Mitä kannattaisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mies33
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mies33

Vieras
Olemme vaimon kanssa aikeissa hankkia lapsia, molemmat ovat ihan myönteisellä kannalla asian suhteen, mutta yksi juttu on alkanut ihan tosissaan vaivaamaan mieltäni.. Vaimoni on kyllä ihan hyvä ihmisenä, ja varmaan hänestä tulisi ihan kelpo äiti, mutta asian ydin on siinä että haluaisin lapsilleni vaimoani paremmat perintötekijät, esimerkiksi Tanskalaiselta tai Ruotsalaiselta luovuttajalta. Joku voisi tietysti sanoa että miksen etsi sellaista sopivaa naista, mutta helpommin se on sanottu kuin tehty, ja kun meillä menee muuten ihan hyvin.

Niinpä mieleeni on tosissaan juolahtanut sellainen vaihtoehto, että jospa saisin vaimoni suostumaan siihen, että lapsen hedelmöitys tehtäisiin jonkun toisen naisen munasoluilla, ja siirrettäisiin vaimoni kohtuun, jonka jälkeen äitiys etenisi normaalissa järjestyksessä. En usko, että hänelle on sinänsä merkitystä onko lapset hänen biologisia jälkeläisiään, kyllähän miehetkin useasti hyväksyvät muiden tekemät lapset. Toinen vaihtoehto olisi käyttää ns. "vuokrakohtua", mikä ei kylläkään tunnu parhaalta vaihtoehdolta. Osaisiko joku kertoa, onko vastaavaa tehty jonkun parin keskuudessa, ja miten asiessa kannattaisi edetä?

Tuota. Saanko kysyä, mikä vaimossasi sitten on vialla, ette halua hänen biologisia lapsiaan? Miksi yleensä olet hänen kanssaan, jos olet sitä mieltä, että hänen geeninsä eivät kelpaa?

En osaa sanoa, ehkä se on vaan jokin miehen vaisto, että haluaa jälkeläisilleen parhaat mahdolliset lähtökohdat. Itseasiassa ihmettelen suuresti, miksi miehet eivät enemmän kiinnitä tällaisiin asioihin huomiota. Olen ymmärtänyt että naiset ovat jo aikojen toimineet samalla tavalla, eli paiskunnan lapsien isä voi olla joku muu kuin aviomies, eli on erikseen biologinen isä ja kasvattaja/perheen elättäjä. Jonkinlaisia prosenttilukuja muistan lukeneeni, olikohan jokin arvio, että noin 10% pariskunnan lapsista on toisen miehen aikaansaamia, ja väitänpä että osassa näistä tapauksista kysymys ei ole mistään normaaleista syrjähypyistä, vaan tietoisesti tapahtuneesta toiminnasta.

Tuntuu vaan uskomattoman tylyltä, että et halua rakastamasi (?) naisen olevan lastesi biologinen äiti. Jos oma mieheni menisi ehdottamaan, että otettaisko kuule munasolu joltain vähän tasokkaammalta naiselta, niin loukkaantuisin aivan silmittömästi. Joten jos tosissaan olet noin törppö, niin ota asia ainakin mahdollisimman varovasti esille. Tai sitten voisit vain jättää vaimosi ja tilata postimyyntivaimon jostain toiselta puolelta maailmaa, tulispahan ainakin vaihtelua geeniperimään.

Ihmettelen vain, että tosissasi luulet, ettei vaimollesi ole väliä, ovatko lapset hänen biologisia lapsiaan. Mietipä kuinka suuri kysymys omat biologiset lapset ovat sinulle itsellesi. Miksette sitten samon tein ottaisi sekä munasolua että siittiösolua jostain muualta? Olisi ainakin reilua. Ja ovatkos omat perintötekijäsi niin loistavat kuin luulet?

Tosi huono provo.
Tulipahan mieleen, että eikös se miesten tekemä "geenien valinta" tapahdu jo siinä parin valinta tilanteessa. Eikös vakavammassa suhteessa olla sellaisen henkilön kanssa, jolla on omasta mielestä hyvät ominaisuudet. Ja et sitten ottanut huomioon tuossa mainutussa 10%:ssa, että sehän pitää sisällään myös osan uusioperheistä. Ihan totta, eihän se tosiaankaan pidä sisällään kaikkia keinohedelmöityksiä. :p

Jos mun mies olis ehdottanut mulle tollasta, olisin vetäny niin lujaa turpaan että hampaat olis lennelly joka ilmansuuntaan ja sanonnu hyvästit. Ainakaan mun miehellä ei ole yhtään sen "paremmat" geenit kuin mulla! Aika hulvatonta ajatella että itsellä olisi paremmat geenit kuin toisella. Okei, jos päädyttäisiin luovutettuun munasoluun, ja tuloksena olisi vammainen lapsi, mitä ap siihen sanoisi..? Haluaisinpa tietää.
Ja toisaalta, eikös luovutetun munasolun antajalta saada tietää ainoastaan joku silmien ja hiusten väri, ei ne paljon geeneistä kerro millanen muija on ja millanen lapsi tulis... tää on niin omituinen aloitus että mäkin jo voisin ajatella provoksi. Ei tällasta voi oikeesti olla eikä kukaan noin ajatella. Millä perusteella on vaimon ottanut, jos geenit ei nyt sit enää yhtäkkii kelpaa... en tajuu..

