Mitä ajattelet masennuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -masentunut-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-masentunut-

Vieras
Haluaisin nyt aikani kuluksi keskustella masennuksesta ja siitä mitä ihmiset siitä ajattelee. Se on kuitenkin asia mikä koskettaa monia. Silti tuntuu ettei siitä saisi ääneen puhua.

Olen ollut vuosia paremmassa kunnossa, nyt masennuin vakavasti uudestaan. Siksi ajatukset siitä on pinnalla.

Mitä ajattelet masennuksesta?

Ikävä sairaus. :( Itse en ole ollut masentunut, mutta moni läheiseni on. Minuakin ärsyttää vietävästi sellainen vähättelevä asenne masentuneita kohtaan. Olen yrittänyt auttaa ja tukea masennusta sairastavia läheisiäni kaikin tavoin. On vaikeaa, kun rakas ihminen kärsii eikä voi viedä sitä tuskaa pois, voi vaan olla taustatukena. :| Siitä tulee välillä voimaton ja avuton olo.

Masennuksen taustalla on usein elämänhistoriallisia, lapsuuteen sijoittuvia vaikeuksia. Masennus voi alkaa vähitellen tai sitten sen laukaisee joku vaikea elämäntilanne.

Itselläni diagnosoitiin keskivaikea masennus. En halunnut lääkitystä. Kävin psykoterapiassa neljä vuotta 3 krt viikossa. Tuosta on kulunut aikaa noin 5 vuotta ja tunnen itseni täysin terveeksi enkä voisi enää kuvitella masentuvani. Mutta mistä sen tietää.

(Hyvin OT keskustelun linjasta, mutta) ennen ajattelin paljonkin, mutta nykyisin sanoisin, että tarkistuta D-vitamiinitasosi. Minulla meni melkein koko elämä hukkaan puutoksen vuoksi vaikean masennuksen kourissa. Mieli parani, mutta osteoporoosista ei pääse eroon.

Mä syön d-vitamiinia muutenkin säännöllisesti. En ole edes tiennyt että masennus voi johtua siitä? vaikka en kyllä epäile, ihminen on monimutkainen otus.. :)

Mun kohdallani kyse ei kuitenkaan ole siitä. Elämä on iskenyt turpaan koko elämän ajan että ei vaan pää enää kestänyt.

Masennus on helposti kroonistuva sairaus, joka pahimmillaan on tappava tauti. Vaatii tehokkaan hoidon ja syyt masennukseen löytyvät usein menneisyydestä terapiassa tai voi ne toki itsekin ilman terapeuttia oivaltaa.

[QUOTE="vieras";24332689]Sairaus muiden joukossa

Eniten ärsyttää nämä jotka masentuneelle sanovat, että otapa nyt itseäsi niskasta kiinni ja lähde vaikka lenkille..[/QUOTE]

Niinpä.. Mulle ei ole koskaan sanottu noin päin näköä, harvapa tilanteestani edes tietääkään. Mutta ottaa päähän juuri tuo mitä yleisesti tunnutaan sanovan.

kyllähän se tiettyyn rajaan asti pitää paikkaansa. Jokaisen on itse haettava apua ja autettava itseään. Mutta ei se toipuminen ole ihan niin helppoa että sen ku vaan lähtee lenkille ja kaikki hyvin :/ Sitä moni ei tunnu ymmärtävän..

Masennuksen taustalla on usein elämänhistoriallisia, lapsuuteen sijoittuvia vaikeuksia. Masennus voi alkaa vähitellen tai sitten sen laukaisee joku vaikea elämäntilanne.

Itselläni diagnosoitiin keskivaikea masennus. En halunnut lääkitystä. Kävin psykoterapiassa neljä vuotta 3 krt viikossa. Tuosta on kulunut aikaa noin 5 vuotta ja tunnen itseni täysin terveeksi enkä voisi enää kuvitella masentuvani. Mutta mistä sen tietää.

Synnytyksen jälkeisen masennuksen kokeneena voin sanoa että nyt vasta 5v kuluttua olen oma itseni. En halunnut lääkkeitä enkä terapiaa(=pövästi kun olin)
Itse pääsin yli huumorilla ja sillä että sitkeästi hoin itselleni että pieni ihminen tarvitsee minua eikä sen kuulu kuunnella itkua herkillä lapsen tunteilla. Minä olen se tukipilari johon lapseni saa nojata!

Aikansa se otti ja kun lopetin vanhojen kaivelun,itseni säälimisen ja annoin anteeksi kyseisille osapuolille (itseni mukaan lukien) niin masennus hellitti.

Aikamoista pskn kaivelua olikin siihen asti. Melkein kiinaan pääsin! ;)

Sairaus jonka ymmärsin vasta kun osui omalle kohdalle.

