Mitä kaikkea mun nyt pitää muistaa ottaa sinne lastenvalvojalle mukaan, kun mennään tekemään elatussopimusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Tänään olisi aika ja tässä nyt pähkäilen että mitä kaikkea mulla pitääkään olla mukana.

Ton sähkölaskun kanssa mulla on ongelmia, kun ei ole vielä tullut ainuttakaan laskua, jossa olisi jotain arviosummia, vaan pitää sitten ottaa tuo sopimus mukaan ja kait se lastenvalvoja siitä osaa jotain laskea.

No ensinnäkään, harva kai sitä kaavalla laskettua tarkkaa summa sopii elatusmaksuksi. Toisekseen, lapsen osuus sähkölaskusta on pieni, joten arvion heittäminen kympillä tai parilla ei varmaan sitä kamalasti muuta. Kolmannekseen, et tarvitse lastenvalvojaa varten mitään tositteita, riittää kun itse kirjoitat menot paperille.

Niin mutta mitä kaikkia menoja mä siihen nyt sitten lasken. Veden, sähkön, asuntolainan ja mitä muuta. Jotain vakuutuksia ilmeisesti, mutta mitä, lapsen oma ainakin, mutta lasketaanko talon vakuutukset.

[QUOTE="shihtzu";22225616]Niin mutta mitä kaikkia menoja mä siihen nyt sitten lasken. Veden, sähkön, asuntolainan ja mitä muuta. Jotain vakuutuksia ilmeisesti, mutta mitä, lapsen oma ainakin, mutta lasketaanko talon vakuutukset.[/QUOTE]

Etkö sä ole saanut ohjetta? Siinähän ne on erittäin tarkkaan määritetty. Ohje löytyy tämän sivun alalaidasta:

Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu

Lapsen oma huomioidaan vain jos toinen vanhempi on sen hyväksynyt (eli "ollut sopimassa" sen ottamisesta).

[QUOTE="noh";22225648]Etkö sä ole saanut ohjetta? Siinähän ne on erittäin tarkkaan määritetty. Ohje löytyy tämän sivun alalaidasta:

Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu

Lapsen oma huomioidaan vain jos toinen vanhempi on sen hyväksynyt (eli "ollut sopimassa" sen ottamisesta).[/QUOTE]

Ainoa mitä mulle sanottiin, niin ota mukaan tiedot asumismenoista ja jotain muuta, esim. sähkö, vakuutus jne, että noin hyvät ohjeet sain 2 kuukautta sitten puhelimessa. Elikkä tuota lapsen vakuutusta ei hyväksytä, kun mä vaihdoin sen vakuutusyhtiöstä toiseen samalla kun kaikki muutkin vakuutukset. Exä otti silloin sen ekan vakuutuksen, mutta minä nyt siirsin sen toiseen yhtiöön samalla kun muutkin vakuutukset ja ei exä siitä mitään naputtanut ja summakin taisi pysyä aika samana.

[QUOTE="shihtzu";22225664]Ainoa mitä mulle sanottiin, niin ota mukaan tiedot asumismenoista ja jotain muuta, esim. sähkö, vakuutus jne, että noin hyvät ohjeet sain 2 kuukautta sitten puhelimessa. Elikkä tuota lapsen vakuutusta ei hyväksytä, kun mä vaihdoin sen vakuutusyhtiöstä toiseen samalla kun kaikki muutkin vakuutukset. Exä otti silloin sen ekan vakuutuksen, mutta minä nyt siirsin sen toiseen yhtiöön samalla kun muutkin vakuutukset ja ei exä siitä mitään naputtanut ja summakin taisi pysyä aika samana.[/QUOTE]

No jopas on ollut epämääräiset ohjeet, höh. Menot (lapsen ja sinun) ovat oleellisia, mutta niin ovat myös TULOT eli muista arvioida nekin (nyt ja tulevaisuudessa, jos vaihtelevat). Sinun elatuskykyäsi arvioidessa sinun tuloistasi vähennetään sinun osuus asumismenoista, mahdolliset muut lainat (esim opintolaina), peruskulutus 500e ja niin edelleen.

ok, laskeskelin tuossa juuri suurinpiirtein mitä menee sähköön ja veteen sun muuhun kuukaudessa.

Exän puolelta tää on paljon helpompaa, kun sillä ei ole noita asumiskustannuksia laisinkaan tai ei ainakaan mitään sähkö-, vesi- tai vuokramenoja.

[QUOTE="shihtzu";22225758]ok, laskeskelin tuossa juuri suurinpiirtein mitä menee sähköön ja veteen sun muuhun kuukaudessa.

