[QUOTE="kipsukka";28711320]Hyvin kirjoitettu "myyjä"!
Missä oot töissä, mä tuun ostaa sulta vaunut?
Tulipa muuten mieleeni muutama kysymyskin, koska tilanne on tuo että sinä tiedät paljon vaunuista ja ostaja on usein täysin pihalla faktoista, lukuunottamatta markkinoinnin aivopesua, niin käytätkö hyväksesi tätä?
Yritätkö myydä asiakkaalle juuri hänen tarpeisiinsa sopivat vaunut, vai ne hienot, kalliit, merkkivaunut?
Eikö kiusaus ole kovin suuri kun tietää asiakkaalle sopivan ne halvemmat vaunut, mutta asiakas tulee liikkeeseen ennakkoajatuksella ostaa ne täydelliset tonnin Emmaljungat?[/QUOTE]
Hauska veto. Uskonpa, että suurin osa myyjistä, joilla on todella kokemusta ja ammattitaitoa, pyrkivät myymään asiakkaalle sopivimmat vaunut. Tietysti silloin täytyy tietää asiakkaan tarpeet ja sen voi kertoa vain asiakas itse. Jos yrittäisin väkisin myydä asiakkaalle ne kalleimmat vaunut, vaikka asiakkaalla ei olisi maksukykyä tai -halua, en todennäköisesti saa myytyä silloin niitä halvempiakaan vaunuja, joita asiakas on tullut ostamaan, vaan hän menee ostamaan ne toisesta liikkeestä. Sellainen olisi ammattitaidottomuutta myyjänä.
Nykyinen suuntaus, jossa ostetaan vaunut nettikaupasta ilman asiallista palvelua ja ohjausta, on aiheuttanut valtavasti pettymyksiä. Pelkkä kaunis teksti sivuilla ei kerro tuotteesta ja sen laadusta tai toimivuudesta kovin paljon. Silloin tulee tunne, ettei alistu myyjän vaikutusyrityksille, mutta saattaa tehdä todella vääriä päätöksiä.
Jotenkin minulle on tullut sellainen käsitys, että nykyaikana kaikenlainen ohjaus, tiedottaminen, palvelu, asioiden kertominen, vertailu jne. koetaan myyjän yritykseksi kusettaa asiakkaita. Ostopäätöksiä tehdään sitten tällaisten palstojen tarinoiden perusteella, sellaisten ohjeiden, joiden antajilla on toisenlainen eläin ojassa. Tosiasia on, että kokenut myyjä on loppujen lopuksi se asiantuntija, eikä joku naapuri.
Ikävä puoli on sitten se, että kokeneita myyjiä on enää hyvin vähän. Nykyinen suuntaus, jossa käytetään osa-aikaisia myyjiä ja henkilökunta vaihtuu jatkuvasti useammastakin hyvästä syystä, ei ole omiaan parantamaan asiantuntemuksen tasoa myymälöissäkään. Kuitenkin suurimmissa alan liikkeissä tätä asiantuntemusta ja kokemusta löytyy varsin hyvin, jos sitä osaa hakea ja kysyä.