Mitä helvettiä teen, että kiusaaminen saadaan loppumaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -äiti-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ccc";28341882]Itse isänä kävisin sanomassa sille kakaralle muutaman valitun sanan. Vaikka että jos kiusaaminen jatkuu tulen joku yö ja pistän sut kärsimään. Olkaa mitä mieltä olette mutta yleensä muu ei auta. Tuollainen kaksra saisi itse tuntea miltä tuntuu pelätä.[/QUOTE]

Yhden kiusaajan sain vähemmäksi melkein tällä tavalla. Kerran sattui huutelemaan vähän väärässä paikassa. Ei tiennyt, minun olevan lapseni äiti. Ärähdin todella tiukasti. Kiusaaja lähti lipettiin ja siihen loppui se kiusaaminen.
Ei vain ole sattunu tämä nykyinen kiusaaja olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan..

Mutta huomenna isoratas pyörimään. Kuraattorin tietoja en löytänyt mistään, joten otan rehtoriin ensin yhteyden. Hänestä on tullut sellainen kuva, että ottaa asiat hoitoonsa hyvinkin napakasti. Joten uskon ja toivon, että nyt viimeinkin jotain alkaisi tapahtumaan.

[QUOTE="Vieras";28341980]Soita sekä rehtorille että kuraattorille. Vaadit tapaamista, jossa läsnä myös toisen lapset vanhemmat.

Tuokaan ei aina auta.. Läheistä poikaa kiusattiin yläasteen alusta alkaen (tavallinen, hyvinkin pidetty poika) ja ekan syksyn aikana tilanne kärjistyi pahoinpitelyyn. Sitä ennen oli rahan varastamista ja henkistä vva:a. Vanhemmat sai taistelun kautta sovittua tapaamisen koululle pahoinpitelyn jälkeisenä päivänä. Lopputulos: hyssyttelyä ja voivittelua, "lyökää pojat kättä päälle". Kiusaaja virnuili pöydän päässä ja tämän vanhempia ei kiinnostanut. Rikosilmoitusta ei suostuttu koulun puolesta tekemään vaikka oli näyttää lääkärinlausunto ja löytyi useita tapauksen todistaneita.
Ei ollut vaitoehtona kuin ottaa poika pois koulusta heti ja onneksi parin viikon sisällä löytyi uusi koulu. Rehtorin viimeiset sanat tapaamisessa oli että "tietäähän rouva että Suomessa on oppivelvollisuus eikä lasta voi noin vaan (??!?) ottaa
Pois koulusta".

Tuossa tilanteessa siis kiusattu vaihtoi koulua eikä tapaaminen tuottanut mitään tulosta. Riippuu kaiketi asianosaisista miten homma hoituu ja teillä ap ei kovin vahvalta näytä open perusteella...[/QUOTE]

Minäkin jouduin vaihtamaan ala-asteella koulua siksi että minua kiusattiin, ei ollut edes välituntivalvojaa kun opet meni aina välkän ajaksi kahville. Halusin vaihtaa koulua. sielläkin minua kiusattiin joidenkin poikien toimesta,mutta ei niin pahasti.

jälkikäteen ajateltuna mua kiusattiin siksi että olin helppo maalitaul(toki siis noilla pojilla oli varmaan jotain miksi he ylipäätään päätty kiusaamaan),mutta jos mä olisin alusta asti sanonut takasin niin luultavasti kiusaaminen olis jäänyt pois,olin vaan niin ujo

En Nellien lainaa sun pitkää tekstiä. Itse ajattelen, että mun tehtävä on puolustaa lapseni oikeutta rauhalliseen koulutyöhön. Ei kiusaajan diagnoosi tai sen puute ole aihe hyssyttelyyn ja siihen, ettei teoilla oli mitään seurauksia. Kyse ei ole mistään leikki-ikäisten muksaisusta, vaan pitkään jatkuneesta henkisestä kiusaamisesta. Ehkäpä se asian eteenpäin vieminen auttais siihen kiusaajan tutkimuksiinkin jos tässä tilanteessa on edes kyse sellaisesta.

