Minä olen töissä eskarissa ja jo siellä, 6-7 vuotiaat tuntuvat tietävän hirmu paljon seksistä! Kertovat itse paljon siitä mitä seksi on ja mitä äiti ja isi tekee. Nyt on tullut myös useamman lapsen suusta esiin, että ovat löytäneet äidin ja isin elokuvia, jossa aikuiset tekee kaikkia juttuja alasti, ja kovin moni tuntui tietävän myös äidin "leikkipippelistä".
Kun puhutaan kumista (pyyhekumista siis), niin lapset jo hihittelee, että "kumi...hihhih". Nää on vähän vaikeita tilanteita, kun toiset lapsista tietää kovinkin paljon, toiset taas ei vielä yhtään mitään. Ja sitten kun alkavat meiltä eskarin tädeiltä kysellä, että mitä äiti ja isi oikeesti tekee ja miten vauvat syntyy ja onko totta, että isi laittaa pippelin äidin pimppiin, jne... jne...
Yritämme vastata asiallisesti, lapsen ymmärtämällä tavalla, olemme jutelleet mistä vauvat tulee, mutta mitään seksivalistusta emme tietenkään ala vielä pitää. Jos on lapsi, joka tuntuu tietävän asioista ihan liikaa, niin olemme ottaneet yhteyttä kotiin, ja pyytäneet juttelemaan siellä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mutta siis totuus on se, että pimennossa niitä lapsia ei voi pitää! Ja mielestäni on parempi jutella asioista avoimesti (ikätasoon sopivalla tavalla tietenkin). Myös ehkäisystä.
Ei se aja lapsia harrastamaan seksiä, mutta se voi ajaa kokeilemaan kaikkia juttuja, jos asiat pidetään tabuina, silloinhan asian ihmeellisyys korostuu ja kaikki ihmeellinen tietenkin kiinnostaa.