Ulosoton suojaosuus on kyllä naurettavan pieni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";30604494]Miten niin iso??? Mieti jos saisit vain tuon verran käteen ja siitä pitäisi maksaa kaikki, myös vuokra.[/QUOTE]

Ok. Pahoittelut, mä en tiedä näistä mitään. Olin luullut, että suojaosuus on se, joka jää käteen pakollisten menojen jälkeen, kuten vuokra, sähkö, vesi ym. Suojaosuudesta sitten maksetaan vaatteet, puhelinlaskut, ruoka ja sensellaiset. Olen selkeästi ymmärtänyt asiat väärin.

Ok. Pahoittelut, mä en tiedä näistä mitään. Olin luullut, että suojaosuus on se, joka jää käteen pakollisten menojen jälkeen, kuten vuokra, sähkö, vesi ym. Suojaosuudesta sitten maksetaan vaatteet, puhelinlaskut, ruoka ja sensellaiset. Olen selkeästi ymmärtänyt asiat väärin.

Ei tietenkään jää tuon verran käteen vuokran yms. jälkeen! Suojaosuus tarkoittaa sitä, että sillä maksetaan aivan kaikki vuokrasta lähtien. Jos asuisin yksin ja saisin 920 euroa kuukaudessa niin kyllä tekisi todella tiukkaa. Mulla on kuitenkin lapsi puolet ajasta mun luona, mutta häntä ei lasketa mun suojaosuuteen koska ei ole mun luona kirjoilla. Lapselle pitää kuitenkin olla nukkumapaikka ja ruokaa. Onneksi on avopuoliso jonka tulojen ansiosta on varaa isompaa asuntoon eikä tarvitse laskea senttejä ruokaa ostaessa kuten tein ennen tätä avoliittoa.

Mulla jäi ennen yksin joku 800-900e käteen ja ulosotto vei sen 300-400e. Vuokra 464, sähkö, ruoka, puhelin, netti, yms. Kyllä se tiukkaa teki. Ei mihinkään jäänyt rahaa. MUTTA mä tahalteen laitoin kaiken ulosottoon, koska en enää pystynyt maksamaan velkojani. Yhdestä laskusta (80e) tuli 400e kun se meni ulosottoon ja korot juoksi kuin... noh, 11000 mulla oli siellä. Sitten mä aloin maksamaan. Laitoin kaikki rahat kiinni niihin, en saanut kesälomarahoja, en veronpalautuksia, en mitään. Sain akordisopimuksia, kun soittelin velkojille, sain muita sopimuksia jne. Nyt olen velaton, eikä korot enää juokse. Ihanaa. :) Opin kantapään kautta, enkä enää ikinä velkaannu!

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Itse jos asuisin yksin (vuokralla pikkukämpässä), niin 920€ olisi aivan älyttömän suuri summa. Tietysti jos on vielä luottomaksuja ja lainanlyhennyksiä sun muuta itseaiheutettua turhaa menoa, niin sit ehkä tekisikin tiukkaa. Mutta nekin taitavat olla ihan omia päätöksiä, harvemmin kukaan pakottaa hankkimaan luottokortteja joita on sitten vinguttanut liikaa...

Nyt kun on puolikas talo maksettavana ja siihen päälle kaikki asumiskulut puoliksi, niin aika tiukkaa tekisi elää 920 eurolla. Onneksi ei ole sitä pelkoa että ulosotto alkaisi ottamaan palkasta mitään.

Ja niin sitä vaan on itse eletty opiskeluaina 700 egen kuukausi tuloilla, mistä siitäkin toki osan jäi pankille velkaa. Ja siitä piti maksaa itse ihan kaikki; vuokra, ruuat, opiskeluvälineet jne. Kumma, miten sitä onkaan pärjätty...

[QUOTE="juuups";30604563]Ja niin sitä vaan on itse eletty opiskeluaina 700 egen kuukausi tuloilla, mistä siitäkin toki osan jäi pankille velkaa. Ja siitä piti maksaa itse ihan kaikki; vuokra, ruuat, opiskeluvälineet jne. Kumma, miten sitä onkaan pärjätty...[/QUOTE]

Niin taisit olla lapseton? Niin elin mäkin opintotuella tuolla summalla, mutta olin lapseton, ei ollut pankkilainaa maksettavana, työmatkakuluja, sai opiskelija-alennuksia. Siinä sulle mietittävää.