Minua kiusattiin 9 vuotta ja se oli helvettiä!! Aina joku keksi jotain uutta ja yhdellä kiusaajista oli ad/hd joten en kyllä lähtisi päätä taputtelemaan! Toivottavasti lapsesi koulussa on rehtori joka pistää asialle pisteen! Minun koulussani näin ei ollut ei ala- eikä yläasteella. Tästä on jo aikaa 10 vuotta kun yläasteelta pääsin pois ja kiusaaminen loppui kuin seinään.

Soita aluksi kiusaajan vanhemmille. Kerro asiasi ihan asiallisesti ja rauhallisesti, ja ole liikkeellä sillä kannalla että "Mitä ME tehdään?" eikä niin että "Milläs meinaatte saada kakaranne kuriin?" Asiallisuus ja rauhallisuus kannattaa miun mielestä, vaikka tilanne on varmasti siulle lapsesi vanhempana tukala. Tuo asia esille ja koettakaa miettiä, auttaisiko ihan jos vanhemmat puhuttelisivat kotona, ja lähtekää liikkeelle vaikka siitä.

Jos kiusaaminen ei vieläkään lopu, soita vanhemmille uudelleen ja pidä heidät ajantasalla tilanteesta. Heidän lapsestaan on kuitenkin myös kyse, ja luulisi jokaista vanhempaa kiinnostavan, jos oma lapsi on kiusaaja.

Soita opettajalle ja kerro, että vanhempien kanssa on keskusteltu. Pidä opettaja ajantasalla tapahtumien kulusta. Voisiko opettaja istuttaa lapsia saman pöydän ääreen? Tai puhutella kiusaajaa erikseen? Voisitteko yhdessä (opettaja, vanhemmat ja lapset) pitää palaverin aiheen tiimoilta? Saataisiinko siellä ratkaisuja aikaan? Opettaja voisi puhua kiusaamisesta yleisesti ihan luokassa, ja kiusaamisesta voitaisiin vaikka keskustella koko luokan porukallakin.

Soita rehtorille ja kuraattorille tai jos koulussa ei sellaista ole, niin vaikka kouluterveydenhoitajalle. Voivat selvitellä, onko kiusaajalla esim. kotona kaikki ok tai voisiko hänellä olla jokin käytöshäiriö taustalla. Voisiko koulu osallistua KiVa-projektiin?

Koulun henkilökunnan tehtävä on varmistaa lasten turvallisuus koulussa ja pitää myös huolta siitä, ettei kiusaamista pääse tapahtumaan. Siun lapsellasi on oikeus käydä koulua rauhassa ja ilman, että sinne menemistä pitää alkaa karsastaa kiusaajan takia.

Soita aluksi kiusaajan vanhemmille. Kerro asiasi ihan asiallisesti ja rauhallisesti, ja ole liikkeellä sillä kannalla että "Mitä ME tehdään?" eikä niin että "Milläs meinaatte saada kakaranne kuriin?" Asiallisuus ja rauhallisuus kannattaa miun mielestä, vaikka tilanne on varmasti siulle lapsesi vanhempana tukala. Tuo asia esille ja koettakaa miettiä, auttaisiko ihan jos vanhemmat puhuttelisivat kotona, ja lähtekää liikkeelle vaikka siitä.

Jos kiusaaminen ei vieläkään lopu, soita vanhemmille uudelleen ja pidä heidät ajantasalla tilanteesta. Heidän lapsestaan on kuitenkin myös kyse, ja luulisi jokaista vanhempaa kiinnostavan, jos oma lapsi on kiusaaja.

Soita opettajalle ja kerro, että vanhempien kanssa on keskusteltu. Pidä opettaja ajantasalla tapahtumien kulusta. Voisiko opettaja istuttaa lapsia saman pöydän ääreen? Tai puhutella kiusaajaa erikseen? Voisitteko yhdessä (opettaja, vanhemmat ja lapset) pitää palaverin aiheen tiimoilta? Saataisiinko siellä ratkaisuja aikaan? Opettaja voisi puhua kiusaamisesta yleisesti ihan luokassa, ja kiusaamisesta voitaisiin vaikka keskustella koko luokan porukallakin.

Soita rehtorille ja kuraattorille tai jos koulussa ei sellaista ole, niin vaikka kouluterveydenhoitajalle. Voivat selvitellä, onko kiusaajalla esim. kotona kaikki ok tai voisiko hänellä olla jokin käytöshäiriö taustalla. Voisiko koulu osallistua KiVa-projektiin?

