Mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelisin tosiaan. Englanninopetus alkaa 3-luokalta, eikohan siina ole tarpeeksi monta vuotta aikaa se oppia. Toisekseen Suomessa ohjelmat eivat ole dubattuja, joten koko ajan kielta kuuleen kaytannossakin, kylla kai jokainen osaa lukea ja kuunnella samanaikaisesti?

Käsitätkö sinä, että joku haluaa keskittyä siihen ohjelman juoneen, ei kuuntelemaan korvat höröllä jotain lauseita ja arpomaan, että mitäköhän tuokin sana tarkoittaa noista ruudun teksteistä suomeksi :headwall:.

Plus että on niin monta englannin erilaisesti lausujaa, kuin puhujaakin, että moisella tavalla kuuntelemalla en ainakaan itse koskaan oppisi englantia.

Tässähän se ero kielitaidossa just tulee esiin. Mä en usein edes huomaa, jos tekstitys puuttuu, koska seuraan juonta kuuntelemalla, mitä näyttelijöillä on sanottavaa. Vasta anopin tuhinasta sen yleensä huomaa, että kappas, nyt lähti tekstit.

Sama homma täälläkin etten nykyään ees ajattele jos tekstitys puuttuu. Jos joku yksittäinen sana jääkin tajuamatta niin ymmärrän kuitenkin yleensä suurimman osan aiheesta mistä puhutaan ja osaan päätellä puuttuvien sanojen merkityksen ja yhdistää kuvakieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ajattelen että se varmaan rajoittaa hänen elämäänsä.

Näin mäkin olisin luullut mutta olen itse joutunut yhellä reissulla yhelle parikymppiselle nuorelle miehelle tulkiks Amsterdamin lentokentällä.
Jenkkeihin olin menossa niinko tää kundikin.
Poika ei osannu englantia edes auttavasti ja eihän ne siellä Amsterdamissakaan suomea osannu.

Mä en nyt oikein ymmärrä, miten tuo poissulkisi sen, etteikö enkun kielen taitamattomuus rajoittaisi naisen (tai miehenkin) elämää :)

Olen kai jo keski-ikäinen, joten kouluajoista on vierähtänyt aikaa =) Englannin ääntämys on rapistunut tankeroasteelle, joten tytär häpeää puhettani. Itse en häpeä pätkän vertaa. Ymmärrän kuitenkin puhetta ja kirjoitettua tekstiä hyvin, mutta kuten sanottu, jossain aika näkyy, ja se on tuo ääntäminen... Sen verran joudun kieltä kuitenkin käyttämään (kuten myös ruotsia ), että ei ole päässyt unohtumaan ihan täysin. Pidän enkkua yleiskielenä, jota ehkä hieman yliarvostetaan. Keski-Euroopassa enemmän käyttöä olisi ollut koulu-saksalle, joka onkin pitänyt kaivaa naftaliinista.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: en ajattele mitään erityistä, jos joltakin ei enkku suju yhtään. Ei se niinsanotusti liikuta.

Ei nykyään saa mitään kunnollista työpaikkaa ilman englannin taitoa, joten ajattelisin (valitettavasti) että alemman luokan kansalainen. Kertokaapa englantia osaamattomat työpaikkanne?

Näin mäkin olisin luullut mutta olen itse joutunut yhellä reissulla yhelle parikymppiselle nuorelle miehelle tulkiks Amsterdamin lentokentällä.
Poika ei osannu englantia edes auttavasti ja eihän ne siellä Amsterdamissakaan suomea osannu.

Mä en nyt oikein ymmärrä, miten tuo poissulkisi sen, etteikö enkun kielen taitamattomuus rajoittaisi naisen (tai miehenkin) elämää :)

Nimenomaanhan se rajoittaa kun tassakin tilanteessa joutui apuun turvautumaan kun ei yksin parjannyt.

Niin siis meinaan että mä itse henk.koht en uskaltais lähtee itekseni matkusteleen ylipäätään mihinkään jos en yhtään osais englantia.
Ja se on mulle isoasia koska pidän matkustelusta.
Ehkä sen takia olen halunnut todella oppia edes auttavasti puhumaan englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
en mitään. tuskinpa moni britti daamikaan suomea puhuu...

Tää oli ehkä huonoin vertauskuva ikinä.

ihan miten vaan. mut oikeesti, harvapa lähtee jotain jenkkiä tai brittiä moittimaan jos eivät osaa äidinkielensä lisäksi muuta. :xmas:

Kyllä sielläkin yleensä vähän paremmin koulutetut opiskelevat espanjaa tai ranskaa.

