Mistä tiesitte ettei lapsi enää tarvi päiväunia?

Meillä ei ole ongelmana se ettei päiväunille nukahtais, vaan nää yöunet... :headwall:

Aamulla herätään normaaliaikaan, 7-9 välillä, yleensä n. klo 08. Päiväunille oon laittanu n. klo 13 ja sinne jääkin ihan hyvin nukkumaan. Oon kokeillut, että nukkuu kahden tunnin sijasta tunnin jne. mutta silti, tää ilta... argh! Nukkumaan ei käydä, ei millään.
Tyyppi on oikeasti pirtee kun peipponen! Ja illalla kävin hänen kanssaan vielä 2km kävelylläkin, jotta väsyisi. Oon nyt kokeillut kaikkea. Joo, jopa sitä päiväunien poisjättöä. Silloin on kyllä illasta jo väsykiukkua, mutta menee sentään ihmisten aikaan nukkumaan... päiväunien kanssa kun nukkumaanmeno venyy puoleen yöhön ja sitä taas ei äiti jaksais... :eek: Ikää tytöllä 2v 5kk. Tätä tää on ollut puoli vuotta. Alkaa pikkuhiljaa kärsivällisyys loppumaan kun joutuu puoleen yöhön nukuttelemaan, eikä sekään aina riitä!
 
juu, ei meillä enää ole koko kesänä oikeastaan nukuttu päiväunia kuin satunnaisesti, tai oikeastaan talvellakaan kotona.. tyttö nyt 2v8kk.. päiväkodissa nukkuu, mut silloin yöt sitten lyhyempiä kyllä.. nyt menee kiltisti nukkuun seiskan ja kasin välillä ja nukkuu 10-12h yössä =) siitä sen juuri huomaa, että illalla ei meinaa uni tulla!!!
 
Meillä on vanhemmilta lapsilta jäänyt päikkärit pois n. 2,5v. Senkin jälkeen satunnaisesti nukkuivat ja esim autossa. Nuorin on nyt 2v 1kk, meinasi jättää päikkärit jo pois, mutta kun selvästi ne unet vielä tarvii, niin aloin nukuttaa rattaisiin, vaikkei vuoteen ole ratttaissa nukkunut, ja hyvin nukkuu =)
Kyllä ne kannattaa jättää pois jos ilta on ihan mahotonta, ja usein auttaa, että nukkuu vaikka joka toinen päivä.
 
JOs mein neito 2v5kk herää aamusella yheksän pintaan, hän ei yleensä nuku päikkyjä, mut jos herätäänkin jo 7-8 aikaan laitan neidon puolen päivän aikaan unille.. Tosin meillä se päikyille meno ei vaan aina oikeen onnistu.. :|
JA illalla sitten menee nukkuun 9 korvilla..
JOs päikkyjä ei ole nukuttu, menee likka 7-8 aikaan yöunille..
Niin ja mä oon kattonu parhaaks et puol kahen mieluummin yhen jälkeen ei sopis mein neidon nukkua.. Auta armias jos hää herää vasta kolmen aikaa :headwall: :headwall: :headwall: Neito valvoo kevyesti puoleen yöhön..
 
Huh! :ashamed: Kun kaikki sanonut, että kyllä ainakin 4-vuotiaaks pitää nukkuu ja mä sitte tunnollisesti oon halunnut, että lapsen aivot saa sen levon päivänaikana jne. ja sitte puoli vuotta kironnut tätä kun toinen puoleen yöhön kukkuu ja menee herrrrrrmot kun ittee väsyttäis jo nii pirusti jne... huh! Siis aukeeko mun taivas nyt? Saan lopettaa päiväunet ja sitte se menee nukkumaan jo ihan "lasten aikaan" Huh!!!!
 
No siitäpä hyvinkin kun nukahti päiväunille vasta yhden jälkeen ja illalla kukkui myöhään. Eihän siinä mitään jos poika olis kotihoidossa mutta aamut oli sitten vaikeita kun seitsemän jälkeen on herätys. Pojalla oli ikää semmoset 3v4kk kun alkoi päikkärit jäädä.
 
