Mitä jos äiti lähtee perheestä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kao

Vieras
Onko täällä niitä jotka olisivat lähteneet nalkuttavan miehen luota ja jättäneet lapset isänsä hoiviin? Tekisi mieli todella nostaa kytkintä ja jättää kaikki vastuu todella kaikkitietävälle äijälle. Mutta kun tiedän ettei hän tulisi pärjäämään, en lasten takia voisi sitä tehdä (1,5 ja 4-vuotiaita).
Kuka sen todella päättää kelle lapset erossa jää? Vaikuttaako siihen esim. varallisuus?
Onko muilla miehiä jotka käyttää "aseenaan" sitä että nainen on kotona hoitovapaalla ja mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät laskut. Itse maksan ruuat koko porukan ja lasten vaatteet, vaipat, sairauskulut ja kaikki omat menoni. Lisäksi hoidan kodin ja lapset, mitään ulkopuolista apua ei ole sukulaisilta saatavilla, paitsi joskus minun puoleltani ei koskaan vapaa ehtoista hoito-apua mieheni puolelta.
Olenko todella siivellä eläjä niinkuin mies välillä väittää? Yhteisestä sopimuksesta olen jäänyt hoitovapaalle ja silloin katsottiin että se on edullisin vaihto-ehto ja lasten etu.
Töihin ilmoitin että tulen silloin kun nuorin täyttää 3-v eli 1,5vuotta on vielä jäljellä tätä kotiäidin ihanuutta.
Miksi kotona lapsiaan hoitavia äitejä ei arvosteta?
Miten teillä muilla???

Yhteisestä sopimuksesta lapset voivat jäädä myös miehelle, mutta yleensä lapset jäävät äidin luo asumaan. Yhteishuoltajuutta suositellaan sopuisissa ero tilanteissa, mutta jos ero on riitaisa voi äiti saada yksinhuoltajuuden! Yhteishuoltajuus tarkoittaa, että kaikkiin lasten asioihin tarvitaan molempien suostumus, mutta yksinhuoltajana voi tehdä päätökset itse! Jos teille tulisi ero, lasten isä joutuu maksamaan elatusmaksua lapsistanne sinulle, joka on tuloihin verrattava. Saisit myös korotuksen lapsilisiin(jos lapset asuu luonasi)

Elatusmaksuja päätettäessä katsotaan tosiaan tuloja siis molempien tuloja. Vaikka mies olisi hyvätuloinen on silti yläraja olemassa mitä mies joutuu maksamaan, siis elatus on molempien velvollisuus.- ajattelin vaan että et odottaisi liikoja mutta hyvin kyllä pärjää yksinhuoltajana saat myös asumistukea ym.

Se vanhempi kumman luona lapset eivät asu, maksaa toiselle elatusapua. Eli jos lapset jää isälle, äiti maksaa tulojensa mukaan.

Mun nykyinen mies on kahden yh-isä. Äiti lähti. Ei kylläkään sen takia, että mies olis nalkuttanut. Päinvastoin. Parempaa ja kiltimpää miestä saa hakea. Nainen vaan ihastui johonkin toiseen. Nuorin lapsista oli silloin juuri täyttänyt vuoden! Lapset jäivät erossa asumaan isän kanssa ja myöhemmin oikeuden päätöksellä sovittiin isän yksinhuoltajuudesta ja äidin maksamasta elatusavusta. Äidin uuden "rakkauden" edessä ei lapset painaneet yhtään. Hän ei kyllä miettinyt pärjääkö mieheni lasten kanssa yksin, vaan oma elämä tuntui paljon tärkeämmältä.

Itse en voisi koskaan lapsiani jättää, mutta mielessä kieltämättä kävi kun omalle kohdalle ero aikanaan sattui. Kun oli vuosikaudet panostanut perheeseen ja molempien lasten kanssa olin kolme vuotta kotona saamatta siitä mitään arvostusta, itsekkyys oli väkisinkin nostaa päätään. :ashamed:

no sun pitään nuorempi ottaa mukaan jos oot siitä kotihoidontuella,vai voiko sen keskeyttää ja mennä töihin.Mä olen sen takia ainakin kiinni miehessä syksyyn asti pakko kun olen siihen asti kotihoidontukea hakenu.miehen tuloilla eletään siihen asti.Kattoo sitten kun töihin menen että mites sitte alkaako kotihommat paremmin jakautua puoliksi.

Hei haloo! Ei kotihoidontuki tarkoita samaa kuin pakkovankeus kotona lapsen kanssa. Jos saat töitä ja haluat mennä töihin, voit keskeyttää kotihoidontuen koska tahansa JOS LAPSI MENEE KUNNALLISEEN PÄIVÄHOITOON. Mikäli joku muu hoitaa lapsen (esim. mummi), saat edelleen kotihoidontukea (perusosaa) vaikka olisit töissäkin. Lisäosa maksetaan tulojen mukaan.

Ei pidä ajatella et olisit sen takia miehestä riippuvainen että olet Kelalle ilmoittanut haluavasi olla kotona lapsen kanssa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:46 koukero kirjoitti:
no sun pitään nuorempi ottaa mukaan jos oot siitä kotihoidontuella,vai voiko sen keskeyttää ja mennä töihin.Mä olen sen takia ainakin kiinni miehessä syksyyn asti pakko kun olen siihen asti kotihoidontukea hakenu.miehen tuloilla eletään siihen asti.Kattoo sitten kun töihin menen että mites sitte alkaako kotihommat paremmin jakautua puoliksi.

äLY HOI MINNE JÄIT? :o

No eihän sitä hoitovapaata voi noinvain keskeyttä kun työnantaja on palkannut sijaisen ja tehnyt hänenkanssaan sopimuksen työn pituudesta, niin ei sijaisellekaan voi sanoa sori nyt sinä lähdet ja minä tulen takas töihin.mutta on siinä sellainen mahdollisuus että jos omalle työnantajelle sopii (pitää kysyä lupa vaki suhteessa) niin voi ottaa vastaa esim. iltasiivousta jos saa lastenhoidon järjestettyä perhepiirissä.

Kyllä töihin voi kesken hoitovapaata palata.Mä kysyin asiasta kun miehellä oli irtisanomisuhka päällä. Pomo sanoi että (olen töissä isolla työnantajalla) omaan hommaan en välttämättä heti pääsisi mutta järjestellään tilanteen mukaan ja että aina jotakin löytyy.Eli aina kannattaa kysyä ja neuvotella.

varmaan isommalla työnantajalla onnistuukin. Meillä minun lisäksi yksi työntekijä joten ylimääräisiä hommia ole joten sijaisella on oikeus pitää paikka niin kauan kuin on luvattu. Jos on työttömänä niin eiköhän sen hoitovapaan myös silloin voi lopettaa ihan tosta vaan.

Oma äitini jätti meidät lapset ja isäni. Lähti toisen miehen matkaan unohtaen täysin kaiken takanaan. Sellaista suunnittelevalle tiedoksi... hylkääminen tuntuu todella pahalle vielä näin aikuisenakin.

Kannattaa keskustella asiasta, nalkuttaako miehesi vain sen takia että teillä on taloudellisesti tiukka tilanne?? vai onko kyseessä jokin muu? Tiedän ettei raha tuo rakkautta mutta rauhoittaa kummasti! Puhumalla asiat selviää. Harkitse ennemmin töihin menoa kuin eroa! Selvitä onko työttömyyskorvaus taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto ku kotinhoidontuki.

Yhteistyössä