Aikani taistelin omin konstein mutta jouduin myöntymään lääkkeisiin, sitä ennen piti tietenkin myöntää että mä olen ihan oikeasti apua tarvitseva 'lievän alakuloni- mene lenkille, kyllä se siitä'- kanssa.
Lääkkeet auttoivat, terapia auttoi ja nyt olen oma herttainen itseni jälleen :D

Mä olen sitä mieltä että ensin täytyy antaa aikaa itselle tervehtyä, sitten tulee se NYT hetki ja taas alkaa tapahtua kaikkea mukavaa, löytää iloa asioista, löytää tarmoa tehdä ja toteuttaa.
Mutta ensin pitää saada räytyä ja antaa itselleen aikaa.

Mulla on se NYT hetki nyt, olen ottanut taas itseäni niskasta kiinni ja teen ja toteutan uusia asioita ja muutan montaa juttua, mm lähden opiskelemaan, etsin kesätyöpaikan jne.

Täällä yks masentunut ilmoittautuu! Ensimmäiset oireet ilmenivät 12-vuotiaana. Silloin en tietenkään tiennyt, mikä minua vaivaa, olen oivaltanut vasta aikuisena, että kysymyksessä oli masennus. Syyt ovat varmasti lapsuudessa, isäni oli alkoholisti ja äitini sairasti vaikeaa masennusta. Minulla oli vastuu pienemmistä sisaruksistani ja olen aina muutenkin ollut kova huolehtimaan ja murehtimaan asioita.

Vasta lapseni syntymän jälkeen tajusin hakea apua. Kun ajatukset risteilivät niin kovasti itsemurhassa, säikähdin. Kirjoitin päiväkirjaani, että minulla ei oikeastaan ole mitään syytä elää, ja että toivon sairastuvani johonkin nopeasti kuolemaan johtavaan sairauteen. Ajattelin, että lapsellanikin olisi parempi olla ilman minua "pilaamassa" hänen elämäänsä.

Pääsin hoitoon, ja minulle diagnosoitiin vaikea masennus. Lääkitys aloitettiin ja säännöllinen terapia. Noista ajoista on nyt noin 15 vuotta, mutta tietty alakulo on aina mukana elämässäni. Välillä on parempia jaksoja, välillä ajatukseni meinaavat karata taas ihannoimaan itsemurhaa. Olen tavallaan hyväksynyt sen, etten voi koskaan olla täysin onnellinen. Ikävää, mutta elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24333007:
Sairaus jonka ymmärsin vasta kun osui omalle kohdalle.

Aikani taistelin omin konstein mutta jouduin myöntymään lääkkeisiin, sitä ennen piti tietenkin myöntää että mä olen ihan oikeasti apua tarvitseva 'lievän alakuloni- mene lenkille, kyllä se siitä'- kanssa.
Lääkkeet auttoivat, terapia auttoi ja nyt olen oma herttainen itseni jälleen :D

Mä olen sitä mieltä että ensin täytyy antaa aikaa itselle tervehtyä, sitten tulee se NYT hetki ja taas alkaa tapahtua kaikkea mukavaa, löytää iloa asioista, löytää tarmoa tehdä ja toteuttaa.
Mutta ensin pitää saada räytyä ja antaa itselleen aikaa.

Mulla on se NYT hetki nyt, olen ottanut taas itseäni niskasta kiinni ja teen ja toteutan uusia asioita ja muutan montaa juttua, mm lähden opiskelemaan, etsin kesätyöpaikan jne.

Kiitos, olet rohkea kun avauduit nimimerkilläsi.

Hiljattain sain diagnoosiksi vaikean masennuksen. Sairaus tämä on ja vielä melko hankala sellainen, varmastikaan kukaan ei tätä tuskaa ymmärrä jos ei tätä ole kokenut itse. Elämäni ei tällä hetkellä ole millään osa-alueella elämisen arvoista ja kaikki ihan perusasiatkin tuntuu ylivoimaiselta, mikään ei kiinnosta ja haluaisin vain kuolla pois muiden riesana olemisesta....tätä oloa ei jaksa...

Miten masennus määrittäytyy? Mitä se niinku ihan oikeasti on?

Kun mulla on pms ja vähän itkettää, se ei kai ole masennusta vaikka siis silloin aina masentaa, itkettää, tuntuu et maailma on julma, ihmiset on perseestä yms. mut menee aina ohi kun menkat alkaa ja tulee taas seuraavassa kuussa.

Missä menee raja, se raja, että silloin ollaan masentuneita ihan virallisesti?

