mitä hankintoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaunut ainakin kannattaa katsoa valmiiksi ajoissa, meillä niiden saaminen kesti yli 8 viikkoa (haluamaamme mallia ei löytynyt Suomesta varastosta, joten se piti tilata Saksasta). Meni siis aika täpärälle, saimme vaunut vain vajaa kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa!

Muutenkin ostelut kannattaa mielestäni aloittaa suht hyvissä ajoin, koska loppujenlopuksi sitä kamaa tarvii NIIIIN paljon, että kaiken hankkiminen vaatii monta kauppareissua. Ja äitiyslomalla tosiaan ei välttämättä paljon jaksa, tai sitten pienokainen voi syntyä etuajassa... Eli ainakin isompia hankintoja kannattaa alkaa suunnittelemaan hyvissä ajoin!

Tosta huuto netistä: Joo kyllähän sieltä saa ihan hyviäkin tavaroita ja vauvan vaatteita. Mutta itse tulin siihen tulokseen, että esim. yhdistelmävaunuista pyydetään huuto netistässä lähes sama hinta kuin uusista. Mä maksoin uusista 2005- vuosimallia olevista Brion vaunuista 349 euroa ja takuut päälle. Huuto netissä lähes sama hinta 2005 vaunuista käytettynä, jopa kalliinpia. Samoin musta tuolla huuto netissä on aika kovat hinnat hoitopöydissä ja turvakaukaloissa ja sittereissa, uudet saa melkeen samaan hintaan. Siis kannattaa katsoa eka kaupoista ja vertailla hintoja, ei käytetty on välttämättä halvempi. Mutta tää on vaa mun mielipide, kukin tekee niinkuin tykkää.

Kirppareita kannatan saa paljon vauvan vaatteita edullisesti.

Miksiköhän tuossa Nicehousen listassa ei suositella patjan kierrättämistä? Itse hankin käytetyn pinnasängyn, jonka mukana sain myös patjan. Pesin patjan päällisen ja tuleehan siihen tietysti vielä lakanatkin. Pitäisikö minun silti mielestänne hankkia uusi patja? Eihän ne kyllä paljon maksa, että ihan hyvin voin hankkia jos kerran ei ole muuten tarpeeksi hygieenistä...

Mä ostin kanssa patjan kaverilta, mutta ymmärrän jos monet haluaa itse hankkia ihan uuden patjan. Eihän sitä koskaan tiedä mitä niissä patjoissa on. Kaverini kuitenkin vakuutti, että tähän patjaan ei ollut tullut yhtään pissavahinkoa ja on se niin puhdas, että uskon sen. Hän oli itse ostanut patjan ja ommellut siihen päällisen. Oikein siistissä kunnossa yhden lapsen jälkeen. Mutta kannattaa kysyä myyjältä suoraan, että kuinka heidän perheessään asianlaita oli.

en lukenut kaikkia viestejä, mutta ainakin imetysliivit on must!! Ja kannattaa hankkia kunnon (kaarituelliset). En tajuu noita henkan ja lindeksin löllö-liivejä. Imettäessähän tarvii kaikkein tukevimmant liivit. Rinnat meinaan välillä ovat tosi täynnä, isot ja painavat!
Sitten meillä on noita harsoja ainakin 30. On mielestäni tosi hyviä esim. lapsen pyllyn kuivaamisees vaipan vaihdon yhteydessä! pehmeitä yms. Ja pestessä - jota täytyy tehdä usein =) - kuivuvat hetkessä. Toisin kuin esim norm. käsipyyhkeet.
vaatteista, niin itse vannon bodyjen nimeen. Itsellä 1,5kk tyttö ja muutama paita on, mut ovat 15min käytön jälkeen rullalla kaulassa.
ja yövalo.