No meillä jäi pojalta päikkärit pois kun täytti 3-v. Päikkäreille ei enää nukahtanut, joskus meni tunti tai kauemminkin nukuttamiseen ja sit kun nukahti nukkui 2 tuntia, mut iltanukahtaminen taas samanlainen projekti. Päädyttiin siihen että päikkärit pois ja illalla vähän aikasemmin nukkumaan. Illasta alkaa vauhti vähän kovenemaan ja väsymys kiukkua olla, mut on tää parempi vaihtoehto.
 
No just tuosta yöunien venymisestä esikoisella. Jäi alle 2v päikkärit pois. Tosin kun meni päiväkotiin 3v niin alkoi taas siellä nukkumaan päikyt, on kai niin rasittavaa ja aikaisemmin ylös kuin kotona ennen.

Tämä pikkumies taas tarvii edelleen niin paljon unta (yöuni 20.30-9.30, päiväunet 2-3,5h) ja ikää nyt 1v3kk että nukkuu päiväunet varmaan kouluikään asti kuten isänsäkin on tehnyt :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Huh! :ashamed: Kun kaikki sanonut, että kyllä ainakin 4-vuotiaaks pitää nukkuu ja mä sitte tunnollisesti oon halunnut, että lapsen aivot saa sen levon päivänaikana jne. ja sitte puoli vuotta kironnut tätä kun toinen puoleen yöhön kukkuu ja menee herrrrrrmot kun ittee väsyttäis jo nii pirusti jne... huh! Siis aukeeko mun taivas nyt? Saan lopettaa päiväunet ja sitte se menee nukkumaan jo ihan "lasten aikaan" Huh!!!!

Hehheh.


Aivot muka tarvitsevat.
Sama se, milloin tarvittavat unet nukkuu.

Meillä neiti lopetti vähän alle kaksivuotiaana.
 
Siitä, että päiväsaikaan ei uni tullut. Ei vaikka mitä tein. Ei ulkona rattaissa työnnellen, ei sisällä hiljaisessa hämärässä.
Tai jos lopulta taistelun jälkeen tulikin, tiesi se uutta taistelua illalla/ iltayöhön asti.

Nuorimmaiseni jätti päiväunet aika tarkkaan 2-vuotiaana.

 
Lunatic
Siitä sen huomas kun ei enää saanut sitä päiväunille. Se tapahtu aika yhtäkkiä, juuri vähän ennen 3-vuotissynttäreitä.
Hoidossa kyllä on päiväunet, jotenkin tuntuu tyhmältä että pakotetaan nukkumaan vaikka ei enää niitä tartte näköjään. Sit kukkuu melkein yötämyöten hoitopäivinä. :/
Kotona ei todellakaan pakoteta enää päikkäreille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Huh! :ashamed: Kun kaikki sanonut, että kyllä ainakin 4-vuotiaaks pitää nukkuu ja mä sitte tunnollisesti oon halunnut, että lapsen aivot saa sen levon päivänaikana jne. ja sitte puoli vuotta kironnut tätä kun toinen puoleen yöhön kukkuu ja menee herrrrrrmot kun ittee väsyttäis jo nii pirusti jne... huh! Siis aukeeko mun taivas nyt? Saan lopettaa päiväunet ja sitte se menee nukkumaan jo ihan "lasten aikaan" Huh!!!!

Hehheh.


Aivot muka tarvitsevat.
Sama se, milloin tarvittavat unet nukkuu.

Meillä neiti lopetti vähän alle kaksivuotiaana.
Niinhän sitä sanotaan, mutta unirytmit ovat yksilöllisiä siinä missä lapsetkin.

