Mitä ihmiset oikeen tekee työkseen kun nettotulot niin korkeat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumbuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pumbuliini

Jäsen
05.03.2012
282
2
18
Vanhan ketjun innoittamana, missä kyseltiin nettotuloja ja lapsilukumäärää.. Niin mitä ihmeen töitä ihmiset tekee kun rahaa tulee niin paljon? Vai onko mulla vaan joku "vääristynyt" käsitys.. Ja juu, kun kouluttautuu niin tottakai tulot kasvaa ja sillein, mut ihan mielenkiinnosta?

Ei se koulutus kerro niitä tuloja. Itse olen ammattikoulun käynyt himaa ripoen läpi ja silti tienaan paremmin kuin kirjastonhoitajat, lukion+muut koulunsa käyneet kaupankassat. Tk-lääkärit.

[QUOTE="vieras";27803540]Jotain ketjua luin ja tuli mieleen, meneeköhän joillain brutto ja netto sekaisin.[/QUOTE]

Sama tuli minulle mieleen. Bruttona 6000€ ei ole mikään mahdoton palkka, mutta nettona se on aikas hyvä.

ihmettelen ihan samaa.
kun esimerkiksi jos veroprosentti on 33 ja verojen lisäksi on pakko maksaa vielä kaikki mahdolliset työeläkemaksuista alkaen jotka siis vähennetään bruttopalkasta, viiden ja puolen tonnin liksasta jää käteen reilusti alle kolme tonnia kuukaudessa.

Joo no ei se koulutus suoraan yhteydessä ole palkkaan. Meillä mieheni tienaa saman verran kuin minä, vaikka hän on käynyt ammattikoulun ja minä olen saanut yliopistokoulutuksen.

[QUOTE="vieras";27803612]ihmettelen ihan samaa.
kun esimerkiksi jos veroprosentti on 33 ja verojen lisäksi on pakko maksaa vielä kaikki mahdolliset työeläkemaksuista alkaen jotka siis vähennetään bruttopalkasta, viiden ja puolen tonnin liksasta jää käteen reilusti alle kolme tonnia kuukaudessa.[/QUOTE]

Aika usein noilla tuloilla ihmisillä on myös asuntolainaa ja siitä korkovähennyksiä.

Esim. mun tuloni on bruttona 4600 ja 3000 mulle jää käteen. Veroprosentti on muistaakseni 28,5.

[QUOTE="vieras";27803622]Joo no ei se koulutus suoraan yhteydessä ole palkkaan. Meillä mieheni tienaa saman verran kuin minä, vaikka hän on käynyt ammattikoulun ja minä olen saanut yliopistokoulutuksen.[/QUOTE]

No kukas tässä on koulutuksen ja palkan yhteydestä puhunutkaan??

[QUOTE="poikia3";27803635]Aika usein noilla tuloilla ihmisillä on myös asuntolainaa ja siitä korkovähennyksiä.

Esim. mun tuloni on bruttona 4600 ja 3000 mulle jää käteen. Veroprosentti on muistaakseni 28,5.[/QUOTE]

Siis kuinka voi olla noin matala veroprosentti noilla tuloilla??

mä en henk. koht. tiedä muita kuin jotain pamppuja jossain isoissa yhtiössä, insinöörejä jossain tietokone/kännykkäpuolella, kansanedustajat ja lääkärit, jotka saa hyvää palkkaa... siis tarkotan reilua palkkaa.

sit duunarit saa ylitöiden kanssa 3000-4000 euroa brutto.

muut saa sen normaalin ja jotkut sen surkean

[QUOTE="Vieras";27803659]Siis kuinka voi olla noin matala veroprosentti noilla tuloilla??[/QUOTE]

Juuri sanoin, että asuntolainan korkovähennykset!

Lisäksi asutaan Espoossa ja täällä on kunnallisvero Suomen alhaisempia.

Juuri tuli uusi verokorttikin, ja melkoisesti enemmän saisin tuolla veroprosentilla tienata. Ilman asuntolainan korkoja olisi minunkin veroprosenttini yli 30 tai toisessa kunnassa.

Niin no mikä sit on normaali palkka ja mikä surkea, niin kun joku tuolla edellä jaotteli? Ihanko tosissaan 2500e bruttona on matala palkka?? Mä oon pitäny sitä korkeena :ashamed: Mihin töihin sitä sit pitäs oikeen hakeutua et tienais lähemmäs kolme tonnii kuussa bruttona ? o_O

muoks. Tää nyt selventää hiukan sitä kun oon aina ihmetelly et mistä se oikeen tulee kun Suomessa ilmotetaan keskipalkkaus niin korkeeks.. :P Ei se sit johdukaan pelkästään kansanedustajien palkoista :D

Viimeksi muokattu:
Niin no mikä sit on normaali palkka ja mikä surkea, niin kun joku tuolla edellä jaotteli? Ihanko tosissaan 2500e bruttona on matala palkka?? Mä oon pitäny sitä korkeena :ashamed: Mihin töihin sitä sit pitäs oikeen hakeutua et tienais lähemmäs kolme tonnii kuussa bruttona ? o_O

muoks. Tää nyt selventää hiukan sitä kun oon aina ihmetelly et mistä se oikeen tulee kun Suomessa ilmotetaan keskipalkkaus niin korkeeks.. :P Ei se sit johdukaan pelkästään kansanedustajien palkoista :D

Mulla on yliopistokoulutuksella bruttopalkka 2500e/kk ja ei se todellakaan tällä koulutuksella paljon ole. Nettona tuo oliskin jo ihan hyvä mun mittapuulla.

Mä oon lähihoitaja ja mun bruttopalkka on 2069e ja siihen päälle vuorotyölisät. Mun mielestä toi on pieni palkka ja vaivoin saan elätettyä perheen sillä. Ja pian yh:na

[QUOTE="...";27803895]Mä oon lähihoitaja ja mun bruttopalkka on 2069e ja siihen päälle vuorotyölisät. Mun mielestä toi on pieni palkka ja vaivoin saan elätettyä perheen sillä. Ja pian yh:na[/QUOTE]

Ja vero% 15% (pienenee huomattavasti työmatkojen takia)

Mä taas mietin mitä töitä ihmiset oikein tekee, kun netto jäi tosi monella alle 2000e.

Ihan noin vertailuna, tienasin opiskeluaikana harjoittelijana 2000e brutto ja ikinä kuuna päivänä en lähtis "oikeisiin" töihin moisella palkalla.

Sukupuolikin selvästi vaikuttaa. Olemme miehen kanssa samalla alalla ja koulutus on sama. Silti miehen bruttopalkka on 1400€ enemmän. Molemmat myös kunnalla töissä, mutta kaupunki eri. Tämä vaikuttanee myös.

Ja nyt hävettää, itte sotkeuduin sanoissa, tarkotus olis siis et kolme tonnii kuussa NETTONA.. :ashamed: