Mistä te saatte lastenhoitoapua jolla ei sukulaisia tukiverostona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leila"

Vieras
Aina toitotetaan sitä että vanhemmilla pitäis olla kahdenkeskistä aikaa etenkin kun on pieniä lapsia, mutta miten sitä voi järkätä kun ei esim. isovanhemmista vapaaehtoisia löydy. Onko muita joilla sama tilanne, mitä olette keksineet vai onko yhteiset menot vaan jääneet menemättä? Ja nyt tarkoitan esim bändikeikkoja jotka usein kovin myöhään tms.

Ei meillä ole yhteistä aikaa muutenkuni tytön ollessa nukkumassa. Sitä se on. Ainut mahdollisiis on tytön biologinen isä joka asuu kaukana meistä, saa pari kertaa vuodessa yöksi, kun itse mennään katsomaan sukulaisia samaan kaupunkiin. Silloinkin ollaan kotona, koska tuo isukki ei pärjää kovin hyvin yleensä ja lapsi tulee aikaisin kotiin yms. Meillä siis kaikki ns. omat menot vaan jäävät menemättä eikä se sinänsä haittaa

Jonkun tuttavaperheen kanssa voi tehdä vaihtarit, eli hoitovuoro hoitovuorosta. Otatte heidän lapsensa hoitoon niin että he pääsevät ja vastavuoroisesti he ottavat teidän.

Meillä asuu kaikki isovanhemmat 10kilometrin säteellä ja esikoisen aikaan saatiinkin lastenhoitoa silloin tällöin. Toisen lapsemme syntyessä minun äitini mielenterveysongelmat alkoivat, eikä hän ole ollut lastenhoitokunnossa enää sen jälkeen. Appivanhemmat hoitavat lapsia joskus tunnin verran kun käymme kaupassa, mutta yöksi tai illaksi eivät ota (asiaa ei ole sen enempää selitelty emmekä koe asiaksemem tuputtaa, tietävät kyllä että tarvitsisimme vapaaillan).

Viimeksi olemme käyneet yhdessä ulkona/viettäneet yhteisen illan Uutena Vuotena 2008 (siis 31.12.2007)... Kyllähän se juu kiva olisi.....

Ei meillä ollut yhteisiä menoja, kun lapset oli pieniä. Ekat yhteiset menot tuli vasta sitten, kun kuopus oli 5-vuotias ja kaksi vanhinta täysi-ikäisiä, jolloin pienimmän voi jättää heidän hoitoonsa. Ja nykyään jo kolmaskin lapsi on täysi-ikäinen ja on mielellään pientä korvausta vastaan vaikka koko viikonlopun 9-vuotiaan kanssa. Tosi kätevää. Bändikeikoilla olen aina käynyt mun teinien kanssa. Miestä ne ei edes kiinnnosta.

Meillä tukiverkosto (mun vanhemmat, miehen äiti, mun sisarukset) tulee lähimmillään olemaan 400 km päässä kun esikoinen syntyy. Lapsettomia ystäviä mulla kyllä on, mutta en oikein tiedä onko niistä sitten lasten hoitajiksi. Olen ajatellut, että kai sitä pari kertaa vuodessa voi mennä vanhempien kaupunkiin sukuloimaan, ottaa vaikka ite hotellihuone viikonlopuksi miehen kanssa ja lapsi laittaa vanhemmille hoitoon. Tarvittaessa sitten muuten vaikka mll-hoitaja.

Jos sulla ei ole ketään vapaaehtoista edes matkan päässä, niin kyllähän noita maksullisia hoitajia voi silloin tällöin myös käyttää.

Tutkailin lapsen päiväkodissa käyviä harjoittelijoita sillä silmällä. Kysyin heidän harjoittelujaksonsa lopussa, olisivatko halukkaita tekemään keikkaa silloin tällöin. Nyt meillä kaksi kivaa nuorta, joilta kysyä. Sitten tietty kun pääsevät työelämään, pitää katsella uusia. Lisäksi naapurin kanssa on sovittu, että jos tulee yllättäviä tilanteita, lapset voivat olla puolin ja toisin hoidossa. Mutta en naapuria käytä esim. lauantai-illan leffa- ja ulkonasyömiskertojen lapsenvahtina.