Exän puolelta tää on paljon helpompaa, kun sillä ei ole noita asumiskustannuksia laisinkaan tai ei ainakaan mitään sähkö-, vesi- tai vuokramenoja.[/QUOTE]

Ei ole asumiskustannuksia? Asuu siis ilmaiseksi? Minäkin haluan sellaisen kämpän.

[QUOTE="noh";22225769]Ei ole asumiskustannuksia? Asuu siis ilmaiseksi? Minäkin haluan sellaisen kämpän.[/QUOTE]

No virallisesti se asuu uuden naisystävänsä luona, ja täällä sillä on kämppä minkä vuokran firma maksaa.

[QUOTE="shihtzu";22225819]No virallisesti se asuu uuden naisystävänsä luona, ja täällä sillä on kämppä minkä vuokran firma maksaa.[/QUOTE]

Naisystävä antaa asua ilmaiseksi? Laskennallisesti exällesi kuuluu puolet naisystävän asunnon menoista.

[QUOTE="noh";22225845]Naisystävä antaa asua ilmaiseksi? Laskennallisesti exällesi kuuluu puolet naisystävän asunnon menoista.[/QUOTE]

No joku sanoi, että jos ne ei ole exän nimissä ne asiat, niin ei niitä lasketa. En sitten tiedä, sehän nähdään tänään ja tosiaan minä en ole exää kynimässä tässä asiassa, mulle riittää se minimikin :) Mutta katsotaan nyt mitä se lastenvalvoja saa summaksi ja mietitään sitten mitä sovitaan.

No joku sanoi, että jos ne ei ole exän nimissä ne asiat, niin ei niitä lasketa. En sitten tiedä, sehän nähdään tänään ja tosiaan minä en ole exää kynimässä tässä asiassa, mulle riittää se minimikin :) Mutta katsotaan nyt mitä se lastenvalvoja saa summaksi ja mietitään sitten mitä sovitaan.

No jos ei sillä laskutoimituksen tuloksella ole itsellesi kamalasti merkitystä, niin ei kannata vaivata itseään liikaa tarkkojen lukujen kaivelulla. Mitään minimiähän ei ole olemassakaan, elatuksen suuruus riippuu aina lapsen menoista (ja vanhempien tuloista tietysti). Vertailun vuoksi, meillä tulojen suhde 30:70 (mies tienaa enemmän), mies maksaa elatusta reilut 200e eikä se todellakaan riitä edes puoliin 3v lapsen todellisista kuluista (lapsilisä vähennettynä).

[QUOTE="noh";22225934]No jos ei sillä laskutoimituksen tuloksella ole itsellesi kamalasti merkitystä, niin ei kannata vaivata itseään liikaa tarkkojen lukujen kaivelulla. Mitään minimiähän ei ole olemassakaan, elatuksen suuruus riippuu aina lapsen menoista (ja vanhempien tuloista tietysti). Vertailun vuoksi, meillä tulojen suhde 30:70 (mies tienaa enemmän), mies maksaa elatusta reilut 200e eikä se todellakaan riitä edes puoliin 3v lapsen todellisista kuluista (lapsilisä vähennettynä).[/QUOTE]

Meillä siis esim lapsen osuus asumiskuluista on noin 150e, päivähoitomaksu noin 250e, vakuutus pari kymppiä kuussa, peruskulutus 250e eli jo noiden perusteella lapsen tarpeeksi muodostuu yli 500e jaettavaksi kahden vanhemman kesken.

Joo saa nähdä miten tää nyt menee, kuhan nyt edes saadaan sopimus aikaiseksi, jos vaikka exä joskus alkaa hankalaksi, se tässä on tärkeintä, siitä kun ei aina voi olla varma.

No nyt kun saadaan esikoisesta sopimus tehtyä, niin kohta mennään tekemään seuraava, kunhan tää toinen nyt ensin syntyy.

Joo saa nähdä miten tää nyt menee, kuhan nyt edes saadaan sopimus aikaiseksi, jos vaikka exä joskus alkaa hankalaksi, se tässä on tärkeintä, siitä kun ei aina voi olla varma.

No nyt kun saadaan esikoisesta sopimus tehtyä, niin kohta mennään tekemään seuraava, kunhan tää toinen nyt ensin syntyy.

Tsemppiä paljon ja kärsivällisyyttä! Kuuntele lastenvalvojaa äläkä hyväksy ihan mitä tahansa summaa, kysymys on sinun lapsesi edusta kuitenkin. Toki jos omat tulosi ovat hyvät, ei summa ole niin kriittinen.

Ai niin, ei kannata laatia sopimusta liian pitkälle aikajaksolle kerrallaan.

Yhteistyössä