Mitä iltapalaksi 1,5-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en kyllä antaisi muroja alle 2 vuotiaalle, niissä on tosi paljon suolaa eikä ne pidä nälkää ollenkaan.

Enkä lettujakaan, herkkuvälipalaksi voisin kyllä, mutta en ruuaksi.
Hassua, miten monilla lapset syö leipää niin, että nälkä lähtee. Meillä ei onnistuisi.

Meillä on 1 v 8 kk ikäiselle iltapalana toisinaan maustamaton jugurtti tai maustamaton viili (punainen, se ei veny kuten rasvattomat joten on helpompi syödä itse ja syöttää) ja kaveriksi vauvojen hedelmäsosetta.
Myös itse tehty kiisseli. Kun tekee vähän paksumman, se on helpompi lusikoida pienelle. Tai kiisseliä voi laittaa em. maustamattomien tuotteiden kaveriksi kaupan soseen sijaan.

Tämän suurempaa vaihtelua ei ole halunnut, nämä ovat siis kelvanneet hyvin.

Puurot menee meillä edelleen hyvin alas. Ne 2 dl tetroissa olevat valmispuurot on hyviä, jos iskee laiskuus tai haluaa vaihtelua tavallisen puuron ja vauvasoseen rinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja heps:
Alkuperäinen kirjoittaja Sittisontiainen:
Puuroja sanon mä. Leivissä on paljon suolaa jos syö montakin viipaletta päivässä. Karjalanpiirakat ei kovin hyvä, murot hoh hoijaa, jugurtti...

Tarjoa sitä puuroa vain, kyllä se menee jos nälkä on. ;) Sitkeästi jatkat vain ja takaan, että alkaa taas uppoamaan.

No eihännyt lapselle voi väkisin puuroja syöttää, jos toinen ei tosissaan niistä tykkää! Kokeilla voi kyllä eri makuja ja puuron maustamista eri tavalla, mutta itse en todellakaan suosittelisi väkisin tuputtamista. Siitähän tulee vain suurempi kammo puuroja kohtaan. Nimim. puurosta piittaamaton! (sitä on saanu syyä ihan liiaksi ja se nyt vaan on tosiasia, että kaikki ei siitä tykkää!)

Hei ap, kokeile tehä puurosta välillä oikeen löysää jne... Voi olla et se puuro on liian jankkistaki ja se ei siks uppoa...

No höpö höpö. Jos lapsi on tähän asti syönyt puuroa, ei se yhtäkkiä keksi olla pitämättä siitä. Se on samaa tahtotaistelua, mikä on edessä kohta jokaisesta asiasta. Nukutaan kun on nukkumisaika, iltapalalla on puuroa, vaatteet puetaan jne. Valita voi vaikka voisilmän ja hedelmäsoseen välillä, jos haluaa jotain valinnanvaraa antaa.

Ja voi jättää syömättäkin, jos ei maistu. :D Senkin saa valita. Meillä on kaikilla kolmella ollut tuo "ei oikein uppoa"-vaihe ja ohi on mennyt pienessä ajassa, mä en luovuta, koska se on hyvä aamu- ja iltapala, terveellinen, monipuolinen ja saa ilman suolaa. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Niuho:
Alkuperäinen kirjoittaja juuos:
Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Leipä,muroja, joqurttia, kiisseliä, karjalanpiirakka..

Tässä tuli nyt sellainen no-no lista, että tämän vastakohdan kun annat ap iltapalaksi niin on hyvä.

haistahan home. Sunko lapsi syö porkkanaa, papuja ja linssejä ja muuta vastaavaa iltapalaksi? Tuo nyt on aivan sallittava lista, kuten melkeen mikä tahansa muukin! Tottakai pääasia on, että lapsi saa vatsansa täyteen! Ja terveysintoilijatkin suosittelevat leipää, muroja, jogurttia jne... Mietihän vielä omia kantojas ennenku suutas aukaset.

No kyllä mun mielestä ainakin on tärkeää, mitä puolitoistavuotiaalle syöttää! Eli puolivuotiaaksi tissillä ja vuosi siitä saa kiskoa kaikkea moskaa, mitä kaupat tarjoaa? Järkkyä.

Panostakaa nyt äidit muutenkin kuin vauva-aikana! Silloin on niiiiiiin tärkeää, mitä vauva syö ja milloin jne ja vuosi kun tulee mittariin, syödään ihan_mitä_sattuu.

Huom. Murojakin on erilaisia. On sokerittomia normi riisimuroja jne. Meillä sen sekaan laitetaan maitoa. Onko se nyt ihan väärin? Meillä lapsi ei paljon leipää syö, mutta haittaako tuo nyt, jos joskus sitä kokeilee? Jogurttejakin on erilaisia, tarviiko sitä nyt kaikenmaailman vanukkaita ostella tai ajatella, että jos joku syöttää lapselleen jogurttia, hän syöttää "sitä pahinta"?

Karu on tämä maailma. Mun lapsi ei tuu syömään papuja ja linssejä, sanoittepa mitä hyvänsä. Tissiä kyllä sai ja pitkään. Ja sokerina pohjalla: syö toisinaan myös karkkia.. (aukaisee satikan)

Tässä tuli nyt sellainen no-no lista, että tämän vastakohdan kun annat ap iltapalaksi niin on hyvä.

haistahan home. Sunko lapsi syö porkkanaa, papuja ja linssejä ja muuta vastaavaa iltapalaksi? Tuo nyt on aivan sallittava lista, kuten melkeen mikä tahansa muukin! Tottakai pääasia on, että lapsi saa vatsansa täyteen! Ja terveysintoilijatkin suosittelevat leipää, muroja, jogurttia jne... Mietihän vielä omia kantojas ennenku suutas aukaset.

Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla tehdyn "Lapsen ruokavalio ennen kouluikää" -tutkimuksen tulosten mukaan lähes kaikki suomalaislapset aloittavat taipaleensa äidinmaidolla ja ruokavaliota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla sekä puuroilla.

Toisella ikävuodella lapsi siirtyy koko perheen ruokavalioon, jolloin ruokavalio helposti muuttuu liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa sisältäväksi.

Neuvontaa ja tukea tulisi kohdentaa koko perheen ruokavalioon. Alle kouluikäisten ravitsemusta on nyt ensimmäistä kertaa kartoitettu Suomessa näin laajasti.

Lasten ruokavalio ja perheen ateriointi kaipaavat tarkistusta

Lasten ruokavalio oli laadultaan heikompi ensimmäisen ikävuoden jälkeen lasten siirtyessä syömään samaa ruokaa perheen kanssa.

Koko perheen ruokavaliota ja ateriarytmiä olisi hyvä tarkistaa tässä vaiheessa.

Sokeripitoisten mehujuomien, suklaan ja makeisten kulutus yleistyi toisesta ikävuodesta alkaen.

Lasten ruokavalion laadun parantamiseksi suositellaan tuoreiden kasvisten, marjojen, hedelmien ja kasviöljypohjaisten rasvojen käytön lisäämistä. Runsaasti sokeria, tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sisältävien elintarvikkeiden kulutusta tulisi rajoittaa.

Huom. Murojakin on erilaisia. On sokerittomia normi riisimuroja jne. Meillä sen sekaan laitetaan maitoa. Onko se nyt ihan väärin?

Karu on tämä maailma. Mun lapsi ei tuu syömään papuja ja linssejä, sanoittepa mitä hyvänsä.

Muroissa on hirveesti suolaa, katsopa joskus. Ja ne on ihan tyhjää energiaa. Terveellisesti voi syödä, vaikkei ituja puputakaan....

nimenommaan, kiisselinki voi tehä ite. Meillä katos tehään kaikki ite, niin leivät, kiisselit sunmuut. Ja tiiän tasan tarkkaan mitä ne sisältää, joten uskallan niitä pienelleni antaa!

Siis huh! Annatteko te jotkut lapsillenne purkkipuuroa tai kaupan sosetta?! Niissähän on hirveesti hedelmä ym. sokereita ym. Ootteko te tosissaan niin laiskoja, ettette jaksa itse lapsellenne hyviä ruokia väsätä, vaan pitää syöttää kullannupulle kaikkea mitä kaupat tarjoaa?!

Hehee..

No kyllä mun mielestä ainakin on tärkeää, mitä puolitoistavuotiaalle syöttää! Eli puolivuotiaaksi tissillä ja vuosi siitä saa kiskoa kaikkea moskaa, mitä kaupat tarjoaa? Järkkyä.

