Mistä se kakun lässähtäminen paistamisen loppuvaiheessa johtuu?

  • Viestiketjun aloittaja Lässyn lässyn
  • Ensimmäinen viesti
Aapee
Mulla ohjeena "Mehevä suklaakakku". Siinä nesteitä laitetaan epämääräisesti 3/4 dl. Tahtoo aina hujahtaa täysi desi. Eli olisko niitä jauhoja sitten liian vähän. Ärsyttää, kun ukko pidättelee naurua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:
Mulla ohjeena "Mehevä suklaakakku". Siinä nesteitä laitetaan epämääräisesti 3/4 dl. Tahtoo aina hujahtaa täysi desi. Eli olisko niitä jauhoja sitten liian vähän. Ärsyttää, kun ukko pidättelee naurua.
Anteeksi mutta mitä epämääräistä on tuossa nestemäärän ilmoittamisessa? =)
 
Muutama kikka:

- Kaikki aineet työpöydälle pari tuntia ennen leipomista, munat myös!!
- Vatkaa sokeri ja muna todella kuohkeaksi
- Jauhot sihdin läpi taikinaan
- Munien vatkaamisen jälkeen ÄLÄ käytä vatkainta, nuolija on paras sekoittamiseen. Ja sekoita varovasti, ihan vaan sen mikä on pakko.
- Uuni lämpimäksi etukäteen
- Useimmat kakut paistuu parhaiten ihan uunin alimalla ritilällä
- Älä avaa uunia paiston aikana. Vasta ihan loppumetreillä ja silloinkin v a r o v a s t i.....

 
Lässyn lässyn
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:
Mulla ohjeena "Mehevä suklaakakku". Siinä nesteitä laitetaan epämääräisesti 3/4 dl. Tahtoo aina hujahtaa täysi desi. Eli olisko niitä jauhoja sitten liian vähän. Ärsyttää, kun ukko pidättelee naurua.
Anteeksi mutta mitä epämääräistä on tuossa nestemäärän ilmoittamisessa? =)
No kun se ei ole puoli tai täysi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja caysa:
Muutama kikka:

- Kaikki aineet työpöydälle pari tuntia ennen leipomista, munat myös!!
- Vatkaa sokeri ja muna todella kuohkeaksi
- Jauhot sihdin läpi taikinaan
- Munien vatkaamisen jälkeen ÄLÄ käytä vatkainta, nuolija on paras sekoittamiseen. Ja sekoita varovasti, ihan vaan sen mikä on pakko.
- Uuni lämpimäksi etukäteen
- Useimmat kakut paistuu parhaiten ihan uunin alimalla ritilällä
- Älä avaa uunia paiston aikana. Vasta ihan loppumetreillä ja silloinkin v a r o v a s t i.....
ja käytä kuivia työvälineitä
 
Lässyn lässyn
Nyt olen tehnyt kaksi suklaakakkua lisää samaisella ohjeella. Kaikki ovat lässähtäneet samalla tavalla. Nyt noudatin ohjetta piiruntarkasti. Olen jo 4-kymppinen ja melko paljon leiponut matkan varrella. Tälläkin ohjeella olen leiponut ja onnistunutkin useimmiten. Tosin tämä ohje meinaa olla vähän vaikea. En osaa muuta ajatella kuin että käyttämissäni jauhoissa tai munissa on jotain, mikä pilaa lopputuloksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:
Nyt olen tehnyt kaksi suklaakakkua lisää samaisella ohjeella. Kaikki ovat lässähtäneet samalla tavalla. Nyt noudatin ohjetta piiruntarkasti. Olen jo 4-kymppinen ja melko paljon leiponut matkan varrella. Tälläkin ohjeella olen leiponut ja onnistunutkin useimmiten. Tosin tämä ohje meinaa olla vähän vaikea. En osaa muuta ajatella kuin että käyttämissäni jauhoissa tai munissa on jotain, mikä pilaa lopputuloksen.
Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.
 
Lässyn lässyn
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:
Nyt olen tehnyt kaksi suklaakakkua lisää samaisella ohjeella. Kaikki ovat lässähtäneet samalla tavalla. Nyt noudatin ohjetta piiruntarkasti. Olen jo 4-kymppinen ja melko paljon leiponut matkan varrella. Tälläkin ohjeella olen leiponut ja onnistunutkin useimmiten. Tosin tämä ohje meinaa olla vähän vaikea. En osaa muuta ajatella kuin että käyttämissäni jauhoissa tai munissa on jotain, mikä pilaa lopputuloksen.
Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.
En osaa sanoa onko uunissa vika. Kyllä se entiseen malliin näkyy toimivan. Jauhoina käytin "kakkujauhoja" (ovat oikeasti sen nimisiä). Olen muihin kakkuihin kyllä käyttänyt noita jauhoja, mutta en aiemmin ole kokeillut suklaakakkuun. Huoh!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:
En osaa sanoa onko uunissa vika. Kyllä se entiseen malliin näkyy toimivan. Jauhoina käytin "kakkujauhoja" (ovat oikeasti sen nimisiä). Olen muihin kakkuihin kyllä käyttänyt noita jauhoja, mutta en aiemmin ole kokeillut suklaakakkuun. Huoh!
Viitsitkö kirjoittaa sen ohjeen tähän, ne tekovaiheetkin, jos siitä paljastuisi mikä on vialla? =)
 
Lässyn lässyn
Hei mun pitää lähteä nyt Agriin: joulukoristeet puolella hinnalla. Voitteko kuvitella mies just sanoi lähtevänsä ostamaan kuivakakkuja kaupungilta. Kumma suhtautuminen. Niin paljon oon leiponut ja jos nämä nyt epäonnistui niin heti ostamaan kaupan kakkuja.
 
Leipoi
Onhan tämä jo iän vanha viestiketju, mutta siltä varalta, jos joku vielä tänne eksyy...:)
Joulun alla kaupoissa menee munia paljon ja yksi syy kakkujen lässähtämiseen saattaa olla liian tuoreet munat. En tiedä mikä taika siinä on, mutta näin neuvoi minua kerra ammatti-ihminen, kun ihmettelin, miksi kaikki joulukakut lässähävät.
 
  • Tykkää
Reactions: karma
vierailija
Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.
Tämä ketju on vanha, mutta aihe on hyvä, ja juuri nyt koskettaa itseäni ja kukkaroani todella vahvasti. Toivon, että kommentistani on hyötyä muille.

Uuni, vanha väsynyt uuni, voi juurikin olla syy miksi leipomukset ei yhtäkkiä onnistukaan. Väsähtänyt uuni ei välttämättä vaikuta uuniruokien valmistamiseen, mutta koska leipomukset ovat paljon herkempiä, niin siinä se sitten näkyy ja minulla tällä kertaa todella kalliisti.
Olen myös huomannut, että on eroa käyttääkö vanhaa alumiinikakkuvuokaa, irtopohjateräsvuokaa vai paksua teflon kakkuvuokaa. Parhaat joulukakut teen äitivainajan vanhalla Alu-kuivakakkuvuoalla. Parhaat täytekakut saan aikaiseksi vanhalla Alu-irtopohjakakkuvuoalla tai vanhalla alumiiniteflon vuoalla.
Minulla on toiminut sellainen sääntö, ainakin tällä uunilla, että mitä kevyempi vuoka, sen paremmin onnistun. Minulla on kakkuvuokia joka lähtöön, mutta käytän pääasiassa vain äitini 50-luvun Alu-vuokia. Hänen kakkunsa eivät koskaan epäonnistuneet, joten opin jo kotona käyttämään hänen vuokiaan.

Minulla on tapana leipoa ravintolapäivää varten toscakakkua, mokkapaloja, porkkanakakkua, yms. Nyt tein myös kaalipiirakkaa (omatekoinen rahkavoitaikina), rypytin karjalanpiirakoita, munariisipasteijoita (omatekoinen voitaikina), kinkkujuustorullia (omatekoinen rahkavoitaikina).
Lopputulos on todella surkea. Ainoastaan porkkanakakku, kinkkujuustorullat, mokkapalat ja karjalanpiirakat onnistuivat. Tein ne viimeiseksi, kun olin saanut aikaiseksi kaksi puoliraakaa toscakakkua, pohjasta puoliraa'an kaalipiirakan ja munariisipasteijatkin olivat pohjasta osittain raakoja.

