Juoko, tuleeko pissaa?
Kokeile sormella suuta, onko märkä?
Kokeile puristaa lapsen ihoa kevyesti sun sormien väliin, jos iho palautuu välittömästi paikalleen, nesteytys ok, jos jää hetkeksi ryttyyn / palautuu hitaasti on kuivumista jo tapahtunut.
[QUOTE="a p";25641280]No mä en nyt ennen nukkumaan menoa kiinnittänyt huomiota... Voiko yön aikana kuivua?? Annoin kyllä paljon juotavaa illalla,,[/QUOTE]
Kumpikin lapsi ripuloi.. (lusikallisia) ja toinen oksentanut pari kertaa.. Joivat päivällä pullolliset mehua, jonku verran vettä, ja illalla vielä mehua sekä vähän velliä..
Millainen on yleistila? Meillä nimittäin kuivahti kolmevuotias alle puolessa vuorokaudessa todella rajun vatsataudin aikana. Aamuyöstä (n. klo 4-5) alkoi oksentamaan, iltapäivällä noin kahden aikaan ei enää avannut silmiääkään eikä liikahtanutkaan kun oksensi. Lähdin suoraan lääkäriin ja sieltä samantein sairaalaan . Tk:n lääkäri kokeili juuri tuota ihoa, se jäi 'ruttuun'. Lapsella ei pysynyt siis mikään sisällä, osmosalia yritin antaa pieninä annoksina mutta ei.
Iltaa kohden lasten voimat hiipuivat, mutta ehkä oli vaan väsymystä...?
Floridalia on, mutta isompi ei suostunut ottaa ku pari hörppyä.
Ei kai yön aikana voi tapahtua mitään kamalaa?
Meillä menty aina sillä keinoo, et pieniä määriä nestettä pienellä välillä.
Apteeksita kandee ehkä hakee sitä ripulijuomaa, valittavana kahta eri makua: banaani ja vadelma.Banaani parempi.
[QUOTE="a p";25641326]Kumpikin lapsi ripuloi.. (lusikallisia) ja toinen oksentanut pari kertaa.. Joivat päivällä pullolliset mehua, jonku verran vettä, ja illalla vielä mehua sekä vähän velliä..[/QUOTE]
kun juo nestettä mutta aamulla voisit ottaa yhteyttä lääkäriin. Ihmis keho pärjää 1,5 dl Ne jotka ei juo! huonosti menee. Pitäs laittaa tiputuksen! mutta lapses kuitenkin juo!
Jos joivat illalla hyvin eivätkä yön aikana oksenna tai ripuloi niin eivät kyllä kuivu. Mihinkäs se neste yön aikana häviäisi sen kummemmin kuin normaalistikaan.
[QUOTE="a p";25641326]Kumpikin lapsi ripuloi.. (lusikallisia) ja toinen oksentanut pari kertaa.. Joivat päivällä pullolliset mehua, jonku verran vettä, ja illalla vielä mehua sekä vähän velliä..[/QUOTE]
Täältä hoitoalan ammattilainen kommentoi, että nesteytys toimii ja nyt huoli pois. Yöllä ei tapahdu yks kaks yhtään mitään. Tuolla nestemäärällä nukkuva lapsi ei yks kaks kuivu. Lupaan sen.
[QUOTE="vieras";25641392]kun juo nestettä mutta aamulla voisit ottaa yhteyttä lääkäriin. Ihmis keho pärjää 1,5 dl Ne jotka ei juo! huonosti menee. Pitäs laittaa tiputuksen! mutta lapses kuitenkin juo![/QUOTE]
Anteeks, mä en ihan ymmärtäny.. Siis onks mun lapset nyt juonu liian vähän...?
[QUOTE="vieras";25641408]Täältä hoitoalan ammattilainen kommentoi, että nesteytys toimii ja nyt huoli pois. Yöllä ei tapahdu yks kaks yhtään mitään. Tuolla nestemäärällä nukkuva lapsi ei yks kaks kuivu. Lupaan sen.
Mene hyvillä mielin nukkumaan.[/QUOTE]
Kiitos!!!
Mutta kannattaisko käydä antaa vähän juomista ennen ku meen ite nukkuu?
[QUOTE="a p";25641415]Anteeks, mä en ihan ymmärtäny.. Siis onks mun lapset nyt juonu liian vähän...?[/QUOTE]
ihan mitä nestettä tahansa mikä kelpaa ja huomenna otat lääkäriin yhteyttä! Ja se oli vaan niin sanottu 1,5 dl ei sitä pidä ottaa tarkalleen kunhan se muki tuli juotua tai joi ees jotain! ees sen pikkaksen maisto!
[QUOTE="a p";25641430]Kiitos!!!
Mutta kannattaisko käydä antaa vähän juomista ennen ku meen ite nukkuu?[/QUOTE]
En herättelisi juomaan. Mikäli lapset jostain syystä heräävät, käyttäisin tilanteen hyväksi ja antaisin hörpyt, mutta kun mitään hätää ei ole, antaisin nukkua.
Kuivuvalle voidaan antaa nestettä vaikka 4mm 10 min. välein. Joskus isompi määrä ei vaan pysy sisällä ja juomamäärä per kerta voi olla ihan millejä vain. Sinun lapset on juoneet pullollisen mehua, lisäksi vettä ja velliäkin. Hyvin menee siis.
Veikkaan, että vaipatkin on kastuneet päivän mittaan. Ja tuo leikki. Leikkivä lapsi voi kokolailla hyvin.