Mitä ateisti voi kertoa pienelle lapselle kuolemasta ja siitä...

Minä sanon, että kuollut laitetaan hautaan ja jotkut uskoo, että elämä jatkuu jossain muualla ja toiset ei usko. Ja että kukin saa uskoa miten haluaa. Kerron, että minä uskon hengen jatkavan vaellustaan henkimaailmassa. Että henkimaailma on läsnä täällä koko ajan samaan aikaan meidän kanssa. Kuolleiden henget lohduttaa ja auttaa meitä.

ja vielä että korostaisin sitä jokaisen omaa valintaa. kun minä kuolen, muutun maaksi ja ajallaan miusta versoo vihreää. kun miun sisko kuolee se menee taivaaseen. kun ystäväni kuolee, hän syntyy uudestaan jonnekin toisaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
no ateisti kun ei usko jumalaan tms. niin eikös sitä vaan sit sanota, että kun kuolee niin kärrätään kuoppaan ja heitetään maata päälle

Tokihan ateistit osaa sanoa tämän ihan asiallisesti ja kauniisti, kunnioittaen (kuten yllä olevista vastauksista näkyy; siellä sanottiin tämä sama asia, mutta toisin sanoin). Miksi kristityn pitää jostakin syystä irvailla tälle asialle, vaikka ihan sama asia tehdään uskovaistenkin ruumille?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä sanon, että kuollut laitetaan hautaan ja jotkut uskoo, että elämä jatkuu jossain muualla ja toiset ei usko. Ja että kukin saa uskoa miten haluaa. Kerron, että minä uskon hengen jatkavan vaellustaan henkimaailmassa. Että henkimaailma on läsnä täällä koko ajan samaan aikaan meidän kanssa. Kuolleiden henget lohduttaa ja auttaa meitä.

Lisään vielä, että kerron lapsilleni kuitenkin, että jokaiselle se oma kuvitelma kuoleman jälkeisestä elämästä on se oikea kuvitelma. Eikä saa väheksyä tai arvostella toisen uskoa, luuloa tai ajatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
...mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?

Eläinten kohdalla nyt voi kuitenkin kertoa, että ne haudataan maahan missä ne maatuvat, mutta mites sitten jos esim. mummi tai vaari kuolee? Mitä sitten kerrotaan? Ei sitä nyt kuitenkaan viitsi kertoa, että sinne se vaari kuopataan maahan maatumaan, muttei viitsi mitään p*skaakaan jauhaa taivaista ja muusta mihin ei itse usko...

Niin et taida olla kuitenkaan ateisti, loppujen lopuksi, ethän tälläistämuuten miettisi. Kaipa sulla nyt on sitten pitäisi olla vastaukset valmiina, mulla on .

Mietin tätä siksi, että nyt on ollut koirien kuolemat ajankohtaisia, mutta sitten kun esim. oma pappani kuolee, niin karultahan se tuntuu 3 vuotiaalle kertoa, että se vaari sinne maahan mätänee. Mietinkin, että miten sen voisi kertoa niin, ettei lapsi näe painajaisia tai mitään. Lapsi on nähnyt paljon kuolleita elikoita, kun kissat niitä jatkuvasti ovelle kantaa...

Alkuperäinen kirjoittaja kunpa tietäisinkin:
Totuuden..? Sen, että kukaan ei varmaksi tiedä, mitä sielulle/hengelle tapahtuu kuoleman jälkeen. Koska niinhän se asia on: Kaikenlaista uskotellaan ja unelmoidaan, mutta kukaan ei tiedä. Aina voi myös sanoa, etä jotkut ihmiset uskovat näin ja toiset noin. Ehkä jostakin ajatuksesta saa lohtua.

Terveisin
molemmat vanhempansa menettänyt.

Näin mäkin ajattelen. Minusta pienellä lapsella pitää olla mahdollisuus mennä sadun maailman ja saada lohtua sieltä. Itse ateistina aion sanoa niin, että monet ihmiset uskovat, että on taivas johon kuolleet menevät ja siellä on hyvä olla. Siinä ei ole mitään pahaa, että helpottaa lapsen tuskaa.

...mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?

Eläinten kohdalla nyt voi kuitenkin kertoa, että ne haudataan maahan missä ne maatuvat, mutta mites sitten jos esim. mummi tai vaari kuolee? Mitä sitten kerrotaan? Ei sitä nyt kuitenkaan viitsi kertoa, että sinne se vaari kuopataan maahan maatumaan, muttei viitsi mitään p*skaakaan jauhaa taivaista ja muusta mihin ei itse usko...

Niin et taida olla kuitenkaan ateisti, loppujen lopuksi, ethän tälläistämuuten miettisi. Kaipa sulla nyt on sitten pitäisi olla vastaukset valmiina, mulla on .

Mietin tätä siksi, että nyt on ollut koirien kuolemat ajankohtaisia, mutta sitten kun esim. oma pappani kuolee, niin karultahan se tuntuu 3 vuotiaalle kertoa, että se vaari sinne maahan mätänee. Mietinkin, että miten sen voisi kertoa niin, ettei lapsi näe painajaisia tai mitään. Lapsi on nähnyt paljon kuolleita elikoita, kun kissat niitä jatkuvasti ovelle kantaa...

Teillä on muistot papasta. Kerro niin. Pappa elää mielissä, sydämissä, ajatuksissa. Pappa eli ja opetti teitä, antoi teille ja aikansa annettuaan lähti pois.

Kannattaa miettiä ensin se oma henkkoht elämänkatsomus ennenkuin kategoriaa aletaan hakemaan. Mä oon vähän tällanen rusinat pullasta- ateisti, hyväksyn ajatuksen siitä että kun kuolee, kaikki loppuu, mutta kukaan ei kiellä mua mielessäni romantisoimasta ajatusta edelleen; koirat menee koirien taivaaseen, mummi katselee meitä pilvenreunalta jne jne. Eihän kuoleman todellisuutta voi kukaan eläville kertoa, joten parasta on lohduttaa itseään kuten parhaaksi näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja ateisti itsekin:
Näin mäkin ajattelen. Minusta pienellä lapsella pitää olla mahdollisuus mennä sadun maailman ja saada lohtua sieltä. Itse ateistina aion sanoa niin, että monet ihmiset uskovat, että on taivas johon kuolleet menevät ja siellä on hyvä olla. Siinä ei ole mitään pahaa, että helpottaa lapsen tuskaa.

Tässä oli hyvin sanottu monta asiaa. Sekä niistä uskon hyvistä puolista. Mutta myös siitä, että se on nimenomaan uskoa. Saduista saa lohtua.

Yhteistyössä