Koulun henkilökunnan tehtävä on varmistaa lasten turvallisuus koulussa ja pitää myös huolta siitä, ettei kiusaamista pääse tapahtumaan. Siun lapsellasi on oikeus käydä koulua rauhassa ja ilman, että sinne menemistä pitää alkaa karsastaa kiusaajan takia.

Muuten ihan hyvä, mutta minulla ei ole mitään tietoa vanhemmista. En tiedä nimiä, en puhnro jne.

Toivon, että viimeinkin saataisiin kaikki saman pöydän ääreen istumaan ja asia selvittämään perinjuurin. Tätä kun ei vielä vuosien aikana ole tapahtunut, haluista huolimatta.

Yhteys kiusaajan huoltajiin, rehtoriin, koulukuraattoriin. Minä olen AINA ottanut yhteyttä suoraan lapsen vanhempiin kiusaamistilanteessa, ja kiusaamiset on loppunut! Toimi nyt hyvä ihminen.

[QUOTE="lisbet";28341658]Ehkä opettajalla on parempaa tietoa asiasta ja oma lapsesikaan ei ole se kullannuppu vaan epäsosiaalinen yksilö, itsekäs ei hyvä kaveri. Näitäkin on nähty, yleensä ketään ei koulussa kiusata ihan ilman syytä vaan lapsessa on jokin ominaisuus, joka ärsyttää. Kiusata ei toki saa, mutta itsekin pitää asialle tehdä jotain. pyydä poika vaikka teille leikkimään, keksikää yhdessä jotain kivaa. Lapsistahan tässä on vielä kyse. Lopeta se lapsesi sääliminen ja sosiaalista hänet!!!!![/QUOTE]

Tässä puhuu entinen koulukiusaaja,joka ilmeisesti kasvattaa uusia koulukiusaajia!

erityisesti hämmentää tämä lause: "ketään ei koulussa kiusata ihan ilman syytä vaan lapsessa on jokin ominaisuus, joka ärsyttää" = jos jossakussa on joku hänen lastansa ärsyttävä piirre ja tämän mulkun lapsi kiusaa sitä toista, niin se on sitten ihan okei, koska on oikein kerjännyt sitä! vaikka olemalla epäsosiaalinen, vai?
eli epäsosiaalinen luonne oikeuttaa muut kiusaamaan.
haista lisbet vittu.

stop tähän kiitos. mitäpä jos onkin kyse siitä että kiusaajalla on esimerkiksi hoitamaton adhd ja vanhemmat eivät ole saaneet lasta tutkimuksiin halusta huolimatta. mitä silloin auttaa uhkailu? mitäpä jos lapsella on käytöshäiriö.. mitä auttaa uhkailu?

Sympatiani sua ja lastasi kohtaan. Silti. Jos olisi kyseessä mun lapseni jota kiusataan, mulle olisi suoraan sanottuna yks se ja sama mikä diagnoosi kiusaajalla on. Kunhan lopettaa kiusaamisen. Vanhemmat viekööt sitten vaikka yksityisesti tutkimuksiin (kyllä, sekin on mahdollista eikä joudu odottelemaan vuosia) jos kerran lääkitystä tarvitsee. Mutta mikään lässyttely ei auttaisi suuntaan eikä toiseen jos mun lapseni joutuisi pelkäämään.

Vastaavasti, jos meidän kiusaisi jotakuta muuta, siihen puututtaisiin ankarasti. Ja jos mä epäilisin neurologista sairautta niin totta hitossa veisin lapsen lääkäriin.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Suoraa toimintaa. Marssit suoraan pennun puheille mieluiten silloin kun näet sen jossain yksin ja sanot sille topakasti ja käskevään äänensävyyn, että nyt loppui se kiusaaminen. Mielellään aidosti viheisena. Itse olen toiminut näin kaksi kertaa, kun lapsiani on kiusattu. Siihen on loppunut. Turhaan lähdet kuraattorin ja muiden lässyttäjien kautta apua hakemaan, ei toimi. Kunnon kuria nämä nykyajan pennut vaatii, keskustelevalla otteella ei saa aikaan kuin itsekkäitä kusipäitä. Viesti menee parhaiten perille kun antaa selviä käskyjä eikä lässytä paskaa.

