Mitä aamupalaksi erittäin nirsolle 1-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirsoilijan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän lapsista osa ei vaan syö aamulla...
Odottaa vähän aikaa niin sitten maistuu jotain.
Ja olen tehny niin jos ei maistu 1veelle. et laitan hänelle jotain evästä et saa itse sormilla syödä ne. Muroja,porkkanaa,leipäpaloja,juustoa yms. Niin paremmin menee alaskin jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiittuli:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
Ei meilläkään toi poika syö aamusin kovinkaan hyvin. Silti on iso ja jykevä ja lounaalla sit maistuu puolen kilon satseja kerralla. En ole ollut huolissani enkä ole ruvennut muuttamaan mitään. Sitä syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa, ei tarvii syödä ollenkaan.

en olisi näin huolissani mikäli söisi päivällä hyvin, mutta kun ei koskaan syö kunnolla :(

Miten ap lapsi kasvaa? Kaikki ei oo isoruokasia koskaan.

Meilläkin on nirso vauveli (just 1-v) ja jollain konstilla on keskikäyrän tuntumassa pysytty. Neuvolan lempeää pakottamista ollaan yritetty soveltaa, seuraavaks vaihdetaan tuttipullo päiväsaikaan nokkamukiin (vähitellen). Se on tooooosi kurjaa, kun lapsi ei syö, mutta ei ne itseään nälkään tapa. Itsellä on taipumus antaa korvaavia suuhunpantavia, mikä ei ymmärrettävästi ole hyvä juttu. Ruoka-ajoista 3 h välein kannattaa pitää kiinni, eikä välipaloja (edes maitoa), niin ruoka-ajan merkitys alkaa valjeta. Näin ainakin me toivotaan.

on se hassua että poika syö hyvin silloin kun anopilla hoidossa. Minua ärsyttääkin kun anoppi alkaa minulle motkottamaan että lapsi on niin laiha, että enkö anna hänelle ruokaa ollenkaan. Eikä siis voi ymmärtää ettei suostu kotona syömään.. kaitpa se vika on sitten minussa :(

Mitä se mumma pojalle tarjoaa?

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiittuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
Ei meilläkään toi poika syö aamusin kovinkaan hyvin. Silti on iso ja jykevä ja lounaalla sit maistuu puolen kilon satseja kerralla. En ole ollut huolissani enkä ole ruvennut muuttamaan mitään. Sitä syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa, ei tarvii syödä ollenkaan.

en olisi näin huolissani mikäli söisi päivällä hyvin, mutta kun ei koskaan syö kunnolla :(

Miten ap lapsi kasvaa? Kaikki ei oo isoruokasia koskaan.

Meilläkin on nirso vauveli (just 1-v) ja jollain konstilla on keskikäyrän tuntumassa pysytty. Neuvolan lempeää pakottamista ollaan yritetty soveltaa, seuraavaks vaihdetaan tuttipullo päiväsaikaan nokkamukiin (vähitellen). Se on tooooosi kurjaa, kun lapsi ei syö, mutta ei ne itseään nälkään tapa. Itsellä on taipumus antaa korvaavia suuhunpantavia, mikä ei ymmärrettävästi ole hyvä juttu. Ruoka-ajoista 3 h välein kannattaa pitää kiinni, eikä välipaloja (edes maitoa), niin ruoka-ajan merkitys alkaa valjeta. Näin ainakin me toivotaan.

on se hassua että poika syö hyvin silloin kun anopilla hoidossa. Minua ärsyttääkin kun anoppi alkaa minulle motkottamaan että lapsi on niin laiha, että enkö anna hänelle ruokaa ollenkaan. Eikä siis voi ymmärtää ettei suostu kotona syömään.. kaitpa se vika on sitten minussa :(

Mitä se mumma pojalle tarjoaa?

lähinnä varmaan purkkiruokaa, joskus jotain keittoja.

Muuten ap oletko kokeillu et lapsi söis itse? Omalla lusikalla?
Tai sormiruokailua?

ollaan kokeiltu..ei siitäkään tule yhtään mitään. Ruokaa on sitten kaikkialla muualla, paitsi lapsen suussa :(

No niin se aluksi onki,mut pian lapsi alkaa oppiin itse syömään.