Tämä olikin paras veto taas pitkään aikaa :-D
Parhaat mahdolliset geenit, voi juma! Jos oikeasti olisi tällainen ihminen, niin todellakin vaimon pitäisi niistä geeneistä olla huolissaan..

Epäilinkin että tämä asia tulee herättämään tunteikasta keskustelua, mutta olen ajatellut tätä asiaa pelkästään pragmaattisesti, ajatellen vain tulevien lasteni parasta. Entisaikaan aatelistonkaan keskuudessa ei oikein ymmärretty rakkausavioliitoja, vaan tärkeintä oli löytää jälkeläisten kannalta parhaat perintötekijät, ja lapsien kasvattaminenkin jätettiin ammattilaisten huoleksi. Vaikka vaimoni perintötekijät ovat ehkä sukutaustoista johtuen varsin vaatimattomat, uskon kuitenkin että hänellä on hyvät valmiudet lapsien kasvattamiseen, jo pelkästään hänen opettajataustastaan johtuen.

Provohan tämä on... MUTTA jos ei ole niin voi apua!!!
Itse voisin kyllä hyvin kuvitella kasvattavani muuta kuin biologista lastani ja esim. adoptoida ulkomailta, mutta jos mieheni ehdottaisi ap:n suunnitelman, saisi kyllä saman tien lähteä etsimään uutta vaimoa!

Voi veikkoset! Kyllähän se olisi kannattanut jo ennen pariutumista hommata ulkomaalainen emäntä, ettei tarttis enää tässä vaiheessa sisäsiittoisuutta miettiä! Joka on kyllä ihan aiheellinen murhe, suomalaiset ovat aivan liian sisäsiittoista kansaa.

Mutta - miksi juuri munasolut pitäisi olla ulkomaalaiset? Oletko ajatellut ollenkaan sitä vaihtoehtoa, että siittiöt voisi hommata muualta maailmalta ja munasolut tulisivat omalta vaimoltasi?

Itse olen kansainvälisen adoption kannalla!

Mietinkin että tilastollisesti ajatellen tälle palstalle pitäis tulla kohta joku kesäprovo. Nyt tuli, ja niin kieli poskessa tehty, että! Tätähän on kiva aina kahvitunneilla käydä vilkaisemassa kun meillä ainakin on toimistolla hiljaista.
Kovasti vaan vastauksia! Hyvä ap!

Mun ois pitäny jättää lapset tekemättä koska oon niin helvetin tyhmä ja epäkelpoiset geenit omaava aivoton ämmä, etten pragmaattisesti ottaen tiedä edes mitä pragmaattisesti tarkoittaa.
Mutta kertoisitko hieman ap itsestäsi, millainen sinä olet että sinun geenisi ovat oiva lähtökohta lapsille? Oletko erittäin hyvä ellet lähes täydellinen? Ainakin hieman itsekäs ja narsistinen....
Oi voi...

Entisaikaan todellakaan ei ollut tavallista valita puolisoaan rakkauden perusteella, mutta vielä vähemmän geneettisten syiden. Sukusiittoisuus oli hyvin tavallista ja serkusta tuli puoliso hyvin usein, mikä johti tiettyjen tautien lisääntymiseen (katso vaikka britannian kuningassuvun periytyviä sairauksia, sieltä löytyy hyviä esimerkkejä kuinka resessiivisesti periytyviä sairauksia esiintyy usealla henkilöllä).

Tästähän oli juttua ihan vähän aikaa sitten että tilastollisesti itä ja länsisuomalaiset eroavat geeniperimältään enemmän toisistaan kuin monen keskieuroopan väestöt. Joten ei niitä geenejä tarvitse lähteä ulkomailta asti hakemaan. Tanskalaisten ja ruotsalaisten geenit tuskin eroavat ihan kamalasti suomalaisten geeneistä, joten jos aikoo oikeasti jotain todellista hyötyä geenien eroista hakea, niin kauemmaksi on mentävä. Tosin tässä on se vaara että suomessa ei osata hoitaa mahdollisia ulkomailla yleisiä geneettisiä tauteja ja lapsi kuolee ennen diagnoosia/hoitoa.

