Mitä ajattelet pitkään imettävistä tai 6kk täysimettävistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohtuuskaikessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohtuuskaikessa

Vieras
Mielestäni tosi moni on marttyyrimäisiä ja leuhkoja. aina pitää mainostaa että 6KK on vain imetetty ja vaikeudet selätetty.sitten ollaan niin ylpeitä kun on voitu olla ilman omia menoja ja harrastuksia vuosi jotta voidaan imettää lasta. Hampaat ja purenta pilataan yöimetyksillä ja voidaan jatkaa yli vuodenkin ikään. Kumpa nämä fanaatikot oivaltasivat sen kohtuuden, jaksaisivat paremmin kun uskaltasivat sitä hui kamalaa nania antaa välillä ja päästää isänkin syöttämään.

Ei mulla muuta.

Itse täysimetin 6kk ja jatkan imetystä edelleen 1x/vrk, lapsi on 15kk.
Alku oli hankalaa monella tapaa, mutta en käyttäytynyt marttyyrimaisesti - tein sen, mikä oli mielestäni parasta lapselleni.
Korvikeäitejäkään en paheksu(nut), voin hyvin ymmärtää ettei joku imetä ihan siitä syystä, ettei vain halua. Pääasia on, että lapsi saa riittävästi ravintoa ja läheisyyttä, tuli se sitten rinnasta/pullosta tai kenen tahansa turvallisen ihmisen sylistä.

Mielestäni tosi moni on marttyyrimäisiä ja leuhkoja. aina pitää mainostaa että 6KK on vain imetetty ja vaikeudet selätetty.sitten ollaan niin ylpeitä kun on voitu olla ilman omia menoja ja harrastuksia vuosi jotta voidaan imettää lasta. Hampaat ja purenta pilataan yöimetyksillä ja voidaan jatkaa yli vuodenkin ikään. Kumpa nämä fanaatikot oivaltasivat sen kohtuuden, jaksaisivat paremmin kun uskaltasivat sitä hui kamalaa nania antaa välillä ja päästää isänkin syöttämään.

Ei mulla muuta.

No totaa... Esimerkiksi sulle, yli seitsemän kuukautta täysimetin poikaani. Ei ollut vaikeuksia mitä selättää, kaikki meni enemmän kuin hyvin. Poika jätti yösyönnit 2kk:den iässä, illalla söi viimeisen kerran yhdentoista nurkilla ja puoli seiskan aikaan aamulla vaati aamutissiä. Elettiin kahden muunkin pienen lapsen kanssa normaalia lapsiperhe-elämää joten omia menoja ei juuri ollut, mutta sitten kun poika oli vuoden (niinkuin kaksi muutakin aikanaan) niin sitten mentiinkin taas miehen kanssa kahdenkin. ;)

Leuhka en ole ikinä ollut, onhan mulla kokemus siitäkin kuinka lapsi oli syntymän jälkeen kuukauden sairaalassa eikä ikinä oppinut tissille, kamalan pieni kun oli, ja vain 3kk jaksoin pumpata maitoa...

Ja marttyyriksi en alkanut, omapa oli valintani. Olisin voinut aloittaa kiinteät 5kk:den iässä ja opettaa tuttipullolle samoin kuin esikoiseni, mutten halunnut.

Noo, lapsi 11kk edelleen imetän ja hui kamalaa, yölläkin. Tällä hetkellä olen kyllä yövuorossa että jos lapsella nälkä tulee niin nania saa. Jaaa, olen ollut baarissakin jne jne.

Ensimmäistä kertaa kyulen väitettävän että tisdi pilais purennan? Luulin että se syyllinen on nimenomaan tutti(pullo). Mun menoja imetys ei oo mitenkään häirinny, 3-4h imetysvälillä ehtii hyvin shoppailla ja hoitaa asioitaan ja isä voi hoitaa vauvaa.

Minä imetin lastani kaksivuotiaaksi. Aika harva siitä edes tiesi, harvoinpa se tuli mitenkään ilmi, kun lapsi itse lopetti kodin ulkopuolella imemisen jo reippaasti ennen vuoden ikää (ei malttanut, kun sillä tavalla ei nähnyt mitä mielenkiintoista ympärillä tapahtui).