Tuolle yhdelle kiusatun syyllistäjälle en viitsi edes vaivautua vastaamaan. Adhd tai muu diagnoosi ei oikeuta kiusaamaan ketään.

Suoraa toimintaa. Marssit suoraan pennun puheille mieluiten silloin kun näet sen jossain yksin ja sanot sille topakasti ja käskevään äänensävyyn, että nyt loppui se kiusaaminen. Mielellään aidosti viheisena. Itse olen toiminut näin kaksi kertaa, kun lapsiani on kiusattu. Siihen on loppunut. Turhaan lähdet kuraattorin ja muiden lässyttäjien kautta apua hakemaan, ei toimi. Kunnon kuria nämä nykyajan pennut vaatii, keskustelevalla otteella ei saa aikaan kuin itsekkäitä kusipäitä. Viesti menee parhaiten perille kun antaa selviä käskyjä eikä lässytä paskaa.

Tuolle yhdelle kiusatun syyllistäjälle en viitsi edes vaivautua vastaamaan. Adhd tai muu diagnoosi ei oikeuta kiusaamaan ketään.

Asiaa! "Käännä toinen poski ja asetu asian yläpuolelle" on varmaan historian huonompia neuvoja. Ihminen on kuitenkin vielä sen verran eläin. Tai ainakin suurin osa on.

Tämänkin toiminta varmaan riippuu. Esimerkiksi mun lapsuuden kodin naapurissa asui perhe jonka kaikki kolme lasta oli niin vinksalleen kasvatettu ettei tottakaan. Kukaan ei tykännyt niistä, paitsi ne jotka oli ns. samanhenkisiä. Sosiaalitapauksia koko porukka ja viimeisin "uutinen" minkä mä olen tästä porukasta kuullut niin isoveli istuu linnassa taposta. En yhtään ihmettele, sen verran vatipäistä porukkaa jo lapsuudesta lähtien. Sanominen auttaa jos lapsella on normaali perhe jossa vanhemmilla on elämänhallinta hanskassa, muutoin asia voi mennä hyvinkin hankalaksi.

:hug:

Mä en menisi ottamaan kiusaajan vanhempiin yhteyksiä, vaan vaatisin opettajaa pitämään sellaisen väliintulopalaverin, missä on mukana sekä opettaja, kiusatun sekä kiusaajan vanhemmat, koulukuraattori, rehtori/apulaisrehtori sekä mahdollisesti myös terveydenhoitaja - ja tällä kokoon panolla lähdettäis purkamaan tilannetta sekä rakentamaan yhdessä ihan selkeää toimintasuunnitelmaa miten puuttua tilanteisiin ja miten ennen kaikkea lähteä parantamaan ja tukemaan näiden kahden oppilaan tulehtuneita välejä. Toimiiko teidän koulussa KivaKoulu- projekti? Tällä on aika hyvät keinot sekä tavat lähteä puuttumaan napakasti kiusaamistilanteisiin.

Ja jos opettaja ei tämänkään jälkeen tee asialle mitään eli ei kutsu/laadi tapaamista koululle, niin sitten olisin asiassa suoraan yhteyksissä koulukuraattoriin. Ja jos ei silloinkaan mitään tapahtuisi niin rehtoriin ja - toivottavasti niin pitkälle ei tarvitsisi mennä - sen jälkeen koulutoimenjohtajaan.

Toivotan voimia ja sitkeää puurtamista ja jaksamista tässä asian hoitamisessa. Ja ennen kaikkea toivon koululaisellenne voimia ja rohkeutta olla oma ihana itsensä kaiken pyörittelyn keskellä :hug:.

Viimeksi muokattu:
Poikaani kiusattiin ekalla luokalla.Otin yhteyttä opettajaan,ja sitten kerran olin poikaa vastassa ja näin kun toinen tönäisi poikamme rinteestä alas,silloin menin pojan perään ja sanoin,.että nyt kiusaaminen loppuu !!!Ja sitten soitin pojan kotiin ja kerroin,että olin heidän pokaa koulumatkalla jututtanut.Kiusaaminen loppui siihen...

Yhteistyössä