Mitä eroa on pulautuksella ja oksennuksela?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma-mi

Jäsen
09.05.2005
351
0
16
Huomasin että tytön (6kk) pulautukset on ruvenneet haisemaan oksennukselle. Ennen en huomannut pulautuksissa mitään hajua. Ruokavaliossa ei muita muutoksia, kuin että vaihdettiin Nan Tutteliin koska on halvempaa. Voisko tuo Tutteli tehdä tuon oksennuksennuksen hajun? Ja kuten otsikossa - mitä eroa on oksennuksella ja pulautuksella?

Meillä oksennuksenhajun aiheutti myös Tutteli. Eli kun vaihdoimme lisämaidon Tuttelista Nanniin häipyi kamala oksennuksen haju talostamme. Vaatteita ja puklurättejä meni ennen aivan uskomaton määrä kun kaikki piti vaihtaa ihan pienistäkin pukluista. Isin oli myös vaikeaa pitää vauvaa sylissä kun alkoi itsekkin voimaan pahoin hajusta :x

Mä kyselin samaa neuvolantätiltä, enkä saanu vastausta.
Mutta toi korvikejuttu; meillä oli ensin Nania 2kk, sitten vaihdettiin Tutteliin, kun kuvittelin että auttais pulautteluun. Ei auttanut. Vaihdettiin takaisin Naniin, ja pulauttelu yhtäkkiä väheni. (Joudutaan kyllä käyttämään myös sakeuttajaa maidossa).
Mun mielestä molemmista tulee samanhajusta puklua. Siihen vaikuttaa se, kauanko ruoka on ollut mahassa. Eli just syöty maito pulautettuna ei ehdi sulaa, joten se ei vielä haise oksulle. Meidän pätkän pulautukset haisee oksulle Nanillakin, jos syönnistä on kulunut yli 2 tuntia.

Mä en oikeen osaa tohon kysymykseen varsinaisesti vastata, mut pakko kirjoittaa kun meilläkin pulautellaan kauheesti.
Tosin meillä mennään tissimaidolla edelleen, poika 3,5kk, ja pulauttelu aika runsasta. Meilläkin välillä puklu haisee ihan oksennukselle välillä ei oikeestaan millekään. Sit onko teil siinä puklun "rakenteessa" eroja? Kun poju meillä puklaa ihan milloin sattuu eli sinänsä ruokailulla ei oo siihen juuri vaikutusta, eli voi olla et on syönyt 5 min sitten tais sit 2tuntia sitten mut välillä puklu on siis ihan maidon näköistä, sit välillä sellasta ihan vetistä missä on sellasia "hyytyneitä"pikku klönttejä vaan seassa. Välillä taas pulautus on sellasta tosi sakeaa limaa. En tiä johtuisko tääkin siitä kauanko se maito on siä mahassa ollu, mut kun oon sitä yrittäny seurata niin suoraa yhteyttä en siihen ole löytäny.
Veikkaisin myös että oksennus tulis sit kuitenkin erilailla kuin pulautus eli suurempi määrä ja suuremmalla paineella. Tosin meillä pulautuskin on yleensä tosi iso et ei mikään ruokalusikallinen joka valuu suupielestä vaan ihan kunnon laatta joka loiskahtaa lattialle. Hieman olen jopa ollut huolestunut tästä asiasta, mutta neuvolassa eivät oikeen kuunnelleet mua kun asiasta puhuin.

Meidän nyt 9 kuinen tyttö pulauttelee edelleen jonkin verran ja n. puolivuotiaaksi asti pulauttelu oli tosi runsasta. Samoin kuin Ebba79 kuvaili, rakenne ja haju vaihteli paljon. Kaksi kertaa olen huomannut, että tyttö selvästi oksentaa, tämän huomasin siitä, että tyttö selvästi yökki, ja vatsa teki oksennusliikettä, sellaista krammppausta. Musta ton eron voisi ajatella niin, että itse kun röyhtäisee, niin se on sama kuin vauvan pulautus ja oksentaminen on oksentamista. Jos vauva voi hyvin muuten, niin ei tarvitse huolestua.

Ebba Meilläkin koostumus vaihtelee. Välillä maito tulee pihalle ihan maitona, välillä se on ehtiny kokkaroitua.
Me käytiin jo Lastenklinikallakin kerran, kuuntelivat vähän stetoskoopilla, mittailivat ja punnitsivat, ja siinä kaikki! Ihan hyvin kasvaa, totesivat. (Eka kuukauden aikana paino nousi 390g.) Ja käskivät laitaa maitoon sakeuttajaa, ettei se tule niin helposti ylös mahasta. Mutta tulee se silti. Mä olin tosi pettynyt tohon sairaalareissuun, ja yksityinen lääkäri joka kirjotti lähetteen sairaalaan, ihmetteli myös kovasti, miksei syytä selvitetty. Eli tiedän tunteen, kun äitiä ei oteta tosissaan...
Kannattaa käydä lääkärillä, täältä palstalta oon lukenu, että toi pulauttelu voi olla pahakin juttu. Meille yksityislääkäri sanoi, että se voi altistaa korva- ja keuhkoputkentulehduksille ja joillekin muille tulehduksille.

Jos sitä pulauttelua alkaa enemmälti esiintyä, suosittelen käyntiä allergologilla. Kyse voi olla refluksista, josa tosiaan altistaa monille tulehduksille ja on lapselle muutenkin kivulias vaiva. Refluksi voi johtua rakenteellisesta viasta tai allergiasta :attn: . Tuolla allergiat ja sairaudet puolella on aiheesta monta keskustelua menossa.

ma-mi, tuosta Tutteli/Nan-asiasta sen verran kommentoisin, et meidän poika kans pulauttelee paljon ja kun neuvolassa tästä oli juttua, terveydenhoitaja sanoi, et voisin vaihtaa Tuttelista Naniin, koska puklut ei silloin haisis niin pahalle. En ole kylläkään vaihtanut, koska poika tottui jo sairaalassa Tutteliin ja kotiutumisen jälkeen annettiin pari kertaa Nania mutta siitä tuli vatsavaivoja.

Onko sitä pulauttelua ollu aina vai tullut yhtäkkiä? Meillä neiti on syntymästään asti puklannu ja paljon ja välillä on päiviä et vaihdetaan vaatteita kymmenenki kertaa. Neitiä itseensä se ei häiritse ja painoa oli 5 vkossa tullu reilu 1kg.. Ja koostumus ja haju vaihtelee ja ihan sama koska on syöny. Välillä saattaa heti syönnin jälkeen tulla sellasta "paksua" puklua ja välillä tulee sit ihan maidon näköistä heti syötyä ja välillä puklaa 2-3h syönnin jälkeenkin..

Mulle sanottu neuvolassa et jos lapsi voi hyvin, kasvaa hyvin, ei ala itkee puklun jälkeen jne niin asialle ei tehdä mitään et toisilla vaan taipumus pukata enemmän..

En mä ainakaan ole huolissani tosta meen neidin puklaamisesta kun siskon vanhin poika oli aikanaan ihan samanlainen puklaaja ja hyvin on kasvanut ja terve 7v, ekaluokkalainen.

Ehkä vähän asian vierestä mutta kuitenkii..

* muoks.. meillä mennään pelkällä korvikkeella ja NAN:ia syödään ku siittä pienimmät puklut tullu..

Yhteistyössä