Mitä ihmettä mä teen? Lapsen nukkumaan käyminen on yhtä helvettiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Rupeaa olemaan voimat täysin loppu, enää ei voi kun itkeä. Ihan niin kun joka ilta nykyään. Tekisi mieli takoa nyrkeillä seinää ja mä olen normaalisti maailman rauhallisin ihminen. Apua?!
Lapsi on nyt 3v. Nukkuu omassa sängyssä. En saa häntä pysymään sängyssä ja hän ei ole hetkeäkään hiljaa. Raahaan takaisin sänkyyn ja käsken olla hiljaa, ja tuota sitten jatkuukin n. 2,5-3h per ilta. Ja tätä on jatkunut n. 3-4 kuukautta. Viimeiset pari viikkoa olen ollut niin loppu tuota pelleilyä, että tosiaan en voi kun itkeä ja repiä hiuksia päästäni.
Mitä mä teen? Miten te saatte lapsenne nukkumaan ilman jumalatonta showta??

[QUOTE="hmmm";27822528]Muistatko, mistä tämä rumba lähti? Kerroit siis, että on ollut nyt 3-4kk...[/QUOTE]

En kyllä muista mitään erityistä "syytä", mistä voisi johtua. On käynyt ilman nukuttamisia tms. nukkumaan jo yli vuoden. Joka ilta on täysin samat rutiinit ja lapsi hoitaa ne mielellään ja jää sänkyyn kyllä, mutta sitten alkaa heti huutelu ja sängystä poistuminen.

Päiväunet pois!
Istu sängyn päädyssä mitään sanomatta kunnes nukahtaa. Jos lähtee sängystä niin palauta vähäeleisesti. Sitte ku tilanne rauhoittuu niin siirry ilta illalta vähän kauemmas lapsen sängystä kohti huoneen ovea ja lopuksi ulos ovesta.

Herätä aamulla aiemmin, pistä pihalle juoksemaan tunniksi, pariksi, iltarutiinit kehiin jollei olekin, ei varmaan jaksa taistella enää noin kauan illalla.
Meillä keikahti nyt lomalla unirytmi, 4- ja 6-vuotiaat + vauvallakin, herätin isommat tänään ihan sen takia etteivät valvo taas yhteentoista. Pieninkin onneksi heräsi omatoimisesti ja palasi aiempaan rytmiin. Nyt ovat kaikki unessa, huomenna klo 8 herätys jotta saan katraan heräämään suuremmitta taisteluitta viemään vanhimman eskariin maanantaina kasiks.

Ole lähellä, mutta älä huomioi. Älä juttele, älä katso päälle. Itse menin sänkyyn istumaan ja aluksi silittelinkin.

Olet ehkä kokeillutkin jo nämä, mutta meillä auttoi.

Monelta laittaa nukkumaan ja monelta aamuisin herää? Nukkuuko vielä päikkäreitä? Meillä menee ilta höpinäksi, jos on liian virkeä eikä vaan nukuta. Mutta jos menee vasta väsyneenä nukkumaan, niin nukahtaa todella helposti eikä edes yritä sängystä ylös. Ja ikää 2,5v.

Meillä oli kanssa ihan hirveää aikoinaan. Päivästä saattoi mennä 4-5 h lapsen nukuttamiseen (ilta+päiväunet). Taisi olla silloin suunnilleen samanikäinen eli n. 3v. Täytyy kyllä sanoa, valitettavasti, että itse en keksinyt mitään keinoa millä saisin lapsen rauhoittumaan. Aika sitten auttoi eli kun ikää tuli niin kaikki alkoi luistaa paremmin. Onko ketään muuta joka voisi välillä hoitaa tämän iltarumpan? Kokemuksesta tiedän että se on todella raskasta.

