sieltä ja niihin hakemuksiin kirjoitettiin meidän suullisesti kertomat arviot.[/QUOTE]

Meille tulee sekä että, paperisena että sähköisenä.

[QUOTE="eee";23088007]Miten niin pitää riittää? Eivätköhän pankit ihan itse päätä, mikä niille riittää ja mikä ei.
Lainaisitko itse tuntemattomalle ihmiselle vaikka satatonnia näkemättä minkäänlaisia todisteita hänen menoistaan, jos ihminen itse olisi sitä mieltä että "kyllä sen pitää riittää et mä kerron suullisesti" :D[/QUOTE]
Luuletko todella, että ne pankit ihan hyvää hyvyyttään niitä rahoja lainaavat???
Kyllä se rahan lainaaminen on pankeille sitä kaikkein kannattavinta hommaa, joten todellakaan he eivät sanele yksin kaikki ehtoja. Tottakai jos menet pankkiin hattu kourassa anelemaan, että antakaa kiltit ihmiset minulle vähän lainaa, niin varmasti saat aivan paskaehdoilla ja kalliilla korolla sitä rahaa. Mutta jos osaat kilpailuttaa kunnolla ja vaatia pankeilta vastaantulemista, niin säästät melkoisia summia niin koroissa kuin lainaehdoissa ja muissa kuluissa.

Samaa mieltä sun kanssa. Ehkä jätän ne viemättä, ja jos jää lainan saaminen siitä kiinni, niin eiköhän sen sitten toisesta pankista saa...
Ei minusta kuulu pankille noin tarkasti mihin rahani laitan. Ei vaikka olisi maksuja perintätoimistolle, kun luottotiedot kuitenkin on kunnossa.

Eihän se mitään takaa et jos on luottarit kunnossa,kun perintätoimistolle voi silti olla velkoja.
Tottakai he haluavat kätsoa miten te rahanne käytätte. Eivät ne tuosta vaan lainaa anna,oli summa kuinka pieni vain.

Ykskaks yllättäin Osuuspankki joka vaatii tiliotteetkin :D
Meidän kylän osuuspankkiin ei kukaan edes mene lainaa hakemaan, aina on vastaus EI, vaikka molemmat olisi töissä ja muutenkin olisi mahdollisuus hoitaa talolainaa jne. Vitsi koko Osuuspankki täällä päin ;)

Koska lainaaminen on pankille nisnestä, on heillä oikeus tietää ottavatko suurenkin riskin lainatessaan sinulle rahaa. Jos et ole jo heidän asiakas, haluavat he jotain tositetta nähdä, tuskin koin tarkaan syynäävät. Ja eihän sinun ole niitä pakko viedä, eikä pankin ole pakko rahaa lainata. Minä hain lainaa sekä omalta pankilta, että toiselta. Oman oli kalliimpi, mutta kun kerroin saavani halvemmellakin, niin johan prosentti aleni. :)

En vie nyt niitä tiliotteita, ja jos jää siitä kiinni, niin sitten jää.
Kyseessä on pankille riskitön laina, kun on kyse asumisoikeusasunnosta, asumisoikeussopimus toimii pankille vakuutena ja jää heille pantiksi lainastani. Pankki saa aina omansa takaisin, etenkin tässä tapauksessa, kun asomaksussa ei ole suuria indeksikorotuksia.
Jännittävää on se, että siskoni sai lukio-opiskelijana lainan Nordeasta samaan tarkoitukseen, ilman takaajia, kesätyöt olivat juuri päättyneet eikä seuraavista tietoa...

Luuletko todella, että ne pankit ihan hyvää hyvyyttään niitä rahoja lainaavat???
Kyllä se rahan lainaaminen on pankeille sitä kaikkein kannattavinta hommaa, joten todellakaan he eivät sanele yksin kaikki ehtoja. Tottakai jos menet pankkiin hattu kourassa anelemaan, että antakaa kiltit ihmiset minulle vähän lainaa, niin varmasti saat aivan paskaehdoilla ja kalliilla korolla sitä rahaa. Mutta jos osaat kilpailuttaa kunnolla ja vaatia pankeilta vastaantulemista, niin säästät melkoisia summia niin koroissa kuin lainaehdoissa ja muissa kuluissa.

En todellakaan luule, että pankit lainaavat rahaa ihan hyvää hyvyyttään. Jos lainaisivat, niin eihän sillä sitten mitään väliä olisi, millaisille ihmisille rahaa jaeltaisiin.

