Haluaisin toisen vauvan - mies ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuumeinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vauvakuumeinen"

Vieras
Meillä on 5-kk ihana poika.

Mulla on jo ihan hirveä vauvakuume uudestaan.
Ongelma on se, että mies on ennen halunnut 2 lasta, mutta nyt sanookin että 1 riittää. Mulla on ikää jo 32 ja olen huolissani, että onkohan tuo nyt lopullinen mielipide.
Jos yritän keskustella asiasta, mies hermostuu.

Hoidan vauvaamme tosi paljon itse, hoidan kaikki yöheräämiset ja isommat itkut...
haluan ettei mies koe vauvanhoitoa raskaana ja siksi jätä toista vauvaa yrittämättä.

Muistan puhua koko ajan positiiviseen sävyyn vauvasta, siitä miten paljon hyvää hän on tuonut meidän kotiin.
Rohkaisen miestä omiin menoihin kavereiden kanssa, ettei tule sellainen tunne, että vauva sitoo liikaa.

Miten neuvoisitte tässä?
Annanko ajan kulua vai miten...
Ei kai tähän mitään yhtä vastausta ole, mutta omat ajatukset on jotenkin solmussa.

Eiköhän miehenkin kannattaisi hoitaa ihan sitä vauvaa kuten hoidetaan ns. rankkuudesta huolimatta.
Itseasiassa vauvan ja isän suhde voisi syventyä, jos antaisit mahdollisuuden rankkaan vauva-arkeen.

Vauva on 5kk, osa juuri tottunut vauva-arkeen, miehesi varmaan ei, jos ei hoida.
Anna mahdollisuus tutustua lapseen, hoitaa, keskittyä nyt yhteen.

Painostus tuossa vaiheessa ei varmaankaan tuota sun kannaltasi ok tulosta.
Miehen on opittava, että omat menot on sullakin (toivottavasti).

kiitos kun vastasit, deras!

Hyviä pointteja, tuo on kyllä totta että heidän suhteensa voisi syventyä ehdottamallasi tavalla.

Mies kyllä hoitaa vauvaa ja leikkii tämän kanssa, mutta kyllä minä olen selkeästi päävastuussa.

anna ajan kulua, älä painosta

panosta suhteeseen ja tuo oma osasi siihen näyttääksesi että se toimii kaikesta huolimatta, ei se yksin sinun varassasi ole mutta ymmärrät ehkä mitä tarkoitan

jos mieli ei muutu, älä katkeroidu koska se vaarantaa koko suhteen

minulle mies sanoi ennen häitä että ainakin kahdesta haaveilee.. nyt kun on sopiva aika, olemme 26 vuotiaita, hän muutti mielensä totaalisesti ja sanoi ettei halua lapsia piste. Se tuntuu epäreilulta ja oli tuntien keskustelun takana, että ensi keväänä alamme yrittämään. Minun oli luvattava "tyytyä" sitten siihen yhteen.....

Ap. Mä en ihmettele sitä että toinen ei heti perään halua ajatella lisälapsia jne kun eka on vasta vauva. Anna ajan kulua vaan ihan rauhassa ja miehen tutustua paremmin lapseensa niidenkin raskaiden juttujen kanssa. Enkai mäkään ois jaksanu heti alkaa ajatella seuraavaa kun edellinen vasta sen 5kk. Jakakaa hoitovastuuta enemmän.

Kun esikoinen on tuollaiset 2-3v niin ajatukset toisesta lapsesta on aika realistiset myös miehellä, nauti nyt siitä vauvasta ja uutta uuniin ja puheet siitä sitten kun se on ajankohtaista.

Peesi edellisiin vastauksiin. Lisään vielä että vauvakuume on todennäköisesti noin hiljattain synnyttäneellä naisella puhtaasti hormonaalista. Lisäksi sinun kannattaisi nyt odottaa, että se ensimmäinenkin vauva kasvaa vaikka taaperoikään, koska se VOI olla hiukan haastavampi ikä kuin ilmeisen vauva joka ei vielä liiku, kiukuttele jne. Jos nyt heti tekisitte vauvan, niin saattaisitte päätyä tilanteeseen että teillä on vastasyntynyt sekä uhmaikää lähestyvä villi taapero, joita et kyllä enää pysty yksin hoitamaan saati että jaksaisit "kannustaa miestä iltamenoihin" eli olemaan entistä enemmän pois kotoa.

