Mitä apuja pitkiin ja epäsäännöllisiin kiertoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkanen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukkanen"

Vieras
Hei! Neljättä lasta ollaan yritetty vuosi.Hoitoon ollaan pääsemässä kunnalliselle puolle kesäkuun tienoilla.Onngelmana on epäsäännöliset menkat.Tässä niiden pituudet:33,33,37,29,32,42,37,35,43,33 ja tästä kierrosta on tulossa 49!(kuopusta yritettäessä kiertoni oli 32-35 pv.Tästä on 6v.Mirenan aikana ei menkkoja ollut.)
Ovulaatiota olen bongaillut syksystä asti mittailemalla lämpöjä,ovulaatiokipuja tarkkailemalla ja satunnaiseti testejäkin käyttänyt.Joka kuukausi ei ovulaatiota ole taphtunut,tai sitten se ei ole ainakaan tapahtunut "kunnolla"(lämmöt nousseet loppukierrosta vain esim.0,2 astetta).Tuota mittailua ei kai niin enää suosita,jos en väärässä ole,mutta olen huomannut,että kun usean kuukauden ajan mittaa aina samaan aikaan,siitä oppii huomaamaan ovulaation.Jos on nukkunut huonosti,antaa se väärään lämmönnousun,mutta seuraavana aamuna näkee taas missä mennään.
Nyt olen huolestunut,kun parissa kierrossa on lämmöt olleet koholla vain 9 päivää,ja kymmenentenä laskeneet.Esim.viime kierrossa dpo.9 36,7 ja dpo.10 36.5 tästä kokoajan laskien ja menkat alkoivat dpo.13.Kierron alussa lämmöt olleet 36,3 välillä 36,4.Tässä kierrossa ovat nousseet 36,8 tasolle,mutta taas tänään dpo.10 olivat jo vähän tulleet alaspäin ja tästä "tuskanhiestä" päätellen huomenna ollaan jo normaalitasolla..
Kysynkin nyt,että voiko tästä päätellä,että keltarauhasessa olisi häikkää? Verikokeissa kävin omalääkärin lähetteellä,mutta tämä oli loppukiertoa.Kokeet olivat:p-ths,s-prl,b-pvk.Tulokset olivat ilmeiseti normaalit,koska lääkäri ei niistä perään soitellut.Nyt odotan menkkoja,ja menen kierron alusta polin määräämiin kokeisiin.
Olisiko minun järkevää käydä perhesuunniteluneuvolassa gynellä ennen tuota poliaikaa,jos vaikka sieltä katsoisivat tarpeelliseksi aloittaa jonkun kuurin (terolut?)?Kesään on vielä aikaa ja ikääkin on jo 37v.

Hei "kukkanen"!

Tilanteessasi täytyisi kyllä ensin selvittää mistä mahdollisesti johtuu tuo epäsäännöllinen kierto, silloin hoitokin voidaan tehdä mahdollisesti löydetyn syyn perusteella. Onneksi kuukautiskiertosi ei nyt ole ihan mahdottoman epäsäännöllinen. Mutta olekin jo toki menossa tutkimuksiin, mikä onkin hyvä asia.
Kehoittaisin sinua kuitenkin lämmön mittaamisen sijaan tekemään ovulaatiotestiä, jotka antavat paljon luotettavamman tiedon ovulaation ajankohdasta, joten tällöin myös yhdynnän ajoittaminen on helpompaa. Kuten sanoitkin, tuota lämmön mittaamista ei nykyään enää suositella. Ovulaatiotestikin ovat muuttuneet koko ajan luotettavimmiksi.
Toki halutessasi voi selvittää esim. hormoniarvoja tai vaikka mies voi käydä jättämässä siemennesteanalyysin ennenkin tuota lapsettomuuspoliklinikan käyntiä, silloin sinne mennessä tiedossa voi olla on mahdollisia hoidettavia asioita. Suosittelen kuitenkin hoidon keskittämistä yhteen paikkaan, jolloin tieto kulkee luotettavimmin eteenpäin.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä