Mistä tietää onko korkea kipukynnys?

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
Hammaskivun eroavaisuudet johtus kuulemma siitä, miten pinnassa hermot siellä on, väitti hammaslääkäri mulle joskus. En tiedä onko totta vai tarua, mut mä kuulun kans niihin, joiden suuhun ei kosketa tikullakaan ilman kunnon nuijanukutusta.

Neuloja en taas osaa pelätä yhtään. Ensihoitajakaveriki harjotteli opiskellessan aina mulla tipan laittoa, ku mulla on karkaavat suonet, mutten kavahtanu runnomista. :D
Mua ällöttää ja häiritsee enemmän se veri, neulat ja ihan jo se ajatus siitä toimenpiteestä kuin se varsinainen kipu. Ei mua kulmien nyppiminenkään oikeasti sattunu, mut silti halusin jääpussin. :saint:
 
Mä olen kanssa mielelläni ollut harjoitustyynynä :rolleyes: Hampaat on ihan nou nou, niihin ei kosketa ilman kunnon puudutusta, ei edes rapsuteta millään tikulla niitä. Tosiaan menisin mieluummin synnyttämään kuin hammaslääkäriin, vaikka se kipu virheasennosta johtuen olikin helvetillistä :D Se oli kuitenkin kestettävää, hammaskipu ei todellakaan ole :x
Ja mä menisin miljoon kertaa mielummin hammaslääkäriin kun synnyttämään, vaikkei se synnytyskään nyt mikään maailman kauhein asia ollut. usein oon meinannut jopa nukahtaa hammaslääkärissä käydessä, rentoudun siellä jostain kierosta syystä :ashamed:
 
tyhmyli
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako korkea kipukynnys sitä, ettei _tunne_ kipua (esim synnytys ei satu), vai sitä, että _kestää_ kipua hyvin (sattuu, mutta läpi mennään prkele vaikka minkä on?) Kysyn, koska minusta on KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ettei joillain synnytys muka ole kivuliasta.
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako korkea kipukynnys sitä, ettei _tunne_ kipua (esim synnytys ei satu), vai sitä, että _kestää_ kipua hyvin (sattuu, mutta läpi mennään prkele vaikka minkä on?) Kysyn, koska minusta on KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ettei joillain synnytys muka ole kivuliasta.
Tarkoittaa varmaan molempia. Jossain määrinhän se on ihan psyykkistäkin.
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako korkea kipukynnys sitä, ettei _tunne_ kipua (esim synnytys ei satu), vai sitä, että _kestää_ kipua hyvin (sattuu, mutta läpi mennään prkele vaikka minkä on?) Kysyn, koska minusta on KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ettei joillain synnytys muka ole kivuliasta.
Ei se kuulemma kaikilla ole kivuliasta, hemmetin vaikeaa se on minunkin uskoa, mutta pakko sitä on ainakin mahdollisena pitää :D. Luulenpa että kipukynnys on periaatteessa yhdistelmä tunnottomuutta ja kivunsietoa. On vaikea mitata kuinka paljon kukakin tuntee.
 
.....
Minä olen synnyttänyt luomuna ,ja migreenipotilaana olen joutunut kokemaan aikamoisen kovaa päänsärkyä,mutta siedän tosi huonosti sellaista vihlovaa kipua,jota tulee hammaslääkärissä hammaskiveä poistaessa tai porattaessa. Kipua on tosiaan erilaista,ja ihmiset tuntee sen niin eritavoin...
 
Myytinmurtajissahan joskus testasivat ihmisten kipukynnystä sillä, että koehenkilö laittoi kätensä jääkylmään veteen japiti niin kauan kun kykeni (eli kesti sitä kipua).
Tulos oli, että naiset kestää kipua enenmän kun miehet ja naisista taas synnyttäneet kestivät kipua enemän kun synnyttämättömät.
 
"Riksu"
En tiedä, onko ihan faktaa, mutta mulle lääkäri selitti, että kipukynnys tarkoittaa sitä rajaa, jolloin alkaa tuntea kipua. Mulla esimerksi on lääkityksellä nostettu kipukynnystä ms-taudin kroonisten särkyjen vuoksi. En enää tunne kipuna esimerkiksi jännityspäänsärkyä (pelkkää huminaa ja pientä huimausta) tai iskiassärkyä (kiristää vaan ikävästi polven takaa ja pakarasta). Kunnon migreenikipu, hampaidenvihlonta tai se kipu, kun vaikka lyö varpaansa ovenpieneen on edelleen yhtä kauheaita kuin ennenkin.
 
"vieras"
mä luulen, että kivun kokemisessa on niin isoja vaihteluja, että vertailu on lähes mahdotonta. Synnytyksiäkin voi olla niin erilaisia - jopa samalla synnyttäjällä - että en uskaltaisi sanoa synnytyskipua miksikään mittariksi. Hammaslääkärissä oon pärjännyt ilman puudutuksia (poikkeuksina hampaan pois repiminen ja eka juurihoito, joita ei kai ilman puudutusta ois tehtykään) ilman kummempia tuskia, mutta synnytys luomuna oli kohtuu tuskallista. Muiden tuntemuksia vastaavissa tilanteissa on kuitenkin ihan mahdotonta arvioida.
 
"vieras"
Myytinmurtajissahan joskus testasivat ihmisten kipukynnystä sillä, että koehenkilö laittoi kätensä jääkylmään veteen japiti niin kauan kun kykeni (eli kesti sitä kipua).
Tulos oli, että naiset kestää kipua enenmän kun miehet ja naisista taas synnyttäneet kestivät kipua enemän kun synnyttämättömät.
Ja otoskoko oli varmaankin todella suuri
 
"vieras"
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako korkea kipukynnys sitä, ettei _tunne_ kipua (esim synnytys ei satu), vai sitä, että _kestää_ kipua hyvin (sattuu, mutta läpi mennään prkele vaikka minkä on?) Kysyn, koska minusta on KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ettei joillain synnytys muka ole kivuliasta.
Sitä, että ei tunne kipua. Kipukynnyshän on asia jolle ei mitään voi, ihmisellä on luonnostaan tietynlainen kipukynnys. Mutta se kuinka paljon kestää kipua onkin täysin eri asia, joka riippuu enemmänkin tilanteesta, persoonallisuudesta jne.
 

Yhteistyössä