Meillä on yhteistä aikaa sitten, kun lapset nukkuvat. Viimeksi oltu yö ihan kahdestaan kesällä 2008... tähänkin tottuu ja meidän lapset onneksi nukkuu ihan hyvin klo 21 eteenpäin.

Me ei käydä yhdessä missään. Nyt tenava on jo puhunut, että tädin luokse olis kiva mennä kylään joskus. Siis miehen siskolle, matkaa reilu 100km. Josko tulis se päivä, että muksu vietäis sinne joskus ja tultais kaupungille ja ne sit palautais sen seuraavana päivänä. Mutta vasta suunnitteilla, ehkä lähempänä kesää ajankohtaista tämä.

No ei ollu meilläkään. Nekin kaksi perhettä muuttivat täältä pois joiden kanssa ois voinut ajatella hoitoapusysteemiä. Eka kerran päästiin kaksin ulos kun laps täytti vuoden ja siitä asti hyvin harvakseltaan. Tosi hankala on ollu löytää ketään hoitajaa.

Meillä asuu tällä hetkellä miehen vanhemmat ihan lähellä, mutta edessä on muutaman vuoden sisällä muutto kaupunkiin, joka on kaukana sekä mun että miehen sukulaisista. Olen ajatellut, että etsin hoitajan mll:n kautta tai muuten, laitan vaikka ilmoituksen jonkin oppilaitoksen seinälle :) Haluaisin kyllä ehdottomasti, että mulle ennestään vieras hoitaja käy ensin kerran tai pari hoitamassa lasta mun tai miehen ollessa paikalla. Tietysti sitten kun löytyy itselle tuttavia, niin voi heiltäkin kysyä ja tarjoutua vastavuoroisesti itse hoitamaan heidän lapsia.

Mä olen asunut suurimman osan elämästäni niin että sukulaiset asuvat kaukana, eikä mun lapsuudessakaan äidillä ja isällä ollut sukulaisia lähellä, joten mulle on ihan itsestäänselvää että se hoitaja pitää tavalla tai toisella etsiä (ja maksaa) itse jos sellaista tarvitsee, tosin nyt olemme poikkeuksellisen onnekkaita kun appivanhemmat asuvat lähellä.

Meillä on ollu ongelmana lähinnä se, että jos joku hoitaja oliskaan, niin se tulis meile ja olis muksun kanssa meillä, ja meil ei ole kauheasti ollut rahaa järjestää jotain iltamenoja+hotellia. Eikä oikein olla nähty järkeä lähteä hotelliin syömään omia eväitä...

Kahdenkeskinen aika jää iltoihin. Päästään kyllä ominemme aina aika ajoin, mutta toisen pitää jäädä kotiin lasten kanssa (3 lasta). Ei tuo ole haitannut, mutta joskus tulee pieni kateudenpistos, kun kuulee jonkun tutun olleen miehensä kanssa yhteisellä reissulla. Hyvin on kuitenkin muuten asiat, siitä saa olla kiitollinen :D

On sukulaisia, ne on vaan kaukana, jos halutaa tehdä jotain kahdestaa, ajetaa me viemään muksu hoitoon ja ajetaan hakemaan se.

Eli joo, me ajetaan 600km sen takia et saadaan esim. ilta olla kaksin, mut se on se hinta mikä siitä maksetaan, muuten ei tule kaksinkeskistä aikaa jolloin vois vaikka lähtee leffaan tms.

Nyt tännekkin on tullut mll hoitajat joita ajattelin jossain kohtaa alkaa käyttää.

MLL-hoitajaa käytän. Sama on käynyt jo parin vuoden ajan, enemmän tai vähemmän. Budjetissa lasken aina tietyn summan hoitajaa varten, joskus se on muutamakymppi kuussa, joskus muutama satanen.

