mitä kannattaa ottaa huomioon, kun toinen lapsi syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taaperolle voi kertoa jo vauvasta eli valmistella.
Sängyt + nukkuminen kannattaa miettiä etukäteen eikä niinkuin meillä, vaihdetaan huonetta ja sänkyä ja huonetta...

Tärkein on kuitenkin muistaa se että taapero on vielä pieni, vauva kun syntyy niin se taapero näyttää yht'äkkiä niin isolta vaikka on edelleen se sama pieni huomiotava kaipaava pikkuihminen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
jos on hankittu pieniä leluja niin ne pitäis kerätä pois.
ekana mulle kyllä tuli mielen se ettei esikoisesi kasva isoksi vaikka laitoksella siltä tuntuukin =)

muistan sen kun olin ekan kanssa vielä sairaalassa ja siskon vajaa 2-vuotiaat tuli sinne käymään, niin ihmettelin, että noihan on tosi paljon isompia, kuin silloin kun viimeks(n.2 vkoa) nähtiin...

Kannattaa miettiä, miten teidän tämänhetkiset rutiinit toimisivat sitten kun vauva on syntynyt. Rutiineja on helpompi muokata uusiksi kun vauva on vielä mahassa.

Meillä esim. esikoisen nukuttamisrutiinit olivat aivan väärin vauvan synnyttyä. Olimme totuttaneet muksun siihen, että äiti tai isä istuu sängyn vieressä hetken aina nukkumaan käydessä. No, se olis toiminu meillä muuten, mutta vauva oli sitä sorttia, joka huutaa illat elämänsä ensimmäiset 4kk. Ja kun mies vuorotyössä, niin usein mä olin sitten yksin lapsia nukuttamassa. Oli aika vaikeaa yrittää sovittaa tuota esikoisen nukutusrutiinia ja huutavaa vauvaa yksiin..

Meillä esikoinen oli 2v3kk, kun keskimmäinen syntyi. Mä/me ei kyllä mitään kummallisemmin järjestelty tms. Mun mielestä tärkein asia oli, että esikoinen sai osallistua vauvan hoitoon (esim. meillä isoveli vei vaippoja roskiin ja toi uusia tilalle, sai vauvaa syliin niin, että mies tai minä tuimme vauvaa, mutta vauva oli kuitenkin isoveikan sylissä...) ja että sitä yhteistä aikaa oli myös esikoisen kanssa (vauvan nukkuessa teimme palapelejä, piirreltiin yms).

Lisään vielä, että esikoisen päivärytmistä ja -rutiinista pyrittiin pitämään kiinni. Mun mielestä kaikki tuli helpommaksi, kun keskimmäinen syntyi...en tiedä, miksi. Ja nyt kun lapsia on kolme (4v-8kk), niin kaikki on tosi helppoa, kun on selvä, yhteinen rytmi.

oo sairaalassa niin kauan ku antavat olla ja nauti vauvarsta! Kun tulin vauvan kanssa kotiin olisin halunnu lähtee hotelliin tms et saisin nauttia vauvasta ja rauhasta. Mä en saanu kotona nuuhkia ja katsella vauvaa.

Yhteistyössä