Mitä ajatuksia tämä herättää kaikissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauris 68
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
miten ne voi työkyvyttömät pakottaa töihin? :o

Ei työkyvyttömiä pakoteta, mutta ne joilla ei ole terveydellistä estettä työhön saavat valita joko työn tai etuuksien menetyksen. Tai etuudet menevät joka tapauksessa, mutta tilalle tulee palkka. Ne jotka eivät muulla tavoin työllisty, palkataan ns. kansalaistyöhön julkiselle sektorille ja järjestöihin, palkallisina siis, tesin mukaiselle palkalla, ja tätä kustannetaan mm näillä säästyneillä tukirahoilla.

Hienohana tällainen on! Kyllä saisi yleistyä tällainen käytäntö ehdottomasti!! Meillä(kin) päin on paljon tällaisia lusmuilijoita, jotka ei haluakkaan töitä, koska sitä rahaa saa muutenkin.
Ja veroprosentit vain nousee...
Tämä nyt EI tarkoita sitä, että kaikki työttömänä olevat olisi lusmuja, ikävä kyllä niitä vain on liikaa.
Kovaäänisemmät valittajat on juuri niitä joille ei rehellinen työ kelpaa.
 
loistava homma! ei niitä elämäntapatyöttömiä muuten saada töihin mitenkään. ja sille, joka ihmetteli mielenterveyden kestämistä jos joutuu tekemään ns. tyhjiä hommia: mitenkäs se mielenterveys kestää sen paremmin kotona löysäillessä ja kattoon syljeskellessä? kumpi lienee parempi hoito mielenterveydelle?
 
Tulee mieleen, että saapahan sitten firmat halpaa työvoimaa, kun ihmiset laitetaan yhteiskunnan maksamalla mitättömällä palkalla töihin... en mie elämäntapatyöttömyytta kannata, mutta en kyllä sitäkään, että ihmisen pitäisi kaikkeen alistua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jiro:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tässä ajateltu ihmisiä jotka joutuvat viemään lapsensa hoitoon tämän takia? maksamaan hoitomaksut? tekemään työtä päivärahalla? että sellainen paratiisi on paltamo

tätä mäki mietin

eikös työttömät nytkin saa ilmaisen päivähoidon? tai ainakin maksu on ihan nimellinen, suhteutettuna tuloihin kuten muillakin.
 
onkohan tuossa nyt laskettu, että tulee halvemmaksi ku tukien maksaminen? veronmaksajille siis. jos tulee, niin sitten ok, mutta jos ei, niin heti rupeaa tätä veronmaksajaa nyppimään. tämä ekana tuli mieleen. tokana tuli mieleen, että saahas sitä aina kokeilla ja tavoitteita olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jiro:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tässä ajateltu ihmisiä jotka joutuvat viemään lapsensa hoitoon tämän takia? maksamaan hoitomaksut? tekemään työtä päivärahalla? että sellainen paratiisi on paltamo

tätä mäki mietin

eikös työttömät nytkin saa ilmaisen päivähoidon? tai ainakin maksu on ihan nimellinen, suhteutettuna tuloihin kuten muillakin.

mutta jos onki töissäkäyvä puoliso ja maksu nousee hänen tulojensa takia? saattaa perheen käteen jäävät rahat olla pienemmät ton kokeilun ansiosta
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jiro:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tässä ajateltu ihmisiä jotka joutuvat viemään lapsensa hoitoon tämän takia? maksamaan hoitomaksut? tekemään työtä päivärahalla? että sellainen paratiisi on paltamo

tätä mäki mietin

eikös työttömät nytkin saa ilmaisen päivähoidon? tai ainakin maksu on ihan nimellinen, suhteutettuna tuloihin kuten muillakin.

siis saako työttömät viedä lapsia ilmaiseen hoitoon?miks ihmiset hankkii lapsia,ellei ne itse niitä hoida vaikka kotona olisivat?en ymmärrä.minä ainakin lapseni HALUAISIN itse hoitaa.toivon että tällastakin tuettas kun kerran myös päivähoitoa.sitä paitsi eikös niistä hoitopaikoista ole muutenkin pula?kyllä kai tästä työstä vois saada tukea ainakin sellaiset,joiden puolisolla ei ole kovin isot tulot,siis että se on ihan oikeesti taloudellisesta pärjäämisestä kiinni,hoitaako lapsiaan kotona.
 