Mä olen vaan niin laiska syöttään et meidän lapset ovat joutuneet itse syömään jo 1veenä :(

Meillä nuorimmainen oli hyvin huono syömään n. 10-11kk ikään saakka.
Ja joka ikisellä ruokailukerralla, vaikka oli säännöllinen päivä/ruokailurytmi ja vaikka joka ikinen päivä ulkoiltiin n.2-4 tuntia. Ei vaan kerta kaikkiaan syönyt.
Mittarina voidaan käyttää esim isoa pilttipurkkia, yhdellä ruokailulla meni hätinä puolet purkista.
Pääsääntöisesti 5-10 lusikallista/ateria. Maitoa joi onneksi että jostain sai vähän energiaa (vähän vajaa litra päivässä )

Neuvolasta antoivat ohjeeksi lisätä ruokaöljyä ruokaan että paino vähän nousisi. Nousi kyllä ja kasvoi omalla käyrällään mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Nyt syö jo hyvin ikää 1v1kk.

Mutta mutta.. siis ulkoilu, säännöllinen päivä/ulkoilu/ruokailurytmi annat ruokaa vaan sinnikkäästi siihen aikaan kuin muillekin. Kyllä se siitä.

Söiskö aamuisin banaania, keitettyä porkkanaa, omenaa muita hedelmiä? Eihän syö enää yöllä?

Tai sormiruokailua?

ollaan kokeiltu..ei siitäkään tule yhtään mitään. Ruokaa on sitten kaikkialla muualla, paitsi lapsen suussa :(

No niin se aluksi onki,mut pian lapsi alkaa oppiin itse syömään.

Mä olen vaan niin laiska syöttään et meidän lapset ovat joutuneet itse syömään jo 1veenä :(

Heh, mulla kuopus aloitti itse jo 9kk ikäisenä, mutta oppikin sitten tosi nopeasti :D Ei antanut enää syöttää, joten annoin syödä itse. Nyt 1v5kk ikäisenä syö siististi ruoan kuin ruoan, juo itse tavallisesta lasista niin maidot kuin kiisselitkin :) Vähän aikaa sitä sotkua vaan kestää..

Tai sormiruokailua?

Siitähän se alkaa.. näin meilläkin mutta jos ei niin saa tehdä niin ei syö.

Annat omalle lautaselle pienen määrän ruokaa ja lusikan käteen. Suurin osa ruoasta syöttäjän käteen omalle lautaselle ja lappaatte ruokaa minkä kerkeätte.
Siivoat heti jäljet ruokailun jälkeen niin lähtee helposti.
Meillä ei edelleenkään syötäisi jos ei näin myös toimittaisi ;)

Tai sormiruokailua?

Kyllä se alkaa siitä suttaantua. Anna vaan syödä omin neuvoin vaikka sotkua tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Meillä nuorimmainen oli hyvin huono syömään n. 10-11kk ikään saakka.
Ja joka ikisellä ruokailukerralla, vaikka oli säännöllinen päivä/ruokailurytmi ja vaikka joka ikinen päivä ulkoiltiin n.2-4 tuntia. Ei vaan kerta kaikkiaan syönyt.
Mittarina voidaan käyttää esim isoa pilttipurkkia, yhdellä ruokailulla meni hätinä puolet purkista.
Pääsääntöisesti 5-10 lusikallista/ateria. Maitoa joi onneksi että jostain sai vähän energiaa (vähän vajaa litra päivässä)

Neuvolasta antoivat ohjeeksi lisätä ruokaöljyä ruokaan että paino vähän nousisi. Nousi kyllä ja kasvoi omalla käyrällään mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Nyt syö jo hyvin ikää 1v1kk.

Mutta mutta.. siis ulkoilu, säännöllinen päivä/ulkoilu/ruokailurytmi annat ruokaa vaan sinnikkäästi siihen aikaan kuin muillekin. Kyllä se siitä.

Söiskö aamuisin banaania, keitettyä porkkanaa, omenaa muita hedelmiä? Eihän syö enää yöllä?

Yösyönnit loppuivat kun lopetin imetyksen lapsen ollessa 10kk. Parhaimmassa tapauksessa meilläkin menee se puoli purkkia isosta pilttipurkista, tämä on kyllä harvinaista. Olen sortunut antamaan maitopullon päikkäreille mentäessä, koska ajattelen että täytyyhän hänen nyt jotain saada kun ei ruoka mene alas, vaikka tiedänkin että se maito vie viimeisetkin ruokahalut :(:( lapsi ei vaan millään muuten meinaa rauhoittua päiväunille.

