Mitä jugurttia vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heps

Vieras
Olen antanut 10kk ikäiselle vauvalle maustamatonta jugurttia, johon sekaan hedelmäsosetta. Milloin olette antaneet tavallisia maustettuja jugurtteja? Olisiko jotain vauvallekin sopivaa jugurttia pikkupurkeissa, maustamatonta kun löytyy yleensä vain 0,5-1l purkeissa.

Kyllä maustamatonta jugurttia saa 200g purkeissakin, Bulgarian jugurttia ja Ingmanin Luonto+. Itse ostan aina jälkimmäistä. Ainakin Prismasta ja Citymarketista löytyy. Onhan toi maustamaton terveellisempää, joten sitä varmaan kannattaa antaa niin kauan, kun lapsi sitä syö. Meidän esikoinen taisi alkaa syömään tavallisia jugurtteja joskus 1,5-vuotiaana, kun ei enää maustamaton+hed.sose kelvannut.

Tavallisessa maustetussa 2 dl jugurtissa on sit 8 sokeripalan edestä sokeria, et aika pitkään pidättäytyisin maustamattomissa ja vaikka ihan marjoja päällä/sekaan.

Sokereista kun aletaan puhua, niin katsokaapa huvikseen paljonko on sokereita vauvojen hedelmäsoseissa - niissäkin on eroja. Luumusoseessa (Bona sokeroimaton) näyttää olevan 12g sokeria ja valion maustetussa mansikkajugurtissa 13g / 100g. No tietenkin toisessa luontaisia hedelmäsokereita ja toisessa myös lisättyä, mutta silti...
Minä olen laittanut maustamattoman jugurtin sekaan mausteeksi myös tavallista jugurttia, banaaninpaloja tms. mutta meidän vauvalle (nyt 2v) se on mennyt kyllä sellaisenaankin.

Meillä syötiin maustamatonta jugurttia kolmivuotiaaseen saakka, sen jälkeen ollaan alettu antaa myös maustettuja. Terveellisempäähän se niin on, kun itse sitten lisää haluamiaan "mausteita" tuohon maustamattomaan jugurttiin. Eikä se nyt niin iso vaiva ole.

Meillä poika syö masutamattoma ja rasvattomana tai ykkösversiona jogurtin, viilin ja rahkan. Jälkimmäisiä saa pienissä(kin) pikareissa. Toimisiko siis viili tai rahka?

Yhteistyössä