Panostakaa nyt äidit muutenkin kuin vauva-aikana! Silloin on niiiiiiin tärkeää, mitä vauva syö ja milloin jne ja vuosi kun tulee mittariin, syödään ihan_mitä_sattuu.

Huom. Murojakin on erilaisia. On sokerittomia normi riisimuroja jne. Meillä sen sekaan laitetaan maitoa. Onko se nyt ihan väärin? Meillä lapsi ei paljon leipää syö, mutta haittaako tuo nyt, jos joskus sitä kokeilee? Jogurttejakin on erilaisia, tarviiko sitä nyt kaikenmaailman vanukkaita ostella tai ajatella, että jos joku syöttää lapselleen jogurttia, hän syöttää "sitä pahinta"?

Karu on tämä maailma. Mun lapsi ei tuu syömään papuja ja linssejä, sanoittepa mitä hyvänsä. Tissiä kyllä sai ja pitkään. Ja sokerina pohjalla: syö toisinaan myös karkkia.. (aukaisee satikan)

Riisimurot hyvä vaihtoehto vai? Just. Valitse edes täysjyvämuroja sitten jos pakko on lapsesi opettaa tuollaisille höttöeväille. Ja anna niitä nameja sitten vaikka joka toisella lusikalla, ei se multa pois ole. Ja jugurtti ja vanukas on ihan tasan yhtä kaamea asia jos niitä maustettuja osta...Niissä on sokeripaloja ihan_järjetön_määrä.

No höpö höpö. Jos lapsi on tähän asti syönyt puuroa, ei se yhtäkkiä keksi olla pitämättä siitä. Se on samaa tahtotaistelua, mikä on edessä kohta jokaisesta asiasta. Nukutaan kun on nukkumisaika, iltapalalla on puuroa, vaatteet puetaan jne. Valita voi vaikka voisilmän ja hedelmäsoseen välillä, jos haluaa jotain valinnanvaraa antaa.

Ja voi jättää syömättäkin, jos ei maistu. :D Senkin saa valita. Meillä on kaikilla kolmella ollut tuo "ei oikein uppoa"-vaihe ja ohi on mennyt pienessä ajassa, mä en luovuta, koska se on hyvä aamu- ja iltapala, terveellinen, monipuolinen ja saa ilman suolaa. Piste.

No en kyllä väkisin alkaisi syöttämään, enkä noin pienen kanssa mitään tahtojen taisteluja käymään.
Joskus vaan tulee, pienellekin lapselle, se mittari jotain tiettyä ruokaa kohtaan täyteen. Niin meilläkin loppui isommalla lapselle puuron syönti. Olisiko ollut 3 v, en muista enää tarkkaan. Ei vaan enää tykännyt, ja siihen asti söi ihan suurella halulla.
Nyt vajaa 2 v syö puuroja, mutta toisinaan vaihtelun vuoksi muutakin aamu- ja iltapalaksi.
isompi, eskari-ikää lähentelevä taas ei enää niin perusta puuroista, syö jos on ruuaksi, mutten ala pakottamaan tai taistelemaan.

Minusta ruuasta ei pitäisi tehdä tommosta pakkopullan syöttöä, saadaan aikaan vaan syömishäiriöisiä eikä mitään tervettä suhtautumista tai monipuolista ruokavaliota.
Esim. vanhempien lasten kohdalla ongelma oli vihannekset, salaatit, eivät tykänneet.
Olisin mennyt pienin askelin, opettanut ja kannustanut. Mutta
hepä saivatkin sinun kaltaisen perhepäivähoitajan, joka pakotti, istututti ruokapöydässä ja mieluummin siivosi kukkapurkistaan ne paprikat ja herneet kuin olisi todennut, että mitä jos ei tykkääkään herneistä, syökööt tomaattia ja kurkkua !
vaan ei!
Tytöllä vihannusten suhteen oli yökkimistä ja ongelmia koulussa, nyt aikuisena ei vieläkään syö ihan kaikkea vaikka onkin nyt omatoimisesti ja itsenäisesti opetellut ja löytänyt mielisiä makuja. Olisi vaan tapahtunut nopeammin jos olisi saanut omaan tahtiinsa totutella makuihin.