[QUOTE="Nina";24333044]Hiljattain sain diagnoosiksi vaikean masennuksen. Sairaus tämä on ja vielä melko hankala sellainen, varmastikaan kukaan ei tätä tuskaa ymmärrä jos ei tätä ole kokenut itse. Elämäni ei tällä hetkellä ole millään osa-alueella elämisen arvoista ja kaikki ihan perusasiatkin tuntuu ylivoimaiselta, mikään ei kiinnosta ja haluaisin vain kuolla pois muiden riesana olemisesta....tätä oloa ei jaksa...[/QUOTE]

Mulla on Nina-niminen sisko, joka on masentunut, mutta ei halua olla kanssani tekemisissä. Haluaisin jotenkin auttaa vaikka tiedän etten varmaan osaisi edes. Rakastan silti häntä.

Kun mulla on pms ja vähän itkettää, se ei kai ole masennusta vaikka siis silloin aina masentaa, itkettää, tuntuu et maailma on julma, ihmiset on perseestä yms. mut menee aina ohi kun menkat alkaa ja tulee taas seuraavassa kuussa.

Ainakin omalla kohdallani lopullinen raja tuli vastaan siinä vaiheessa, kun en kyennyt enää mihinkään...en työhön enkä kotitöihin. Koko ajan väsyttää ja itkettää, kaikki on TODELLA raskasta ja mikään ei oikeastaan kiinnosta eikä tunnu miltään. Kuolema on ajatuksissa koko ajan vaikka en todellakaan haluaisi omia hautajaisiani suunnitella ja miettiä 32 vuotiaan :(

Mitäkö ajattelen masennuksesta?

Hmm...mä en tiedä mutta mulle nousee masennus- sanasta mieleen ihminen, joka on voimakas ja vahva. Uuttera, työteliäs, eteenpäinpyrkivä. Lahjakaskin. Ja vahvuutensa kanssa on yhtälailla kuitenkin heikko suhteessa itseensä ja ympäristöön. Tunteva ja elävä ihminen :heart:.

Mitä itse sairaukseen tulee, niin onhan se...hiipivän katala. Vähinerin väijyvä ja saavuttava, enemmän tai vähemmän kohtalokaskin sairaus mutta - voitettavissa oleva. Vaatii hoivaa ja huolenpitoa, työtä ja päättäväisyyttä, ymmärrystä ja suurta sydäntä - kaikilta asian osapuolilta; niin sairastuneelta itseltään kuin lähiympäristöltä ja hoitohenkilökunnalta.

Silmiä avaava, uutta ehjää elämänlukua kirjoittava sairaus. Uuden alku :).

Jokainenhan elämässä kokee masennuksen tunnetta.

Mä tajusin olevani masentunut kun en tuntenut enää iloa asioista joista ennen tunsin. Kuolema oli ajatuksissa koko ajan ja se tuntui helpottavalta vaihtoehdolta. Tämä jatkui kuukausia ennenkun menin lääkäriin, kun tajusin että paha olo ei hellitä millään.

[QUOTE="Malva";24332804]Täh?! Voinko siis todella voinut olla jo vuosia enemmän ja vähemmän masentunut D-vitamiinin puutteen vuoksi?[/QUOTE]
Kyllä (minä siis olen se, joka tästä mainitsin). Itse olen kasvissyöjä, joka lapsesta asti aikalailla vältellyt aurinkoa kesäisin, eikä mitään aurinkomatkoja talvisin tehty. Vitamiineja söin epäsäännöllisesti ja silloin kun söin, niin ne olivat näitä viisimikrogrammaisia. Voinnissa tunsi aivan täydellisen muutoksen, kun aloin ottamaan nykysuosituksen mukaisia annoksia säännöllisesti. Ei tarvitse enää itkeskellä päätoimisesti ja muutenkin on tyytyväinen olo. Tein joku aika sitten sen masennustestin (laajemman, joita virallisestikin käytetään) ja vaikka tiesin, että olo on parempi, niin oikein huvitti ja ihmetytti silti, kun koko nuoruus- ja aikuusiällä en ole koskaan ollut niiden mukaan muuta kuin aina vaan masentunut ja nyt en enää ollut.

Mä voin puhua vain omasta kokemuksestani.
Mulla se oli sitä, että oli tuo alakulo päällä koko ajan.