Tai sormiruokailua?

Kyllä se alkaa siitä suttaantua. Anna vaan syödä omin neuvoin vaikka sotkua tulee.

Täytyy tänään koittaa miten onnistuu :) pitäkää peukkuja!

Tai sormiruokailua?

Täytyy tänään koittaa miten onnistuu :) pitäkää peukkuja!

Ja kuten tuola jo sanottiin niin molemmille lusikka, äiti lusikoi minkä pystyy ja lapsi tekee kuten kykenee. Mä pidin alussa lasta jopa vaippasillaan syönnin aikana, lapsi oli siivottava kuitenkin ja säästyi vaatepyykkiä.

No meillä voi olla vaihtelevasti kaikenlaista. Kinkku-juustoleipaa, muroja, karjalanpiirakkaa, jogurttia, hedelmäpaloja, vihannessuikaleita, paahtoleipää (ja päällä tietysti voita ja hilloa =) ). Paahtoleipä tällä hetkellä lasten suosikki. Kun olivat pienempiä, voitelin ja paloittelin paahtoleivän lautaselle sormiruoaksi. Esikoinen on vähän sellainen laiheliini ja hänelle tehdään välillä herkkupuuroa eli kaurapuuro ja päälle voisilmä, sokeria ja kanelia. Kyllä uppoaa. Ja sitä tosiaan kannattaa tehdä mikrossa vain se määrä mikä tn uppoaa. Esim 0,5 dl hiutaleita ja 1 dl vettä, vähän suolaa ja 2 min mikrossa.

Mielestäni oot oikeilla jäljillä, kun et väkisin tarjoa. Pakottamisen on todettu vain lisäävän vastenmielisyyttä ruokaa ja ruokailutilanteita kohtaan. Kaikkien ei tarvitse pitää kaikista ruoista. Jotkut pitävät vain harvoista ruoista. En itsekään jaksaisi syödä puuroa aamusta toiseen. Miksi lapsen pitäisi? Ei se ole mitään kikkailua aamupalan kanssa, että aamupalat ovat vaihtelevia ja niillä tarjotaan sitä mikä perheenjäsenille maistuu. Se on normaalia ruokakulttuuria. Kummallista ja tätä suomalaista ankeuskulttuuria on, että aamupalallla pitäisi syödä puuroa tai leipää vaikka kukaan perheenjäsenistä ei niistä pitäisi. Tai vielä kummallisempaa, aikuinen itse ei syö puuroa, mutta lapselle pitäisi maistua suolattoman puuron?

Meilläkin on nirso ja huono syömään. 1,5v tyttö. Mutta tyttö syö mielellään rintamaitoa joten en ole huolissani ja kasvu on ollut tasaista koko ajan, keskikäyrällämenee sekä pituus että paino. Aamupalaa on meidän likalle turha tarjota. Ei syö mitään. Eilen aamulla minä nukuin pidempään ja mies oli tarjonnut jukurttia niin ei ollut edes koskenut.

Mutta itse en tosiaan ole huolissani, on kuitenkin tuo rintamaito.

Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmaana:
No meillä voi olla vaihtelevasti kaikenlaista. Kinkku-juustoleipaa, muroja, karjalanpiirakkaa, jogurttia, hedelmäpaloja, vihannessuikaleita, paahtoleipää (ja päällä tietysti voita ja hilloa =) ). Paahtoleipä tällä hetkellä lasten suosikki. Kun olivat pienempiä, voitelin ja paloittelin paahtoleivän lautaselle sormiruoaksi. Esikoinen on vähän sellainen laiheliini ja hänelle tehdään välillä herkkupuuroa eli kaurapuuro ja päälle voisilmä, sokeria ja kanelia. Kyllä uppoaa. Ja sitä tosiaan kannattaa tehdä mikrossa vain se määrä mikä tn uppoaa. Esim 0,5 dl hiutaleita ja 1 dl vettä, vähän suolaa ja 2 min mikrossa.