Eikä mulla ole ikinä ollut luottokorttia. En ala tässä teille selvittämäät velkojani ja syitä niihin, ei kuulu teille ne asiat. Mä maksan velkani, mutta hitaasti. Ei ole teiltä mitenkään pois nuo velat.

[QUOTE="a p";30604578]Niin taisit olla lapseton? Niin elin mäkin opintotuella tuolla summalla, mutta olin lapseton, ei ollut pankkilainaa maksettavana, työmatkakuluja, sai opiskelija-alennuksia. Siinä sulle mietittävää.[/QUOTE]

Niin, omia valintoja. On mullakin nykyisin asuntolainaa ja lapsia, enkä pärjäisi enää 700 euron tuloilla. Mutta tiedostan myös sen, että jos minä jonain päivänä tonnin tuloille putoan, niin elintaso putoaa roimasti, ei sitä voi sitten enää asua tilavasti ja mukavasti jne. Tosin siksi en hankikkaan itselleni ulosottovelkaa ja vakuutukset on kunnossa, lainat mitoitettu pieniksi jne...

Ja jos sun lapsi asuu sulla puolet kuusta, sulla jää n. 200€ hänen kuluihin. Eipä sitä nyt paljon enempää jää perusduunarillakaan per lapsi/kk ja ne yleensä asuu kodissaan kuukauden jokaisena päivänä, syö ruokaa jne...

Oikeastaan en tajua mitä valitat, sulla jää nyt avoliitossa enempi rahaa kuin esim. monella pieniä lapsia kotonaan hoitavalla kotiäidillä. Voisit varmaan maksaa isompaakin erää jotta velkasi lyhentyisi nopeammin. Mutta sen sijaan haaveilet pienemmästä erästä ja leveämmästä elintasosta....

[QUOTE="juuups";30604615]Niin, omia valintoja. On mullakin nykyisin asuntolainaa ja lapsia, enkä pärjäisi enää 700 euron tuloilla. Mutta tiedostan myös sen, että jos minä jonain päivänä tonnin tuloille putoan, niin elintaso putoaa roimasti, ei sitä voi sitten enää asua tilavasti ja mukavasti jne. Tosin siksi en hankikkaan itselleni ulosottovelkaa ja vakuutukset on kunnossa, lainat mitoitettu pieniksi jne...

Ja jos sun lapsi asuu sulla puolet kuusta, sulla jää n. 200€ hänen kuluihin. Eipä sitä nyt paljon enempää jää perusduunarillakaan per lapsi/kk ja ne yleensä asuu kodissaan kuukauden jokaisena päivänä, syö ruokaa jne...

Oikeastaan en tajua mitä valitat, sulla jää nyt avoliitossa enempi rahaa kuin esim. monella pieniä lapsia kotonaan hoitavalla kotiäidillä. Voisit varmaan maksaa isompaakin erää jotta velkasi lyhentyisi nopeammin. Mutta sen sijaan haaveilet pienemmästä erästä ja leveämmästä elintasosta....[/QUOTE]

Siis miten sä voit laskea paljonko mulla jää rahaa lapsen kuluihin kun et tiedä yhtää mitään mun menoista?!? Enkä todellakaan tällä palkalla ala maksamaan ulosottoon enempää! Sittenhän se vaikuttaa myös miehen talouteen ja talous kiristyy kun mä osallistun menoihin vähemmän. Haloo!!!

[QUOTE="a p";30604528] Jos asuisin yksin ja saisin 920 euroa kuukaudessa niin kyllä tekisi todella tiukkaa. [/QUOTE]

Voi että, että tiukkaako tekisi? Ihan tiukkaa tekisi maksaa pakotettuna pois lainat, joita et suostunut maksamaan vapaaehtoisesti. Voi voi, voi voi, on se rankkaa. Ei sen nyt pitäisi tiukkaa olla, ei.

