Mitä h*****???? Neuvolalääkäri halusi 4 kk vauvan tutkimuksiin ylipainon takia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25617371]Niin no siis edelleenkin sanon, että luulin ennen tätä ketjua että vauva voi painaa ton verran 4 kk ikäsenä. Etenkin kun terkkakin sanoi, että kun on rintaruokittu niin ei se mitään. Luokkaantunut olen joo sen takia, että epäilevät että yritän tahallani "lihottaa" vauvaa. Ja olis tuohon painoon voinut aiemminkin sitten reagoida kun se kerran on noussut joka kerta aika huimasti (syntymäpaino 3300g).[/QUOTE]

hohhoijaa...siis et ole tiennyt/tajunnut että neuvoloissa käytetään ns kasvukäyriä, jotka on tehty tilastojen mukaan näyttämään että kuinka paljon sinun lapsesi paino/pituus poikkeaa keskiarvosta lapsesi ikäisillä?? Ja menipä lapsesi sitten ns miinuskäyrällä eli olisi ikäistään keskivertoa hoikempi tai pluskäyrillä eli ikäistään pulleampi niin ne kaikki voi mahtua normaalivaihtelun sisään. Sellainenkin lapsi joka ei ole enää käyrilläkään, voidaan todeta tutkimusten mukaan kuitenkin terveeksi,..mutta mikäli kasvussa tapahtuu suuria muutoksia suuntaan tai toiseen tai kasvu näyttää pysähtyvän, on asia syytä tutkia.

Ilmeisesti mun olis pitänyt sitten tulla tänne kauhistelemaan että miten lääkäri ajattelee ettei me anneta riittävästi lapselle ruokaa ja lähetti ravitsemusterapeutille ja mentiin vielä tutkimaan verikokeet ym. Meidän lapsi muuten painoi 1 vuotiaana sen verran kuin sinun lapsesi 4 kk iässä :D:D:D

mutta mulle oli täysin ok, että tutkittiin ja mietittiin että ruokavalio on ok (eikä siinä todellakaan ollut mitään vikaa). Itse puolestani tiesin olla huolestumatta ihan sen takia, että uskoin että geeniperimällä on tosi suuri vaikutus myös kasvuun ja painonnousuun. Ja tämän sitten myönsi lääkärikin syyksi kun mitään muuta ei löytynyt.

Joo ei, kaikki lääkärit ovat ihan aina oikeassa (silloinkin kun ovat keskenään eri mieltä) ja ap:n kannattaa nyt stressata aivan hirveästi.

Jepa Jepa, ja tahallaan pitää väkisin vääntää asiaa näin...:headwall:

Itse otan kiitollisuudella vastaan kaiken sen, mitä lapsen terveyden varmistamiseksi lääkäri katsoo aiheelliseksi.
Ja ei, ei kannata turhaan huolestua ennen kuin asia on tutkittu.
Tästä tähän.

Meillä pieni vauva, joka painoi viimeksi 8kk ikäisenä 7480g ja 66cm. Lääkäri huolestui siitä, että on -2.8 käyrillä ja käytiin sitten sairaalassa ottamassa kaikki verikokeet ja ollaan nyt kasvuseurannassa. Verikokeista ei löytynyt mitään. Hyvä, että tutkivat. Lähinnä sen takia lääkäri huolestui, koska vanhemmat lapset ovat olleet saman ikäisinä isompia. Huomattavasti.

Sen takia niillä on ne kasvukäyrät, että voidaan bongata epänormaali kasvu ja ohjata jatkotutkimuksiin. +20 käyrä on vielä ok, mutta sen yli tutkitaan vauvat herkästi. Samoin jos kasvu kiihtyy tai tippuu.

Alkuperäinen kirjoittaja koita ymmärtää;25617137:
Tosiasia on se, että lapsena lihoneet ovat alttiimpia myös aikuisiän lihavuuteen (se jää kehon muistiin, solut lihoo) ja tätä kautta myös sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Parempi ehkä tutkia ja miettiä mikä on lapsellesi parasta.

Vauvaiässä pitkä täysimetys on merkittävä myöhemmältä ylipainolta suojaava tekijä. Ja kuten tiedämme, täysimetetyt vauvat ovat usein melkoisia tankkeja. Leikki-ikäisen ylipaino sen sijaan altistaa aikuisiänkin ylipainolle.

Minun lapseni oli myös 4 kk iässä melkoinen järkäle, mutta neuvolassa on aina vain kehuttu ja sanottu, että hyvät rasvat tuovat hyvän alun elämälle. Itse olen pieni ja hoikka.

Taidat olla aika herkkä vetämään herneet nenään :(
Lääkäri haluaa tutkia että painon syy ei ole mikään sairaus . Mun mielestä se on ihan ok ja on parempi tutkia turhaan kuin että jätetään tutkimatta ja mahdollinen sairaus haittaa kehitystä.

Meillä yks lapsi oli 3kk iässä 10-kiloinen möykäri, ja ihan täysimetyksellä oli.
Käytiin muutamassa ylimääräisessä painokontrollissa mutta kasvu tasaantui itsestään niin sen kummempia tutkimuksia ei sit tarvittu.
En oikein ymmärrä ap:n vauhkoontumista, hyvähän se on jos tutkitaan.

Hyvä, että tutkitaan.
Onhan tuo normaalin painovaihteluväli aika iso. Vertailun vuoksi: meidän 10kk ikäinen ei vieläkään paina kahdeksaa kiloa. Ja juu painon kehitystä seurataan ja hyvä, että seuraavat.