Mielestäni oot oikeilla jäljillä, kun et väkisin tarjoa. Pakottamisen on todettu vain lisäävän vastenmielisyyttä ruokaa ja ruokailutilanteita kohtaan. Kaikkien ei tarvitse pitää kaikista ruoista. Jotkut pitävät vain harvoista ruoista. En itsekään jaksaisi syödä puuroa aamusta toiseen. Miksi lapsen pitäisi? Ei se ole mitään kikkailua aamupalan kanssa, että aamupalat ovat vaihtelevia ja niillä tarjotaan sitä mikä perheenjäsenille maistuu. Se on normaalia ruokakulttuuria. Kummallista ja tätä suomalaista ankeuskulttuuria on, että aamupalallla pitäisi syödä puuroa tai leipää vaikka kukaan perheenjäsenistä ei niistä pitäisi. Tai vielä kummallisempaa, aikuinen itse ei syö puuroa, mutta lapselle pitäisi maistua suolattoman puuron?

Niin ja joskus paistan kananmunan aamupalaksi heille. Ja kylmäsavulohipalat, ovat uponneet yllättäen nirsoimpaankin lapseen.

Meillä kans nirso 1v, mikään ei kelpaa. Käytiin just 1v neuvolassa, jossa kasvut näytti olevan ok, mut hemoglobiini liian alhainen.
Meidän 1v syö näin:
Aamupalaksi reilu desi jogurttia.
Päivällä desi ruokaa (jonka syöttämisessä menee ainakin puoli tuntia ja monesti jää osa syömättä)
1 hedelmäsosepurkki
Puuroa 1,5dl, jossa hedelmäsosetta.

En tiiä enää miten saan syömään ja mitä saan syömään. Leipää vetelee pieniä palasia ja muuta sormiruokaa ruokailun yhteydessä.

Muroja kannattaa koitta tarjota myös ihan sellaisenaan. Ainakin meidän 1,5 vuotias tykkää "rouskuttaa" kuudella etuhampaallaan kuivia muroja ilman maitoa tms. Ja hedelmiä voisi koittaa pilkkoa. Osaako juoda pillillä? Juotavia jugurtteja voisi kokeilla - uutuudenviehätys :) Tai tehdä "pirtelöitä" maidosta ja vaikkapa banaanista ja jugurtista. Ja paahdettu leipä on kanssa kiva nakerrettava.

Meidän tyttö teki siis juuri 1 vuotiaana totaalipuurolakon ja näillä on nyt menty. Nyt syö jo onneksi hyvin leipääkin. Opettelua se vaati!

kyllä on vaikeaa.. oltiin tunti ensin ulkoilemassa, sai köpötellä menemään itsekseen ja leikki naapurin lapsen kanssa. Tultiin sisälle ja koitin tarjota lämmintä ruokaa ja koitin antaa lusikkaakin hänen käteensä..ei ymmärtänyt jujua. Ja sain alas menemään vain pari lusikallista, kun jo kieltäytyi. Nyt laitoin pojan päikkäreille ja tällä kertaa ilman maitopulloa, tuolla tuo nyt huutaa pullonsa perään, mutta aion pysyä tiukkana.

kyllä on vaikeaa.. oltiin tunti ensin ulkoilemassa, sai köpötellä menemään itsekseen ja leikki naapurin lapsen kanssa. Tultiin sisälle ja koitin tarjota lämmintä ruokaa ja koitin antaa lusikkaakin hänen käteensä..ei ymmärtänyt jujua. Ja sain alas menemään vain pari lusikallista, kun jo kieltäytyi. Nyt laitoin pojan päikkäreille ja tällä kertaa ilman maitopulloa, tuolla tuo nyt huutaa pullonsa perään, mutta aion pysyä tiukkana.

Entä sormisapuska jos lusikka ei vielä iske? Kasvispaloja, lihapullapaloja, makaronia...Sellasta lämmintä mitä voi syödä ihan silleen reilusti käsin.

Voiko ollaa jotain allergiaa, eli lapsi ei syö siksi, koska siitä tuleehuono olo.
Keliakiaa tms?

Jos ei ole allergiaa, niin en lähtisi tarjoilemaan erityisruokia, vaan syä sen mitä syö.
Lisää ruokaan vaikka loraus kylmäpuristetua ölyä, niin saa pienestäkin määrästä paremmin energiee.
Ja tosiaan pihalle touhuamaan säällä kuin säällä, niin luulisi että se nälkäkin jossain vaiheessa tulee.

Yhteistyössä