Mistä se tulee, ettei muka sairaana saa käydä missään??

  • Viestiketjun aloittaja 63412
  • Ensimmäinen viesti
63412
Olen kipeänä, räkätautia, yskää, äänen rippeet pihisee kurkussa, kuumettakin on. Lääkäriaika oli varattuna koska oon sairastellut sen verran pitkään. Yllättäen jouduin autottomana menemään sinne bussilla kun en jaksanut 5km pyöräillä sairaana kylmässä säässä. Lääkäriltä taas tuli lääkereseptiä, niin että piti sitten lähteä apteekkiin ostamaan tropit.. Siinä sivussahan piti käydä ruokakaupassakin että on jotain soppaa mitä särpiä kun kaapit kotona huokailee tyhjyyttä..

Ja KAS vain johan mulle tulee työkavereilta viestiä, etkös olekaan kipeänä?? Kun oli joku sattunu minut näkemään kaupungilla.
Ja todellakin olin siellä sen näkösenä että sama kuin ois otsaan kirjoitettu isolla TAUTINEN, silmät seiso punasina päässä kalpeassa naamassa, nokka punaisena ja räkää valuvana, päällä puolet vaatekaapin sisällöstä etten palele..

Ykskin työkaveri sitten totes että "mä luulin että kun on sairas niin sillon ollaan KOTONA kun ei jakseta töihinkään tulla"... HMH... Ilmeisesti olis pitäny kotona ilman lääkkeitä olla ja samalla nähdä nälkää, kun ei ole ketään jota voisin pyytää ostoksille puolestani ja yksin asun.. Huoh...

Eikä ole eka kerta kun tapaan noita ihmisiä. Mistä noin typerä asenne tulee?? Eri asia olla tunti ulkona lääkäri/apteekki/kauppareissulla kuin istua 8 tuntia töissä..
 
buranalla mennään
Silmät kyllä seisoo päässä ja vähän väliä aika jumiolo, 39,8 astetta kuumetta ja reilut 8tuntia töitä takana ja vielä vajaat 3 edessä :D Kuumemittari kassissa ja mustaherukkamehua naamaan...jaksaajaksaa. Ei tää himassa itkemällä parane.
 
Jotkut vajakit luulevat, että maailma pysähtyy kun on kipeenä. Kyllä vaan on asioita joita pitää hoitaa oli sairas tai ei. Mun on ainakin mentävä toiseen kaupunkiin lääkäriin jos sairastun jotta saan sairaslomaa.
Ja ne joilla on esim. koira niin sekin pitää viedä ulos vaikka mikä olisi kunto.
 
vierass
Pistä viestiä, että piti käydä lääkärissä, apteekissa ja ruokakaupassa.


Ainahan se vähän epäilyttää, että onko tuo nyt sairas vai viettääkö vaan aikaa kaupungilla.
 
Tää on tätä
Riippuu miten sairas olet ja mitä siellä ulkona teet.

Tottakai pitää pystyä käymään lääkärissä, apteekissa tai ruokakaupassakin, ylipäätään tuollaisilla pakollisilla menoilla. Ja kun olo alkaa parantua voi rauhallinen happihyppy tehdä hyvää. Jos sairasuloman syy on vaikka murtunut jalka niin toki voi liikkua sen mitä jalaltaan pystyy. Masentuneelle tekee hyvää liikkua ulkona ja saada päivärytmiä.

Mä en yleensä tuökavereiden sairauslomia mieti, mutta yhden kohdalla olen jäänyt välillä ihmettelemään. Esim kerran hän lähti töistä keskenpäivän migreenikohtauksen takia. Sanoi että kun pääsee kotiin ja saa otettua lääkkeen makaa useamman tunnin ihan tajuttomana, kaverinsa tuli hakemaan hänet töistä autolla kun ei olisi muuten päässyt kotiin. Mä pääsin töistä vajaa 2h myöhemmin ja paikallisessa ostarissa näin nämä kaverukset kiertelemässä hyväntuulisina vaateliikkeitä. Ehkä se kohtaus sillä kertaa meni ohi itsestään?

Sitten hänellä on pari kertaa ollut tilanteita missä on pyytänyt johonkin tiettyyn ajankohtaan vapaapäivää tai vaihtoa ja jos ei ole sitä saanut niin onkin sairastunut tuollain. Useampi sellainen päivä että on ollut perjantain sairaana tai sairastunut kesken päivän. Kuitenkin illasta löytyy fb-päivityksestä juhlimiskuvia vaikka aamupäivästä on vielä ollut puolikuollut ja epäillyt makaavansa koko viikonlopun sängyssä.
 
