Mitä 5-6-vuotiaasi osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kävimme 5-v. neuvolan tarkastuksessa, ja lapseni todettiin kehnoksi lähes kaikessa. Itse olin kuvitellut hänen olevan hyvinkin taitava ja kehittynyt (osasi jo 4-vuotiaana laskea helppoja laskuja, hieman lukea ja kirjoittaa, tehdä esikoisen eskaritasoisia sokkelo- ja puuhatehtäviä, ajoi ilman apupyöriä 3-vuotiaana, tekee yli 100 palan palapelejä, askartelee ahkerasti jne.) Nyt pitäisi sitten saada tehostettua ohjausta kehittyäkseen. No jaa... ilmeisesti minulla on aivan virheellinen käsitys, mitä yli 5-vuotiaan tulisi osata. Joten nyt saa sitten jokainen vapaasti kehua, mitä lapsesi on/ovat osanneet 5-6-vuotiaana, tai miten hyvin sujuivat neuvolan testit. Haluan saada vähän paremman kuvan sen ikäisen taitotasosta.

Nostan, haluaisin ihan oikeasti kuulla vastauksia. Yritin googlella löytää päiväkotien tavoitteita, että mitä opetetaan ja mitä pitäisi osata, mutta löysin vain ympäripyöreitä tekstejä.

osasi jo 4-vuotiaana laskea helppoja laskuja ei meidän 5v osaa

hieman lukea ja kirjoittaa eipä osaa kuin oman nimensä

tehdä esikoisen eskaritasoisia sokkelo- ja puuhatehtäviä osaa

ajoi ilman apupyöriä 3-vuotiaana ei osannut viime kesänä himpun vaille 5veenä

tekee yli 100 palan palapelejä 40 palaa menee

askartelee ahkerasti askartelee

Oliko hyvin kehuttu omaani :saint: ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kävimme 5-v. neuvolan tarkastuksessa, ja lapseni todettiin kehnoksi lähes kaikessa. Itse olin kuvitellut hänen olevan hyvinkin taitava ja kehittynyt (osasi jo 4-vuotiaana laskea helppoja laskuja, hieman lukea ja kirjoittaa, tehdä esikoisen eskaritasoisia sokkelo- ja puuhatehtäviä, ajoi ilman apupyöriä 3-vuotiaana, tekee yli 100 palan palapelejä, askartelee ahkerasti jne.) Nyt pitäisi sitten saada tehostettua ohjausta kehittyäkseen. No jaa... ilmeisesti minulla on aivan virheellinen käsitys, mitä yli 5-vuotiaan tulisi osata. Joten nyt saa sitten jokainen vapaasti kehua, mitä lapsesi on/ovat osanneet 5-6-vuotiaana, tai miten hyvin sujuivat neuvolan testit. Haluan saada vähän paremman kuvan sen ikäisen taitotasosta.

Kertoiko ne eri osa-alueista, missä on mennyt jotain vikaan? Onko esimerkiksi keskittymisessä, puheenkehityksessä, puheen ymmärtämisessä, ohjeiden noudattamisessa vai missä?
Meillä kohta 6 v, en muista mitä osasi 5-vuotta täyttäneenä, mutta on noin puolen vuoden ajan lukenut sujuvasti, kirjoittaa, luistelee, ajaa ilman apupyöriä, hiihtää, tekee erilaisia tehtäviä, keskittyy pitkään niin halutessaan, askartelee mielellään, mutta enimmäkseen leikkii kavereiden ja sisarustensa kanssa.

Kaikki meni pieleen, en jaksa luetella. Lapsi tekee samat tehtävät kotona virheettömästi. On jotenkin turhautunut olo. Ja jos valitan niin asiahan tulkitaan niin, että äiti ei halua nähdä todellisuutta. Soitin jo neuvolaan, ja th vastasi että niin, niin, ... joo, joo... Ei mitään kiinnostusta nähdä asiaa äidin näkökulmasta. Itkettää, kun koen nyt olevani surkea äiti. Mutta kyllä kai tämä tästä... Otan toki muualtakin apua vastaan, jos asia niin on tulkittu.

meillä 5v neuvolassa esikoinen läpäs testit muuten paitsi saksien käyttö ei ollu terkan mielestä tarpeeksi hyvää (no ku herraa ei ole ennen syksyä juuri mikkää kädentaidon systeemit kauheesti kiinnostanut,ja minähä en pakota). Sitten tekivät jonkun muistitehtävän ja tässä muistissa olisi nyt parannettavaa....*syyyyvä huokaus*

"innolla" jo ootan kuopuksen 4v neuvolaan reilun kk päästä että mitähä sieltä tuleekaa... :D onneks kohta ei tarvii missää neuvoloissa juosta..

eiks se oo sit hyvä jos saa apua ellei osaa toimia uudessa tilanteessa mitenkään. jos pääsette jatkotoimiin, niin siellä kun tutustutaan pääsee poikas näyttää kyntensä. ja saatte apua jos tarviitte tuohon ettei uudessa tilanteessa onnistu tutut asias

Olisiko ollut testausjännitystä vaan. Siis jos kotona osaa mutta siellä ei. Meillä varoittivat siitä jo etukäteen. Sanoivat vaan että testaavat uudestaan myöhemmin, jos on paha päivä.

Onhan sekin merkki jostain, jos lapsi menee täysin lukkoon vieraassa paikassa, vieraiden läsnäollessa. Jos lapsi ei ole tottunut muihin ihmisiin? Ehkäpä viisivuotiaan tulisi osata toimia suht normaalisti tilanteessa kuin tilanteessa? Muistele, mitä terveydenhoitaja sanoi ja kerro se meille, niin osaisimme paremmin "auttaa."