Mikään ei tuntunut miltään, mikään ei onnistunut, en saanut kotitöitä enkä mitään muutakaan aikaiseksi- tein kyllä jotain etten kaikkea jättänyt, mutta kaikki oli kuin hidastetussa filmissä.
Kaikki tuntui aivan ylipääsemättömän vaikealta.
Mulla masennuksen ilmeisesti laukaisi tai siis sitä edesauttoivat univaikeudet esikoisen vauva-aikana ja jatkuivat siitä sujuvasti kokoaikaisiksi (lapsellani todettiin pitkäaikaissauraus joka kaikkine alun komplikaatioineen ja kipuineen sekä lääkityksestä aiheutuvine komplikaatioineen häiritsivät erittäin paljon minun nukkumistani ja lapsen unta).
Kun oli koko ajan väsy, koko ajan itku kurkussa ja väsytti vaikka toisinaan sai nukkuakin (isovanhemmat hoitivat lasta kerran viikossa yön, että saimme nukkua, tämä järjestely alkoi jo koliikkiaikana).
Hermostuin kaikesta, itkin, kuljin sumussa, en saanut nukutuksi vaikka lapsen tilanne korjaantui hyväksi, mulle tuli järjettömiä pelkotiloja, siivosin kaikki yöt bakteerien ja mahatautien pelossa, pyrin kontrolloimaan ihan kaikkea, kaikki toimeni pyörivät mahataudin estämisen ympärillä. Laihduin järjettömän paljon vaikka söin ihan normaalisti.

Kaikenlaisten testien summa oli keskivaikea masennus, sielä ylärajoilla ettei ollut vaikean puolella lääkärin mielestä.

Mä oikeasti vain ajattelin että mä olen nyt vaan vähän väsynyt, mä olen muutenkin alakuloon taipuvainen joten en mielestäni yhtäkkiä muuttunut erilaiseksi, mutta en osannut itse enää hahmottaa esim peilikuvaani, että olen sairaalloisen laiha, en muista asioita (esim autolla ajaessa että mihin olen menossa) ja näin harhoja. Jee. Harhanäyt vihdoin saivat mut hakeutumaan hoitoon, edes se, että hortoilin autolla lasten kanssa liikenteessä tietämättä mistä olen lähtenyt ja mihin menossa ei vielä soittanut varoituskelloja.

Ensin opettelin nukkumaan- lääkkein.
Sitten suostuin aloittamaan terapian ja masennuslääkityksen.

Kaikillahan on aikoja ettei kiinnosta- mutta ne menevät ohi- kuten vaikkapa kuukautiskierron mukanaan tuomat mielialanvaihtelut. Masennuksessa se ei mene yhtäkkiä ohi. Tee jotain, hanki harrastus, mene lenkille- nämä neuvot on ihan turhia joillekin ihmisille eivätkä ne auta kaikille.
Ei ainakaan silloin kun ihminen on jo masentunut ihan oikeasti, sellaiselle ihmiselle joka ei kertakaikkiaan jaksa edes pukeutua, harjata hiuksiaan ja poistua kotoaan muuta pakon edessä ruokakauppaan tms, ei auta sanoa että menepä kuule ja hanki harrastus niin tulet paremmalle mielelle, ei vaikka miten hyvällä sen sanoisi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Teresa";24332946]Synnytyksen jälkeisen masennuksen kokeneena voin sanoa että nyt vasta 5v kuluttua olen oma itseni. En halunnut lääkkeitä enkä terapiaa(=pövästi kun olin)
Itse pääsin yli huumorilla ja sillä että sitkeästi hoin itselleni että pieni ihminen tarvitsee minua eikä sen kuulu kuunnella itkua herkillä lapsen tunteilla. Minä olen se tukipilari johon lapseni saa nojata!

Aikansa se otti ja kun lopetin vanhojen kaivelun,itseni säälimisen ja annoin anteeksi kyseisille osapuolille (itseni mukaan lukien) niin masennus hellitti.

Aikamoista pskn kaivelua olikin siihen asti. Melkein kiinaan pääsin! ;)[/QUOTE]
Anteeksi väheksyntä, mutta tuo on ollut BabyBluesia. Kun vedetään pohjalle, ei jaksa välittää milloin itkee ja miten itkee. Hyvinä päivinä tiedostaa että näin ei voi jatkua, mutta huonoina on niiiiiin pohjalla että pakolliset tekee vaan mekaanisena koneena -kun on pakko. En todellakaan pystynyt olemaan mikään tukipilari, puhumattakaan kasaamaan itseäni kuin sen verran että vauva tarpeet hoidin. Onneksi on ihana mies joka paikkasi ja toimi tukena minulle ja vauvalle.

Tää kommentti on juuri sitä myrkkyä: Lopeta itsesääli....kyse ei perkele ole siitä. Vaan kyse on paljon, paljon monimutkaisemmasta yhtälöstä - jossa raskausden jälkeen mukana myös heittelevä estrogeenitaso.

Anteeksi ärtymykseni. Ei tarkoitus ole väheksyä pahaa oloasia. Mutta et ole kovin pahaa masista kokenut - joten koita ymmärtää, kaikki ei ryve itse säälissä,

Yhteistyössä