Siksi en ymmärrä miksi on tämä " kyllähän se syö kun minä sanon, tähänkin asti olet tykännyt , tykkäsit 8 kk ikäisenä joten tykkäät tästä niin kauan kuin minä sanon" - asennetta. "Minä määrään, minun yli ei kävellä, minua ei pompoteta, minä en anna periksi" - minusta tuo on alistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm hmm:
On karu maailma, kun haistatellaan äideille, jotka haluavat syöttää 1-vuotiailleen terveellistä ruokaa :(

Niinpä. Mun mielestä on ihan kaamea ristiriita siinä, että vuoden ikään asti olla tooooosi tarkkoja, mitä vauva syö. Ja missä aikataulussa ja miten edetään. Ja kun muksu tulee vuoden, siitä aukeaa taivas ja kaikkea "saa" mässyttää, lisäaineita, väärää rasvaa, suolaa, eineksiä, e-aineita...

On karu maailma, kun haistatellaan äideille, jotka haluavat syöttää 1-vuotiailleen terveellistä ruokaa :(

On karu maailma, kun haistatellaan äideille, jotka haluavat syöttää 1-vuotiailleen tavallista ruokaa :(

Niinpä. Mun mielestä on ihan kaamea ristiriita siinä, että vuoden ikään asti olla tooooosi tarkkoja, mitä vauva syö. Ja missä aikataulussa ja miten edetään. Ja kun muksu tulee vuoden, siitä aukeaa taivas ja kaikkea "saa" mässyttää, lisäaineita, väärää rasvaa, suolaa, eineksiä, e-aineita...

Meillä laps sai syyä eri vaihtoehtoja jo ennen vuoden ikää. :D Eli taivas on ollu auki niin kauan ku muistan. :D Syö kai se joskus multaaki, eikä vieläkään oo kuollu. :D

On karu maailma, kun haistatellaan äideille, jotka haluavat syöttää 1-vuotiailleen tavallista ruokaa :(

Tässä ketjussa on haistateltu ainoastaan kerran, ja haistattelija ei ollut tällainen "terveellinen äiti".

Tavallinen ruoka on valitettavasti nykyajan Suomessa epäterveellistä ruokaa, yleistettynä (tuon ison tutkimuksenkin mukaan). Minusta on vastuutonta, että jo pienet lapset lihotetaan.

nimenommaan, kiisselinki voi tehä ite. Meillä katos tehään kaikki ite, niin leivät, kiisselit sunmuut. Ja tiiän tasan tarkkaan mitä ne sisältää, joten uskallan niitä pienelleni antaa!

Siis huh! Annatteko te jotkut lapsillenne purkkipuuroa tai kaupan sosetta?! Niissähän on hirveesti hedelmä ym. sokereita ym. Ootteko te tosissaan niin laiskoja, ettette jaksa itse lapsellenne hyviä ruokia väsätä, vaan pitää syöttää kullannupulle kaikkea mitä kaupat tarjoaa?!

Hehee..

Joo, ajatella. Jotkut vauva eivät ole tissimaidolla lainkaan vaan saavat pullosta ja purkista sen maidonkin. Ja 4 kk ikäiselle aloitetaan lusikoimaan näitä kauppojen pilttisoseita , myrkkyä suorastaan.
Kummalista että pienelle vauvalle ne ovat turvallisia ja tutkittuja tuotteita, jotka eivät edes sisällä sokeria tai lisäaineita tai säilöntäaineita jne. Ja sitten kun lapsi on noin 2 v, ne ovatkin vaarallisia, myrkyllisiä, kuolemaksi.

AP: pysy vaan sitkeesti siinä suolattomassa puurossa, ilman mitään lisukkeita. Tai ehkä kotoisessa kasvimaassasi tuotetuista luomumarjoista tehtyä kiisseliä, ja kait puurohiuteleet on myös omasta luomupellosta ja itse jauhettua?!!

Alkuperäinen kirjoittaja iltapalaksi :

No en kyllä väkisin alkaisi syöttämään, enkä noin pienen kanssa mitään tahtojen taisteluja käymään.
Joskus vaan tulee, pienellekin lapselle, se mittari jotain tiettyä ruokaa kohtaan täyteen. Niin meilläkin loppui isommalla lapselle puuron syönti. Olisiko ollut 3 v, en muista enää tarkkaan. Ei vaan enää tykännyt, ja siihen asti söi ihan suurella halulla.
Nyt vajaa 2 v syö puuroja, mutta toisinaan vaihtelun vuoksi muutakin aamu- ja iltapalaksi.
isompi, eskari-ikää lähentelevä taas ei enää niin perusta puuroista, syö jos on ruuaksi, mutten ala pakottamaan tai taistelemaan.