EI mistään. Kylällä ei pyöri Mll:n hoitajapalvelua, kaikki tuttavaperheet painivat enemmän/vähemmän saman ongelman parissa ja mitä olemme huomanneet, niin ihan eivät hypi katossa jos yrittää meidän kolmikkoa saada vaikka vaan muutamaksi tunniksi jonnekin..ilmeisesti se kolme on liikaa :/..

Oma äitini asuu pitkän matkan päässä ja anopintekele..no, hän menee omia polkujaan, joten...antaapa meidän vanhempien juoksujen sitten olla. Jos sitä yhdessä sitten joskus harmaahapsisina järjestettäs niitä rollaattorin työntö- kisoja ihan kotiraitilla:D!

EI mistään. Kylällä ei pyöri Mll:n hoitajapalvelua, kaikki tuttavaperheet painivat enemmän/vähemmän saman ongelman parissa ja mitä olemme huomanneet, niin ihan eivät hypi katossa jos yrittää meidän kolmikkoa saada vaikka vaan muutamaksi tunniksi jonnekin..ilmeisesti se kolme on liikaa :/..

Oma äitini asuu pitkän matkan päässä ja anopintekele..no, hän menee omia polkujaan, joten...antaapa meidän vanhempien juoksujen sitten olla. Jos sitä yhdessä sitten joskus harmaahapsisina järjestettäs niitä rollaattorin työntö- kisoja ihan kotiraitilla:D!

Onko hoitajan pakko olla mll:n kautta? Miten olisi vaikka joku täysi-ikäinen lukiolainen tai lastenhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja-opiskelija? Mä en oikeasti usko että hoitajan löytäminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa, jos on itse aktiivinen, ja ei asu ihan pikkuruisessa tuppukylässä keskellä erämaata.

[QUOTE="vieras";25401952]Onko hoitajan pakko olla mll:n kautta? Miten olisi vaikka joku täysi-ikäinen lukiolainen tai lastenhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja-opiskelija? Mä en oikeasti usko että hoitajan löytäminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa, jos on itse aktiivinen, ja ei asu ihan pikkuruisessa tuppukylässä keskellä erämaata.[/QUOTE]

No ei tod. tarvitse olla sieltä Mll:sta, mutta kun ei täällä mitä ilmeisimmin olla kiinnostuneita "yhteisestä hyvästä" saati laiteta hyvää mieltä kiertämään, emme ole alkuunkaan saman asian äärellä painiskeleva perhe - valitettavasti. Ja se pieni bongorumpu mikä täällä on pitemmän ajan jo joikannut ko.asian tiimoilta ei ole tuottanut tulosta... Täytyy vain odotella, että muksut kasvavat sen verran vanhemmiksi, että heidät voi jättää päikseen kotiin.

No ei tod. tarvitse olla sieltä Mll:sta, mutta kun ei täällä mitä ilmeisimmin olla kiinnostuneita "yhteisestä hyvästä" saati laiteta hyvää mieltä kiertämään, emme ole alkuunkaan saman asian äärellä painiskeleva perhe - valitettavasti. Ja se pieni bongorumpu mikä täällä on pitemmän ajan jo joikannut ko.asian tiimoilta ei ole tuottanut tulosta... Täytyy vain odotella, että muksut kasvavat sen verran vanhemmiksi, että heidät voi jättää päikseen kotiin.

Harmi :/ Oletteko koittaneet ihan suoraan tavoittaa potentiaalisia hoitajia, esimerkiksi oppilaitosten ilmoitustauluille varmaankin saa viedä ilmoituksia?

Ei mistään. Me mennään miehen kanssa aina erikseen ja yhdessä ollaan kun kaikki lapset nukkuu. Esim. kahden keskisestä viikonlopusta ei voi edes haaveilla. Ollaan jo tähän niin totuttu, että ei sitä osaa edes kaivata.

Yhteistyössä