63412
Oho.. Tää ketjuko tuli tänne kahteen kertaan.. No mutta silti.. Selvästi sairaan näkösenä olin ulkona ja kävin vain apteekissa, lekurissa, ruokakaupassa. Eihän sitä sairaanakaan voi nälkää nähdä ja lääkkeitä' tarvii jos lääkäri määrää. Loppupäivän olen kiltisti levännyt kotona.. Eri asia jos jossain hömppämaukalla shoppailee ja istuskelee kahviloissa/baareissa.. Mutta kaupassakin ostin ruokaa, kurkkupastilleja, nenäliinoja ja mustaherukkamehua.. Apteekista lähti mukaan lenssulääkkeitä.. Niin eiköhän se ole aika selvää millä asioilla liikuin. :)
 
nuorempana oli ihan tavallista, että kävin kipeänä asioilla! terveyskeskuksessa hakemassa sairasloma-todistusta & ruokakaupassa.. pyörällä tai sitten bussilla. helvetillisessä kusitulehduksessa, kolmekymmenenyhdeksän asteen kuumeessa & ääni miltei pois, migreenissä..

ainoastaan vatsataudissa soittelin tutut läpi, että jos joku toisi jaffapullon oven taakse!
 
"pii"
tämä on tätä kun ihmisillä ei ole omaa elämää, pitää kytätä toisia. mitä se kenellekkään kuuluu mitä sairaslomalla tekee, ei olla tilivelvollisia työkavereille. minua ei ainakaan jaksa toisten tekemiset kiinnostaa, on omissakin ihan tarpeeksi.
 
hmmmm
Kai sitten kipeyksiä on erilaisia. Itse jos jään saikulle niin olen sitten oikeasti niin kipeä, ettei puhettakaan mistään kaupasta käynnistä - en vaan yksinkertaisesti pysty liikkumaankaan, enkä syömään jos olen oikeasti kipeä. Itselle ei kipeänä ruoka maistu, joten en tarvitse ruokaakaan. Miehen laitan ostamaan muulle perheelle ruokaa.

Poikkeuksia toki on, nyt olen saikulla leikkauksen jäljiltä ja olen kyllä käynyt kaupassakin. Mutta normaali kuumeessa/yrjötaudissa olen ihan oikeasti siellä sängyn pohjalla.
 
Taudit jakoon?
Alkuperäinen kirjoittaja buranalla mennään;30240990:
Silmät kyllä seisoo päässä ja vähän väliä aika jumiolo, 39,8 astetta kuumetta ja reilut 8tuntia töitä takana ja vielä vajaat 3 edessä :D Kuumemittari kassissa ja mustaherukkamehua naamaan...jaksaajaksaa. Ei tää himassa itkemällä parane.
Ja sinäkin vajakki siellä marttyyriä esität. Todennäköisesti vaan tartutat tautisi työkavereihisi. Tosi hyvä työntekijä, jos sun ansiosta viikon päästä on puolet firmasta saikulla. Mutta kun oot niiiiin ***keleen hyvä työntekijä ja työkaveri. Hyvin vedät!
 
jumanji
Oho.. Tää ketjuko tuli tänne kahteen kertaan.. No mutta silti.. Selvästi sairaan näkösenä olin ulkona ja kävin vain apteekissa, lekurissa, ruokakaupassa. Eihän sitä sairaanakaan voi nälkää nähdä ja lääkkeitä' tarvii jos lääkäri määrää. Loppupäivän olen kiltisti levännyt kotona.. Eri asia jos jossain hömppämaukalla shoppailee ja istuskelee kahviloissa/baareissa.. Mutta kaupassakin ostin ruokaa, kurkkupastilleja, nenäliinoja ja mustaherukkamehua.. Apteekista lähti mukaan lenssulääkkeitä.. Niin eiköhän se ole aika selvää millä asioilla liikuin. :)
Voi sitä istuskella baareissakin, tai vaikka risteillä, vaikka oiskin sairaslomalla. Useimmitenhan se sairasloma on juuri sitä työtä aatellen määrätty. Jos sulla on vaikka ranne murtunut, et voi istua kassassa tai hyllyttää tavaroita, mutta aivan hyvin voit lähteä Tukholman risteilylle. Tai jos sulla todetaan vaikea masennus tai vaikkapa anoreksia, niin ei se estä ketään käymästä vaikka Linnanmäellä tai kuussa, jos potilas itsee kokee jaksavansa. Hirveintähän se on kollegoille/naapureille jne.., kun ei oikeesti tiedä, mikä SITÄ vaivaa???! Suurempi sairaus se liika uteliaisuus ja muiden asioiden pohtiminen on, ja silloin ois kyllä hyväkin istua ihan neljän seinan sisällä verhot kiinni.
 