Eivät yleensä kyllä opiskele. Vieraita kieliä ei ole pakko opiskella niin moni jättää opiskelematta. Ja nuorten kohdalla luvut ovat tällaisia

This year's GCSE results reflected a fall in the number of teenagers choosing to study a modern language. The number of candidates studying French fell by 13.2% compared with last year, while those teenagers opting for German fell by 14.2%.

Niin siis meinaan että mä itse henk.koht en uskaltais lähtee itekseni matkusteleen ylipäätään mihinkään jos en yhtään osais englantia.

Jospa poikaa oli vain jannittanyt ja kielitaito hetkellisesti hukassa.Tai oli asian itsekin tiedostanut ja paattanyt tehda asialle jotain matkustamalla/ muuttamalla Jenkkeihin.

en mitään. tuskinpa moni britti daamikaan suomea puhuu...

Tää oli ehkä huonoin vertauskuva ikinä.

ihan miten vaan. mut oikeesti, harvapa lähtee jotain jenkkiä tai brittiä moittimaan jos eivät osaa äidinkielensä lisäksi muuta. :xmas:

Kyllä sielläkin yleensä vähän paremmin koulutetut opiskelevat espanjaa tai ranskaa.

Eivät yleensä kyllä opiskele. Vieraita kieliä ei ole pakko opiskella niin moni jättää opiskelematta. Ja nuorten kohdalla luvut ovat tällaisia

This year's GCSE results reflected a fall in the number of teenagers choosing to study a modern language. The number of candidates studying French fell by 13.2% compared with last year, while those teenagers opting for German fell by 14.2%.

Tama on varmasti totta, mutta ei poista sita tosiasiaa etta englanti on maailmankieli jota jokaisen oletetaan osaavan ja toisaalta brittilaiset eivat yleisesti altistu noille kielille muuta kuin lomillaan.

Tiedoksi kaikille, englanti ei edelleenkään ole pakko opiskella Suomessa. Ainoastaan ruotsin kieli on pakollinen vieras kieli kouluissamme ja ruotsinkielisissä kouluissa suomi.

Jospa poikaa oli vain jannittanyt ja kielitaito hetkellisesti hukassa.Tai oli asian itsekin tiedostanut ja paattanyt tehda asialle jotain matkustamalla/ muuttamalla Jenkkeihin.

No mä siltä sitten kysyin kun päästiin sen tarkastuksen ohi että etkö todellakaan osaa (ei ymmärtänyt edes kysymyksiä mitä hänelle esitettiin vaan käänsin myös ne) niin vastasi ettei.

GCSE -tuloksilla ei ole kyllä mitään tekemistä sillä, että on ns. paremmin koulutettu...

Tiedoksi kaikille, englanti ei edelleenkään ole pakko opiskella Suomessa. Ainoastaan ruotsin kieli on pakollinen vieras kieli kouluissamme ja ruotsinkielisissä kouluissa suomi.

Tama on janna tieto, aivan uutta minulle. Tosin englantia nyt oppii muutenkin kuin koulussa.

Ihmettelisin tosiaan. Englanninopetus alkaa 3-luokalta, eikohan siina ole tarpeeksi monta vuotta aikaa se oppia. Toisekseen Suomessa ohjelmat eivat ole dubattuja, joten koko ajan kielta kuuleen kaytannossakin, kylla kai jokainen osaa lukea ja kuunnella samanaikaisesti?
Mulla alkoi kolmannella luokalla ruotsi. Olen siis opiskellut ruotsia 10 vuotta plus sairaanhoito-opisto ja amk päälle. Osaan muutaman kirosanan ja muistan sanan tillfällighet. Luultavasti väärin kirjoitettu eikä aavistustakaan, mitä se tarkoittaa :D

Lisäys: alkuperäiseen kysmykseen...ajattelen, että henkilö ei joko ole opiskellut englantia tai sitten ei ole tarvinnut sitä missään. Kielitaito unohtuu yllättävän nopeasti, jos ei sitä tarvitse missään.

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:

GCSE -tuloksilla ei ole kyllä mitään tekemistä sillä, että on ns. paremmin koulutettu...

Siksi kirjoitinkin että nuorten kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei nykyään saa mitään kunnollista työpaikkaa ilman englannin taitoa, joten ajattelisin (valitettavasti) että alemman luokan kansalainen. Kertokaapa englantia osaamattomat työpaikkanne?

Jag är konstlärare och jobba med barn. Jar talar dålig svenka och dålig engelska. Men jag ritar bra :D

Juu pakollisia on yksi A-kieli (se 3. luokalta alkava vai alkaako nykyään jo tokalla), joka tapauksessa tossa voi valita vaikka saksan tai ranskan, mutta monissa kouluissa ei taida ryhmiä muodostua. Sitten se toinen pakollinen kieli on seiskalla alkava ruotsi tai suomi. Moni, joka ottaa A1-kielen jonkun muun kuin enkun niin aloittaa sitten A2-kielenä englannin, mutta siis ei ole mikään pakko opiskella ollenkaan englantia (no joskus joo jos ei tule niitä muiden kielten ryhmiä)...

Mutta joka tapauksessa en ihmettele jos joku ei osaa englantia. Mun äiti (55 v.) ei osaa, ei oo koskaan opiskellut, siihen aikaan ei kansakoulussa opetettu englantia. Kai sitten lukiossa ois alkanut, mutta äitini ei mennyt.

Lisäksi ihan oikeasti ärsyttää se, että ihmiset eivät tajua, että kaikki ei vaan opi kieliä. Meillä Suomessa vielä pakkoruotsi vaikeuttaa enkun oppimista, kun menee resursseja siihen ja ihmiselle, jolla ei oo kielipäätä niin on tosi vaikea omaksua kahta vierasta kieltä. Muistan omalta yläasteelta tällaisia oppilaita ja osa heistä yritti kunnolla, mutta ei vaan oppinut. Ja sitten lukion/amiksen jälkeen ei välttämättä tule edes tarvetta käyttää kieltä käytännössä niin kieli rapistuu.

Mä puhun hyvin englantia, mutta sen sijaan oon unohtanut monet kouluasiat kun ei ole ollut käyttöä niille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Jag är konstlärare och jobba med barn. Jar talar dålig svenka och dålig engelska. Men jag ritar bra :D

No ilmankos et saannut sitten parempaa työpaikkaa.

Siksi kirjoitinkin että nuorten kohdalla.

Niinpä tosiaan kirjoitit, sori.=)

Ja todellakin, brittien kielitaidossa ei ole hurraamista. Kuuden vuoden Englannissa asumisen perusteella tohdin sanoa, että jos britti sanoo osaavansa ranskaa kohtuullisesti, niin se tarkoittaa oluen tilaamista ja kymmeneen laskemista.

Minusta on typerää olettaa, että kaikki ihmiset olisivat kielellisesti lahjakkaita. Ja jos on ollut niissä huono, eikä ole niihin jaksanut koulujen jälkeen panostaa niin totta kai ne vähäisetkin rippeet ruostuu.

Ihan täydellinen peesi. Joku on hyvä kielissä, joku jossain muussa. Minä esim. itse jossain muussa. :D

Juu pakollisia on yksi A-kieli (se 3. luokalta alkava vai alkaako nykyään jo tokalla), joka tapauksessa tossa voi valita vaikka saksan tai ranskan, mutta monissa kouluissa ei taida ryhmiä muodostua. Sitten se toinen pakollinen kieli on seiskalla alkava ruotsi tai suomi. Moni, joka ottaa A1-kielen jonkun muun kuin enkun niin aloittaa sitten A2-kielenä englannin, mutta siis ei ole mikään pakko opiskella ollenkaan englantia (no joskus joo jos ei tule niitä muiden kielten ryhmiä)...

Mutta joka tapauksessa en ihmettele jos joku ei osaa englantia. Mun äiti (55 v.) ei osaa, ei oo koskaan opiskellut, siihen aikaan ei kansakoulussa opetettu englantia. Kai sitten lukiossa ois alkanut, mutta äitini ei mennyt.

Lisäksi ihan oikeasti ärsyttää se, että ihmiset eivät tajua, että kaikki ei vaan opi kieliä. Meillä Suomessa vielä pakkoruotsi vaikeuttaa enkun oppimista, kun menee resursseja siihen ja ihmiselle, jolla ei oo kielipäätä niin on tosi vaikea omaksua kahta vierasta kieltä. Muistan omalta yläasteelta tällaisia oppilaita ja osa heistä yritti kunnolla, mutta ei vaan oppinut. Ja sitten lukion/amiksen jälkeen ei välttämättä tule edes tarvetta käyttää kieltä käytännössä niin kieli rapistuu.

Mä puhun hyvin englantia, mutta sen sijaan oon unohtanut monet kouluasiat kun ei ole ollut käyttöä niille.

Mutta useimpia kouluasioita, esim. matemaattisia, ei oikeasti tule vastaan enaa aikuiselamassa, mutta ihmettelin etta suomalaiset kuulevat englantia paivittain ja silti he eivat sita muka osaa puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Minusta on typerää olettaa, että kaikki ihmiset olisivat kielellisesti lahjakkaita. Ja jos on ollut niissä huono, eikä ole niihin jaksanut koulujen jälkeen panostaa niin totta kai ne vähäisetkin rippeet ruostuu.

Ihan täydellinen peesi. Joku on hyvä kielissä, joku jossain muussa. Minä esim. itse jossain muussa. :D

Nykyaan pitaa olla kaikessa yleissivistyksessa kohtuullisen hyva.

Yhteistyössä