Koska lapsi oli allerginen melkein kaikelle, äidinmaito oli tärkeä ravinnonlähde pitkään, joten ilman pumppausta en voinut lähteä päivää pidemmäksi aikaa minnekään ennen kuin lapsen ollessa yli vuoden. Tosin ei siihen muista syistä ollut mahdollisuuttakaan. Normaalisti kuitenkin n. 8 kk ikäinen ja sitä vanhempi pärjää jo muillakin ruoilla hyvin päivän, joten ei imettäminen ole mikään este omiin menoihin, paitsi ihan pikkuvauvan kanssa.

Veikkaan että ap kuuluu alempaan sosiaaliluokkaan.. Suosittelen että vilkaiset muutamia (tuhansia..) aiheesta tehtyjä tutkimuksia ennen kun alat esittää omia käsityksiäsi faktoina. Toisaalta täällähän voi avautua mistä vaan kun ei omaa naamaa tarvitse näyttää..mutta silti; raja se on tyhmyydelläkin.

Kaikille teille kanssa sisarille: Imettäkää pitkää ja mielellään julkisesti, olkaa ylpeitä siitä että tarjoatte lapsillenne parasta ravintoa ja hellyyttä mitä maa päällään kantaa. Ehkä jonain päivänä suomestakin tulee imetyspositiivinen maa :)

Ja ap..täytyy taas kerran todeta että.. Yksinkertaisuuden edessä minäkin (huokaus..) olen voimaton..

• Tykkää
Reactions: Siobhan42
Miksi ihmeessä kenenkään pitää arvostella toisten valintoja? Miksi ei voitaisi vaan antaa jokaisen tehdä niin kuin parhaaksi itselleen kokee?

Minä imetän nyt 15 kk. ikäistä lasta, ja minä olen kokenut fanaattisia kannanottoja nimenomaan imetystä vastaan. Itselleni on aivan sama, miten muut omien lastensa kanssa tekevät. Lapseni on maitoallergikko eikä mitään sopivaa korvaavaa tuotetta rintamaidolle ole löytynyt, jatkan siis kunnes löytyy.

[QUOTE="vieras";25200345]He tavallaan, mutta antaisivat muiden myös hoitaa lapsensa tavallaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä, minä en heitä kritisoi enkä ota paskaa myöskään vastaan.

Mun käsitys tällaisia aloituksia tekevistä: Oma imetys mennyt persiilleen ilmeisesti tietämättömyydestä johtuen. Jos luulee, että purenta vahingoittuu imetyksestä niin omaa varmaan monia muita hassunhupsuja ja totaalisen vääriä käsityksiä. Osa niistä on sitten voinut vaikuttaa siihen omaan imetykseen. Karvaan pettymyksen jälkeen on pitänyt keksiä jonkunlainen defenssi ja joillakin se sitten ilmenee katkeruutena imettäviä kohtaan :( Kun ei voi myöntää, että itselläänkin olisi voinut mennä toisin. Joskus omaa riittämättömyyttään voi olla vaikea kohdata, ymmärrän sen - mutta toivon, että ap ja kaltaisensa löytäisivät rakentavamman tavan kohdata se.

Itse täysimetin siihen kuuteen kuukauteen ja imetän yhä kolmevuotiasta. Imetys ei ole sitonut sen enempää kuin lapsi muutenkaan. Kaikille nanni + isä ei ole mikään itsestäänselvä vaihtoehto, btw. Itse koen imetyksen olleen elämääni helpottava, iloinen ja onnellinen asia, ei vaikeuttava, raskas tai ikävä. Siksi en ole tarvinnut marttyyrin viittaa ;) Marttyyrius viittaisi jonkunlaiseen uhraukseen. Minä en ole uhrannut mitään imetyksen vuoksi.

Mulle on yks hailee vaikka joku imettäisi 5vuotta, kunhan joskus osaisi pitää sen turpansa kiinni asiasta, mua siis todella EI KIINNOSTA kuunnella jatkuvaa imetysasiaa ja nähdä kuinka sitä tissiä pitää oikein näkysvästi roikotella ettei kenellekään jää epäselväksi mitä tapahtuu. :D Se on niin NOLOA: :D:D:D
Onneksi suurin osa osaa hoitaa asian hyväkäytöksisesti liinan/paidan kanssa ja heillä on muutakin elämää kuin puhua imetyksestä ja jonkun imettämättömyydestä.

Yhteistyössä