[QUOTE="Realisti";30604776]Voi että, että tiukkaako tekisi? Ihan tiukkaa tekisi maksaa pakotettuna pois lainat, joita et suostunut maksamaan vapaaehtoisesti. Voi voi, voi voi, on se rankkaa. Ei sen nyt pitäisi tiukkaa olla, ei.[/QUOTE]

Niin virallisesti asuisin yksin, mutta jokatoinen viikko mulla on lapsi ruokittavana. Eli kyllä todellakin olisi tiukaa.

En lainkaan epäile, etteikö olisi tiukkaa, mutta eikö todellakaan päähän mahdu se ajatus, että tiukkuus on omaa syytä. Kyllä siinä pitääkin olla tiukkaa, että oppisi omia asioitaan hoitamaan kunnolla.

[QUOTE="Rikas";30604880]a.p. Voi hellanlettas. Meidän työssäkäyvien normaalisti laskujensa maksavienko pitäis sinut elättää. Niin makaa ku petaa ja hyvä niin.[/QUOTE]

Olenko vaatinut muita maksamaan velat? Pää kiinni kun et osaa edes lukea.

No, sellaiset jotka tuollaiseen jamaan ovat päätyneet eivät tietenkään alun alkaenkaan voi mitään älyn jättiläisiä olla, joten taitavat nämäkin kysymykset mennä yli hilseen.

Eipä se älystä ole kiinni millään tavalla. Eikä ahkeruuden ja työnteon puutteesta.
Olihan siinä mullakin maksamista, pari vuotta meni aikaa, käyttöön jäi muutaman sataa kuussa...mutta ihana oli saada aina niitä "valtion perimiskuitteja" joista konkreettisesti näki miten summa pieneni koko ajan. Ja viimein koitti se päivä jolloin kaikki oli maksettu. Ulosotostakin voi selvitä.
En minä ainakaan ole ketään syyttänyt siitä muita.

Ihan älytöntä, että pahimmassa tapauksessa sossusta nostaa työssäkäyvä ihminen toimeentulotukea koska uo vie palkan eli periaatteessa kunta maksaa ihmisen velkoja ja kenen etu tämä on ei ainakaan veronmaksajan.
Ulosotto pitäisi kohtuullistaa niin että ihmisillä jää motivaatio tehdä niitä töitäkin ja velkojatkin saisivat omansa takaisin. En minä ainakaan jaksaisi painaa niska ilmassa duunia ja silti käydä sossun luukulla ja näin velkojatkin jäisivät ilman maksua.

[QUOTE="a p";30603925]Kaksi viimeistä on niitä idiootteja jotka kuvittelee tietävänsä kaiken toisten asioista.[/QUOTE]

Osui ja upposi!

AP, en tiedä kaikkea asioistasi, mutta sen tiedän, että olet ollut raha-asioissa holtiton ja edellenkin toimit epäilyttävästi - miksi sinulla on kulutusluottoa?

Se on kyllä hyvä, että olet halukas saamaan asiat kuntoon. Miehesi osuutta ihmettelen - kerroit hänen maksavan puolet vuokrasta. Miksi vain puolet, jos hän tienaa reilusti sinua enemmän. Jos olisit minun vaimoni, maksettaisiin vuokra niin, että kumpikin maksaisi suhteessa tuloihinsa. Eli jos vuokra olisi 900 € ja minä ansaitsisin kaksi kertaa sinua enemmän, minä maksaisin vuokrasta 600 € ja sinä 300 €.
Meillä kaikki yhteiset menot jaetaan tulojen mukaan. Ja jos oikein tiukkaa tekisi, maksaisin vaikka kaiken sillä aikaa, kun sinä yrittäisit saada asiasi kuntoon. Mutta kulutusluotot ja muun etukäteen kuluttamisen kyllä kieltäisin avun ehtona.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Miksi vain puolet, jos hän tienaa reilusti sinua enemmän. Jos olisit minun vaimoni, maksettaisiin vuokra niin, että kumpikin maksaisi suhteessa tuloihinsa. Eli jos vuokra olisi 900 € ja minä ansaitsisin kaksi kertaa sinua enemmän, minä maksaisin vuokrasta 600 € ja sinä 300 €.