Lainojen myöntäminen on pankille liiketoimintaa, jonka on oltava kannattavaa. Juuri siksi lainaa hakevien ihmisten rahankäyttötavat on hyvä olla tiedossa.

Mistä sulle tulee nöyryyttävä olo tuossa jutussa? Ei kai kuukausimenoissa mitään noloa ole. Ja jos siellä sattuu olemaan joku 400 euron maksu eroticshiopille, mitä sitten. Mä en ihan bonjaa, mitem tiliotteen näyttäminen varsinaisesti eroaa sen palkkakuitin viemisestä?

Ei millään pahalla, yritän vaan päästä kärryille asiasta. Jos ei huvita selittää, jätä toki väliin, en ala inttää :)

[QUOTE="eee";23088208]En todellakaan luule, että pankit lainaavat rahaa ihan hyvää hyvyyttään. Jos lainaisivat, niin eihän sillä sitten mitään väliä olisi, millaisille ihmisille rahaa jaeltaisiin.

Lainojen myöntäminen on pankille liiketoimintaa, jonka on oltava kannattavaa. Juuri siksi lainaa hakevien ihmisten rahankäyttötavat on hyvä olla tiedossa.[/QUOTE]

No sinä sitten ilmeisesti kiikuttaisi pankkiin päiväkirjasikin, jos joku sitä vain sattuisi kysymään. Vanhan sanonnan mukaan: ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka suostuu...

[QUOTE="popp";23088251]Mistä sulle tulee nöyryyttävä olo tuossa jutussa? Ei kai kuukausimenoissa mitään noloa ole. Ja jos siellä sattuu olemaan joku 400 euron maksu eroticshiopille, mitä sitten. Mä en ihan bonjaa, mitem tiliotteen näyttäminen varsinaisesti eroaa sen palkkakuitin viemisestä?

Ei millään pahalla, yritän vaan päästä kärryille asiasta. Jos ei huvita selittää, jätä toki väliin, en ala inttää :)[/QUOTE]

Itseäni ainakin häiritsisi se, että joku vieras ihminen nyt tiliotteestani kävisi läpi, mihin olen rahani kuluttanut. Eikä minulla edes ole mitään noloja menoja, mitä pitäisi hävetä, mutta silti mielestäni nuo ovat yksityisasioita, joita ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa.

Ap, etkö todellakaan ajatellut viedä niitä tiliotteita? Oon itse ollu aiemmin pankissa töissä ja voin sanoa, että jos noin vaikeaksi käytte heti alkumetreillä, tuskinpa lainaakaan saatte. Tottakai pankki haluaa varmistaa, että saa omansa pois ja juuri siitä syystä pankki on tarkka ja vaatii mm. noita tiliotteita. Jos siellä on perintätoimistoille laskuja, se ei todellakaan anna hyvää kuvaa taloudenpidostanne - olkoonkin että luottotiedot ovat VIELÄ puhtaat.

Itseäni ainakin häiritsisi se, että joku vieras ihminen nyt tiliotteestani kävisi läpi, mihin olen rahani kuluttanut. Eikä minulla edes ole mitään noloja menoja, mitä pitäisi hävetä, mutta silti mielestäni nuo ovat yksityisasioita, joita ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa.

... sanoikin sen jo. Ja kyllä mua hävettää näyttää mun velanmaksua perintätoimistolle, vaikka minusta se, että olen typeryyksissä hommatun ison laskun sopinut osissa maksettavaksi ja hoidan sitä kuukausittain, kertoo enemmän siitä, että olen vastuun ottanut. Joskin vähän myöhässä..

[QUOTE="just";23088384]Ap, etkö todellakaan ajatellut viedä niitä tiliotteita? Oon itse ollu aiemmin pankissa töissä ja voin sanoa, että jos noin vaikeaksi käytte heti alkumetreillä, tuskinpa lainaakaan saatte. Tottakai pankki haluaa varmistaa, että saa omansa pois ja juuri siitä syystä pankki on tarkka ja vaatii mm. noita tiliotteita. Jos siellä on perintätoimistoille laskuja, se ei todellakaan anna hyvää kuvaa taloudenpidostanne - olkoonkin että luottotiedot ovat VIELÄ puhtaat.[/QUOTE]

Musta se ei ole vaikeilua.. Sen lisäksi, että niitä kysyttiin vain tuossa yhdessä pankissa, ei missään muualla.
Joten jos käytökseni tuntuu virkailijasta vaikeksi heittäytymiseltä, niin menen sitten johonkin muuallw.

Yhteistyössä