Mitä 7v pitää jo osata?

Jos koulukypsyyttä tarkoitat, niin kouluun mennessä on hyvä osata pukea ja riisua itse, (solmia kengän nauhat), käydä vessassa itsenäisesti, syödä itse, huolehtia omista tavaroistaan ja vastata kun kysytään mm. oma nimi, ikä ja osoite.

Eipä sitä paljon muuta tarvitse osata, tosin aakkoset ja numerot on hyvä tunnistaa, osata värit ja kehonosat.

[QUOTE="Lissu";25395036]Mua kauhistuttaa syksy ja esikoisen koulun aloitus, miten pärjää, kääk... :O Jo pelkästään koulumatkan kulkeminen, hui...[/QUOTE]

Niin Ja varsinkin kun lukee auton alle jääneistä lapsista. :(

[QUOTE="Lissu";25395036]Mua kauhistuttaa syksy ja esikoisen koulun aloitus, miten pärjää, kääk... :O Jo pelkästään koulumatkan kulkeminen, hui...[/QUOTE]

no niinpä! Olen kuitenkin kotona tuon kuopuksen kanssa, joten hiukan helpottaa. Jos olisin töissä niin olisin jo täydellisessä paniikissa.

Omatoimisuus, se että osaa huolehtia tavaroistaan (vaatteet, kirjat, siis koulua ajatellen), sosiaaliset taidot (ryhmässä oleminen ja toimiminen tärkeää), ei itkeä tihrusta kun joutuu olemaan vieraassa paikassa ilman äitiä ja isää... Ne on sitä varsinaista koulukypsyyttä, lukemiset ja laskemiset ehtii oppia myöhemminkin.

Omatoimisuus, se että osaa huolehtia tavaroistaan (vaatteet, kirjat, siis koulua ajatellen), sosiaaliset taidot (ryhmässä oleminen ja toimiminen tärkeää), ei itkeä tihrusta kun joutuu olemaan vieraassa paikassa ilman äitiä ja isää... Ne on sitä varsinaista koulukypsyyttä, lukemiset ja laskemiset ehtii oppia myöhemminkin.

no sitten ei ole mitään hätää :D

no niinpä! Olen kuitenkin kotona tuon kuopuksen kanssa, joten hiukan helpottaa. Jos olisin töissä niin olisin jo täydellisessä paniikissa.

Mä olen töissä... onneksi eräs hyvä ystäväni on vielä kotona lastensa kanssa ja on luvannut että ainakin syksyn ajan voi tyttö tulla sinne aamuisin, lähteä sieltä kouluun ja tulla koulun jälkeen takaisin. Tuo on kyllä valtava helpotus mulle. :) Tottakai sitten maksetaan hoidosta.

Silti hirvittää ajatus tuosta tytöstä tuolla yksinään kulkemassa...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Onko eettisesti väärin toivoa, että kesällä 2013 saisin vain kesäsijaisuuden, jotta voisin elokuusta eteenpäin lusmuta kotona 1-vuotiaan kanssa ainakin jouluun asti, ja olla ekaluokkalaista vastassa kun hän tulee koulusta?

Oli miten oli, sitä toivon kuitenkin :snotty:

Entäs kun on just toisinpäin? =)

Meillä on ekaluokkalainen poika, joka oppi 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan ja laski sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskuja ja kertolaskuja. Tietää kaiken luonnosta ja eläimistä ja tuntee maantietoa tosi hyvin. Mutta ei osaa pitää huolta mistään tavaroistaan, ei muista läksyjä, ei omaa mitään ajantajua eikä vielä koskaan ole osannut sulkea telkkaria tai valoja kotoa lähtiessään. Voi myös lähteä kouluun vaikka ilman takkia...

Koulu sujuu silti hyvin. Vanhempien pitää vaan olla tosi hyvin perillä koulun aikatauluista ja lukkarista. Wilmaa luetaan päivittäin. Eipä ekaluokkalaiselta voi vielä liikoja vaatiakaan, mutta toivon, että jossain vaiheessa poika oppii pitämään huolta kouluasioistaan ja tavaroistaan. Siihen asti pitää vaan meidän aikuisten olla tarkkana.

Onko eettisesti väärin toivoa, että kesällä 2013 saisin vain kesäsijaisuuden, jotta voisin elokuusta eteenpäin lusmuta kotona 1-vuotiaan kanssa ainakin jouluun asti, ja olla ekaluokkalaista vastassa kun hän tulee koulusta?

ei ole. Minä olen kotona kuopuksen kanssa 3v juurikin siksi, että isommat ehtivät aloittaa koulun ja se on jo hyvällä mallilla. Sitten kun kuopus aloittaa koulun niin sitten en tiedäkään mitä tehdään...Iltatähti :D ( vitsi, vitsi )

No eiköhän tuo nyt ihan normaalia jos 1v kotona että äitikin kotona ja vastaanottaa lapsen koulusta :)

Minä kuules teen niin vaikkei ole edes 1veetä :D Mun lapset kun ei kauheen montaa kertaa aloita koulua niin haluan olla mukana touhussa, ja yksin en halua joutuvan oleen lainkaan.

Mulla lähti esikoinen 6-vuotiaana kouluun ja oli kyllä aika masentavaa ja kauhun paikka MULLE, eikä se lapsellekkaan ollu juhlaa... Osasi jo kaikenlaista, ja lenkkarit oli aina tarra-mallia. Ei ne ehdi solmia naruja tossa iässä, kengät on sitte auki, jos tarroja ei oo...ja naruihin voi vaikka kompastua. Tee kaikki lapselle helpoksi, kyllä sitä ehtii myöhemmin naruja solmia ja pottuja kuoria. Meillä ei kuorita pottuja vieläkään hyvin ja noi on jo melkein aikuisia ;D

No hyvä olisi osata sitoa kengännauhat, kuoria potut (tosin meidän koulussa saa kyllä syödä kuorineenkin mutta joskus on vanhemmat valittaneet kun on kuoriperunoita!!?), käyttää veistä&haarukkaa.
Ja tosiaan, toimia ryhmässä, odottaa omaa vuoroa, huolehtia suurinpiirtein omista kamppeistaan jne.

Tärkeimmät jutut on osata odottaa omaa vuoroa ja osata noudattaa annettuja ohjeita. Pitää pystyä olemaan hiljaa silloin, kun ollaan hiljaa. Pitää osata pukea, syödä ja käydä vessassa ilman apua. Pitää osata huolehtia omista tavaroistaan. Oma etunimi pitäisi osata kirjoitaa ja pitäisi tunnistaa isot kirjaimet ja numerot.

Kengännauhojen sitomisesta pitäisi osata huolehtia viimeistään luistelukauden alkaessa, opettaja ei ehdi kaikkien luistimia sitomaan, tosin kaveriapu toimii aika hyvin ja väliin on käytetty apuna kutosia, jotka toimivat ekaluokkalaisten koulukummeina. Nauhattomilla kengillä selviää ilman nauhojen sitomistakin hyvin ;)

Yhteistyössä