että voi olla muitakin syitä olla kotona kuin lusmuilu.minä ainakin vaikka opiskelisin ellei lapsia olisi enkä möllöttäisi kotona.mutta mutta...en ole työtön neljän lapsen kanssa (2-10v.)vaikka kotona olisinkin.siirrän vain omat urasunnitelmani tärkeämmän tieltä,harmittelisin kuitenkin vanhempana ellen näin tekisi.en ole nyrkin ja hellan välissä,vaan ihan vapaasta tahdostani ja onnellinen nykyisestä tilanteestani.voin olla muinaisjäänne nykyaikaina,mutta silti onnellinen.
 
Niinhän se on, että näitä juttuja pitää aina jossain kokeilla - tällä kertaa Paltamossa.

Muuten olen kyllä Joannan kanssa samoilla linjoilla. Kolme vuotta tein päätyökseni työvoimakoulutuksia ja sinä aikana tulin siihen lopputulokseen, että työttömyyskorvauksen tulisi olla vastikkeellista. Eli niiltä päiviltä kun tulee "töihin" saa korvausta. Vapaasti voi olla tulemattakin, mutta ei siitä pidä kenenkään maksaa - ei edes valtion.

Ja kyllä - ennen kuin kukaan edes kysyy, niin ihan samaan olen itse valmis omalla kohdallani. Ken ei työtä tee ei pidä leipäänsä saaman.

Eikä sitä työkyvyttömyyttä tarvi tässä kohdassa pelätä - työhaluttomuutta kylläkin. Ei Suomessa töihin pakoteta niitäkään joilla on vakipaikka, jos sairas on. Silloin vain pitää mennä lääkäriin josta saa lausunnon ja sairaslomaa. Niin kaikki muutkin töissä olevat suomalaiset tekee - ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ja onhan ne viikonvaihteet vapaat vai mitä?

Mitä sitten tukiin tulee, niin ne ei ole kokeilussa mikään ongelma. Työvoima voi osoittaa jo nyt työttömän kurssille joka sisältää vaikkapa 3kk työharjoittelua. Karenssi napsuu jos et työharjoittelupaikalle ilmaannu. Näin se on ja pitääkin olla. Ei makaamisesta pidä maksaa.

Miksi sitten kannatan Paltamon kokeilua? Erityisesti koska näitä työhaluttomia on aivan liikaa. Sen huomasin kun ajelin 300km suuntaansa aamulla ennen kukon laulua ja valmistelin kurssipäivän ohjelman. Sitten joku kurssilainen notkuu paikalle marisemaan siitä miten väärin se on että joutuu tulemaan ihan klo 9 kotoa nukkumasta ja osallistua päivään joka päättyy ennen neljää! Törkeimmät vielä kännissä valittavat kuinka se on niin väärin, että työvoima ajaa ihmiset hyviltä kalsarikänneiltä miettimään että mitä sitä voisi ihan oikeesti tehdä elämällään. Ja kaikesta tästä saa vielä ylläpitokorvausta (lue lisää rahaa) jos paikalle vääntäytyy.

Lisäksi - pääosa ihmisistä sortuu alkeellisiin arjen hallinan ongelmiin heti kun työ ei ole rytmittämässä heidän elämäänsä. Sen seurauksena sulkeudutaan kotiin istumaan ja aletaan kallistelemaan kuppia. Ei tästä seuraa mitään muuta kuin noidankehä ja maksakirroosio.

Siksi - hyvä Paltimo! Panostakaa kunnolla projektiinne ja levittäkää ajatusta, ehkä jopa koko Suomeen!


 
Hieno juttu, jos nämä työllistetyt saavat ihan tessin mukaiset palkat. Ihmiset saisivat rahaa enemmän käyttöönsä. Ostovoima lisääntyy ja niitä oikeita työpaikkojakin tulee pakosta lisää. Hieno kokeilu. Pienissä kylissä ja kaupungeissa on ihan oikeasti ihmisiä, jotka eivät oikeastaan koskaan ole olleet töissä. Ovat täysin syrjäytyneitä eivätkä edes tiedä miten niitä töitä haetaan.
 