Ota omaan sänkyysi. Perhepedissä meillä ongelmat katosi. Voi tätä nukkumisen juhlaa. Tyttö on 2v10kk. Ei nukuttamisia, ei heräämisiä. Vain tieto siitä että ei tämä lopun elämää kestä. Kohta jo tahtoo omaan sänkyynsä sisarten luokse vaikka sitten veisi sen pari vuotta. Keskimmäisen nukuttamisongelmista kyllästyneinä tämä kuopus on täysin perhepetiläinen ja koko perhe kiittää.

onko sulla mies joka voisi hoitaa välillä? jos sulla on mies, älä itke pikkujuttua niinku lapsen sänkyyn jääminen, käperry sen miehen kainaloon. tuli koettua että monekin vuoden jälkeen mies voi päättää vaan lähtee menee.

en tarkoita vähätellä,tiedän itsekkin tuon miten turhauttavalta se tuntuu. meillä 4v 3kk ikäinen nukahtaa viereen <3 joten en osaa neuvoa sinänsä,mutta uskon että menee ohi

Kiitos vastauksista.
Perhepedissä lapsi nukkui aikaisemmin, n. vuosi sitten siirtyi omaan sänkyyn joka on ihan minun sänkyni vieressä. Lapselle omaan sänkyyn siirtyminen ei ollut ongelma ja hän ei tule minun viereeni öisin.
Lapsenhoitoon apua ei kauheasti ole tarjolla.
Olen kokeillut lahjontaa ja se ei tuota tulosta.
Jospa vaan yrittäisin kestää. Nyt olen niin väsynyt, etten jaksa enää ajatella edes koko asiaa ja aivot on täysin jumissa. Mulla ei ole omaa aikaa kuin silloin, kun lapsi nukkuu. Eli nykyään ei juuri lainkaan, sen verran, että suihkussa ehtii käydä ja sitten pitääkin jo mennä nukkumaan.

Ota omaan sänkyysi. Perhepedissä meillä ongelmat katosi. Voi tätä nukkumisen juhlaa. Tyttö on 2v10kk. Ei nukuttamisia, ei heräämisiä. Vain tieto siitä että ei tämä lopun elämää kestä. Kohta jo tahtoo omaan sänkyynsä sisarten luokse vaikka sitten veisi sen pari vuotta. Keskimmäisen nukuttamisongelmista kyllästyneinä tämä kuopus on täysin perhepetiläinen ja koko perhe kiittää.

Miten tämä käytännössä toimii? Pari-kolme-vuotiaan unentarve on sen 10-12h/vrk. Menet lapsen kanssa yhtä aikaa nukkumaan ja heräät yhtä aika joka aamu? Eli pötköttelet puoli vuorokautta? Miehen kanssa ei omaa aikaa koskaan?

Auttaako, jos menet lapsen kanssa yhtä aikaa "nukkumaan"? Mulla on kaksi uniongelmaista lasta, ja jossain vaiheessa se auttoi, että menin muka heidän kanssaan yhtä aikaa petiin. Tenava nukahti parhaimmillaan vartissa, ja sen jälkeen nousin itse tekemään omia hommiani.

Tsemppiä, nuo iltahulinat on ihan hirveitä.

Rupeaa olemaan voimat täysin loppu, enää ei voi kun itkeä. Ihan niin kun joka ilta nykyään. Tekisi mieli takoa nyrkeillä seinää ja mä olen normaalisti maailman rauhallisin ihminen. Apua?!
Lapsi on nyt 3v. Nukkuu omassa sängyssä. En saa häntä pysymään sängyssä ja hän ei ole hetkeäkään hiljaa. Raahaan takaisin sänkyyn ja käsken olla hiljaa, ja tuota sitten jatkuukin n. 2,5-3h per ilta. Ja tätä on jatkunut n. 3-4 kuukautta. Viimeiset pari viikkoa olen ollut niin loppu tuota pelleilyä, että tosiaan en voi kun itkeä ja repiä hiuksia päästäni.
Mitä mä teen? Miten te saatte lapsenne nukkumaan ilman jumalatonta showta??

Miksei lapsesi voi nukahtaa syliisi/lähellesi?

[QUOTE="Jenis";27822860]Auttaako, jos menet lapsen kanssa yhtä aikaa "nukkumaan"? Mulla on kaksi uniongelmaista lasta, ja jossain vaiheessa se auttoi, että menin muka heidän kanssaan yhtä aikaa petiin. Tenava nukahti parhaimmillaan vartissa, ja sen jälkeen nousin itse tekemään omia hommiani.

Tsemppiä, nuo iltahulinat on ihan hirveitä.[/QUOTE]

Noin meillä toimittiinkin silloin, kun vielä nukutin lapsen. Siihenkin meni kyllä paljon aikaa, lapsi ei nukahtanut kovinkaan nopeasti. Ja kun jotenkin ei tekisi kaiken tän taistelemisen jälkeen mieli antaa periksi ja ottaa takapakkia. Olisi niin kiva keksiä joku uusi, toimiva keino saada lapsi tyytyväisenä nukkumaan. :( Ja ihan totta: mä antaisin todella paljon muutaman tunnin vapaa-ajasta iltaisin! Olisi myös ihanaa, että voisin viettää illalla aikaa mieheni kanssa kun hän on täällä. Mutta tuo lapsonen vie nyt kyllä kaikki voimat joka ilta. :/

Meillä otettiin aika varhain esikoisella käyttöön unimusiikki kun oli sellaista huutelua ja itkun vääntämistä nuo nukkumaan rupeamiset ja aina olisi pitänyt olla vieressä kunnes nukahtaa. Nyt hän on jo 6v, mutta varmaan 2-3v tämä konsti otettiin käyttöön.

Eli levyltä soimaan lapsen huoneeseen joku kappale (vaikka tuutulaulu tai muu rauhallinen musiikki, josta lapsi pitää). Meillä on ollut paras konsti, että sama kappale soi nonstoppina koko ajan. Lapsi tavallaa "kyllästyy" lauluun ja nukahtaa helpommin kuin jos kappale vaihtuisi koko ajan. Meillä vain sanoimme alkuun lapselle, että nyt laitetaan unilaulu soimaan ja sitä kun kuuntelet, niin uni tulee pian. Lapsi ei kylläkään koskaan ole ollut tulossa pois sängystä. Esikoinen nukkuikin 3-vuotiaaksi pinnasängyssä. Nyt 6-vuotiaana haluaa vieläkin levyn soimaan kunnes nukahtaa. Sammutamme musiikin kun lapsi on nukahtanut.

Meiilä lapsi nyt melkein 4v. Meillä nukahtamisevaikeudet 1,5 vuotta sitten kun jätimme silloiselta 2,5 vuotiaalta tutin pois. Eka ilta ilman tuttia meni ok, sen jölkeen ei oikein ole mennytkään. Ollaan kokeilu kaikki, ja varmaan moneen kertaan. Välillä ollut parempia jaksoja, mutta sitten taas paluu entiseen. On ollut hermot kireellä yhdellä sun toisella (on myös isoveli joka tarvii nukkurauhan) eikä nukuumaanmeno ole todellakaan ollut kivaa puuhaa. Jäpikkä on NIIN kovapäinen.

Nyt ollaan saatu joku tasapaino, kun siirrettiin tämä ongelmaisempi meidän sänkuun nukahtamaan. tarvitsee vierelleen aikuisen, tähän ollaan päädytty. Kun ei prkl pysy sängyssään 5 sek kauempaa. Kun ollaan 1,5 v kokelitu useita keinoja ja mikään ei toimi, niin sitten valitaan se tapa, jossa vähiten tulee kaikille kiukkua. Nukahtaminen kestää vähintään 0,5 -1h. Aina, kaikissa olosuhteissa. Se me kärsitään, jotta saadaan rauha taloon. Meillä kyllä tuolla tapauksella on hyvin tod-näk- neurologista häikkää, joka vaikeuttaa nukahtamista.

Ei tästä varmaan sulle apua ollut, mutta tiedät ette ole ainoa uniongelmien kanssa painiva. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";27822878]Miksei lapsesi voi nukahtaa syliisi/lähellesi?[/QUOTE]

En nyt ensisijaisesti lähtisi tuon ikäistä lasta enää opettamaan syliin nukahtamiseen. Ja tosiaan en tahtoisi myöskään siihen nukuttamis-rumbaan enää. Sekin oli suurimmalta osalta yhtä pelleilyä ja siitä päästiin niin kovin kivuttomasti eroon silloin.
En usko, että kyse on mistään peloista, lapsi ei ole koskaan mitään sen suuntaista antanut ainakaan ymmärtää. Uskoisin, että kyse on uhmaamisesta (komentelee minua, huutaa, ettei aio nukkua tai pysyä sängyssä jne.), ja siksi en tahtoisi "antaa periksi".

Yhteistyössä