Ota myös huomioon että koeputkihedelmöitys muuttaa hieman yksilön perimää. Kasvatusmaljalla ei ole mahdollista säätää elimistössä olevien hormonien ja muiden yhdisteiden tasapainoa vastaamaan elimistön tilaa, myös kontaminaatiot ovat mahdollisia. Ei sillä että sillä olisi suurempaa merkitystä, mutta jos aletaan tarkastelemaan geenien ja perimän paremmuutta ja yritetään pyrkiä "täydellisyyteen" niin nuo pitää ottaa huomioon. Tämän takia olisi järkevämpää ottaa sperma ulkomailta ja tehdä inseminaatio vaimollesi, jotta alkionkehitys saisi alkaa sille luontaisessa paikassa.

Kohdun vuokraaminen ei ole suomessa laillista, joten se pitäisi hoitaa ulkomailla. Tähän taas liittyy paljon riskitekijöitä, jotka tekevät vuokraamisen hankalaksi.

Että näin. Vaikka aloittaja olisikin provo, niin kyllä minusta kannattaa oikeasti harkita haluaako puolison geenit lapsilleen. Onhan se vähän julma jättää toinen geenien takia, mutta kyse on kuitenkin kokonaisuudesta. Jokainen varmasti haluaa että oma lapsi on mahdollisimman terve ja hyvinvoiva ja joissakin tilanteissa tähän voi vaikuttaa jo ennen lapsen hankintaa. Geenejään kun ei voi (vielä)vaihtaa eikä kaikkiin sairauksiin ole parannuskeinoa.

Ei niin pahaa provoa, ettei puolet tottakin. Ihmettelen vaan näitä asioita pitkään pohtineena, miksi valtaosalla miehistä on niin typerä tarve levittää perimäänsä mahdollisimman paljon, täysin vailla kriteereitä kumppanin perintötekijöistä, kun pitäisi kiinnittää enemmän laadukkaiden jälkeläisten luomiseen.

Eihän kukaan nainenkaan koskaan kyseenalaista sitä, onko hän itse kelvollinen hankkimaan jälkeläisiä, mutta on kuitenkin kova vaatimaan mieheltä hyviä perintötekijöitä. Miksei tämä voisi toimia myös toisin päin?

Olen ehdottomasti sitä mieltä että joka miehen tulisi valaistua tämän asian suhteen! Ajattelin itse debytoida ja esittää näitä ajatuksiani hienovaraisesti vaimolleni jossain sivulauseessa, ja tarkkailla hänen reaktioitaan. Ja mainitsin Tanskalaiset ja Ruotsalaiset munasolut vain esimerkkinä, koska käsittääkseni ainakin siittiöitä tuodaan Tanskalaisilta luovuttajilta. Itseasiassa olisikin hienoa, jos yksi tulevasta pesueesta olisi aasiasta, yksi intiaaniverinen jne...

Hilarious!
Kyllä on varsin hulvaton tämä aloitus! :) Pisteet siitä. Seuraavaksi tämän provon pitäisi edetä siten, (niin kuin nämä aina menee) että mies33 kertoo vaimolleen tämän aivan loisteliaan ideansa ja vaimo "ostaa" idean ihan pikaisen miettimisen jälkeen ja on aivan valmis miehen ideaan.

Mutta sitten historian aspektiin. Ihan totta entisinä aikoina oli tavllista ottaa puolisokseen se, jota vanhemmat ja muut arvostetut henkilöt pitivät sopivana puolisona ja suvulle sopivana. Mutta aina on ollut näitä rakkaus-suhteita, vaikka puoliso olisikin valittu ns. järkisyiden perusteella. Näihin järkiliittoihinkin on syntynyt lapsia rakkaus-suhteista. Eli se sitten siitä perustelusta.

Kyllä ihmiseen vaikuttaa myös YMPÄRISTÖ (=esim. vanhemmat) geenien lisäksi, enkä pelkäisi geenejä, ellei olisi tiedossa, että suvussa on periytyviä sairauksia.

mies33:täysin vailla kriteereitä kumppanin perintötekijöistä, kun pitäisi kiinnittää enemmän laadukkaiden jälkeläisten luomiseen. (siis onko joku sanonut etta miehet ei kiinnittaisi asiaan huomiota...no jos ei tietoisesti niin varmasti alitajuntaisesti...??)

mies33:Ajattelin itse debytoida ja esittää näitä ajatuksiani hienovaraisesti vaimolleni jossain sivulauseessa, ja tarkkailla hänen reaktioitaan. (olethan mies33 varma ettei omissa geeneissasi ei ole sitten vikaa??)

Yhteistyössä