Mitä ateisti voi kertoa pienelle lapselle kuolemasta ja siitä...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
...mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?

Eläinten kohdalla nyt voi kuitenkin kertoa, että ne haudataan maahan missä ne maatuvat, mutta mites sitten jos esim. mummi tai vaari kuolee? Mitä sitten kerrotaan? Ei sitä nyt kuitenkaan viitsi kertoa, että sinne se vaari kuopataan maahan maatumaan, muttei viitsi mitään p*skaakaan jauhaa taivaista ja muusta mihin ei itse usko...

Totuuden..? Sen, että kukaan ei varmaksi tiedä, mitä sielulle/hengelle tapahtuu kuoleman jälkeen. Koska niinhän se asia on: Kaikenlaista uskotellaan ja unelmoidaan, mutta kukaan ei tiedä. Aina voi myös sanoa, etä jotkut ihmiset uskovat näin ja toiset noin. Ehkä jostakin ajatuksesta saa lohtua.

Terveisin
molemmat vanhempansa menettänyt.

jaa-a. meillä mummi ja 4v olivat käyneet henkevää keskustelua mummin äidistä ja isästä jotka ovat kuolleet. ja nyt 4v sitten kertoo kuinka mummin isi ja äiti on kuollu, ja ne on tuola taivaalla. mun äiti uskoo.. kai se johonkin uskoo. Jumalaan.
ei se mun mielestä mitenkään väärin oo sanottu että taivaalle mennään, sillä sinne kai se ihmisen energia, elämänvoima purkautuu kuollessa, ilmaan..pienille lapsille ei niin tarvitse jaaritellakaan aiheesta, pientä pajunköyttäkin voi syöttää.

kyllä ne teininä ehtii ahdistua ihan tarpeeksi :whistle:

Kerrottiin, mitä kuollessa ihmisille tapahtuu. Heidät laitetaan maan alle, jossa muuttuvat vähitellen maaksi itsekin. Kerrottiin myös, että jotkut uskoo, että ihmiset siirtyy kuoleman jälkeen sinne tai tänne (selitettiin vähän eri tapoja uskoa) ja jos ei muuta, niin aina mummu kuitenkin on muistoissa, voidaan yhä jutella mummusta ja katsoa kuvia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Siis miksi ei voi lapselle kertoa totuutta?

On kyllä jo hankalaksi elämä mennyt jos lapselle pitää valehdella

just näin. kukaan ei tiedä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen vai tapahtuuko mitään. mä en lapselle valehtele tässäkään asiassa. kaiki taivas lässytykset on ihan typeriä.
tuhmahauvan vastaus oli tosi hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Mut siinähän on se että pieni lapsi ei ehkä ihan ymmärrä sitä että on kuollut ja kuopattu ja ei vaan herää henkiin...? Kyllä ne jonkun selityksen kai tahtoo että mihin menny.

Miten lapsi ymmärtäisi paremmin reinkarnaation, taivaan tai helvetin kuin biologisen maatumisen? Yksi näistä vaihtoehdoista on kuitenkin ihan luonnollinen asia, jota tapahtuu koko ajan silmiemme alla.

itse kertoisin varmaan kaikista erilaisista uskomuksista mitä on (taivas, uudelleen syntymä..), ja sitten antaisin lapsen itse pohtia mihin haluaa uskoa. vaikka olen ateisti, haluan antaa lapselle vapauden valita mihin itse tahtoo uskoa. lapsen ollessa vanhempi (aikuinen) voidaan sitten väitellä asiasta enemmän :D

:o siis eikö sulla ole mitään elämänkatsomusta? mikset kerro niin, kuten itse ajattelet?

tuntuu tosi oudolta, että itse ajattelisin kuolemasta jotain sellaista, etten voisi tai haluaisi lapselleni opettaa samalla tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
...mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?

Eläinten kohdalla nyt voi kuitenkin kertoa, että ne haudataan maahan missä ne maatuvat, mutta mites sitten jos esim. mummi tai vaari kuolee? Mitä sitten kerrotaan? Ei sitä nyt kuitenkaan viitsi kertoa, että sinne se vaari kuopataan maahan maatumaan, muttei viitsi mitään p*skaakaan jauhaa taivaista ja muusta mihin ei itse usko...

Niin et taida olla kuitenkaan ateisti, loppujen lopuksi, ethän tälläistämuuten miettisi. Kaipa sulla nyt on sitten pitäisi olla vastaukset valmiina, mulla on .

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
no ateisti kun ei usko jumalaan tms. niin eikös sitä vaan sit sanota, että kun kuolee niin kärrätään kuoppaan ja heitetään maata päälle

Näin se on ja näin se kaikilla tapahtuu . siinä se kaikessa karuudessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
No voihan sitä sanoa että mummu on aina läsnä täällä (sydämessä) :heart: Että niinkauan kuin ihminen muistetaan ei se ole kokonaan poissa

Samaa mieltä.
Ite myös ateisti, mutta silti selitetty nyt ainoasta läheisen kuolemasta (koira) että se on taivaassa pilvien päällä.
Anoppi uskossa ja opettanu kristinuskoa meidän 4vuotiaalle, enkä pistä vastaan vaikka ei ite uskotakaan.
SYY: Muistan vielä miten mielenkiintoisia ja turvallisia tarinat raamatussa olilapsena, kun ei vielä ymmärtänyt kaikkea. Sillä on helppo antaa selitys. Kyllä lapset sitten myöhemmin kyseenalaistavat uskonasiat, ja tekevät omat päätökset.

Yhteistyössä