Mitä iloa on esim 3000€:n palkasta jos liki 1000€ menee veroja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No silloin lasketaan verovähennysten mukaan.. meillä ei esim. mun kannattanut ottaa vastaan erästä korotusta eikä autoetua, koska vero % olisi noussut törkeäksi. Nyt on ok kun saa esim. asuntolainan vähennykset ja työmatkoista toiselle täydet vähennykset. :)
Mutta helposti se vero % pomppaa sinne 35% ilman mitään vähennyksiä. Ja odotelkaa vaan eläkettänne, kun sitäpä vasta verotetaan. Isäukolla menee veroja aivan mieletön summa, eläkkeestä ei vähennyksiä lähde enää. :) Mutta kai se joku hyvä mieli pitäis tulla kun pari tonnia makselee veroja kuus..

No, mitenkä helposti se pomppaa sinne 35%:iin? Siis veroprosentti.

Aha. :D
Kannattaa siis saada pienempää palkkaa :laugh:

[QUOTE="Tiina";29217882]Mulla palkka 3200 ja miehelläni 3600. Mulla jää muutama ege enmmän käteen kuin miehelläni ;)...aikalailla 2250e.[/QUOTE]

Ennakonpidätysprosentti voi nousta paljonkin, jos vaikka kesken verovuotta saatu palkankorotus lipsahtaa kokonaisuudessaan lisäprosentille. Se on kuitenkin täyttä hevonpaskaa, että jostain 200 euron korotuksesta jäisi lopulta käteen vain 40e. Veroa ei myöskään joudu missään tilanteessa maksamaan mistään palkankorotuksesta sellaista määrää, että korotuksen jälkeen jäisi tappiolle. Ei siis ole olemassa mitään sellaista kynnystä, jonka kohdalla koko palkkasummasta kerättävä "veroprosentti" pompsahtaisi. Tuloverojen osalta on olemassa vain euromääräisiä rajoja, joiden ylittävältä osalta on maksettava tietty määrä euroja. Kunnallisvero, työttömyysvakuutus, eläkemaksut jne. menevät sitten tasaprosentilla liksan suuruudesta riippumatta.

Tuloveroa maksetaan siis euroissa, ei prosenteissa. Ennakonpidätysprosentti ja lisäprosentti ovat vain välineitä, joilla pyritään pidättämään palkasta oikea määrä euroja. Siksi siinä palkkakuitissa on kumulatiivisia lukuja vuoden mittaan tienatuista tuloista ja pidätetyistä ennakoista, että hitaampikin yksilö näkee otsallaankin mistä on kyse.

Tämä koskee myös verotettavia etuja. Jos autoedun saa palkan päälle, niin se vastaa palkankorotusta. Ennakonpidätysprosentti nousee tuolloin varmasti, mutta pihalla seisoo auto, jolla on ihan euroissa mitattava käyttö- ja verotusarvo. Palkan päälle laskettava autoetu kannattaa siis ottaa aina verrattuna siihen, että ajaisi vastaavan hintaisella omalla autolla.

Joo, näin. Mutta toki haetaan uusi verokortti jos tulee roima palkankorotus. Eihän korotettu palkka tarkoita, että voisi lusmuilla vanhalla prosentilla ;) sieltä se mammojen kh-tuki tulee :)

Viimeisen kirjoittamasi kohdan perusteella todellakin kannattaa saada isompaa palkkaa. 5,8% yleismaksut veroprosentin päälle ovat suhteellisen paljon jos vp on vaikka 16% ja palkka pieni kun taas 100000€ tienaavan 38% veroa maksalla se 5,8% ei paljon tunnu missään.

[QUOTE="Lähettäjä";29217895]Ennakonpidätysprosentti voi nousta paljonkin, jos vaikka kesken verovuotta saatu palkankorotus lipsahtaa kokonaisuudessaan lisäprosentille. Se on kuitenkin täyttä hevonpaskaa, että jostain 200 euron korotuksesta jäisi lopulta käteen vain 40e. Veroa ei myöskään joudu missään tilanteessa maksamaan mistään palkankorotuksesta sellaista määrää, että korotuksen jälkeen jäisi tappiolle. Ei siis ole olemassa mitään sellaista kynnystä, jonka kohdalla koko palkkasummasta kerättävä "veroprosentti" pompsahtaisi. Tuloverojen osalta on olemassa vain euromääräisiä rajoja, joiden ylittävältä osalta on maksettava tietty määrä euroja. Kunnallisvero, työttömyysvakuutus, eläkemaksut jne. menevät sitten tasaprosentilla liksan suuruudesta riippumatta.
[/QUOTE]

Mietin, että ois kiva opiskella sosionomitutkinnon jälkeen sosiaalityöntekijäksi - mutta mitä järkeä, jos tienaan sosionomina melkein saman verran? :D Olen tehnyt nyt alan hommia 6 kk ilman tutkintoa ja saanut 2000 e / kk käteen... Sosiaalityöntekijänä saisin muutamia satasia enemmän nettoa :D Ihan älytöntä ajatella...

