mitä ajatuksia herättää lapsi, joka pyytää jatkuvasti joko ruokaa tai nameja omalta lapseltasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli lapsella ja hänen sisarellaan ilmeisesti jatkuva nälkä. Aina kun tulevat kylään niin supisevat minun lapselleni että onko teillä jotain herkkuja esim keksiä tai karkkia tms. Tai sitten tulevat pyytämään eväitä meiltä retkelle tai vahtivat ikkunan takana kun syömme ruokaa. mitä ajatuksia tällainen herättää?

Meillä on tuollaisia kavereita useita. Syitä toimintaan:
1. Kiristys. "Mä en leiki sun kans, josset hae mulle karkkia". Tällöin kyseessä vähän vanhempi lapsi.
2. Kotikasvatus. On saanut aina kotona karkkia/herkkua/mehua, kun tekee mieli. Ei ole kasvatettu käyttäytymään kylässä.'
3. Kotikasvatus. Kotona ei saa syödä mitään ruoka-aikojen ulkopuolella. Meillä kun on ollut tapana tarjota kaikille vieraille jotain, niin on "oppinut" pahoille tavoille meillä.

Noh.. Jos lapsen ystävistä olisi kyse, paljon viettävät yhdessä aikaa yms niin varmaankin tarjoaisin syötävää. En tokikaan aina mitään herkkuja, mutta kyllä meillä aina sen verran ruokaa on että syömistä riittää muutamalle muksulle. Tokikin olisin yhteydessä kavereiden vanhempiin ja tiedustelisin käykö tämä vai onko heillä asian kanssa ongelmia. Ja ne herkut...no ei se mehulasi ja muutama herkku maailmaa kaada, meillä niitä kuitenkin aina on.

Sama tilanne meillä. Naapurissa lapsilla hyvin tarkka ja rajoitettu ruokavalio eli saa esim välipalaksi vaikkapa vaan yhden leivän ja jogurtin ja sen pitää riittää. No nehän sitten pyörii pihalla nälässä ja yrittää saada mistä vaan jotakin ruokaa.Karkkia saavat askilisen kerran viikossa ja muuta ei saa. Ovat aivan jatkuvasti pyytämässä muilta karkkia ja jopa aikuisia pyytävät ostamaan kaupassa.

Raivostuttavaa. Tommoseen vedän heti tiukan stopin ja tarjoan vain ruisleipää ja voita päälle. Vittu tää oo mikään herkkubaari, jossa voi käydä täyttämässä napansa sokerilla.

Noinko turkulaiset kohtelee lapsia jos on jano? Huhhuh. Tarjoisit nyt edes sitä mättä vettä janoisille lapsiparoille!

Tarjoan vettä tai mehuakin niille, jotka osaavat pyytää.

Ne, jotka lampsivat kengät jalassa kutsumatta ja mitään sanomatta keittiöön, saatetaan ulos hyvinkin pikaisesti. He kävelkööt 15 metriä omaan kotiinsa juomaan...

Mun mielestä se olis jotenkin tosi surullista... Enkä mä tiiä olisko mulla pokkaa häätää tollasia minnekään, saisivat siinä sitten ruuat ja herkut missä meidän omatkin lapset.

Juu ei onnistuisi meilläkään. Antaisin vaan vettä jos on jano. Iikkunan allakaan ei seisoskeltaisi. Sanoisin että meillä on nyt ruoka-aika ja haluamme syödä rauhassa. Menkää kotiinne siksi aikaa, xxx ja xxx (mun lapset) tulevat sitten hakemaan teitä kun olemme syöneet.

Tiedän tunteen. meidänkin ikkunan takan kuolaa välillä lapsia jos ovat nähneet meillä jotain hyvää. samasta perheestä nämä lapset aina tulevat. He eivät saa syödä mitään ruoka-aikojen välillä.

En ainakaan syöttäisi niitä.Mikään ei ole sen raivostuttavampaa jos kotona on tietyt päivät milloin syödään herkkuja ja naapurit syöttää muksuille mahan täydeltä nameja,turha sen jälkeen on koittaa saada niitä syömään kotona ruoka mikä odottaa.

Herkkujen pummaaminen ärsyttäisi ja tekisin siitä lopun, mutta syömisen katselu surettaisi ja saisi tarjoamaan ruokaa. Itse olin yhteen aikaan lapsuudessani aika heitteillä ja juuri samaan tyylin katselin kavereiden ruokailua nälkäisenä ja toivoin, että pyydettäisiin syömään. Osa kavereista ehkä tajusi, koska usein kysyivät voiko x jäädä syömään? Osa vanhemmista suostui ja osa lähetti kotiin syömään. En koskaan edes sukulaisperheissä kehdannut sanoa, ettei kotona ole, tai anneta mitään ruokaa. Pahimmillaan itkin nälästä ja maanantaisin söin sitten koulussa 3-4 ruoka annosta kerralla.