Mitä alaa oikeasti kannattaa lähteä nykypäivänä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppis

Vieras
Eli ensi vuoden yhteishaussa haen kouluun, yliopistoon Tampereelle. Amk-tarjonta ei oikein natsaa TAMK:ssa. Minulla ei ole ikinä ollut mitään kutsumusammattia, moni ala kiinnostaa minua niin paljon, että voisin hyvin nähdä itseni työskentelemässä sillä.

Valmistuin tänä keväänä ylioppilaaksi, toinen lapsemme syntyy lokakuussa. Joten valmistumisen jälkeen olen varmaan hyvässä asemassa, lapset on jo tehty.

Haluaisin lukea alaa jossa on varma työllistyminen + hyvä palkkaus. Logopedian opiskelu kiinnostaisi eniten tällä hetkellä, puheterapeuteista on kai huutava pula?

Mitä ei ainakaan kannata lukea? :)

Ainakaan ei kannata opiskella alaa, josta yritykset/työt on suuntautumassa edullisemman työvoiman maihin. Tulevaisuuden ammatteja voisi - tosin ei välttämättä niitäkään Suomessa kovin paljon - olla ympäristöön liittyvät alat. Eli alat, joilla saadaan jätteitä hyötykäyttöön, puhdasta vettä joka kolkkaan maailmassa ja ruoka riittämään alati kasvavalle väestölle.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Hoitoalalla ei työt lopu,työllistyminen satavarmaa, mutta palkka on surkea. Ammatti,jossa yhdistyy hyvät työmahdollisuudet ja hyvä palkka on lääkäri :D

Mun palkka lisineen sh:na on 3000e kuussa. Ei se nyt ihan surkea ole, vaikkei lekurin palkka tietystikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ainakaan ei kannata opiskella alaa, josta yritykset/työt on suuntautumassa edullisemman työvoiman maihin. Tulevaisuuden ammatteja voisi - tosin ei välttämättä niitäkään Suomessa kovin paljon - olla ympäristöön liittyvät alat. Eli alat, joilla saadaan jätteitä hyötykäyttöön, puhdasta vettä joka kolkkaan maailmassa ja ruoka riittämään alati kasvavalle väestölle.

Hmm.. aivan. Mutta onko tällä alalla pitkällä tähtäimellä töitä, jos tästä tulee uusi trendiala? =)

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Hoitoalalla ei työt lopu,työllistyminen satavarmaa, mutta palkka on surkea. Ammatti,jossa yhdistyy hyvät työmahdollisuudet ja hyvä palkka on lääkäri :D

Mun palkka lisineen sh:na on 3000e kuussa. Ei se nyt ihan surkea ole, vaikkei lekurin palkka tietystikään.

Siis nettonako? Mä saan kyllä bruttona ton mutten kyllä nettona. vai teetkö sitte paljo öitä/viíkonloppuja??

Siis nettonako? Mä saan kyllä bruttona ton mutten kyllä nettona. vai teetkö sitte paljo öitä/viíkonloppuja??

Joo ihan bruttona. Ei nyt ihan huvittaviksi aleta?
Tk:ssa tuttu lääkärini saa 3500e nettona. Ei me sairaanhoitajat ihan siihen ylletä.

Mun äiti on sh myös ja saa bruttona 3000?, mutta juuri viidestoista päivä kirosi kun käteen jäi 2100?.

Hoitoala vetää niin kauan, kun on rahaa maksella palkkoja. Kun valmistuin 1986 sairaanhoitajaksi, työtön sairaanhoitaja oli vitsi. Kummasti vaan 90-luvulla alkoi työttömiä sairaanhoitajia olla. Työt eivät mihinkään hoitoalalta vähentyneet, mutta kuntien rahat maksaa palkkoja kylläkin.

Tk:ssa tuttu lääkärini saa 3500e nettona. Ei me sairaanhoitajat ihan siihen ylletä.

Kukaan mun lääkärituttavista ei saa noin huonoa palkkaa, vaikka osa heistä onkin tk.ssa töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Hoitoala vetää niin kauan, kun on rahaa maksella palkkoja. Kun valmistuin 1986 sairaanhoitajaksi, työtön sairaanhoitaja oli vitsi. Kummasti vaan 90-luvulla alkoi työttömiä sairaanhoitajia olla. Työt eivät mihinkään hoitoalalta vähentyneet, mutta kuntien rahat maksaa palkkoja kylläkin.

Nyt on taas se aika, että töitä olis jos vaan joku tekis. Meillä ainakin töissä ihan järkyttävä työvoimapula koko ajan...

Kukaan mun lääkärituttavista ei saa noin huonoa palkkaa, vaikka osa heistä onkin tk.ssa töissä.

Mielenkiintoista. No minun tuttuni saa.

Nyt on taas se aika, että töitä olis jos vaan joku tekis. Meillä ainakin töissä ihan järkyttävä työvoimapula koko ajan...
Sama oli silloin 80-luvulla. Töitä oli niin paljon, että vapaasti sai valita, mihin menee. Yks kaks vaan kunnilla ei ollutkaan enää rahaa ja "hoitajapula" hävisi muutamassa kuukaudessa.

Mä suhtaudun varsin skeptisesti siihen, mitä 10-15 vuoden päästä on mahdollista verovaroin maksella.

Kysyit, ap, mitä alaa ei ainakaan kannata lähteä opiskelemaan, jos haluaa varmistaa työllistymisen ja hyvän palkan. Voin kertoa: humanisteja valmistuu aivan liikaa, työpaikat on tiukassa ja palkka huono... Nimimerkillä kokemusta on... Olen itsekin lähdössä opiskelemaan uutta alaa (olen nyt YTM) ja ajattelin seuraavaksi katsoa, löytyisikö terveysalalta töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hoitopuolella tekniikan osaaminen, siis jos miettii jotain yliopisto amk juttuja mut ei hoitotyöhön.

Eli hoitotieteitä? =)

Ei hoitotieteitä vaan hyvinvointitekniikkaa. Katso ap googlella. Se on varsin nouseva ala. Toinen "varma2 on elintarviketekniikka. Nuorison epäsuosiossa, mutta töitä löytyy.

En tarkottanut hoitotieteitä tuossa tekniikan puolen osaamisessa vaan lähinnä ne on kai jotain insinöörejä jotka hallitsee tekniikan osaamisen laitteissa joita esim sairaaloissa käytetään. Jostain luin että se vois olla tulevaisuuden juttuja...

En tiedä miten on tulevaisuudessa jos lääkealaa vapautettaisiin, mutta ainakin farmaseuteilla on hyvä työtilanne tällä hetkellä. Palkka ei ole tosin kauhean hyvä, siinä 2500 euroa bruttona. Asiakaspalvelusta on parasta tykätä, ellei mene sairaalaan töihin. Alalla on sellainen ongelma, että monet jatkavat muihin opintoihin. -siitä hyvä työ, että osa-aikaisuus onnistuu ainakin pääkaupunkiseudulla kuin unelma...

Yhteistyössä