Korkealaatuisten Anita-imetysliivien kaarituellisen mallin esittelyn yhteydessä sanotaan:

""Huomio: Emme suosittele kaarituettujen imetysliivien ostamista ennen vauvan syntymää! Sekä kuppikoko että rinnan ympärys muuttuvat imetyksen alettua ja kaarituetun liivin pitää imetysaikana olla täsmälleen sopiva. Oikean koon määrittäminen ennen imetyksen käynnistymistä on lähes mahdotonta.

Miksi kaaritukiliivin hankinnassa pitää noudattaa erityistä varovaisuutta imetysaikana ?
Kaarituen on asetuttava täsmälleen rinnan myötäisesti, jotta liiven käyttö olisi imetysaikana turvallista. Jos kaarituki pääsee painamaan maitotiehyen tukkoon, se estää maidon normaalin virtaamisen. Tiehyessä ""seisova"" lämmin maito taas on bakteereille oivallinen kasvualusta ja pahimmillaan väärän kokoisista liiveistä on seurauksena rintatulehdus. Edes sopivan kokoisia kaarituettuja imetysliivejä ei pidä käyttää yö-aikaan.""

Tossa on perää, jos kaaret painaa niin tukoksia voi syntyä.
Itse käyttäny ennen raskautta jo triumphin liivejä (sopii omalle rinnan muodolle; amorette) ja ostin 2 triumphin imetysliivit kaarituella n.1vk ennen laskettua. Toiset yhtä kokoa isommat ja toiset silloin sopivat. Pystyin käyttää heti sairaalassa isompia, kun rinnat pakkautu niin täyteen.
itse olen alusvaate myyjä ja rintaliivi ""koulutuksen"" saanut joten en osta kuin täysin sopivia liivejä.
Eivät sitten paina/nouse yms...
Mutta eihän yöllä ole pakko käyttää noita kaarituellisia. Silloin niiden tarve/hyöty on todella pieni.
Enkä sen takia neuvo ostamaan kaarituellisia, että muodot säilyisivät paremmin, vaan ihan sen paremman tuen vuoksi. Saattaa (ainakin minulla) joskus olla niin täydet ja painavat rinnat, että ilman kunnon tukea reipas kävelykin sattuu.
mutta ihan makuasia.

Mun kokemuksen mukaan ei kannata kauheasti ostaa vaatteita etukäteen. Meille tuli niiiin hirveästi lahjaksi juuri niitä pieniä vaatteita, jotka ovat nyt jääneet aikapäiviä sitten pieniksi. Niin ja vauvalla ikää reilut 4kk. Se riippuu niin minkäkokoinen vauva sitten tulee ja aika paljon vaatteita siinä äitiyspakkauksessakin on. Tietty jos häiritsee, se että ne on alussa aika suuria, ni sit täytyy ostaa sopivampia..

Vaunut ostin aika ""viime tipassa"" samoin kaukalon. Kehto odotteli perintönä, joten sitä ei tarvinnu hommata. Hoitopöydän ostin muutama kuukausi ennen laskettua aikaa. Tutteja ostin, mutta niille ei ole ollut käyttöä kun vauva ei huoli tuttia, joten turha ostos oli se ;-) Itkuhälytin kannattanee ostaa jo etukäteen, ainakin minä huomasin sen tarpeellisuuden hyvin äkkiä ;-) Kaiken kaikkiaan kivempi kun ei tarvi juosta kattoon vauvaa vaan voi olla esim. pihalla rauhassa kun hälytin valvoo.

Harsoja en ole ostanut lisää, hyvin on pärjätty niillä pakkauksen harsoilla. Kestovaippoja ostin ja tein etukäteen jonkin verran, mutta niissäkin huomasin että vauvan koko on hyvä otta huomioon. Nyt meillä on mummon tekemiä pieniä kestoja pilvin pimein... eivät mahdu enää :-/

Siinä lienee tärkeimmät ja onhan tuossa jo sinulle paljon vinkkejä muiltakin =)

Mukavaa loppuodotusta

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä82:
No ihan aluksi kannattaa ostaa vaatteita jonkin verran, jotka käy kummallekkin ja vauvan syntymän jälkeen ostaa sitten ns värivaatteita.

Ajatteleeko joku ihan oikeasti vielä tänä päivänä, että sukupuolille on omat värinsä? Olisin jotenkin toivonut, että uusi sukupolvi ei ole noin ahdasmielinen.

Kiitos hyvästä listasta! Meillä jo vaunut ja kaukalo hommattuna, ne ostettiin uutena kun saimme tulevilta isovanhemmilta sponsoriapua : ) Kysyisin vielä, onko kenelläkään tietoa/kokemusta Pikkupingviinin imetysliiveistä? Ne kun ovat aika edulliset verrattuna esim. noihin Anitan liiveihin, mutta ovatko ne sitten hyvät?

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
se että kuinka paljon niitä bodeja sun muita kannattaa olla, niin riippuu pitkälti siitä, että kuinka usein sitä pyykkiä pesee.. minulla ei ole kuin kolme 56cm bodyä,gollarit ja paidat. 62cm vauva käyttää jo kuukauden iässä (näin minä olen nähnyt). älä satsaa paljoa noihin 56cm vaatteisiin.

Kavereiden kanssa ollaan ihmetelty näitä, jotka ei tartte viiskutosia vaatteita, koska suuremmat tosiaan roikkuu vastasyntyneen päällä ja on hankalia käyttää. No ... tämä on tietenkin yksilöllistä ja riippuu vaatteiden mallista.

Meidän tytölle äitiyspakkauksen pienimmät (60cm) otettiin käyttöön vasta 3kk iässä ja nyt 4kk iässä suurin osa vaatteista on kokoa 62cm. Eli viiskutosia kyllä tarvittiin useampi kuukausi. Syntyessään vauva oli hoikka normaalikokoinen 2800g ja 47cm, nyt 6300g ja 63cm.

Alushousuista: meillä ei olla käytetty, koska bodyt ajavat saman asian, eli pitävät vaipan hyvin paikallaan. Ja samalla lämmittävät selkää. Paidat kun tuppaavat nousemaan pienillä kainaloihin kun heitä nostelee.

Mä tykkäsin, että oli 56-senttisiä vaatteita ihan reilusti, koska en tykkää pitää vauvalla liian isoja vaatteita. Noita 56-senttisiä käytettiin pari ekaa kuukautta. Oli meillä muutama 50-senttinenkin potkupuku ja body, mutta niiden käyttöaika oli vain muutama viikko.

Eniten tykkäsin ihan pienellä käyttää bodya ja puolipotkuhousuja tai "verkkarihousuja". Talvella oli aina villasukat tai tossut jalassa, ja alussa pidettiin usein myös pieniä sukkia/tumppuja käsissä. Lakkia me ei pidetty sisällä vauvalla. Usein laitoin bodyn päälle vielä kietaisupaidan.

Epäkäytännöllisimmäksi havaitsin hupparit tai hupulliset paidat. Pieni vauva kun makaa yleensä selällään, jolloin se huppu painaa niskassa, tai sitten sitä pitää pitää vaan päässä koko ajan...

Ulkohaalari saa olla reilunkin kokoinen. Ja villahaalari sinne alle on tosi hyvä talvella!

Tumppuja kannattaa käyttää vauvalla jo heti ensi hetkistä lähtien. Meidän pikkuiselle niitä (tumppupaitaa) ei jostain kumman syystä laitettu synnärillä ollenkaan, eikä niitä sit ees osattu pyytää, esikoisen kun saimme... Nooh, kävipä sitten niin, että vauva raapas itteään oikeen kunnolla poskeen ja siinä on vieläkin levee arpi... Vauva on nyt 8kk. Voitte arvata kuinka paljon ketuttaa!!! Eli pyytäkää vauvalle heti tumppupaita päälle, jos vauvalle on puettu tavallinen paita!