Tää on vanha ketju, mutta vastaan nyt kuitenkin, että se ilo, että saadaan tänne ulkomailta kulttuurinrikastuttajia, naisille jännitysmomenttia, että minkä nurkan takana ahdistelijat piileskelee. Niistä veroeuroista kun kustannetaan näille hätääkärsiville ilmaiset asunnot, ruuat, terveydenhuolto. Kaikki se, mistä meitä suomalaisia (joilla ensin maksatetaan ne verot), laskutetaan.
Silkkaa iloahan tämä on!

Mietin, että ois kiva opiskella sosionomitutkinnon jälkeen sosiaalityöntekijäksi - mutta mitä järkeä, jos tienaan sosionomina melkein saman verran? :D Olen tehnyt nyt alan hommia 6 kk ilman tutkintoa ja saanut 2000 e / kk käteen... Sosiaalityöntekijänä saisin muutamia satasia enemmän nettoa :D Ihan älytöntä ajatella...

Entäs kerrannaisvaikutus eläkkeeseen, jos vaikka 30 vuotta saat muutamia satasia enemmän kuukaudessa?

Mun mielestä on surullista, kun tiedän muutamia tapauksia yläasteelta, jotka huutelivat aina vaan "sen alan palkat on huonoja, lähihoitajat saavat vähän rahaa, ei ainakaan sinne, kun saa huonoa palkkaa", ja huono palkka oli esimerkiksi 2500 e bruttopalkka. Mun mielestä se on juuri hyvä palkka, tottakai riippuu siitä mitä tekee, mutta en itse koe tekeväni ihan kamalasti töitä tuon eteen ja kuussa saan säästöön jopa 1500 e? :D Välillä sanon meneväni töihin lepäämään.

Ok, eläkkeellä se ehkä näkyy, jos on tienannut 4000-5000 e / kk, mutta ei minua oikeasti harmita, että en mennyt muutaman frendin mukana siihen "pakko olla akateeminen ura, mieluiten juristi tai jopa lääkäri"-porukkaan.
Oman alani hommia voin tehdä myös ulkomailla ja olen myös sellaiseen hommaan suuntautunut, joka ei ole kovin suosittua, koska ihmiset saattavat pelätä tätä työtä.

Kysymykseni oli, kannattaako meidän maassamme pyrkiä hyvään palkkaan? Eli siis heti yläasteella päätät silmät suljettuina vain jonkun hyväpalkkaisen alan? En itse edes osaisi tehdä töitä pelkän rahan takia tai odottaa vain sitä ISOA ELÄKETTÄ ja maksaa vaan kaikki vuodet isoa veroa onnellisena :D

Mun mielestä on surullista, kun tiedän muutamia tapauksia yläasteelta, jotka huutelivat aina vaan "sen alan palkat on huonoja, lähihoitajat saavat vähän rahaa, ei ainakaan sinne, kun saa huonoa palkkaa", ja huono palkka oli esimerkiksi 2500 e bruttopalkka. Mun mielestä se on juuri hyvä palkka, tottakai riippuu siitä mitä tekee, mutta en itse koe tekeväni ihan kamalasti töitä tuon eteen ja kuussa saan säästöön jopa 1500 e? :D Välillä sanon meneväni töihin lepäämään.

Ok, eläkkeellä se ehkä näkyy, jos on tienannut 4000-5000 e / kk, mutta ei minua oikeasti harmita, että en mennyt muutaman frendin mukana siihen "pakko olla akateeminen ura, mieluiten juristi tai jopa lääkäri"-porukkaan.
Oman alani hommia voin tehdä myös ulkomailla ja olen myös sellaiseen hommaan suuntautunut, joka ei ole kovin suosittua, koska ihmiset saattavat pelätä tätä työtä.

Kysymykseni oli, kannattaako meidän maassamme pyrkiä hyvään palkkaan? Eli siis heti yläasteella päätät silmät suljettuina vain jonkun hyväpalkkaisen alan? En itse edes osaisi tehdä töitä pelkän rahan takia tai odottaa vain sitä ISOA ELÄKETTÄ ja maksaa vaan kaikki vuodet isoa veroa onnellisena :D

Ite kävin akateemisen ammatin sen takia, että on kivempi työ. Ei vkl työtä, vuorotyötä.. liukuva työaika ja lomia saa pitää millo huvittaa. Jos ei huvita tehdö töitä nii ei tarvi. Siinä samal nyt viel sattu tulemaan 4500e palkka + muut edut.
Iha sama meneekö paljo veroihin kun on niin ihana työ jota tekis puolet pienemmäl palkal!

Mielummin otan 3000 e bruttopalkan 2000 e nettopalkalla kuin 2000 e bruttopalkan 1500 nettopalkalla. 500 euroa löysää rahaa kuukaudessa on ihan hemmetin iso määrä.

Ehkä sen ymmärtää vasta siinä tilanteessa, kun on oikeasti niin pienituloinen, että palkasta kaikki menee vain pakollisiin menoihin, eikä jää yhtään ylimääräistä heräteostoksiin ja hupikulutukseen.

Yhteistyössä