Minusta ruuasta ei pitäisi tehdä tommosta pakkopullan syöttöä, saadaan aikaan vaan syömishäiriöisiä eikä mitään tervettä suhtautumista tai monipuolista ruokavaliota.
Esim. vanhempien lasten kohdalla ongelma oli vihannekset, salaatit, eivät tykänneet.
Olisin mennyt pienin askelin, opettanut ja kannustanut. Mutta
hepä saivatkin sinun kaltaisen perhepäivähoitajan, joka pakotti, istututti ruokapöydässä ja mieluummin siivosi kukkapurkistaan ne paprikat ja herneet kuin olisi todennut, että mitä jos ei tykkääkään herneistä, syökööt tomaattia ja kurkkua !
vaan ei!
Tytöllä vihannusten suhteen oli yökkimistä ja ongelmia koulussa, nyt aikuisena ei vieläkään syö ihan kaikkea vaikka onkin nyt omatoimisesti ja itsenäisesti opetellut ja löytänyt mielisiä makuja. Olisi vaan tapahtunut nopeammin jos olisi saanut omaan tahtiinsa totutella makuihin.

Siksi en ymmärrä miksi on tämä " kyllähän se syö kun minä sanon, tähänkin asti olet tykännyt , tykkäsit 8 kk ikäisenä joten tykkäät tästä niin kauan kuin minä sanon" - asennetta. "Minä määrään, minun yli ei kävellä, minua ei pompoteta, minä en anna periksi" - minusta tuo on alistamista.

Tuo, mitä tuossa kuvasit, ei ole mun kasvatustapaani. Se on jotain muuta, vaikka sitten alistamista, mutta ei meillä tuollaista ole! Mun tehtävänäni on tarjota lapselleni parasta, minä aikuisena tiedän ne asiat paremmin, ihan kuin sen, että mitä lapsi pukee ulos päälle jne. Ei meillä pakoteta, ei todellakaan, saa jättää syömättä, mutta sitä syödään, mitä on tarjolla. Ja on toki joskus muutakin aamu- ja iltapalaksi kuin puuroa! Ja puuroja on niin monenlaisia, että nirsoinkin löytää sieltä sopivan vaihtoehdon! Marjapuurot, hiutalepuurot, uunipuurot, tuorepuurot...Itse vaihtelen joka päivä puurolaatuja ja lisukkeita.

Meillä vaan kunnioitetaan sitä ruoanlaittamistakin eli jos ei kelpaa se, mitä on tarjolla, ei muutakaan keitellä. Jos ei maistu, ei maistu ja sillä selvä, seuraavaksi syödään seuraavalla aterialla. Se on ihan normaali tapa, myös päiväkodeissa ja kouluissa.

Nykymaailman meno on tuollaista hyssyttelyä, myötäillään lapsen mielihaluja ja annetaan periksi heti ekassa taistelussa.

Sanokaapa nyt sitten että mitä pahaa on syöttää lapselle maustamatonta jogurttia + piltti tms. hedelmäsosetta? Millä tavalla toi jogurtti on huonompi kuin vaikka maito (erona lähinnä että on hapatettu) ja miten sose on huonompi kuin hedelmä (toki kaupallinen tuote, mutta silti vain hedelmän omat sokerit). Ja jos lisänä annan "mysliä" (joko pelkkiä kaurahiutaleita tai kaurahiutaleita ja rusinoita), niin ruokavalio on pilalla?

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Sanokaapa nyt sitten että mitä pahaa on syöttää lapselle maustamatonta jogurttia + piltti tms. hedelmäsosetta? Millä tavalla toi jogurtti on huonompi kuin vaikka maito (erona lähinnä että on hapatettu) ja miten sose on huonompi kuin hedelmä (toki kaupallinen tuote, mutta silti vain hedelmän omat sokerit). Ja jos lisänä annan "mysliä" (joko pelkkiä kaurahiutaleita tai kaurahiutaleita ja rusinoita), niin ruokavalio on pilalla?

