Mitä ajattelet naisesta jolla eri sukunimi kuin muulla perheellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vastarannankiiski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vastarannankiiski"

Vieras
Niin, eli mitä mieltä olet naisesta jolla on eri sukunimi kuin muulla perheellä? Mekin ollaan jo naimisissa ja lapsilla on isänsä sukunimi, itse halusin pitää omani.

Saattaisin ajatella että taidat olla tyttöystävä/äitipuoli tms. Itse kun halusin ehdottomasti saman sukunimen kuin miehelläni ja lapsilla että ollaan kaikki saman sukunimen alla. En kyllä ajatellut mitä muut ajattelevat mutta itselle se oli tärkeää. Jos ei ole sulle tärkeää niin en tiedä miksi pitäis ajatella jotain erityistä.

Ajattelen, että nimensä liittyy vahvasti hänen identiteettiinsä. Itsellenikin tuntuu vastenmieliseltä ajatus ottaa puolison sukunimi, vaikka naimisiin joskus menisinkin.

[QUOTE="vieras";28620157]Ajattelen, että nimensä liittyy vahvasti hänen identiteettiinsä. Itsellenikin tuntuu vastenmieliseltä ajatus ottaa puolison sukunimi, vaikka naimisiin joskus menisinkin.[/QUOTE]

Näin minullakin... En millään pystynyt vaihtamaan nimeäni, tykkään siitä ja on hiukan harvinaisempi kuin miehellä. Ja miehellä on tosiaan niin yleinen sukunimi (varsinkin täällä missä asutaan) että tuntuu välillä että joka toisella vastaantulijalla on sama nimi... Lapsille valittiin samasta syystä myös vähän harvinaisemmat vanhat suomalaiset etunimet.

Kyselin ihan sillä kun halusin tietää ajatteleeko asiasta kuinka moni oikeastaan yhtään mitään - appivanhemmat ottivat asiasta nokkiinsa ja vieläkin välillä muistavat asiaa ihmetellä. Puhuvat myös meidän perheestä miehen sukunimellä. "NE tulee käymään, NE osti uuden auton...".

Ajattelen pv:n poikki mennyttä männänrengasta lauantaiaamuna krapuloissani, sen jälkeen kun olin pyyhkinyt sanomalehdellä meetwurstijämät ruohonleikkurini kaasuttimen läpän etureunasta akselilla 45-88.

[QUOTE="miima";28620156]Saattaisin ajatella että taidat olla tyttöystävä/äitipuoli tms. Itse kun halusin ehdottomasti saman sukunimen kuin miehelläni ja lapsilla että ollaan kaikki saman sukunimen alla. En kyllä ajatellut mitä muut ajattelevat mutta itselle se oli tärkeää. Jos ei ole sulle tärkeää niin en tiedä miksi pitäis ajatella jotain erityistä.[/QUOTE]

Hassua, että miellät naisen äitipuoleksi tms, kun kuitenkin on aika yleistä, että perheessä äidillä on eri sukunimi kuin muilla.

Mun vanhemmat ei ollut naimisissa ja meillä lapsilla oli isän sukunimi. äidillä siis eri. Ja kun mä olin lapsi, ala-asteella ja ehkä vähän ylästeellakin, niin yritin aina pyytää kaikkiin kokeisiin isältä nimikirjoituksen tai poissaololappuihin tms mihin tarvittiin vanhemman nimi. Minua hävetti kun äidillä oli eri nimi, enkä halunnut hänen nimeään. Jotenkin tuntui nololta. Tästä syystä itselleni oli selvää että naimisiin mennessä ja lapsia saadessa koko perheellä on sama sukunimi. Silloin se tuntui erilaiselta, ainakin lapsesta.

Mutta jos haluaa pitää oman nimensä niin mikäs siinä, eihän se muille kuulu. Nykyään ehkä yleisempää että perheessä on useampi sukunimi. 80-luvulla vaan suurin osa pareista tais olla naimisissa ja sama sukunimi.

jaaa, ehkä kuitenkin on vielä yleisempää että äidillä on sama nimi muun perheen kanssa.
Joten kyllä minäkin ensimmäisenä pitäisin äitipuolena/tyttöystävänä.

On jokaisen oma asia miten asian järjestää. Itselleni on erittäin tärkeää, että minulla ja lapsilla on sama sukunimi. Muuhun en olisi suostunut missään nimessä! Minähän olen sentään lasteni äiti ja hoidan heidän asioitaan paljon. Tällöin vältytään monilta sekaannuksiltakin. Tuntuisi todella kummalliselta, jos lapsillani olisi eri sukunimi kuin minulla.

Mä otin yhdistelmänimen koska halusin pitää omani mut mies toivoi että olisin ottanut hänen nimensä. Kätevä kompromissi jota kiroan aina kun pitää kertoa nimi puhelimessa :laugh:

Eli en siis ajattele mitään erityistä.

Jos tapaisin ventovieraa perheen johon kuuluisi Matti Mäkinen, lapset Liisa ja Kalle Mäkinen ja Niina Peltola, niin ajattelin ensisijaisesti, että nainen ei ole lasten äiti vaan isän tyttöystävä. Huom, vaan ennakkoajatus tuntematta perhettä. Jos tietäisin, että nainen on lasten äiti ja miehen vaimo, niin ihan sama se minulle olisi. Itse halusin ehdottomasti saman sukunimen mieheni kanssa, mutta tosi yleistähän se on, että nainen pitää oman nimensä.

Yhteistyössä