Mä kyllä ymmärrän, mutta silti, hyviä "pointteja" nuo mainitsemasi, ja itse olen käynyt juurikin noista syistä.Mä en ymmärrä miksi joku ei kävisi seulonnoissa. Ei vaihtoehtoina ole vain sairaan lapsen pitäminen tai raskauden keskeytys, esim sydänvika (ja moni muu) on sellainen et kun sen tietää etukäteen niin lapsi saa heti parhaan mahdollisen hoidon! Synnytys voidaan suunnitella mahdollisimman turvalliseksi, synnytys tapahtuu oikeassa paikassa, tiedetään varautua mahd osaavansa henkilökunnalla jne. Ja jos tietää ettei lapsi ole terve niin siihen ajatukseen on myös aikaa tottua ennen syntymää, henkisesti mutta myös esim niin että jos tiedät lasta hoidettavan seuraavan kuukauden/pari tms eri puolella Suomea niin voit järjestellä asiat niin että pystyt olla lapsen luona jne.
Toki mäkin normaalit rakenneultrat ym. kävin läpi, mutta en mitään ylimääräistä esim. kromosomipoikkeavuuksien seulontoja. Eikös sydänviat ym. rakenteelliset poikkeavuudet löydy juurikin noissa rakenneultrissa?Mä en ymmärrä miksi joku ei kävisi seulonnoissa. Ei vaihtoehtoina ole vain sairaan lapsen pitäminen tai raskauden keskeytys, esim sydänvika (ja moni muu) on sellainen et kun sen tietää etukäteen niin lapsi saa heti parhaan mahdollisen hoidon! Synnytys voidaan suunnitella mahdollisimman turvalliseksi, synnytys tapahtuu oikeassa paikassa, tiedetään varautua mahd osaavansa henkilökunnalla jne. Ja jos tietää ettei lapsi ole terve niin siihen ajatukseen on myös aikaa tottua ennen syntymää, henkisesti mutta myös esim niin että jos tiedät lasta hoidettavan seuraavan kuukauden/pari tms eri puolella Suomea niin voit järjestellä asiat niin että pystyt olla lapsen luona jne.
Juu, samaa mieltä olen. Jokainen tekee ratkaisunsa, ja onneksi meillä on nykyaikana tällaiseen mahdollisuus.Hups, karkasi mutta siis näitä asioita kannataa seulonnoista pohtia!
No tämä nyt on aika älyvapaata hommaa. Entä jos lapsella olisi sellainen vamma, joka estää lapsen kehittymisen, aiheuttaa hänelle tuskia ja elinikäennuste olisi joku 2 vuotta? Onko sun mielestä parempi synnyttää sellainen monivammainen?Mutta pakko ehkä tunnustaa, että pelkään etukäteen sitä että kuinka vaikea paikka se olisi, jos lapsellamme olisikin jokin pysyvä sairaus tai vamma. Aborttia en varmastikaan pystyisi tekemään, vaikka sikiöllä todettaisiin vamma, eli todennäköisesti en kuitenkaan kävisi näissä vapaaehtoisissa seulonnoissa.
Sä mietit, pohdit ja suunnittelet ihan liikaa kaikkea. Tietysti asioita pitää miettiä, toimeentulot yms. mutta nyt pohdit liian paljon asioita. Kaikkea ei voi ennakoida eikä suunnitella. Teillä on koulutukset ja työt, eli kaikki peruspalikat perheeseen ja sen elättämiseen kohdillaan. Koskaan ei kuitenkaan tiedä kuinka kaikki menee, mutta yleensä elämä kantaa,Mutta pakko ehkä tunnustaa, että pelkään etukäteen sitä että kuinka vaikea paikka se olisi, jos lapsellamme olisikin jokin pysyvä sairaus tai vamma. Aborttia en varmastikaan pystyisi tekemään, vaikka sikiöllä todettaisiin vamma, eli todennäköisesti en kuitenkaan kävisi näissä vapaaehtoisissa seulonnoissa.
tietääkö lapsen isä lapsesta?Ite tulin yhden yön panosta raskaaksi. Mulla ei ollut kämppää eikä ammattia vielä eikä mitään. Valmistuin koulusta raskausaikana, hommasin asunnon, olen ollut hyvä äiti, lapsi kohta 2v. Mulla ei ollut mitään kokemusta lapsista mutta silti olinkin ihan valmis sitten kun lapsi syntyi.
Nyt mulla on vakituinen työ, asutaan kivassa kodissa ja asiat on mallillaan.
Hyvä homma. Varmaan raskaus oli iso yllätys kaikille mutta lapsen kannalta hyvä että isäkin on kuvioissa. Niin usein vaan kuulee ettei isää kiinnosta vastaavissa tapauksissa.Tietää. Tunnusti isyytensä ja tapaa lastaan. Viimeksi sunnuntaina
Totta. Vanhemmuuskin on pitkä prosessi. Itse huomaan nyt toisen lapsen kohdalla olevani valmiimpi, kypsempi ja parempi vanhempi kuin mitä esikoisen synnyttyä. Olen iloinen, että huomaan kehitystä tapahtuneen, ja toivon sen edelleen jatkuvan. Omat vanhempani ovat parempia isovanhempia kuin mitä olivat vanhempia, ja ehkä se onkin pitkän prosessin lopputulos.Enemmistö jo vanhemmiksi tulleistakaan ei ole valmiita.