t. 1- ja 3-vuotiaiden äiti

Peesi edellisiin vastauksiin. Lisään vielä että vauvakuume on todennäköisesti noin hiljattain synnyttäneellä naisella puhtaasti hormonaalista. Lisäksi sinun kannattaisi nyt odottaa, että se ensimmäinenkin vauva kasvaa vaikka taaperoikään, koska se VOI olla hiukan haastavampi ikä kuin ilmeisen vauva joka ei vielä liiku, kiukuttele jne. Jos nyt heti tekisitte vauvan, niin saattaisitte päätyä tilanteeseen että teillä on vastasyntynyt sekä uhmaikää lähestyvä villi taapero, joita et kyllä enää pysty yksin hoitamaan saati että jaksaisit "kannustaa miestä iltamenoihin" eli olemaan entistä enemmän pois kotoa.

t. 1- ja 3-vuotiaiden äiti

piti sanoa että ilmeisen HELPPO vauva

Kiitos vastauksistanne!

Olette ihan oikeassa, varmaan parempi antaa ajan kulua.

Joo, tämä esikoinen on aivan ihana, nykyisin jo helppo vauva.
Alussa olin tosi väsynyt niistä yöheräilyistä ja muutenkin, mutta nyt on helpompaa.

Mua huolettaa vaan toi mun ikäkin, kun oon jo 32 ja aika menee koko ajan eteenpäin.
Moni samanikäinen sanoo, ettei yli 35 aio missään tapauksessa enää lapsia yrittää.
Ja sitten tietysti se, että lapsista olis seuraa toisilleen kun olis pieni ikäero...

Kerran kun vauva piti itkukonserttia miehelle, niin hän puuskahti mulle, että "mieti jos näitä olis kaksi, huhhuh!" ja siitähän minä otin itselleni ongelman ja päätin että tuollaisia ajatuksia en enää anna syntyä vaan hoidan itse ne rankimmat kohdat vauvan kanssa.

Eläkää ihan normaalia vauva-arkea. Älä hehkuta liikaa vauvan helppoutta, kiltteyttä tms, mies hoksaa että yrität saada hänet lankaan. Sulla on vielä hyvin aikaa saada se toinen lapsi, anna miehelle aikaa, nauti vauvasta ja lopeta hössötys.

Kuulostaa ihan hullulta, että pitää varoa kuormittamasta LAPSEN ISÄÄ ja hoitaa kaikki itse, ettei isä sen takia ole haluamatta toista lasta. Minkälainen suhde teillä oikein on? Eikö teillä uskalleta puhua suoraan?

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
Mulla jotenkin salskahtaa korvaan toi haluan toisen vauvan... Mä olen aina ajetellut sille pidemmälle, että kyllä ne lapsia on. Vauvoina pysyvätkin niin vähän aikaa (noin niin ku fyysisesti).

Muutenkin jotenkin erikoiset järjestelyt teillä. Mutta jokainenhan menee tyylillään. Mutta en mä silti antais miehelleni vaan niitä kermoja kakun päältä.

Kyllä miehesikin kenties joskus lämpeää toisen lapsen hankkimiselle, mutta ihan järkevää olla vielä hankkimatta :) Tsemppiä kovasti! Ja kyllä todella tiedän mitä vauvakuume on (kroonisena ollut jostain 15 vuotiaasta asti ;))!

Anna miehelle mahdollisuus elää sitä realistista vauva-arkea. Meillä mies aluksi aristi hoitaa vauvaa(pelkäsi tekevänsä jotain väärin, ajatteli ettei osaa ym.)mutta kun antoi heille tilaisuuksia olla ihan kaksin niin mies rohkaistu vauvan kanssa ja sai onnistumisen tunteita kun oli selvinnyt niistä ns. rankoistakin tilanteista. Sen jälkeen mies usein sanoi että menisin yksin ostoksille ym. että hän saa olla yksin vauvan kanssa. Ja kun vauva oli 5kk mies ehdotti että "tekisimme" toisen vauvan.
Nyt vauvan ja taaperon kanssa sama tilanne; mies haluaa viettää molempien kanssa aikaa ilman minua ja molempien kanssa erikseen. Mies on harmitellut ensimmäisen kohdalla ihan ensi kuukausia kun oli niin paljon poissa eikä hoitanut vauvaa kovinkaan paljon. Heti kun hän osallistui kunnolla vauvan hoitoon(myös silloin kun vauva huuti ja oli kipeänä)niin mies koki olevansa täysvaltaisesti vastuussa vauvasta ja tajusi isyyden koko ihanuuden ja kurjuuden. Ja se oli se miksi hän rupesi haluamaan toista lasta vaikka olimme sopineet vain yhdestä. Ja silloin mies alkoi puhumaan minua ympäri siihen toiseen.

Yhteistyössä