Mistä voi johtua äkillinen virtsaumpi keskellä yötä?

Itse olen moisen aikoinaan kokenut, mutta tuolloin kyseessä oli kropan ns. ylilääkitseminen voimakkaan selkäkivun vuoksi, josta moinen johtui.

Mutta jos ei kyse ole lääkkeistä, niin mistä moinen voi johtua?

Kyseessä alta 30v nainen, raskaana viikolla 12, ei perussairauksia, lääkityksiä tms. Ensimmäistä kertaa elämässään tämän viime yönä koki, kestoltaan se oli noin 15 min.

Ei mitään muita oireita.
 
"jenny"
En tiedä, mutta olen rv 17 itse ja jo kolmesti tullut kyseinen tilanne raskausaikana. Ajattelin ottaa puheeksi seuraavassa neuvolassa. Minulla on kyllä taaksepäin kallistunut kohtu, mutta voiko se muka jo ekalla kolmanneksella painaa virtsateitä :O
 
"vieras"
Hetkellinen virtsaumpi voi tulla ihan jännityksestä ettei saa virtsattua. Helposti käy vaikka yleisessä wc:ssä tai jos muuten ei kunnolla saa keskittyä pissaukseen.

Muuten vitsaumpea voi aiheuttaa esim. virtsatieinfektio, selän vakavat hermopuristukset, jolloin myös pahat selkäkiput, psyykkiset tekijät, psyykelääkkeet...
 
[QUOTE="vieras";28737046]Siis että pitäisi pissata, mutta pissa ei tule?[/QUOTE]

Kyllä, juuri näin. Hätä on ihan helkutinmoinen, mutta vaikka päälläsi seisoisit, niin mitään ei tule ulos.

Tekee muuten kohtuu kipeää, voin kertoa.
 
[QUOTE="jenny";28737050]En tiedä, mutta olen rv 17 itse ja jo kolmesti tullut kyseinen tilanne raskausaikana. Ajattelin ottaa puheeksi seuraavassa neuvolassa. Minulla on kyllä taaksepäin kallistunut kohtu, mutta voiko se muka jo ekalla kolmanneksella painaa virtsateitä :O[/QUOTE]

Taaksepäin kallistunut kohtu on myös tällä odottajalla...voisiko siinä olla selitys?

Onko sulla miten pitkään nuo kerralla aina kestäneet?
 
[QUOTE="vieras";28737051]Hetkellinen virtsaumpi voi tulla ihan jännityksestä ettei saa virtsattua. Helposti käy vaikka yleisessä wc:ssä tai jos muuten ei kunnolla saa keskittyä pissaukseen.

Muuten vitsaumpea voi aiheuttaa esim. virtsatieinfektio, selän vakavat hermopuristukset, jolloin myös pahat selkäkiput, psyykkiset tekijät, psyykelääkkeet...[/QUOTE]

Tämä tapahtui yöllä, omassa kodissa, joten jännitys ei varmaankaan liene tässä syy.

Tk:sta pyydettiin antamaan virtsanäyte juurikin tuon vti:n poissulkemiseksi, mutta ainakaan oireita siihen suuntaan ei ole. Mutta kaipa se oireetonkin olla voi?

Selkä hällä on kyllä huono ja se olikin se, minkä itse ainoana asiana keksin. Psyykkinen puoli hällä pitäisi olla ihan ok.
 
[QUOTE="Jenny";28737085]Puolisen tuntia. Joka kerta kun olen nukkunut ja mennyt yöllä tai aamulla vessaan. Ja hätä on todellakin ollut valtava, ihan kamala tunne.
Jostakin luin että taaksepäin kallistunut kohtu voi tätä aiheuttaa.[/QUOTE]

Kuulostaa ikävältä, jos noinkin kauan voi kestää :(
 
"Mytty"
:O olkaa onnellisia jos noin vähän aikaa kestänyt. Viime yönä kesti 2 tuntia ennenku sain muutaman punnerruksen verran pissaa tulemaan. Tänä aamuna sain aamulenkin jälkeen vähän virtsattua mutta kipeää kävi. Tunnin päästä taas armoton hätä. Kotona yritin saada pissaa tulemaan 30min, ei tulosta. Pyöräilin terveyskeskukseen, siellä yritin käydä moneenkin kertaan tuloksetta. Viimein marssin ensiapuun jossa minut katetroitiin välittömästi. 1,2 litraa tuli virtsaa. Että voi ihminen olla onnellinen kun pystyy käymään pissalla! Ensi kerrallaen odota noin kauan. Bakteeriviljely otettiin ensiavussa.
 