Työkkäristä sanoivat suoraan, etteivät usko monenkaan työllistyvän suoraan saatikka saavan kokopäivätöitä, joten Tes:in mukaisista palkoista on kyllä aika turha unelmoida. Nyt oli lehdessä juttu, kuinka ensimmäiset työväentalolla pyörivät työttömät rakentavat tiloja (!?) ja yksikin noista tuohon projektiin otetuista on ollut vain viikon työttömänä. Itse en ammattikorkeasta valmistumisen jälkeen ole kunnon töitä vielä saanut pariin vuoteen, jotain pätkähommia ja harjoitteluja. Moni kunnanhallituksessa istuvista oli siinä uskossa, että tässä kaikki työkykyiset laitetaan kokopäivätöihin josta saa oikeata palkkaa. Heillekin tuli siis yllätyksenä ettei se niin mene. Odotin jotenkin, että ne, jotka ovat olleen kauan työttömänä pääsisivät mukaan tuohon projektiin, mutta taitaakin käydä toisin päin.

Eli jos minä nykyisen 500 e/kk sijasta saan 600 e/kk käydessäni tuolla työnväentalolla ripustamassa tauluja seinälle, niin ei se kamalasti luo motivaatiota..
 
Saisi laajentaa koko maahan. Ja olen itse siis työtön. Ja toimeentulotukeahan ei voi poistaa, vain alentaa -20% tai toistuvasta kieltäytymisestä -40%. Ja tämä poistaa hyvin pimeän työn tekijät, jotka samalla vetävät tukia.
 
En edes lukenu vastauksia mutta musta tää on loistoidea!! Mun käsityksen mukaan tästä hyötyy kaikki, ei mulla ainakaan pää kestäis olla kotona ja miettiä jotain järkevää tekemistä.
Noi hommat on varmaan sellasia yleishyödyllisiä mistä on monelle kuntalaiselle hyötyä, siis niistä kunnan omista hommista mitä suurin osa varmaan on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
miten ne voi työkyvyttömät pakottaa töihin? :o

Ei työkyvyttömiä pakoteta, mutta ne joilla ei ole terveydellistä estettä työhön saavat valita joko työn tai etuuksien menetyksen. Tai etuudet menevät joka tapauksessa, mutta tilalle tulee palkka. Ne jotka eivät muulla tavoin työllisty, palkataan ns. kansalaistyöhön julkiselle sektorille ja järjestöihin, palkallisina siis, tesin mukaiselle palkalla, ja tätä kustannetaan mm näillä säästyneillä tukirahoilla.

Eli saadaan palkat laskettua ja työttömät ajettua toisten kuntien harteilla.
 
Vihdoinkin!

Työkyvyttömyys ja tyttömyys on muuten eri asia...

MUTTA siis työttömien ei pitäisi saada rahaa tekemättä mitään. Eli ajatus on ihan oikea. Teetetään työttömillä sitten sellaisia töitä, jotka muuten jäisivät tekemättä. Palkkaahan heille kuitenkin maksetaan, tekivät töitä tai eivät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paltamolainen:
Eli jos minä nykyisen 500 e/kk sijasta saan 600 e/kk käydessäni tuolla työnväentalolla ripustamassa tauluja seinälle, niin ei se kamalasti luo motivaatiota..

Tämä onkin keppiä eikä porkkanaa. Minusta olisi ihan hyvä, että 3kk työttömyyden jälkeen tulisi pakollinen työharjoittelu tai kokeilu. Ja kulukorvaukset ovat aivan riittäviä. Kunhan huolehditaan että harjoittelija ei vie oikeaa työpaikkaa, niin kuin nykyisin joskus on. Kaikkein paras olisi, jos kunta voisi antaa vaikka edes 40h/kk töitä TES:sin palkalla.
 
Kunnissa on paljon töitä mihin ei ole varaa, mutta silti olisi työvoiman tarvetta. Työt voitaisiin vaikka rajata sellaisiksi, mitkä ei vaadi koulutusta. Lumityöntekijä, kuntosalin ylläpitäjä, vanhusten kanssa seurustelija yms. Ja näille ei esitettäisi varsinaisia tehokkuusvaatimuksia. Yleishyödyllisiä töitä.
 

Yhteistyössä