63412
No tottakai jos on käsi murtunut, masennusta tms niin ihan vapaasti saa mennä missä lystää. Mutta räkätautisena minusta pitäisi yrittää levätä niin työttömien kuin työtä tekevienkin.. Siis jos räkätauti tai vatsatauti niin kotiin. Mutta joidenkin tahojen mielestä silloin pitäisi maata kotona :D Ja kyllähän kipeänäkin pitää jotain syödä että jostain saa energiaa ja keho jaksaa pöpöjä vastaan taistella.
 
vierass
Jos on kipee ja yksin, pakko se on lähteä asiat hoitamaan ja lääkettä hakea. Pikkasen aikoinaan tosiaan otti pannuun, mies lähti reissuun ja itte sairastuin flunssaan, 40 asteen kuumeessa oli pakko käydä apteekissa ja kaupassa, minä kyllä tarvitsen ruokaa vaikka kipeä olsinkin.
 
Ken guru
Jos on kipee ja yksin, pakko se on lähteä asiat hoitamaan ja lääkettä hakea. Pikkasen aikoinaan tosiaan otti pannuun, mies lähti reissuun ja itte sairastuin flunssaan, 40 asteen kuumeessa oli pakko käydä apteekissa ja kaupassa, minä kyllä tarvitsen ruokaa vaikka kipeä olsinkin.
Totta, tarvitset ruokaa, mutta kauppaan menemällä tartutat muita. Eihän sille sitten mitään voi jos ei muitakaan kaupassakävijöitä löydy.
 
Kukin tyylillään.
Jos olen niin sairas, että on tosiaan mentävä lääkäriin ja hän diagnoosin niin vaatiessa määrää lääkkeet ja sairauslomaa, niin kyllähän minä aivan satavarmasti tulen kotiin tarvittaessa vaikka pää kainalossa sen apteekin ja ruokakaupan kautta ettei sitten enää tarvitse lähteä sairaana haahuilemaan yhtään ylimääräistä yhtään mihinkään vaan kotiin päästyäni voin levätä ja potea rauhassa ja mahdollisesti olla siten myös tartuttamatta muitakin ihmisiä.

Ihmisten sairastaminen on siitä hassua, että jotkut vaivat näkyvät päällepäin, toiset taas eivät. Raajansa katkaissut tuskin viettää aikaansa esim. huvipuiston laitteissa, mutta masentunut voi saada siitä paljonkin iloa elämäänsä.
 
Huutelen puskista
Itse olen harvoin kipeä (kop kop) ja silloin olenkin kunnolla kipeä. Sen verran on pakko hivuttaa itseään tolpilleen, että käyttää koiraa pari sataa metriä "kusilenkillä". Muuhun en juuri kykene. Toisaalta mua ei kiinnosta sitä vähääkään, mitä muut saikulla olevat puuhailevat.
 
vvv..
Ei tarvii alkaa haukkuun toista jos itse kirjoittaa jotain mitä ei tarkoita?

"Oho, heh hups!" -olis ollut oikea vastaus.
Mutta jatka vaan muka sairasteluas. Varmasti jo paljon virkeempi olo huomenna, kun olet nukkunut yön hyvin
 
Ei tarvii alkaa haukkuun toista jos itse kirjoittaa jotain mitä ei tarkoita?

"Oho, heh hups!" -olis ollut oikea vastaus.
Mutta jatka vaan muka sairasteluas. Varmasti jo paljon virkeempi olo huomenna, kun olet nukkunut yön hyvin
Siis missä ap sua haukku? Ei kyllä yhtää missään. Sä itte tahallaan väänsit otsikon väärin, kyllä pitääs tajuta mitä ap tarkootti.
 
vvv..
Minä ainakin koen, että vääntäjäksi nimittely=haukkumista
Muka sairaana & ettei sairaana muka saa käydä missään - onhan niissä vähän eri merkitys.
Ja muka sairaana antoi vaan niin huvittavan otsikon ottaen huomioon mikä viestin sisältö oli ;)

-No mutta, tämä on jo sitä vääntämistä
 
Suitsait
Pakkohan se kipeänäkin on hoitaa kaupassa käynnit yms. pakolliset eikä siihen pitäisi kenelläkään olla sanomista.

Mua ärsyttää ihmiset, jotka tulevat töihin "buranalla". Kuvittelevat kai olevansa korvaamattomia.
Halveksivat sitten toisia, jotka jäävät sairastamaan kotiin.
 

Yhteistyössä