Toisaalta voi olla vain hyvä että maksavat 50/50, jos köyhempi osapuoli on sellainen että kuitenkin törsää sen "säästämänsä" rahansa hetkessä johonkin turhaan.

Niitäkin ihmisiä on jotka marisevat rahattomuuttaan vaikka puoliso maksaisikin 95% tai vaikka kaikki yhteiset menot, aina niille rahoille jotain käyttöä keksii ja sitten taas ihmetellään kun ei ole varaa maksaa luottoja ja lainoja...

lisää menoista. Paljonko on euroissa sinun osuutesi vuokrasta? Muut kulut (puhelin, netti, ym??). Kirjaatko kaikki menot paperille ja teetkö kuukausittain budjetin? En siis mollaa tai tuomitse sinua.

Itselläni oli aika, jolloin luottokorttivelkaa oli lähes 5000€ ja osamaksuja päälle. Ihan turhasta tulleita, mm ostelin yli varojeni. No onneksi eivät menneet ulosottoon, vaan otin itseäni niskasta kiinni. Minua tuo menojen ja tulojen kirjaaminen auttoi. Lisäksi piti tehdä muutos kulutustavoissa. Sekä ennakoida tulevia menoja (jos lapsi tarvitsee talvikengät syyskuussa, varaa rahaa sen kuun budjettiin ja tarvittaessa säästä etukäteen).

Yritä kerätä vararahastoa. Itsellä velanmaksu olinkaatua yllättäviin menoihin. En tiedä puuttuuko ulosotto säästöihin? Jos puuttuu, niin kerrytä käteistä hätätapauksia varten. Nosta joka kk 20€ ja laita säästölippaaseen. Se tekee 240€ vuodessa, auttaa edes vähän jos jokin hajoaa.ja älä koske näihin rahoihin, jos ei ole ihan pakko.

Tsemppiä! Kyllä sinä selviät :)

T. Nykyisin velatan +30v , jolla myös säästöjä

[QUOTE="a p";30604633]Siis miten sä voit laskea paljonko mulla jää rahaa lapsen kuluihin kun et tiedä yhtää mitään mun menoista?!? Enkä todellakaan tällä palkalla ala maksamaan ulosottoon enempää! Sittenhän se vaikuttaa myös miehen talouteen ja talous kiristyy kun mä osallistun menoihin vähemmän. Haloo!!![/QUOTE]

No ihan vaan sillä kaavalla että jos sä olet tullut toimeen sillä 700€:lla millä niin moni muukin opiskeluaikana, ja nyt sulla jää +200€ enempi kuussa käteen niin kyllä sun sillä pitäisi pystyä elättämään se yksi lapsi joka on paikalla vain puolet kuukaudesta. Omaan elämiseen et tuota 700 euroa enempää tarvitse. Tottakai se tarkoittaa elintason laskua ja vyön kiristämistä, se on ihan selvä.

Sitten et maksa ulosottoon enempää, sitten maksat niitä korkoja enemmän. OMA VALINTA sekin.

No ihan vaan sillä kaavalla että jos sä olet tullut toimeen sillä 700€:lla millä niin moni muukin opiskeluaikana, ja nyt sulla jää +200€ enempi kuussa käteen niin kyllä sun sillä pitäisi pystyä elättämään se yksi lapsi joka on paikalla vain puolet kuukaudesta. Omaan elämiseen et tuota 700 euroa enempää tarvitse. Tottakai se tarkoittaa elintason laskua ja vyön kiristämistä, se on ihan selvä.

Sitten et maksa ulosottoon enempää, sitten maksat niitä korkoja enemmän. OMA VALINTA sekin.

IDIOOTTI. Mulla on myös kaksi lainaa maksettavana joten ne vie jo osan rahasta. Tajuatko. No tuskin tajuat. Sä et voi laskea millään kaavalla yhtään mitään jos et tiedä edes toisen kuluja. Ethän sä tiedä edes paljonko maksan asumiskuluja. Helvetin idiootti.