Mitä 5-vuotiaan joulukalenteriin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö vai poika?

Meillä on semmonen kalenteri, missä on taskut valmiina, ja sinne sujautin aina sit paketin. Paketeissa oli mm. barbien vaatteita ja tavaroita, yhdet sukat, semmosia eläimiä, mitä tyttö kerää, tarroja, oma huulirasva, yksi pieni pehmolelu jne.

Nyt on pakko ottaa kantaa.. Näistä joulukalentereista on puhuttu täällä pitkään ja kuka ostaa minkin ja mitä leluja sinne laitetaan.

Miettikää mihin te oikein opetatte lapsianne.. yltäkylläisyyteen. Miksi joulukalenteri ei voi esim. olla kuvakalenteri? Mutta sitä saa mitä tilaa.

Muutenkin turhaa krääsää ihan liikaa, niin sitten oikeen miettimällä mietitään mitä kivaa pikkukrääsää sitä joulukalenteriin tunkis. Parempi idea olis laittaa vaikka jokin yhteinen juttu mitä teet lapsen kanssa, esim. tänään leivotaan pipareita ja sensellasta jouluun/talveen liittyvää.

Mutta tää on vaan mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Nyt on pakko ottaa kantaa.. Näistä joulukalentereista on puhuttu täällä pitkään ja kuka ostaa minkin ja mitä leluja sinne laitetaan.

Miettikää mihin te oikein opetatte lapsianne.. yltäkylläisyyteen. Miksi joulukalenteri ei voi esim. olla kuvakalenteri? Mutta sitä saa mitä tilaa.

Muutenkin turhaa krääsää ihan liikaa, niin sitten oikeen miettimällä mietitään mitä kivaa pikkukrääsää sitä joulukalenteriin tunkis. Parempi idea olis laittaa vaikka jokin yhteinen juttu mitä teet lapsen kanssa, esim. tänään leivotaan pipareita ja sensellasta jouluun/talveen liittyvää.

Mutta tää on vaan mun mielipide.

Niin, totta tämäkin. MUTTA meillä on vaan kerran ollu tuo "krääsäkalenteri" käytössä, ja tänä vuonna tulee ei-"krääsäkalenteri".

Ja minä alan opettaa jo 2-vuotiasta yltäkylläisyyteen..
Meidän kalenterissa on 24 punaista tossua, joiden sisään yllätykset tulee. Olen jo noin puolet hankkinut valmiiksi: oma suihkusaippua, uusi hammasharja ja -tahna, muoviset harjoittelusakset, uudet vahaliidut, viikonlopuksi jotain herkkua.. Ihan täyttä krääsää en halua, joten vielä yritän noita "tarpeellisia" juttuja miettiä lisää.

Mutta niin meidän äitikin aikanaan teki tuollaisen tulitikkukalenterin kanssa, että siellä saattoi olla vaan lapulla ohjeet (minä osasin jo lukea), mistä yllätys löytyy.

Meillä on joulukalenterissa sekä että :) Tavaraa sekä tehtäviä riippuen päivästä :)

Meidän joulukalenteri on kuitenkin vähän suurempi kuin tulitikkuaskin kokoinen joten sinne on ehkä helpompi keksiä sitten sellaisia kunnon tehtäviäkin.

Meidän kalenterista löytyy mm. hammasharja, hammastahna, pinnejä, jouluaattona suklaapukki, joulukoristeita ( ja askartelua tavaroita joulukoristeiden tekoon ), piparkakkumuotteja ( ja tehtävänä leipoa pipareita ), retki ostamaan linnuille siemeniä ja lyhde, retki viemään metsän eläimille porkkanoita ja heinää... jne. :)

Tosiaan kalenteri tulee tytölle ja mukava ois saada vinkkejä muusta(kin) kuin krääsästä. Itse ajattelin esim. jotain askartelutarvikkeita ja ohje johonkin askarteluun, mutta ei sinne rasioihin sovi kovin kummoista. Tuo idea, että luukussa on lupaus esim. piparien leipomisesta on hyvä, mutta ei toimi niin hyvin, koska meillä kalenteri tulee kummilapselle ja asumme eri paikkakunnalla, niin ainakaan kovin montaa tuontyyppistä asiaa ei voi laittaa, koska toteutus on vaikeampi.

Kiitos ideoista!

Alkuperäinen kirjoittaja Joe80:
Meidän kalenterissa on 24 punaista tossua, joiden sisään yllätykset tulee. Olen jo noin puolet hankkinut valmiiksi: oma suihkusaippua, uusi hammasharja ja -tahna, muoviset harjoittelusakset, uudet vahaliidut, viikonlopuksi jotain herkkua.. Ihan täyttä krääsää en halua, joten vielä yritän noita "tarpeellisia" juttuja miettiä lisää.

Näähän on kuitenkin ihan hyödyllisiä juttuja, eikä sitä krääsää. Kiva ajatus, että voidaan harjoitella pesuja omalla saippualla, hienolla uudella hammasharjalla (se kun on tamine, joka pitääkin välillä vaihtaa uuteen :D), sakset askarteluun, samoin liidut kun joulukortit ja koristeet on aika tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

Näähän on kuitenkin ihan hyödyllisiä juttuja, eikä sitä krääsää. Kiva ajatus, että voidaan harjoitella pesuja omalla saippualla, hienolla uudella hammasharjalla (se kun on tamine, joka pitääkin välillä vaihtaa uuteen :D), sakset askarteluun, samoin liidut kun joulukortit ja koristeet on aika tehdä.

Minustakin nuo on hyviä ideoita ja viime vuonna ( sillon 4v tyttö ) oli todella innoissaan uudesta hammastahnasta ja hammasharjasta. Kun siitä täällä palstalla aiemmin kerroin niin sain noottia miten olen ääliö äiti kun kuvittelen että lastani ilahduttaa hammastahna ja olen tyhmä kun hammasharja pitää ostaa muutenkin.
Meillä nuo jutut on hyväksi havaittuja ja käytetään varmasti jatkossakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Memmi:
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

Minustakin nuo on hyviä ideoita ja viime vuonna ( sillon 4v tyttö ) oli todella innoissaan uudesta hammastahnasta ja hammasharjasta. Kun siitä täällä palstalla aiemmin kerroin niin sain noottia miten olen ääliö äiti kun kuvittelen että lastani ilahduttaa hammastahna ja olen tyhmä kun hammasharja pitää ostaa muutenkin.
Meillä nuo jutut on hyväksi havaittuja ja käytetään varmasti jatkossakin :)

Älä oo moksiskaan tommosesta. Teet juuri oikein opettamalla lapselle, että hampaiden pesu voi olla kivaakin ja samalla pysyy suu terveenä. Taitaa olla niin, että tuollaisten haukkujien lapset ei sitten opi sitä suuhygieniaa. Niinhä sitä sanotaan, että lapset matkii KAIKEN vanhemmilta, ja jos vanhempien suhtautuminen tuohon asiaan on negatiivinen ja vähättelevä, ei oo vaikeeta arvata, että lapset oppii samat vinot asenteet.

Yhteistyössä