Mitä järkeä on pestä matot alkukesästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin tässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin tässä

Vieras
Kesällähän ne vasta likaantuu kun naperot juoksee ulkona avojaloin ja ehtivät vielä sisällekin mustine varpaineen jossain välissä, nyt jos pesen niin taatusti saa pestä syksyllä uudestaan!

Kesällä ei pidetä mattoja lattialla, vaan ne pestyt matot odottavat siistillä rullalla avojalkakauden päättymistä. Alkukesästä on yleensä aina ollut kaikkein paras sää mattojen kuivatukseen. Tuuli on paljon paremmin kuivaava alkukesästä kuin loppukesästä, ja loppukesällä alkaa olla jo öisin kosteutta.

Ai mitä järjeä? mä pesen heti ku ekat lämpimät kelit tulee. Ovat talven jäliltä jo sen näkösiä et vaatii todellakin sen pesun. Pesen syksyllä uudestaan. Ikkunoiden kans sama homma.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä ainaki näyttää aivan hassulta jos ei oo mattoja..

Niin meilläkin aluksi tuntuu, mutta silmä tottuu parissa päivässä eikä mattojen puuttumista sen jälkeen edes huomaa.

Mä tykkään et ne matot on lattialla. Se hiekka ja pöly ei näy koko ajan kun matot vähän kompessoi niitä. Ja en tykkäis olla ilman mattoja. :) Ja iso pirtti näyttäis todellakin hassulta.

Matot pestään ensimmäisillä helteilllä koska ne kuivuvat silloin. Kokeileppa kuivattaa elokuun helteillä mattoa ja huomaat että se alkaa haista ja ei tahdo kuivua millään. Siis ilmankosteus on alkukesästä pieni ja nousee sitten loppukesää kohden. Siksi siksi vanhakansa teki näin. Mutta monellahan on käytössä esim kuivaushuone, joten tuolla ei siksi ole enää väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Ai mitä järjeä? mä pesen heti ku ekat lämpimät kelit tulee. Ovat talven jäliltä jo sen näkösiä et vaatii todellakin sen pesun. Pesen syksyllä uudestaan. Ikkunoiden kans sama homma.

Ei meillä ainakaan talven jäljiltä mitenkään ihmeen likaiset ole, imuroidaan ja tampataan kunnolla talvenkin aikana ja hangessa oon käyttänyt kun oli hyvät hanget kerrankin. :) No jotain keittiön mattoa tietenkin tulee pestyä useammin,mut taidan jättää tällä kertaa suosiolla lähemmäs syksyä.

Mä pesen alkukesästä koska sillon on intoa siihen :) Koko kevään oottelen hyviä säitä kädet syyhyten :D Se ihana tuoksu!!

Ja niinkun joku tuossa jo sanoikin, vanhakansa oli myös sitä mieltä että matot pestään alkukesästä, ennen juhannusta, jotta ne kuivaa hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:

Ei meillä ainakaan talven jäljiltä mitenkään ihmeen likaiset ole, imuroidaan ja tampataan kunnolla talvenkin aikana ja hangessa oon käyttänyt kun oli hyvät hanget kerrankin. :) No jotain keittiön mattoa tietenkin tulee pestyä useammin,mut taidan jättää tällä kertaa suosiolla lähemmäs syksyä.

:D ajattelitko et meillä ei talvella siivota. Tahtoo ne sotkeentua ku tässä pyörii sellanen sakki et...

Niin meilläkin aluksi tuntuu, mutta silmä tottuu parissa päivässä eikä mattojen puuttumista sen jälkeen edes huomaa.

Eikö voi olla kahdet matot kesäksi ja talveksi, pesee syksyllä ja keväällä. En ala olla ilman mattoja milloinkaan, matot kuuluvat väreineen sisustukseen. Koko sisustus muuttuu kun vaihtaa verhot ja matot, tyynyt.
Varmaan kaikuukin ilman mattoja.

Alkuperäinen kirjoittaja lll:
Matot pestään ensimmäisillä helteilllä koska ne kuivuvat silloin. Kokeileppa kuivattaa elokuun helteillä mattoa ja huomaat että se alkaa haista ja ei tahdo kuivua millään. Siis ilmankosteus on alkukesästä pieni ja nousee sitten loppukesää kohden. Siksi siksi vanhakansa teki näin. Mutta monellahan on käytössä esim kuivaushuone, joten tuolla ei siksi ole enää väliä.

Siis mä en vaan usko tähän! Ihan sama mitä tiede tai muu tähän sanoo!
Mä olen aina pessyt matot vasta loppukesällä ja hyvin on kuivuneet ihan yhtä nopeasti kuin alkukesästä.

Alkuperäinen kirjoittaja perfektionisti:

Eikö voi olla kahdet matot kesäksi ja talveksi, pesee syksyllä ja keväällä. En ala olla ilman mattoja milloinkaan, matot kuuluvat väreineen sisustukseen. Koko sisustus muuttuu kun vaihtaa verhot ja matot, tyynyt.
Varmaan kaikuukin ilman mattoja.

Meillä kaikuu ainakin. Ja ku on laminaattilattia niin se oikeen korostuu vielä jos ei ole mattoja.

Mä olen aina pessyt matot vasta loppukesällä ja hyvin on kuivuneet ihan yhtä nopeasti kuin alkukesästä.

Mistä tiedät jos aina olet tehnyt noin?

Meillä on paksuja trikoo+paperinarumattoja, ja ainakaan mä en tahdo saada niitä millään kuivaksi loppukesästä. Mut varmaan aluekin voi vaikuttaa, me ei asuta mitenkään tuulisella paikalla. Mut hei, ei sun tartte uskoa. Eikä mulla oo mitään tieteellistä faktaa tähän liitettäväksi. Ja vanhakansakin voi olla erehtyväistä! :D

Jos olet AINA pessyt matot loppukesästä, niin mistä voit tietää että kuivuvat yhtä nopeasti kuin alkukesästä??!? Kyllä tuo vanhankansan uskomus pitää paikkansa, alkukesästä on paremmin kuivaavat tuulet ja alhaisempi ilman kosteus. Mä olen kokeillut.

Yhteistyössä