Jos uni ei tule, se ei tule.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Huh! :ashamed: Kun kaikki sanonut, että kyllä ainakin 4-vuotiaaks pitää nukkuu ja mä sitte tunnollisesti oon halunnut, että lapsen aivot saa sen levon päivänaikana jne. ja sitte puoli vuotta kironnut tätä kun toinen puoleen yöhön kukkuu ja menee herrrrrrmot kun ittee väsyttäis jo nii pirusti jne... huh! Siis aukeeko mun taivas nyt? Saan lopettaa päiväunet ja sitte se menee nukkumaan jo ihan "lasten aikaan" Huh!!!!

Hehheh.


Aivot muka tarvitsevat.
Sama se, milloin tarvittavat unet nukkuu.

Meillä neiti lopetti vähän alle kaksivuotiaana.
Ihan neuvolantäti kertonut kuinka aivot tarvii lepoa... :$ Ja mä kaiken uskonut! :ashamed:
 
outolempi
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Siitä, että päiväsaikaan ei uni tullut. Ei vaikka mitä tein. Ei ulkona rattaissa työnnellen, ei sisällä hiljaisessa hämärässä.
Tai jos lopulta taistelun jälkeen tulikin, tiesi se uutta taistelua illalla/ iltayöhön asti.
Näin myös yleensä meilläkin on käynyt.

Esikoinen lopetti päiväunet 1,5-vuotiaana ja muut siinä 2-3 vuoden kieppeillä.

Aluksi meni hyvin, kun päikkärit noin joka toinen päivä ja sitten aina harvemmin ja lopulta kokonaan pois.

Lue lastasi äläkä neuvolan oppaita :p :D

 
No meillä toi kuopus on 2v8kk ja edelleen nukkuu, mutta nyt on ongelmana se että meinaa nukkua liian pitkät päikkärit. Nukahtaa joko rattaisiin tai sitten sänkyyn päiväunille. Ja on pakko nukkuakin vielä, muuten koko loppu päivä ja ilta yhtä kiukkua ja huutoa
 
Meillä poika 2,5 v on jättämässä päikkäreitään pois. Kyllä sen huomaa heti jos päikkärit pitää nukkua, alkaa hieroo silmiään, makoilemaan sohvalla yms. Mutta on useita päiviä jolloin ei enää nuku.
Jos poika nukahtaa päikkäreille "väkisin", niin yöunet venähtää jopa parilla tunnilla. Hankalaa on se, että pikkusisko 1v nukkuu 2-2,5 tunnin päikkärit ja herää kesken unien jos poika ei nuku vaan touhuaa...Nyt kun on ollut sateisia päiviä, olen laittanut pojan aina lepäämään omaan sänkyynsä kun siskokun käy päikkäreille. Yleensä poika jonkin ajan kuluttua itsekin nukahtaa, mutta esimerkiksi tänään nukahti vasta 22 aikoihin yöunille.
 
Niin tähän vielä lisään, että meilläkin on lapsilta jäänyt asteittain pois.
Niin että ovat nukkunnet muutamana päivänä viikossa päiväunet, toisina ei ole uni tullut. Ja lopulta ne jäivät pois.

Helpottavaa ainakin ilta-aikaan =)
 
Joo, ne päiväunet loppui nyt.

Nytkin, ei meillä todellakaan nukuta vielä... Ja minusta lasten kuuluu mennä nukkumaan ihan "oikeisiin" aikoihin.

Yks päivä, lauantaina, kun ei nukkunut niin nukkui ihan hyvät 20-08 yöunet! Nyt, kun otti päiväunet, ihan pienetkin, niin ei nuku, ei todellakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Juuri tuolloin, kun illat venyvät ja lapsen elämä on vain pelkkää raivoa iltasella.
samasta syystä meilläkin jäi päiväunet pois. pari päivää meni että poika jaksoi kunnolla päivän loppuun, sit kaikki alkoi rullaamaan. tarkennan vielä et rytmi selkeytyi myös päikäreiden pois jättämisen jälkeen. aamulla herätää klo 7-8 ja illalla sänkyyn klo 19.
 

Yhteistyössä