Mitä jos eron jälkeen toinen lapsi haluaa asua isän ja toinen äidin luona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten ratkaistaan tilanne, jossa alle 10-vuotiaista lapsista toinen haluaisi asua äidin kanssa ja toinen isän kanssa, ja jos vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla? Pitääkö sisarukset erottaa toisistaan? Vai meneekö se aina sitten vanhemman lapsen mukaan, eli hänen tahtonsa ratkaisee sisaruksenskin kohtalon? Entä, jos vanhempi lapsi on 12, saako hän sitten päättää molempien puolesta?

Ja siis jos vanhemmat eivät ole yksimielisiä, vaan kumpikin haluaisi lapset.

En tiedä miten se virallisesti menee, mut mä tiedän tapauksen jossa toinen (vanhempi) jäi äidilleen ja toinen (nuorempi) lähti isänsä mukaan. Toinen jäi Suomeen, toinen lähti toiselle puolelle palloa.

Vanhemmat sopivat keskenään. Jos eivät kykene sopimaan, niin sitten oikeudessa ratkaistaan. Vanhemmilla on hyvin vapaat kädet sopimiseen ja kannatan ehdottomasti sopimista.

12 v ei ainakaan voi ratkaista sisarensa kohtaloa, jos tämä itse haluaa toisin. 12 v on jo niin vanha, että omalta kohdaltaan hänen mielipidettään voidaan kuunnella. Ikävää silti sisarussuhteen kannalta, jos lapset erotetaan toisistaan.

Pitäisi keskustella lasten kanssa siitä, haluavatko he ennemmin asua "yksin" (ilman sisarusta) isän/äidin kanssa vai yhdessä (sisaruksen kanssa) jomman kumman vanhemman kanssa. Lapset voivat tällöin keskenäänkin pohtia tilannetta ja toinen voi vaikka muuttaa mielensä, tai sitten sisarukset ymmärtävät valinneensa asua toisen vanhemman kanssa ilman sisarusta. Toki, todella nuori lapsi (reilusti alle 10v) ei välttämättä ymmärrä päätöksensä seurauksia tai sitä, millaista on asua ilman sisarusta. Tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä on myös sisaruaten läheisyys. Joillekkin sisaruksille erotus voi olla pelastus (huono tai kiusaava suhde), joillekin henkisesti hyvin raskasta (läheinen ja tiivis suhde).

Vanhemmat päättävät. Liian iso vastuu annetaan lapsille, jos saavat itse noin nuorina päättää. Eivät vielä ymmärrä, mitä pidemmän päälle tarkoittaa, ja milaiset vaikutukset on tulevaisuuteen.

No tietenkin se äidin luo muuttava lapsi muuttaa äidin luokse ja isän luokse muuttava lapsi muuttaa isän luokse? Kuinka vitun vaikeaa noin itsestään selvä asia on ymmärtää?

Pötyä. Älä muuta tarinaa. Vanhin lapsista on noin 10-vuotias. Alle kouluikäisiltä ei kysytä kumman luona haluavat asua.

Olen etjun aloittaja ja kirjoitin, että kyse on alle 10-vuotiaista. Kysyin erikseen myös, mitä tapahtuu silloin, jos toinen lapsi on täyttänyt 12 (minkä ikäinen voi siis päättää itse tai ainakin häneltä kysytään ja mielipide huomioidaan).

Yhteistyössä