Olen kokenut leipoja enkä millään uskonut, että uunini voisi olla väsynyt. Ei kai sellaista halua uskoa, kun on laittanut 100 euroa tarvikkeisiin. =(
Mitään muuta selitystä en tähän katastrofiin keksi. Olen kokenut kokki ja leipuri, onnistun leipomusten kanssa aina, myös toscakakun kanssa, mutta nyt kaksi kakkua peräkkäin meni päin männikköä.
Uunini on vanha, joten laitan toscakakulle aina suuremman lämpötilan kuin mitä ohjeessa sanotaan. Vanhoissa uuneissa mittari menee 150, 175, 200. Ohjeen mukaan toscakakku pitäisi paistaa 180 asteessa, joten minulle se on 200 astetta.
Ensimmäinen toscakakkuni oli uunissa upean ja muhkean näköinen. Kokeilin vielä tikulla, että oli varmasti kypsä, mutta kun se oli ollut pöydällä 15 minuuttia, se oli kutistunut kasaan. Uskomattoman säälittävän näköinen rääpäle. Kakku oli painunut 2 cm kasaan ja reunoistaan oli vetäytynyt kauttaaltaan 1/2cm. Kakku näytti siltä kuin olisi puettu ihan ylisuuriin housuihin. Todella surkea näky. =/

Leikkasin kakusta palan, se näytti puoliraa'alta. Maku oli tuttu ja hyvä, mutta täysin kypsä se ei ollut, kuohkeudesta ei ollut tietoakaan.
Tein heti perään uuden taikinan, katsoin, että aineet menee oikein. Paistoin samassa lämpötilassa, mutta kauemmin ja suojasin pinnan leivinpaperilla, ettei pinnasta tule liian tumma. Kakku näytti todella hienolta, tikku ilmoitti, että oli kypsä ja ei, kun ulos uunista. Taas sama juttu, siitä tuli samanlainen rääpäle. Uskottava se oli, ettei tällä uunilla saa toscakakusta kypsää, kun ei ollut mitään hajua, mikä uunin todellinen lämpötila oli.
Sitten tein kaalipiirakan, mikä näytti todella hienolta, mutta valmiina huomasin, ettei pohjataikina ollut täysin kypsä, vaikka pohjassa oli kaunis väri, se ei silti ollut kypsä. Maku tosin on hyvä, mutta pohjastaan litistynyt kaalipiirakka ei ole sellainen, mitä voisi muille tarjota.
Munariisipasteijat, sama juttu niiden kanssa, pohjasta puoliraakoja, vaikka väri oli hyvä. Pasteijoiden paistaminen ei ole mitenkään vaativa homma, mutta näköjään nekin voi mokata, jos uuni ei halua paistaa.
Tässä sitä nyt ollaan; 1/2 pellillistä kaalipiirakkaa, ollaan syöty se toinen puolikas, koska maussa ei todellakaan ole vikaa. 2 rusinan näköistä toscakakkua, joihin ei kannata tuhlata toscakuorrutusta. 20 epämääräisesti paistunutta munariisipasteijaa, jälkimmäinen pellillinen onnistui vähän paremmin, kun lisäsin lämpöä ja siirsin toiselle tasolle paistumaan.
Porkkanakakku, mokkapalojen pohja ja kinkkurullat paperisissa muffinivuoissa onnistuvat, kun säädin itse lämpötilaa. Onhan se jotain se, ettei kaikki sentään mennyt kiville, mutta aika laiha lohtu, kun on laittanut paljon aikaa ja rahaa, ja lopputulos on näin heikko.
Ei karjalanpiirakat ole lähelläkään niin suuritöisiä kuin pasteijat ja kaalipiirakat, vaikka joku voi niin ajatella.
Heti maanantaina selvitän uunini toimintakyvyn, koska joululeipomuksia en uskalla tällä uunilla alkaa arpomaan.

Hyviä leipomishetkiä teille, joiden uunit toimivat. :)
 

Yhteistyössä