Tämä on erittäinkin terveellinen vaihtoehto!!

meillä syö 1v7kk tyttö JOKA aamu ja ilta ainoastaan puuroa hedelmäsoseella. Mitään muuta emme ole kaskaan edes antaneet ja hyvin uppoaa lautasellinen puuroa kaksi kertaa päivässä. Ja aion kyllä jatkaa puuron antamista, se on kuitenkin kaikista terveellinen aamiainen tai iltapala, myös aikuisille.

Hitsi vieköön, kun ne kaupan marjasoseet ei ole epäterveellistä nähneetkään! Epäterveellistä on syöttää karjalanpiirakoita, sokerijugurtteja, sokerimuroja jne, josta koko "ruokasota" sai alkunsa, kun yksi ihminen tällaista ruokaa suositteli.

Ei ole vain mustavalkoista joko-tai. Että syödään niitä linssejä tai että syödään suklaata. On paljon siltä väliltä.

.. eli osattiin sitä ennen vanhaankin.
Kuten otsikossa sanon, minä olin ja olen edelleen kranttu ruuan suhteen.

Olen kiitollinen äidilleni, joka ei pakottanut.

Mutta vastaavalla tavalla toimin omien lastenikin kanssa. Kun lautasella on ruoka ja lapsi sanoo YÖK, en aloita uuden ruuan valmistamista, mutta jos se ruoka todella on lapsen mielestä YÖK eikä toinenkaan maistamis- tai tarjoamiskerta miellytä, en ryhdy riitelemään, en pakota, mutta en myöskään pidä nälässä, vaan teen ruokia, jotka kelpaavat, joita syövät.

Ja lasten ruokavalio on todella monipuolinen ja vaihteleva, sisältäen salaatteja yms.

Minulla ei vieläkään ole mitenkään laaja se repertuaari, mitä syön. Mahani saan täyteen, kaikki tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit mitä ihminen tarvitsee. Minulle tämä ei ole ongelma ja jos se on muille, se on heidän ongelmansa.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:

Tämä on erittäinkin terveellinen vaihtoehto!!

Ihan ok vaihtoehto tuo on. Mutta jos tahdot vielä tarkentaa, anna hedelmät raasteena tai paloina, saa kuitua ja vitamiineja enemmän. ;) Rusinat on turhaa sokeria nekin, vatsa toki toimii, mutta ilmankin pärjää. Ne vois olla erikoisherkku.

Omasta mielestäni tuo jugurtti on vaan turha. Hyvää lapsista kyllä, mutta ravintoarvo on maidon tasolla ja itse suosin muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja iltapalaksi :
.. eli osattiin sitä ennen vanhaankin.
Kuten otsikossa sanon, minä olin ja olen edelleen kranttu ruuan suhteen.

Olen kiitollinen äidilleni, joka ei pakottanut.

Mutta vastaavalla tavalla toimin omien lastenikin kanssa. Kun lautasella on ruoka ja lapsi sanoo YÖK, en aloita uuden ruuan valmistamista, mutta jos se ruoka todella on lapsen mielestä YÖK eikä toinenkaan maistamis- tai tarjoamiskerta miellytä, en ryhdy riitelemään, en pakota, mutta en myöskään pidä nälässä, vaan teen ruokia, jotka kelpaavat, joita syövät.

Ja lasten ruokavalio on todella monipuolinen ja vaihteleva, sisältäen salaatteja yms.

Minulla ei vieläkään ole mitenkään laaja se repertuaari, mitä syön. Mahani saan täyteen, kaikki tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit mitä ihminen tarvitsee. Minulle tämä ei ole ongelma ja jos se on muille, se on heidän ongelmansa.

No toisen maistamiskerran jälkeen ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon, muutaman kymmenen kyllä. Ja sittenkin kannattaa vaikka puolivuosittain kokeilla uusiksi. ;D Sillä tavalla niistä lapsista tuleekin kranttuja kun tarjotaan aina sitä hyvin maistuvaa ja tuttua, uusia pelätään tarjota kun "ei viitsi nälässä pitää". Se ei haittaa mitään, jos yksi ruokailukerta menee lusikallisella, seuraava on edessä jokusen tunnin päästä.