"Mytty"
Virtsaumpi kesti yli vuorokauden ennenku meni ohi. Edelleenkään en saa rakkoa ihan tyhjäksi asti. Ja pissahätä on TOSI usein.
Todellakin pitää ottaa neuvolassa puheeks varsinki jos usein on.
Jännä nähä miten loppuraskaus menee. xD
 
Yksi 1
Hei Mytty,
virtsaumpi alkuraskaudesta voi olla merkki kääntyneestä kohdusta. Kääntynyt kohtu aiheuttaa myöhäisiä keskenmenoja, estää alatiesynnytyksen ja sektiokaan ei tule olemaan tavallinen, jos sinulla on tämä. Löydät lisätietoja googlella hakusanalla "incarcerated uterus."
 
Pissattaa
"Naisilla virtsaummen yleisin syy on kohdun laskeuma. Kohdun laskeuma aiheutuu, kun naisen lantionpohjan kudosrakenne alkaa heikentyä ja virtsarakko synnytyselimistön kanssa laskeutuu alemmaksi. Virtsaumpi voi kehittyä naisille alkuraskauden aikana, jolloin taaksepäin kallistunut kohtu voi kiilata kasvatessaan virtsaputkea ja johtaa virtsakulun vaikeutumiseen. Virtsaumpi voi kehittyä ohimenevästi naisille myös vaihdevuosien jälkeen limakalvojen voimakkaan kuivumisen takia."
 
vierailija
Itse olen moisen aikoinaan kokenut, mutta tuolloin kyseessä oli kropan ns. ylilääkitseminen voimakkaan selkäkivun vuoksi, josta moinen johtui.

Mutta jos ei kyse ole lääkkeistä, niin mistä moinen voi johtua?

Kyseessä alta 30v nainen, raskaana viikolla 12, ei perussairauksia, lääkityksiä tms. Ensimmäistä kertaa elämässään tämän viime yönä koki, kestoltaan se oli noin 15 min.

Ei mitään muita oireita.
Kuka sen huomasi et nyt on joku vialla?
 
vierailija
Itse olen moisen aikoinaan kokenut, mutta tuolloin kyseessä oli kropan ns. ylilääkitseminen voimakkaan selkäkivun vuoksi, josta moinen johtui.

Mutta jos ei kyse ole lääkkeistä, niin mistä moinen voi johtua?

Kyseessä alta 30v nainen, raskaana viikolla 12, ei perussairauksia, lääkityksiä tms. Ensimmäistä kertaa elämässään tämän viime yönä koki, kestoltaan se oli noin 15 min.

Ei mitään muita oireita.
Tropicamide-tipoista
 
vierailija
Vinkki jos et ymmärrä asioista hölkkäsen pöläystä niin anna asian olla.
"Moni suomalainen sen sijaan ei ole koskaan nähnyt vainajaa. Keskimäärin suomalaiset ovat etääntyneet kuolemasta, Rantanen sanoo.

– Se mitä omaisille välittyy, on hautausalan tarjoama kulissi, joka on hyvin peittänyt todellisuuden, Rantanen kuvailee.

Rantanen toivoisi avointa keskustelua vainajien kohtelusta Suomessa.

– Omasta, vainajien, omaisten ja terveydenhoidon henkilökunnankin puolesta toivon, että tilanne muuttuu. Ne jotka asiasta tietävät, eivät ole siitä mielissään.

Uusin MOT-dokumentti Pitkä viimeinen matka käsittelee vainajien kohtelua Suomessa. Katso ohjelma Yle Areenassa."
 

Yhteistyössä